Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-02 13:17

>Heualia, Standars är bra, alla borde ha en?
hehe, jo visst!

Trevliga rattar, futurlec?

Senast redigerat 2008-03-04 00:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 21:27

Gillar den lilla orange knappen. Ge oss en länk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 22:00

http://se.rs-online.com/web/

De har ganska fina rattar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 08:37

Det största problemet med modularbygge är att lusten till nya moduler aldrig sinar. Man vill bara ha en till..

Så innan mina CGS kort har trillat ner i brevlådan så vet jag precis vad jag vill ha härnäst: http://yusynth.net/Modular/EN/EMSVCF/index.html

Modularbyggare i sthlm har en i stort sätt tvång på att gå till labb elektronik och köpa grejer på deras utförsäljning, man får sakerna till nån procent av priset, 2kr:-/st för jack (tele, phonon, xlr, banan), rattar, switchar mm.
Såg finfina röda små trigswitchar perfekta för sequencers, säkert 100 st i en påse!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 13:40

Får väl knata dit idag igen då

Jag tror jag varit där 3 gånger sedan rean började. Men jag blir bara helt stillastående varje gång jag är där. Helt oförmögen att veta vad jag ska köpa. Så rotar man lite lojt i en låda och hittar ingenting ändå.. Men Jack vore ju inte så dumt. Jag kommer ju behöva typ 100st minst!

Jag som hade bestämt mig för 1/4" tele. Men det är ju snyggare med banan. Ack dessa svåra val i livet!

Skriv en lista på vad du behöver innan.
Jag har varit där flera ggr och känner till den där matthetskänslan som kommer över en!
Det är svårt att veta vad alla halvledare är men jag tog med en laptop att googla på, det finns gratis wlan.
Förresten, det fanns flera rör med XR2206 & 2207 VCO:er, en hel del matchade transistopar, cracklebox och polyvoxfilter:IC's förut...med betoning på förut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 14:14

Bra förslag på saker man ska leta efter!

Ska skriva upp lite saker från projekt jag kommer bygga så får vi se..

Tackar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 16:58

De tre gamla modulerna (som är färdiga och fungerar) samt mina tre nya halvfärdiga CGSmoduler (som jag hoppas ska fungera).

Då har jag snart 6 moduler färdiga av 12 (Räknar inte Klee:n).

CGSkorten är ganska lättbyggda eftersom det står på kortet vad det ska vara för komponent. Så slipper man sitta och titta och tänka: R1, R2, R3 var 100K. Så tar man 100K komponenten. Dubbelkollar; R1, R2, R3 var 100K, så mäter man att det var 100K, tänker Den ska sitta i R1.. Nu tittar man på kretskortet: 100K! man tar 100K komponenten, mäter den och sen sätter man den där det står 100K. Perfekt!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-08 17:58
Ursprungligen av zthee:

Nu rycker det i lödarfingrarna. Dags att sätta sig vid pysselbordet ikväll ^_^

Ursprungligen av zthee:

Nu tittar man på kretskortet: 100K! man tar 100K komponenten, mäter den och sen sätter man den där det står 100K. Perfekt!

Underbart.:) .. varför har inte alla det så... Har kollat lite på MFOS grejjerna men fick akut skrämselhicka av alla "kludge" fixxar man bör göra för att få vissa moduler att funka som de bör... fula stora klumpar med komponenter å lödtenn.. Det känns inte som grejjerna e riktigt genomtänkta när det blir en braskande reklamlöp på sidan.. "New board revision - with NO kludges!!!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 21:03
Ursprungligen av freddp:

Underbart.:) .. varför har inte alla det så... Har kollat lite på MFOS grejjerna men fick akut skrämselhicka av alla "kludge" fixxar man bör göra för att få vissa moduler att funka som de bör... fula stora klumpar med komponenter å lödtenn.. Det känns inte som grejjerna e riktigt genomtänkta när det blir en braskande reklamlöp på sidan.. "New board revision - with NO kludges!!!"

Fast det känns som om alla sånna här DIY grejer är väldigt beroende av fixar hit och dit. CGS kör ju med så sjukt öppna system att man blir tokig. Allting går att vända och vrida på och inget är bestämt. Bäst är när han skriver X på ställen där man får välja komponenter själv - ?? liksom..

Men jag tror att MFOS är bra ändå - han har ju bra respons på electro-music.com och allt på siten är ju väldokumenterat. Så det ska inte vara några problem (egentligen).

