Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 14:02

Och nu har sista kretskortet skickas!

Så snart är det bara slutmontering kvar.. Kanske hinner bli klar innan juni

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 14:03
Ursprungligen av zthee:

Så snart är det bara slutmontering kvar.. Kanske hinner bli klar innan juni

Haha...så sa jag 1999 också, när jag började på min ASM...O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 14:07
Ursprungligen av kroffe:

Haha...så sa jag 1999 också, när jag började på min ASM...O:-)

Minns att du hade en jävligt juste polare som tom köpte komponenter till dig så du kunde börja fixa den redan 2002....
Kanske om du ägna mindre tid åt trav så skulle den bli klar i tid!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 14:36
Ursprungligen av Dego:

Minns att du hade en jävligt juste polare som tom köpte komponenter till dig så du kunde börja fixa den redan 2002....
Kanske om du ägna mindre tid åt trav så skulle den bli klar i tid!

Har jag inget minne av...?
Trav ja, verkligen min passion...få se 2002 gick åt till...att göra musik...inte meka. O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 14:06

Ja inget egoistiskt sölande här inte. TIme management om jag får be. Tänk på att jag inte har mkt att roa mig med och ser fram emot ljudklipp och bilder. Kan du inte bli klar i tid så får du fan sjukskriva dig och bygga!!
Iof kanske jag borde skaffa mig ett liv men gillar och leva genom ditt byggprojekt ju...
Sen kan man ju bygga en själv när du är klar sen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 14:08

Ja, fast alla moduler jag har byggt ihop, än så länge, fungerar ju faktiskt

Det är ju de 3 jag har kvar (MFOS ENV och 2xVCA + PS3100) som ev. kan sätta käppar i hjulen. Men det känns föga troligt.. (Även fast PS3100 blir nog lätt det dyraste kortet - 3x vaktrol och 3x mica silver kondingar - bara det kommer ju kosta minst 300:- )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 08:19

Det går jäkligt segt på byggfronten.

Men PS3100 korten har kommit nu!

Så vid nästa lön blir det till att beställa komponenter och sen bygga ihop hela alltet.

(Men jag känner redan nu att jag verkligen kommer sakna 2st CGS Sequential Switch..)

And what about frontpaneler? Det finns ju flera småskuttar som tillverkar kretskort till bra
priser. Hur är det med frontelpaneler?

frontpanelsdilemmat..

Ursprungligen av ZackZick:

And what about frontpaneler? Det finns ju flera småskuttar som tillverkar kretskort till bra
priser. Hur är det med frontelpaneler?

Neriks tillverkar ju frästa å graverade frontpaneler professionellt... finns några 99or som kan intyga den goda kvaliteten... (VCO?)..

Jag skulle vilja ha pulverlackade paneler... å det har inte jag hittat nån som gör..:'( ..
Modcan's B serie e så där znyggt pulverlackade:p

Min modular skall ju bli liks ett ombygge/nybygge.. köpta moduler för sånt som jag tycker verkar vara för svårt (vcoer tex) som jag stoppar på ny panel för å komprimera panelutrymme (vill att allt ska vara plåttrigt ..som buchla typ), blandat me kit å veroboard hembyggen.. å jag har blivit kär i brännlackat :"> problem vettu..
Schroffs eurorack pluginmodulsystem e en vååååt dröm... blir dyrt.. men shitt vad pervosnyggt labequipmentaktigt det blir... å sen bananplugggar på det..

Modcan A e ju skitsnygga men ack va panelenrna e bigga... blir aldrig så där plåttrigt som jag vill ha det..utom på nåra moduler...

Nä nu håller jak låda fömycke

Senast redigerat 2008-04-18 11:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 21:06

Frontpaneler får man antingen borra själv eller hitta någon som kan fixa åt dig..

frontpanelgravyr

Jag tänkte på gravyr om man vill ha graverade paneler.

Ursprungligen av zthee:

Frontpaneler får man antingen borra själv eller hitta någon som kan fixa åt dig..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 21:39
Ursprungligen av ZackZick:

Jag tänkte på gravyr om man vill ha graverade paneler.

Fonus kanske kan gravera på granit...

Plåtverkstad med laser kanske...

