Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-19 21:01

Bytte från Vista jag med Till MacBook Pro (2009) nu i maj detta året så har definitivt hunnit bestämma vad jag tycker. Bytte av anledningen att kyrkan där jag är med körde Mac, jag hjälpte till där och fick på så sätt använda den vilket efter ett tag ledde till att jag gick och köpte mig min första Mac.

Jag är oerhört nöjd, helt klart mitt bästa köp någinsin efter en tröja jag köpte på Second Hand i eftermiddags. Lirar för tillfället som tidigare sagt i andra tråder även en skoldator med Win7 på och märker därför av skillnaderna väldigt tydligt.

80 år och nykär – i Mac Mini

I helgen la min farmors Microsoft Office i Windows av helt oförklarligt. För mig som sedan flera år Mac-användare och van att agera datorsupport för henne var det droppen och jag gick ut på Blocket för att hitta en fin Mac Mini som skulle passa henne.

Igår, istället för att dregla över den nya MacBook Air (det hade jag tid med ikväll istället), hjälpte jag henne med övergången till Mac OS X. Domen? Hon är nykär, nästan bokstavligen. Det tål även att sägas att hon fyller 80 år i December.

Jag gjorde i ordning allting, satte in skrivare (som mystiskt nog behövde drivrutiner), fixade mailen, adressbok och sånt (för det är lite överkurs att föra över sånt, får man ändå erkänna) och vi satte oss ner för att gå igenom den.

Hon blev direkt kär i iPhoto, där hon först med min hjälp och sedan på egen hand kunde organisera händelser i Events (att man ser månad och år då man scrollar var fantastiskt, tyckte hon). Några minuter drar hon in mannen från vardagsrummet (lite sur, det var ju golf på TV!) för att stolt visa upp ett bildspel, komplett med musik och Ken Burns-effekt från deras guldbröllopsdag som hon själv hade gjort.
Som en avslutning så visade jag henne Spotlight-sök – "vad smart!"

Idag så ringde hon för att proklamera sin kärlek till Mac:en – hon hade själv redigerat foton och tagit bort röda ögon, något som aldrig i sina vildaste drömmar trodde att hon skulle klara av. Hon bokstavligen älskar Spotlight-sök, istället för att tråla igenom hennes ostrukturerade dokumentmapp kunde hon bara skriva in ett ord i Spotlight och sen så hittade hon dokumentet. Och Office? Det funkar smärtfritt – hon får sitt ex av Office 2011 i nästa vecka...

Det som slog mig mest av vad hon sa? Datorn kändes rolig och underhållande för första gången, och inte bara arbete, ett verktyg. Det är... dare I say, fantastiskt.

Fullständigt underbart.

Bjud in farmor hit vet ja, om hon har frågor.

Är Engelska inget problem finns det ju massa videos på Apples website du kan tipsa om.
Podcaster är en annan kul grej som äldre gillar, man kan liksom pausa i radion...smidigt.
iChat är kul, skaffa en iSight till minin, du får dem för 200:- på eBay, fästes på lämpligt ställe.
(jag fick en helt gratis av en medlem här på 99 - snällt)

Att göra små "webapps" som öppnas i Dashboard är grymt, man kan t ex ha väderradarbilder mm, text-tv och annat nyttigt. Väder-widgeten är cool med.

Kör på!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2010-12-14 11:46

Har länge funderat på Mac, men hållt kvar mina PC burkar krampaktigt. Men i augusti '10 blev det en iMac.
Det tar ett par veckor att lära sig hur allt fungerar, vart @ sitter på tangent bordet, hur man packar upp filer, hur man bränner ISO resp video_ts och lite till. Men sen sitter det och man förstår hur genomtänkt och enkelt OSX är. Datorn fungerar, den gör det jag vill. Inget trubbel, inget segande och inga omstarter stup i kvarten.
Kommer aldrig köpa nåt annat än Mac framöver!

Ursprungligen av reboot81:

...var @ sitter på tangentbordet...

Välkommen till den ljusa sidan, som vi brukar säga.

Men det där med snabel-a förstår jag inte. Det sitter ju på exakt samma ställe, dvs Alt-2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-14 12:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det där med snabel-a förstår jag inte. Det sitter ju på exakt samma ställe, dvs Alt-2.