Jag kommer köpa hans kort inom en snar framtid. Men jag måste först beställa fler från Mr. Ken Stone

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-08 17:10

Går det med den här takten är det dax att börja skaffa modulargubbe-skägg ju.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 17:52
Ursprungligen av kroffe:

Går det med den här takten är det dax att börja skaffa modulargubbe-skägg ju.

Mustasch, begynnande flint och lätt antydan till puckelrygg hör till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 17:31

Duger det med modular-mustasch?

Fast det brukar skita sig när man kommer till frontpanelerna.. Men jag ska kämpa den här gången! Och lyckas..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-08 17:47

zthee i musche.. det skulle vara en syn..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 17:55
Ursprungligen av saddox:

zthee i musche.. det skulle vara en syn..

Jag har ju skaffat mustasch!

Neriks, Duger det med begynande diskbrock?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 18:04
Ursprungligen av zthee:

Neriks, Duger det med begynande diskbrock?

Ja, för tusan! Om inte annat så kommer man nog att utveckla diskbrock efter en tid när man konkat runt på sin modular tillräckligt mycket mellan giggen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 14:02
Ursprungligen av saddox:

zthee i musche.. det skulle vara en syn..

citat 2008!

EDIT: jag har tråkigt på jobbet och läser därför igenom hela tråden från början igen...

  • Medlem
  • 2008-03-08 17:59

Diskekobrock?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 18:02

Pehr, Gött att höra! Jag är lite sur över att jag är typ 30 komponenter kort från att bli färdig med modulerna. Men de kommer med posten i veckan.. Skulle egentligen väntat på hela paketet från futurlec innan jag satte igång. Men så upptäckte jag att jag hade hur mycket som helst hemma redan. Förutom 10K 1% och kondingar (plus speciall IC, men hur ofta har man det?).

jgb, Man kanske får det om man sträcker sig i sitt ledbandet i sitt rymdeko?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-08 19:29
Ursprungligen av zthee:

Pehr, Gött att höra! Jag är lite sur över att jag är typ 30 komponenter kort från att bli färdig med modulerna. Men de kommer med posten i veckan.. Skulle egentligen väntat på hela paketet från futurlec innan jag satte igång. Men så upptäckte jag att jag hade hur mycket som helst hemma redan. Förutom 10K 1% och kondingar (plus speciall IC, men hur ofta har man det?).

Ja, mycket har man hemma. Det är skönt när man kan plocka ihop det mesta till en modul.
Synd bara att man aldrig har några pottar hemma... telejack går åt som smör också. O:-)

Nu blir det att installera PSU i en sequencer.

pyssel, pyssel...

EDIT: BTW är det ett syntacon filter jag ser på bilden? Jag har tre st i min backlog.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-08 18:05

zthee: bildbevis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 18:12

Saddox, Klart du kan få det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 18:50
Ursprungligen av zthee:

Saddox, Klart du kan få det

Rart, lite längre så kan du ha vax i...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-08 19:54
Ursprungligen av zthee:

Saddox, Klart du kan få det

Vad är det för fel med Valrossen då?

Ärligt... med den muschen, en keps och din golf.. ja.. då ser du ju skoj ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 19:34

Jag köpte 100 stycken telejack på labbis. Men de kommer ju gå åt till typ de moduler jag har planerat. Det är helt sjukt vad man förbrukar sånt..

Ja, det är ett syntaconfilter. Ska bli spännande att lyssna på det sen. Det är även en wave shaper och en ASR..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 20:03
Ursprungligen av zthee:

Jag köpte 100 stycken telejack på labbis. Men de kommer ju gå åt till typ de moduler jag har planerat. Det är helt sjukt vad man förbrukar sånt..

Köpte med 122 st teljackar där... Men har trots att jag inte beslutat att bygga ngt än börjat oroa mig för att de inte ska räcka. Sen om de int eräcker så hittar man väl inte samma typ och så blir det osymmetriskt och ordningshitler i en får sig en chock... Sedan har jag lovar kroffe 20 teljackar med...:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-08 20:04

Fan vad snabbt du jobbar då Du kommer ju ha en hel vägg i ett nafs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 21:20

Makari, En vägg har jag inte råd med

Nu har jag hittat massa mer komponenter Så nu är det bara några få som saknas. Hoppas resten kommer på måndag. Det vore perfekt..

Bevaka tråden