Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 16:58
Ursprungligen av dar303:

schims är inte tråd utan tunna metallremsor. Jag fick en rulle, bor du i sthlm kan du få ett par meter.

Klart jag bor i stockholm!

Men det är ju inte bråttom. Så jag PMar dig i juni någon gång så löser vi det kanske då..?

Nån som har koll på Futurlecs pottar och knappar? Pottarna är specade till 5.5mm axel,
och flera av deras knappar som de refar till från pot-sidan är specade till 1/4"=6.35mm.
Dvs. passar deras knappar deras pottar?

Jag blev annars sugen på Banzais Boss-style-knappar och funderar på att använda
Futurlecs pottar. Futurlecs 6.35mm-knappar passar kanske även Banzais Boss-
knappar passar. Nån som vet, så jag slipper köpa hem knappar och testa?

Eller man kanske ska prova Electrokits pottar istället. Nån som har åsikt om dem
jämfört med Futurlecs? Jag vill gärna ha så kompakta pottar som möjligt så att jag
kan klämma in fler på frontpanelen . Å billiga och bra förstås.
Alps små blå är små och fina men för dyra.

Ursprungligen av Pehr:
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-13 08:51

Electrokits pottar är billiga och bra. har inget direkt att jämföra med, men de går att sätta tillräckligt tätt utan att vara i vägen när man rattar.:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 09:37

Min Klee är 2 kretskort som ligger längst ner i min backlog..

Min backlog är legendarisk. En vacker dag ska jag presentera den men jag måste dricka en större mängd sprit innan jag våga räkna allt.
Jag kan börja med första posten i alla fall:

13 monterade SAS-VCO:er utan frontpaneler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 09:47
Ursprungligen av dar303:

Min backlog är legendarisk. En vacker dag ska jag presentera den men jag måste dricka en större mängd sprit innan jag våga räkna allt.
Jag kan börja med första posten i alla fall:

13 monterade SAS-VCO:er utan frontpaneler.

Oooohh! Jäklar! Tänk om man hade det så! - (Jag tycker alltså det är coolt, inte något annat).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 09:54
Ursprungligen av dar303:

Min backlog är legendarisk. En vacker dag ska jag presentera den men jag måste dricka en större mängd sprit innan jag våga räkna allt.
Jag kan börja med första posten i alla fall:

13 monterade SAS-VCO:er utan frontpaneler.


Kom igen, sälj en till mig

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-08 10:38
Ursprungligen av dar303:

13 monterade SAS-VCO:er utan frontpaneler.

Sälja av lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 10:45

SAS-VCO:er borde du ju kunna ta ganska bra betalt för också..?

Men jag vill iaf ha en lista på hela backloggen!

Never ending backlog, aaha ahaah aaahaahaaa!
Never ending backlog, aaha ahaah aaahaahaaa!

Haha, fin bild!
De är INTE TILL SALU! Den dag jag uppgraderar till något bättre eller byter hobby och blir munk kanske men inte idag!
Jag har faktiskt några moduler färdiga men de lämnade aldrig prototypstadiet efter som de lät så bra tillsammans, jag ville inte plocka isär allt och göra ordentliga paneler mm.

Jag ska producera en backloglista en vacker dag, om inte annat för att stressa igång byggandet!

Ursprungligen av zthee:

SAS-VCO:er borde du ju kunna ta ganska bra betalt för också..?

Men jag vill iaf ha en lista på hela backloggen!
<borttagen men rolig bild>

Never ending backlog, aaha ahaah aaahaahaaa!
Never ending backlog, aaha ahaah aaahaahaaa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 15:38

Har funderat att bygga min modulat i en sån här....

http://www.blocket.se/vi/15312929.htm?ca=10_s

eller en helt i glas ( finns två modeller här) :

http://www.blocket.se/vi/15701977.htm?ca=10_s

Brukar vara billiga sådan här rack. Sen är det bara att beställa metallen från ngn metallfirma....

lim?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 15:47
Ursprungligen av Volantiz:

lim?

Vi är roliga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 15:48

Kan bli svårt att få bort ratten sen bara?