Många PC-användare använder inte Alt gr+2 på sina tangentbord för just "@", vilket oftast kräver två händer, utan har vanan att istället använda vänster Alt-knapp samtidigt med Ctrl för att sedan trycka ner 2. Då blir det ju att allt går att göra med bara vänsterhanden

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2010-12-15 11:59
Ursprungligen av zinned:

Många PC-användare använder inte Alt gr+2 på sina tangentbord för just "@", vilket oftast kräver två händer, utan har vanan att istället använda vänster Alt-knapp samtidigt med Ctrl för att sedan trycka ner 2. Då blir det ju att allt går att göra med bara vänsterhanden

Okej, uttryckte mig fel. Men att gå från att ha knackat in @ med två händer och nu en hand.... vänta det går ju på samma sätt på Mac höger ALT + 2 Tack!

Jag bytte (efter ca 15 år med Windows) till en 27tums iMac därför att:
* jag var less på oljudet
* det var dax att uppgradera gammdatorn och då kunde jag lika gärna testa en iMac
* alla mina vänner sa att jag inte skulle ångra mig
* jag älskar min iPhone

Nu, efter ca en månad med min iMac så saknar jag inte Windows miljön speciellt mkt.
Det finns dock vissa program som jag saknar, men... jag har kört in parallels så det har löst sig.

// One Happy Camper

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-27 13:55
Ursprungligen av breather:

Det finns dock vissa program som jag saknar, men... jag har kört in parallels så det har löst sig.

// One Happy Camper

Vilka program kör du under Parallels? (Bara nyfiken)

  • Medlem
  • Hållsta
  • 2011-01-28 21:42

Jag switchade till apple från pc för några månader sedan, var visserligen nöjd med Windows 7 då det var relativt stabilt osv, dock så var jag nyfiken på osx, en jobbarkompis har talat gott om osx i ett par år. Jag sålde min pc, anledningen till att jag tog tillfället i akt var att min kusin ville köpa min stationära pc..

Det blev i alla fall en Macbook Pro 15.4" i7 och jag är supernöjd, bara touchplattan, vilken dröm att använda den, köpte till en sån apple blåtandsmus, men den använder jag inte mycket. Dock så ska jag köpa till så jag får 8gb ram, det känner jag att jag behöver!
En annan sjysst grej är det upplysta tangentbordet och skärmen som dimmar automatiskt osv, helt kanon.

Jag körde pc i 22år innan jag gick över till osx, jag är avancerad användare och har kört allt från Dos 2.xx till Windows och även Linux och bsd, och jag har aldrig kört ett operativ som är så smidigt att använda, jag har Win7 i bootcamp, men jag startar upp det endast för ett program, men jag undviker i största möjliga mån att använda windows, får nog av det på min laptop på jobbet, blir lika irriterad över att jag inte kan scrolla och zooma med touchplattan varje dag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-19 22:30

Jag har varit en macanvändare sedan någon gång under 90-talet, tack vare min broder. Det har dock skett parallellt med att jag haft en PC i mina ägor. Den enda orsaken till att jag tidigare körde PC var för spelen och plånbokens skull. Jag switchade över till Mac enbart 2007 om jag inte missminner mig helt fel. Det jag då gjorde var att jag köpte en Mac Mini för att ha som mediacenter men även som vanlig dator med surf och allt vad som hör till.

Så det var ett tag sedan jag switchade (och inte en ren switch för den delen) men jävlar vad jag inte saknar PC. Dra åt öga vad nöjd jag är med Apple. Jag kräks varje gång jag ska hjälpa någon med sin dator och det inte är en Mac...

Viva La Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-16 12:04

Det började med en iPod, sedan blev det en iPad i somras nu köpte jag en iMac för 2 månader sedan. Ingen oljud, inga uppdateringar som ingen förstår vad det egentligen är för nåt och inga fullständigt onödiga funktioner som ingen behöver. Fokus på de väsentliga funktioner och snygg design dessutom.

iPhone har dock kunnat stå emot, i och med att jag har en iPad, så är behovet för en smartphone rätt så liten.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-16 12:37

Skaffade för några år sedan en iBook G4 för att ha för att skriva på samt ha en dator som alltid fungerade.
Som huvudOS körde jag då linux, Gentoo för att vara mer precis samt Debian på servern. Gentooburken finns givetvis kvar, däremot har det inte blivit så mycket pillande med den det senaste då den dessvärre har en förmåga att låta lite grann. Planer på att skaffa nytt chassi samt fläktar finnes men försvåras lite av att det är ett EATXmoderkort med dubbla XEON-processorer (setupen av den är inspirerad av Mac Pro ).
Efter ett tag, när Apple släppte sina Intelbaserade MacBook Pro's så skiftade jag över från den stationära till att ha en bärbar som huvudmaskin och har kört på med det ett tag.
För drygt 1-2 månader sedan bytte jag en av mina MacBook Pro's mot en Mac Pro 1,1 som jag har som huvudmaskin men har kvar min 15" MacBook Pro som jag tar med mig överallt. Servern finns kvar men kör idag Ubuntu LAMP med bl.a vent/teamspeak/ps3 media server mm.
Både den bärbara samt den stationära (även Linuxburken) kör Boot Camp för de gånger man vill spela.

