Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro lanserad 2008-02-26

Tråden skapades och har fått 484 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-26 15:20

Rätt liten uppdatering, känns mer som en speed bump. Har en 2.4GHz 15" MacBook Pro som jag köpte i somras och den är inte föråldrad ännu.

Kanske kommer helt nya MBP om 4-5 månader med nytt tangentbord och lås.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 15:21
Ursprungligen av Robo-X:

Rätt liten uppdatering, känns mer som en speed bump. Har en 2.4GHz 15" MacBook Pro som jag köpte i somras och den är inte föråldrad ännu.

Kanske kommer helt nya MBP om 4-5 månader med nytt tangentbord och lås.

//Rob

Det tror jag knappast, nu lär det dröja ett bra tag innan något nytt händer.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-26 15:25
Ursprungligen av kanzie:

Fungerar Klickback bra, är det någon som provat det? Är det några hakar eller... man plockar ju inte lite över 3000 poäng när man köper en Macbook Pro om jag förstått det rätt...

Nej, det fungerar inte.

Ursprungligen av hego99:

Nej, det fungerar inte.

Kan du förklara lite närmare vad det är som inte fungerar...tycker det verkar vettigt att använda detta när jag beställer min nya macbook pro så fort Sverigeshoppen uppdaterar grafikkortet korrekt.

Den snabbare hårddisken känns ju som ett måste, däremot kan man nog skita i 2.6 då det känns lite överprissatt. Hur är det med minne? De har ju sänkt priset för 4gb rätt kraftigt men ändå dyrare än att köpa egna kapslar och trycka i eller?

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-26 15:59
Ursprungligen av kanzie:

Kan du förklara lite närmare vad det är som inte fungerar...tycker det verkar vettigt att använda detta när jag beställer min nya macbook pro så fort Sverigeshoppen uppdaterar grafikkortet korrekt.

Den snabbare hårddisken känns ju som ett måste, däremot kan man nog skita i 2.6 då det känns lite överprissatt. Hur är det med minne? De har ju sänkt priset för 4gb rätt kraftigt men ändå dyrare än att köpa egna kapslar och trycka i eller?

Vad säger ni?

Jag svarade på din fråga utifrån min egen erfarenhet av Klickback.
Jag köpte en iMac (för ca 21'000 SEK) i November 2007 genom Klickback+AppleStore.
Har inte sett röken av några poäng i Klickback.

Undrans varför svenska Apple Store har mindre grafikminne än den ameikanska?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-26 16:05
Ursprungligen av Salmonella:

Undrans varför svenska Apple Store har mindre grafikminne än den ameikanska?

de inte uppdaterat sidan bara

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2008-02-26 17:04

Precis, uppgifterna stämmer inte ännu på vissa ställen på den svenska sidan.

Men kollar ni däremot under Jämför teknisk info, så ser ni att det är precis samma specifikationer som US.

Gällande uppdateringen så...
Har inget att invända mot designen då den är riktigt bra och kan hänga med ett litet tag till, men tangentbordet skulle bytts ut, då det platta på MB/MBA är så mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 15:16

Haha, sjukt fin uppdatering. Penry, som alla förväntade, tillkom. Bättre hårddisk som standard, vilket jag inte hade trott, men alltid lika trevligt. Nu finns LED också till 17`, vilket är grymt bra. Och dessutom det dubbla utrymmet på GPU:n som ingen förväntade sig. Vilken bonsu! Dessutom har priset minskat en aning också. Och sist, men inte minst - Multitouch. Vem har ens mage att klaga?

OCH TACK GUD - för att du du inte skapade Macbook AIR-tangentbordet. Då hade jag icke köpt datorn, men det tänker jag göra nu. Garanterat. Det enda minus är Magnetic-lach, men vafan... vem bryr sig egentligen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-26 15:19

Skall beställa. 2,5 eller 2,6? Känns som om 2.190kr extra för 0,1 Ghz är lite mycket eller .....?

Aldrin

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-26 15:23

Är det bara jag som tycker att styrplattan ser lika "liten" ut som på den gamla macbook pro? Kan vi som har den gamla hoppas på någon programuppdatering som get oss fler funktioner?

http://www.apple.com/macbookpro/design.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-26 17:32
Ursprungligen av Racso:

Är det bara jag som tycker att styrplattan ser lika "liten" ut som på den gamla macbook pro? Kan vi som har den gamla hoppas på någon programuppdatering som get oss fler funktioner?

http://www.apple.com/macbookpro/design.html

japp, ser ut att vara i samma storlek (och utseende) som "gamla" MBP.

tyvärr kan vi med äldre MBP inte leka med de nya multitouch grejorna, är bundet till hårdvaran som jag fattat det.

Beställer ikväll.. Är lite kluven över om jag ska kötta mellanmodellen eller standard... Hmmmm.. Har studentrabatt så 19.795 kr.... hmmm....
Är nöjd med uppdateringen iallafall!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 15:30

Nej, mörkt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-26 15:33

Det är bara deras ljussättning. Den ser normal ut på de flesta av bilderna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-26 15:32

Tråkigt att de inte uppdaterade designen. Den kändes gammal redan när första macbooken kom. Jag hade förväntat mig något i stil med imacen. Aluminium.
raka kanter mot rundade hörn. Om ett par år kanske.