Det är ju inte push-on rattar. Utan grub screw (vad det nu heter på svenska?). Men sätter man grub screw på för smal axel så rotterar ratten lite skeft. Jag trodde inte det skulle göra något. Men så är det på min SEKU. Och det är ju inte snyggt.. :-/

eh, ja just det ja...glömde bort att det var du...
Om du är i trakterna runt gärdet/stadion/vallhallavägen i morgon förmiddag så kan du få schims direkt, PM:a!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 19:53

Imorgon förmiddag är jag som vanligt ute i nacka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 08:58

Funderar på PC500 som strömförsörjning. Billigt och sedan så är den ju billigare än 1700 så då blir det ingen moms. Känns enklare än att bygga en så kan man testa modulerna bygger direkt i den sedan då jag ej har ett labbagg...

Blacet Research Miscellaneous Products

Är det 1700 som är gränsen för att tullverket lägger på tull & moms? 500 hundra har jag också hört.

Jag kan ev. tänka mig ett samköp på en PC500. Man kommer ju fortfarande under 1700 pix för två.

Vid sammanlagt värde (dvs varans värde samt fraktavgift) över 300:- tillkommer tull (3.5%) och moms (25%). 500:- är gränsvärdet då man tar emot gåvor från icke-EU-land.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 13:27
Ursprungligen av ZackZick:

Är det 1700 som är gränsen för att tullverket lägger på tull & moms? 500 hundra har jag också hört.

Jag kan ev. tänka mig ett samköp på en PC500. Man kommer ju fortfarande under 1700 pix för två.

Man kanska ha PSCONN2 också. Inte jätte aktuellt nu men lite. Men bestämmer jag ig för detta alternativ så hör jag av mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 10:58

Men är det inte enklare (och billigare?) att bara köpa sig ett CGS66 PSU PCB och bygga ihop?

Jo, det är givetvis ett vettigt alternativ. Billigare kanske, men lättare är det väl inte att shoppa komponenter och bygga jämfört med att köpa färdigt. Jag kollar på byggvarianten parallellt.

Men bara för att testa kommer jag vidare, jag gjorde faktiskt ett +/- 15V PSU containerfynd härom dagen! Switchat, men iallafall. Schroff, så jag tror kvaliteten är OK.

Ursprungligen av zthee:

Men är det inte enklare (och billigare?) att bara köpa sig ett CGS66 PSU PCB och bygga ihop?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 11:19

1700:- är gränsen om du tar in varan personligen, 500:- är gränsen för gåva som skickas. Jag tror inte ens att det finns en undre gräns vid import, du åker på tull(varierande) och moms(25%).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 11:52

Handlat en del grejer från USA men under 1700 så brukar det inte bli ngn tull (du är tvungen att ordna med detta själv tror jag)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 13:36
Ursprungligen av Dego:

Handlat en del grejer från USA men under 1700 så brukar det inte bli ngn tull (du är tvungen att ordna med detta själv tror jag)...

Det finns ingen sådan gräns, det beror bara på om det "fastnar" i tullen. Om det är ordentligt tull-deklarerat från säljaren så åker man alltid på tull oavsett pris/värde. Köper man från något företag så är det i princip omöjligt att slippa undan, de vill nämligen inte begå brott. Jag handlade senast i mars från en firma i USA, total kostnad med frakt var på 540:- ungefär, jag åkte på tull och moms precis som jag borde göra och hade räknat med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 13:42
Ursprungligen av Frebrik:

Det finns ingen sådan gräns, det beror bara på om det "fastnar" i tullen. Om det är ordentligt tull-deklarerat från säljaren så åker man alltid på tull oavsett pris/värde. Köper man från något företag så är det i princip omöjligt att slippa undan, de vill nämligen inte begå brott. Jag handlade senast i mars från en firma i USA, total kostnad med frakt var på 540:- ungefär, jag åkte på tull och moms precis som jag borde göra och hade räknat med.

Du har rätt:
Konsument Europa - Nyhet: Tull och moms utanför EU

Inte åkt på det men jag har väl handlat av oseriösa säljare etc....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 13:07

Jag tycker att inköpslistan för CGS66 är bland de enklaste man kan hitta. Inga konstiga ICs inga skumma värden.

8 kondingar, 8 motstånd (Varav 2 trimpottar..), 8 dioder och sen två regulatorer. Och allt är standard delar.

Jag tänker nog beställa 2 sånna från CGS..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 15:38

Åh, vilken bra länk, jag undrade medans jag skrev det där var jag hade fått det ifrån...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 10:29

Your order as per the above order number has already been shipped by Post
Your order should arrive in 7-10 days

Woho! Så om en vecka får jag paket från futurlec. Det ska innehålla allt jag behöver för att bli "klar"!

Bevaka tråden