Skaffade även en MacBook till damen som hon gillar skarpt. Ett av de bästa betygen var nog när den var inne på lagning (hon råkade spilla te i den :/ ) och hon sade "men då måste jag ju använda min gamla dator igen, usch" när hon upptäckte att hon var tvungen att använda sin gamla Windowsdator medans hon väntade på reparationen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-26 18:58

Fick ett trevligt samtal av min far här om dagen, Han sa att han är så trött på sin Bärbara Acer och ville ha hjälp att beställa en iMac.

Var där idag och hjälpte han att köra igång datorn och jag kan berätta att han var väldigt imponerad på allt som OS X och själv datorn hade att erbjuda.

Ursprungligen av Tobb@:

Fick ett trevligt samtal av min far här om dagen, Han sa att han är så trött på sin Bärbara Acer och ville ha hjälp att beställa en iMac.

Var där idag och hjälpte han att köra igång datorn och jag kan berätta att han var väldigt imponerad på allt som OS X och själv datorn hade att erbjuda.

Låter ju underbart när det kommer från det hållet. Normalfallet är ju att man får övertyga dem om macens förträfflighet och förändring är ju jobbigt... å den gamla går nog lite till - vi behöver ju bara hitta en annan skärm och ...

Ja du hajar...

Det finns en tråd där Björnström switchar sina föräldrar

http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/281344-pa-sondag-byter-svarforaldrarna-pc-mot-mac-ska-tanka-pa.html

Där finns en intresant diskussion, med många tips till farsan. Be honom titta in här vetja.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-27 13:13
Ursprungligen av Goflorp:

Låter ju underbart när det kommer från det hållet. Normalfallet är ju att man får övertyga dem om macens förträfflighet och förändring är ju jobbigt... å den gamla går nog lite till - vi behöver ju bara hitta en annan skärm och ...

Ja du hajar...

Det finns en tråd där Björnström switchar sina föräldrar

http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/281344-pa-sondag-byter-svarforaldrarna-pc-mot-mac-ska-tanka-pa.html

Där finns en intresant diskussion, med många tips till farsan. Be honom titta in här vetja.

Det var lite roligt när jag berättade för han att han får lära sig allt på nytt igen och fick till svar att så känns det varje gång jag sätter mig vid en dator.

Den första macen han såg var min Macbook och han blev väldigt intresserad och tyckte skärmen var knivskarp så det räckte antagligen för att han själv skulle köpa sig en iMac...

Jag var i många år fast i ett förhållande med en rätt vedervärdig kvinna. Vi kan kalla henne PC.
Förutom det faktum att hon var otroligt korkad var hon även vedervärdigt ful och långsam, och obegripligt nog är alla hennes drag norm ute i samhället. Hon är idealet och det de flesta väljer i sitt sökande efter livskamrat. Hon är standard och alla har varit med henne, så även jag men jag trivdes aldrig i relationen: Vad jag än försökte göra så satte hon sig på tvären och gjorde det så svårt som möjligt för mig. Högljudd var hon också och jag hatar verkligen fruntimmer som skriker.

Så efter att ha tillbringat åratal i påtvingad tvåsamhet med detta vederstyggliga fruntimmer bestämde jag mig för att göra upp med mitt förflutna, trots att jag visste att det skulle kosta och att det skulle kännas obekvämt och ovant till en början.

Det hela började egentligen med en iPod, fast det förstod jag inte just då och när jag köpte iPhone 3GS började ett frö av insikt att så sakta att gro i bröstet. När jag uppdaterade till iPhone 4 hade fröet förvandlats till en klängväxt av användarglädje och innan jag visste ordet av bestämde jag mig för att mitt förhållande med skökan PC hade pågått länge nog. Jag orkade inte längre. Efter ett liv med Ctrl+Alt+Delete och registerfiler med vinterkräksjuka hade jag till slut kommit till den punkt där jag satte ner foten.

Jag förklarade för henne att det var dags för henne att flytta ut och att jag skaffat henne en etta på soptippen. Vid det här laget hade jag redan börjat dejta en iMac i smyg, på Apple Store och någon tvekan om var jag skulle ta vägen i livet fanns inte.