Jo, Modcan e snygga. Den eviga frågan: är vitt eller svart snyggast?
Jag lutar nog ändå åt gammeldags svart à la Moog och Synthesizers.com,
i träkabinett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 17:37

Retro är nice.
Ibland känns det som jag vill ha ett modular med sliders ist också. Då vill man ju designa lite mindre klassikt... Den dagen det blir dags får vi se vad det blir. Tror det blir retro eller så får någon hjälpa mig med designen då byggande kommer att vara det som tar mest tid i anspråk....

  • Medlem
  • 2008-04-18 19:28

Jag har handlat av Neriks och kan intyga att kvaliteten är bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 19:46

Jag ska fixa mina frontpaneler via Neriks. Har jag tänkt iaf.
Men jag vill ju ha klart alla moduler och veta hur många hål det blir osv. Så att jag inte beställer och sitter med ett håll förmycket eller tvärtom..

Undra om han kan fixa något som liknar guld?
Jag måste ha en panel till min planerade 808:a kagge! Vore ballt att ha den i en guldlåda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 11:22
Ursprungligen av zthee:

Jag ska fixa mina frontpaneler via Neriks. Har jag tänkt iaf.
Men jag vill ju ha klart alla moduler och veta hur många hål det blir osv. Så att jag inte beställer och sitter med ett håll förmycket eller tvärtom..

Undra om han kan fixa något som liknar guld?
Jag måste ha en panel till min planerade 808:a kagge! Vore ballt att ha den i en guldlåda

Stod på Neriks hemsida att han inte kan ta emot fler beställningar av frontpaneler nu. Hoppas de klarnar upp tills jag är klar med mitt projekt ca 2010 el ngt...:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-24 20:33
Ursprungligen av Dego:

Stod på Neriks hemsida att han inte kan ta emot fler beställningar av frontpaneler nu. Hoppas de klarnar upp tills jag är klar med mitt projekt ca 2010 el ngt...:cool:

En av huvudanledningarna till att jag gått ut på min web och sagt att jag inte tar emot fler panel-jobb just nu är p.g.a av att jag fått så otroligt mycket förfrågning från bl a England, Tyskand och USA under de senaste veckorna. Desstom har jag fått ganska mycket att göra när det gäller service och reparation av gamla analogsyntar och eftersom jag tycker att det är betydligt roligare att pyssla med syntelektronik än att tillverka frontpaneler så har jag försökt att begränsa min paneltillverkningen lite för att hinna med syntarna ... Jag kommer att ha kvar alla maksiner och verktyg och i mån av tid så kommer jag givetvis kunna tillverka frontpaneler på beställning även i framtiden!

kortlist

Jag behöver lister för min kommande modular som man kan skruva korten i. Jag tänkte
ha ett 90cm brett kabinett, och jag tänkte ha MOTM-formfaktor på modulerna.
Var hittar man passande list? 19"-lister har jag hittat, men de är ju för korta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-18 21:42

Vad sägs om mässing? Borde gå att få hos skyltgravörer

Ursprungligen av Pehr:

Vad sägs om mässing? Borde gå att få hos skyltgravörer

Pehr! Vem på electro-music forumet har byggt den skönheten? Tänkte pma å få lite ets-tips :)... Jag har nämligenm tänkt på mässing jätte länge...
Det e "route 2" i mitt utseendeval... antingen labbtestutrustningsbuchla-looken eller mässings looken ....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-20 20:41

Mässing kan du etsa själv hemma, blir gruvligt retro-snyggt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 10:05
Ursprungligen av dar303:

Mässing kan du etsa själv hemma, blir gruvligt retro-snyggt!

Men kom ihåg att de som följer med dig hem efter krogen för att se på etsningarna, i stort sett aldrig vill se dem när ni kommer hem...

så sant, så sant! Visdom från Kil när den är som bäst!

Det blir liksom dubbel-nördpott när man frågar om någon vill följa med hem och titta på etsade modularsytnspaneler, det kanske till och med fungerar!?

Takk Pehr... jätte intressanta länkar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 11:27

Dego, med byggtakten jag har just nu så spelar inte det så stor roll

Ska beställa komponenter imorgon. Sen tar det nog 2 veckor innan de kommer. Ytterligare några veckor innan jag är klar och vet att allt stämmer. Sen ska jag maila och säga att jag vill ha frontpaneler - dvs. typ maj 2010

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 12:48

haha, vi kanske skulle gemensamt boka upp honom i maj-juni 2010. Neriks får blocka tid så kan han ordna våra fronpaneler till din vägg och mitt lilla kabinett....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 11:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 20:10

Tydligen körde jag på en 1µF elektrolyt.

Bevaka tråden