Ursprungligen av gabra:

Tråkigt att de inte uppdaterade designen. Den kändes gammal redan när första macbooken kom. Jag hade förväntat mig något i stil med imacen. Aluminium.
raka kanter mot rundade hörn. Om ett par år kanske.

Handlar nog bara om några månader...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-26 16:54
Ursprungligen av Simon Templar:

Handlar nog bara om några månader...

Ja eftersom detta "bara" var en speedbump och ingen NY MBP så kommer ny design och nytt innandöme nog att komma om 6 månader sådär. Lagom till hösten skulle man tro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 15:36

Attans

Tror det får bli ett köp nu, kanske väntar nån vecka och hör vad som sägs om den, kanske dyker upp ett rykte om helt nya Pro-datorer inom kort

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 15:44

Verkar ju som att det bara var 256 mb vram på grafikkortet i Sverige, men 512 mb vram i USA.. Jag ringde och bekräftade min order över telefon nu på Applestore och han sa att det stod 256 mb vram..

Det är ju inte bra, men på spec.sidan står det att alla pros nu har 512mb.

Snippat från sidan där man väljer av de tre modellerna:
"Banbrytande grafik
NVIDIA GeForce 8600M GT har nu upp till 512 MB dedikerat grafikminne och finns i alla MacBook Pro, vilket ger datorn suveräna prestanda för kreatörer och vetenskapsmän."

Jag tycker det är en rätt tafflig uppdatering av store. Hellre ha den nere när de väl stängt ner och göra uppdateringen korrekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 16:04
Ursprungligen av kanzie:

Det är ju inte bra, men på spec.sidan står det att alla pros nu har 512mb.

Snippat från sidan där man väljer av de tre modellerna:
"Banbrytande grafik
NVIDIA GeForce 8600M GT har nu upp till 512 MB dedikerat grafikminne och finns i alla MacBook Pro, vilket ger datorn suveräna prestanda för kreatörer och vetenskapsmän."

Enligt den amerikanska AppleStore har 15,4'' 2,4 GHz 256 MB GDDR3 grafikkort.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 15:52

Wire: Gjort är gjort, men nu är den beställd.. Jag lär nog inte få den äldre versionen av MacBook Pro.. får vi hoppas.

Hörde som sagt med Applestore och killen där sa att det bara var Canada och USA som fått 512 mb vram.. Känns dumt om jag inte får det då heller, och ni andra förstås..
Han bekräftade min beställning med att det var en 17" MacBook Pro med 256 mb vram, 2,5 GHz osv..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 16:00
Ursprungligen av dayweed:

Wire: Gjort är gjort, men nu är den beställd.. Jag lär nog inte få den äldre versionen av MacBook Pro.. får vi hoppas.

Hörde som sagt med Applestore och killen där sa att det bara var Canada och USA som fått 512 mb vram.. Känns dumt om jag inte får det då heller, och ni andra förstås..
Han bekräftade min beställning med att det var en 17" MacBook Pro med 256 mb vram, 2,5 GHz osv..

men då skulle dom la inte skrivit det på specifikationerna?

btw. kollade lite rabatter för studenter och fick fram 3 olika priser:
Utan rabatt: 17.495,00
student rabatt: 16.095,00
mecenat student rabatt: 15.745,00 *

Student rabatt priset fick jag fram genom att klicka på "Rabatt för studenter" i apple shopen och mecenat student rabatt priset fick jag fram genom att klicka mig från mecenat.
Men jag tycker rabatten borde ju vara samma, eller?

Ni ser den lilla stjärnan efter mecenat priset. "Vad står den för". Har inte hittat någon fotnot där det står varför stjärnan är där. Vad är det för speciellt med priset.
Nån som vet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:02

XeroX: Menar det.. 256 mb vram är det kanske för oss svenskar ;P

Jag beställde via CSN-kortet, hann inte direkt kolla vad själva grundpriset var ;P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 16:06
Ursprungligen av dayweed:

XeroX: Menar det.. 256 mb vram är det kanske för oss svenskar ;P

Men om du går in här:
lång länk

Så står det

Citat:

NVIDIA GeForce 8600M GT med 256 MB GDDR3 SDRAM

Citat:

NVIDIA GeForce 8600M GT med 512 MB GDDR3 SDRAM

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 16:05

går det snabbast att beställa från applestore eller brukar återförsäljarna få in dom relativt snabbt? när jag beställde min macbook förra sommaren dröjde minst en månad innan jag fick den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 17:13
Ursprungligen av simon h:

går det snabbast att beställa från applestore eller brukar återförsäljarna få in dom relativt snabbt? när jag beställde min macbook förra sommaren dröjde minst en månad innan jag fick den.

nån som har någon aning?

Bevaka tråden