Hon protesterade inte. Hon bara fortsatte att jävlas på samma sätt som tidigare och efter att ha bestämt träff med skönheten på Apple Store - hon skulle vara klar för avfärd inom 24 timmar, sa hon - bestämde jag mig för att jag faktiskt inte ville att jag och PC skulle skiljas som vänner. Hon fick leva vidare ett tag till men när iMac knackade på dörren, hon hade fixat skjuts med ett transportföretag, insåg jag att jag lika gärna kunde ta livet av henne direkt. Vilket alltså skedde med lika delar glädje och målmedvetenhet och när likdelarna låg utspridda över lägenheten och iMac gjort sig hemmastadd på riktigt infann sig så slutligen en känsla av frid och ro.

Äntligen hade jag hittat hem på riktigt. Den här pinglan jävlades aldrig. Hon var vacker som en dag och gjorde sitt allra yttersta för att jag skulle ha det så bra som möjligt. Allt gick lekande lätt med henne, trots att hennes dialekt ställde till med visst bekymmer de första dygnen. Allt vi gjorde gjorde hon blixtsnabbt och utan att göra så mycket som ett ljud ifrån sig. Jag fick sätta örat mot skärmen för att höra om hon var vaken eller inte och några könssjukdomar behövde jag inte oroa mig för. PC fick oftast käka pencillin i form av formatering av hårddisk när hon varit ute och slampat runt och detta tog mycket kraft och energi genom årens lopp.

Initialt fanns planer på att använda likdelarna efter PC i någon sorts passande ritual, kanske tända eld på skiten och föraktfull sparka ner alltihop i ett gruvschakt men jag besinnade mig och körde istället iväg henne på soptippen. Jag kastade ner henne i en container med ett nöjt leende och hoppade in i bilen. Jag såg mig aldrig om.

Augusti 1993 skaffade jag min första PC som var en 386 DX-40 MHz med matteprocessor. Jo det var snabba grejor på den tiden Jag tänker inte sticka under stol med att jag lärt mig otroligt mycket om datorer genom alla ominstallationer och uppgraderingar jag gjort på mina PC genom åren. Idag tog jag nästa steg i min "utvecklig" inom datorer... man kan säga att jag blev vuxen
Jag beställde min första Mac idag, en MBA 13" med 1,83 processorn och 4GB ram.
Nu skall jag bara försöka stå ut de två veckor det beräknas ta innan jag får datorn levererad

Ursprungligen av werecat:

Augusti 1993 skaffade jag min första PC som var en 386 DX-40 MHz med matteprocessor. Jo det var snabba grejor på den tiden Jag tänker inte sticka under stol med att jag lärt mig otroligt mycket om datorer genom alla ominstallationer och uppgraderingar jag gjort på mina PC genom åren. Idag tog jag nästa steg i min "utvecklig" inom datorer... man kan säga att jag blev vuxen
Jag beställde min första Mac idag, en MBA 13" med 1,83 processorn och 4GB ram.
Nu skall jag bara försöka stå ut de två veckor det beräknas ta innan jag får datorn levererad

Välkommen till den ljusa sidan!

(Traditionstyngd välkomstfras)

LOL Jo den har man sett några gånger

Tack förresten

  • Medlem
  • Norberg
  • 2011-02-18 21:01

Jag bytte 2008, för filmredigering med iMovie istället för Windows Movie Maker

  • Medlem
  • Norberg
  • 2011-02-18 21:02
Ursprungligen av AndTuts:

Jag bytte 2008, för filmredigering med iMovie istället för Windows Movie Maker

Menade 2009

Efter åratal av mobiltelefonseländen landade jag mjukt i famnen hos en iPhone. Trivs otroligt bra och det är hittillls den enda telefon jag har haft behov av att ha brevid mig när jag somnar (och då använder jag den inte ens som väckare). Förresten så började det redan med en iPod några år dessförinnan. Efter diverse svordomar över svårhanterliga MP3-spelare var det som att komma hem när det plötsligt gick att lyssna på musik utan en massa fipplande!

För ett halvår sedan bestämde jag mig för att helt och hållet kliva in i äppelfamiljen - dags att byta ut min HP-laptop! Av någon anledning är det kul att ha det som är nytt, så jag bestämde mig för att klura lite till och invänta lanseringen av de nya MacBook Pro som enligt rykten kunde komma närsomhelst i princip. Kände mig som en riktig nörd som kollade in diverse nyhetsflöden och rykten och därefter visste exakt på minuten när lanseringen kom. Nu är det gjort, jag har tryckt på beställningsknappen och kommer snart att vara en (förhoppningsvis) mycket nöjd sidbytare. Enda molnet på himlen just nu är att jag precis såg att de flyttat fram leveransdatumet ett par dagar till den 12/3. Hur ska jag överleva!

Då jag är i princip helt nybörjare på äppeldatorområdet hoppas jag att detta forum innehåller många trevliga människor som ser fram emot att få dela med sig av kunskaper och tips (eller så kanske jag inte kommer att behöva det för allt med min nya dator kommer bara att funka!!)

Välkommen hit, NettySpetty!

Jag är en switcher! Bytte till Mac på jobbet i juli förra året och hemma i september. Har inte ångrat mig en sekund...
Varför? Jag har egentligen aldrig varit intresserad av varför eller hur något fungerar på insidan av min dator och med Mac behöver jag inte förstå det för allt bara funkar ju... Enkelhet, snygg design och tänk vad snabbt den startar!!

Att jag köpte en iPhone för snart 2 år sedan var kanske startskottet...

Ursprungligen av cyberchick:

Jag är en switcher! Bytte till Mac på jobbet i juli förra året och hemma i september. Har inte ångrat mig en sekund...
Varför? Jag har egentligen aldrig varit intresserad av varför eller hur något fungerar på insidan av min dator och med Mac behöver jag inte förstå det för allt bara funkar ju... Enkelhet, snygg design och tänk vad snabbt den startar!!

Att jag köpte en iPhone för snart 2 år sedan var kanske startskottet...

Håller med dig, jag brukar sätta en "ära" i att jag inte vet vad mitt grafikkort heter.... helt ointressant.

Välkommen ombord!

Hej

Jag är en switcher sedan oktober 2010. Har kört PC sedan 1989 tror jag. Min första bekantskap med Macintosh var på lågstadiet, tror att de hette Macintosh Plus. När min senaste laptop återigen började kännas seg efter tredje ominstallationen började jag kika efter en liten smidig och snabb netbook. Dock insåg jag snabbt att det inte fanns några med vettiga prestanda. Av en ren tillfällighet blev jag tipsad av en säljare på MediaMarkt att kika på MacBook Air. Efter att ha klämt lite på den fanns det ingen återvändo. Däremot blev jag lite rädd för prestandan på den, så en sådan vågade jag inte köpa. Då började jag kika på MacBook Pro istället, men eftersom budgeten bara tillät den minsta modellen blev jag lite rädd för prestandan även där. De ingående komponenterna var ju trots allt i stort sett likvärdiga med den 3 år gamla laptop som jag skulle byta ut. Som tur var lät en kollega mig provköra hans 5 år gamla MacBook Pro, med i sammanhanget väldigt gammal hårdvara. Och sedan bestämde jag mig för att slå till.

Nu har jag hunnit bekanta mig med datorn under lite drygt 4 månader, och jag ångrar verkligen ingenting. Datorn är fortfarande lika snabb som när jag fick den, och väldigt mycket snabbare än min gamla windows-laptop. Dessutom funkar allt jag använder den till mycket enklare än tidigare. Än sak jag var lite orolig över var hur den skulle funka med min android-telefon. Eftersom jag är inbiten teknik-nörd så flashar jag regelbundet in ny programvara i telefonen, och fixar och trixar med den. Detta görs via kommand-prompten i windows. Till min glädje upptäckte jag att det funkar ännu bättre via terminalen i OSX. Sedan kan man ju inte annat än älska hårdvaran i MacBooken. Kvalitetskänslan, den fantastiska ljudet ur de inbyggda högtalarna, batteritiden, det upplysta tangentbordet, och så vidare.

Det har till och med gått så långt att jag planerar att utöka mitt Apple-bestånd med en iPad2 när den kommer hit. Sedan får väl tiden utvisa om jag går så långt att jag pensionerar android-telefonen till förmån för en iPhone, där är jag dock mer skeptisk.

Kan nog kalla mig en switcher efter många "sega och långsamma" års användande av PC.
Köpte mig en MacBook i Oktober 2010 och är så nöjd man kan bli !!! Har just idag uppgraderat med 4GB minne.
Bytte också router till en AirportExpress och telefonen sedan länge är ju givetvis iPhone.
Ägde en en grön variant av den första iMac'en för många år sedan. Denna användes flitigt ett tag för att sedan bytas ut mot många efterföljande PC maskiner...varför??? Ibland är man riktigt bra korkad
Så i fortsättningen är det Mac som gäller!

En god gärning är utförd. Äntligen lyckats övertyga min mor att kasta ut PC med Windows till fördel för en Mac Mini.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-03-21 18:29

Hej hej!

Jag bytte från pc till mac torsdagen 17/3 -11.
För min del blir det aldrig mer pc.
Det blev en MBP 13" min första mac någonsin.
Det hela började med en iphone 3G för 2,5 år sedan, nu en iphone 4 och MBP
im löving it!!!

Bevaka tråden