Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-11 21:28

wavemultiplier.. hmm.. hmm.. fint oscillo!
Jag ser att S1100-kartongen är hemma också..

Ljudprov?

Vackert! Det händer mer här än vad som hänt på SAS de senaste tre åren!
Jag väntar med (styr)spänning på vad ni ska patcha upp på Stora Modularträffen på Norbergfestivalen i år!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-11 23:14

dar303: Det är ju lite SASare här..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 07:05

Ölen var valfri, kvinnorna kom inte.
Ja, men hade jag varit lite ambitiös och använt något annat än kameran i mobilen så hade det nog blivit bättre

Nu vill jag att resten av komponenterna ska komma!

hejja zthee:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 08:23

Tack

Men var köper man tempcos någonstans? Måste man pröjsa 8 dollars styck för en sånna eller går det någon annanstans? Behöver ju till VCO:erna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-21 09:32
Ursprungligen av zthee:

Men var köper man tempcos någonstans? Måste man pröjsa 8 dollars styck för en sånna eller går det någon annanstans? Behöver ju till VCO:erna.

http://www.magsmoke.com/tempco-resistors.asp

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-12 16:41

Nä, du kan köra med NTC lik väl, du sätter dom i serie med basen och kompenserar
med ett parallell motstånd för att få ner tempcot till det värde du vill ha. Vad har du för expo's?

Hmm, ser att du kör med XR2207 Vco! Tja, ingen höjdare direkt, trackar OK
på några oktaver eller så. Säger följande rent allmänt, har inget att göra med ditt
val av VCO, men många stirrar sig blinda på att de ser en VCO on a chip, i slut
ändan blir det mycket extra krims skrams runt i kring för att få den som en vanlig
VCO och då är den ändå bra mycket sämre än en standard diskret design.

Senast redigerat 2008-03-12 16:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 16:50
Citat:

Tuning stinks, but that's because I put an NTC thermistor in it instead of a PTC (so actually worsening the temp drift of the expo pair ).

Var det en snubbe som sa - så jag utgick ifrån att jag skulle köpa PTC.

VCO-1 så ska man ha matchade 2N3906 och i XRVCO är det LM368. Men man kan ju köra med SSM2210 i VCO-1 om det känns tryggare..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-12 16:58

Äh, om man slänger in nått och tror sen att det ska funka per automatik så tror man fel. Verkar som om Corolis raljerar lite själv över vad han gjorde?!

Lite tekno porr för noviserna:
Om du frågar en ingenjör eller tekniker med erfarenhet om tempcos så kommer de att titta på dig med stora runda vovve ögon, på grund av att det finns ingen komponent som benämns tempcos, ordet tempco kommer från en teknisk parameter som heter tempco. Ursprunget är från ett SSM datablad från 70 talet
komponenten i fråga heter NTC eller PTC, de så kallade tempcos är PTC'er.

Tempcos är ungifär liknande som att nån skulle säga att denne
skulle ut och köpa digitala transistorer.:D

Vems VCO 1? LM368 är en spännings ref!

Matchat 2N3906 eller bättre upp matchat BC557B duger MER än VÄL för en
XR2207, en 2210 är bort slängda pengar och jag vet inte hur många gånger
jag har sett folk som köper svin dyra expo par MAT02, 2210, LM394 etc, etc
och sen hänger på detta på en medioker VCO!

Senast redigerat 2008-03-12 17:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 17:20

Ah, nej det är inte MOFOS, utan Thomas Henry VCO-1 http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/birthofasynth/id28.html

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-12 17:33

Jaha ja OK!
Föressten, Tomas Henry, det är ett jäkla bubblande om den snubben,
vissa på EM forumet säger att det är en gullig gubbe *bakom kulisserna*.
Vad vet jag!
Men allt detta snackande om XR2206 VCO, en halv medioker IC från tidigt 70 tal!
Förstår inte riktigt varför denna TH får så mycket publicitet för detta? Enkel lösning
kanske? Det finns ju hundratals andra VCO'er att bygga!

Men den där VCO1 är väll helt okejj, du har förvisso ett tempco i 3080'an som
du svårligen kan kompensera bort så det finns ingen större anledning att köpa
en dyr expo till den VCO'n, en SA798 är ju mer än bra om du kan finna en.

Senast redigerat 2008-03-17 00:07
Ursprungligen av Heualia:

Föressten, Tomas Henry, det är ett jäkla bubblande om den snubben, en del på
EM säger att det är en sur fan *bakom kulisserna*.

mysko kufar finns det ju överallt, det vet du väl, hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 17:44

Sitta och bygga synthar utan framgång kan göra vem som helst bitter...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-12 17:49

Är du bitter? Varför det, det är ju bara DIY? Det gör väll inget om du så även eldar upp
det du har byggt!! Klart du kan vara lite bitter om du har lagt ner dyra pengar på det
förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 17:56

Modularbygge kostar massa pengar.
Men det fina är att man lägger ut 500:- x 10 istället för 5000:- på en gång. Så man lurar sig själv.

Det är skönt

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-12 18:01

Det har du helt rätt i zthee, många inser nog inte detta utan tror istället att det är
en *billig* lösning. DIY bör man nog se som en lösning på ett personligt
begär/lösning som man senare kan modifiera själv som man kanske
inte kan köpa färdig byggt.

>Så man lurar sig själv. Det är skönt
Jag tycker det verkar gå strålande framåt för dig! Har du ingen fin stor bild på
frontpanelen som vi kan få se, det vore kul?

Senast redigerat 2008-03-12 18:15
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-12 18:10

Ja jusst ja, jag glömde tippsa dig om NTC som du kan köpa! Här!
elfa 60-303-65. väl värt att pröva, den kan mycket väl funka utmärkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 18:24

Nej inte är jag bitter! Bara en släng idag, men det beror mest på allmänna motgångar. Men det löser sig! Får man löda lite så blir allt bara bra

Frontpanelen är ju inte klar än. Men jag kan posta min skiss på den - har den på jobbet. Den har gått ifrån att vara enkel till ett färgglatt vidunder! Helt tokigt.

Nu får jag bara hålla tummarna på att det inte blir allt för dyrt att fräsa till den..

Jag tror själva grejen med 2206 är att den kretsen alltid har haft ett visst appeal till hobbyister pga pris mm men aldrig gått att få riktigt bra förrän thomas-göbben gav sig faen på det. Hans krets är ju inte direkt ur databladet utan innehåller en del filurande.

Ollä är också en surfan bakom kulisserna men vi gillar honom ändå!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-13 02:21

>dar303;1481630]Jag tror själva grejen med 2206 är att den kretsen alltid har haft >ett visst appeal till hobbyister pga pris mm men aldrig gått att få riktigt bra förrän >thomas-göbben gav sig faen på det. Hans krets är ju inte direkt ur databladet >utan innehåller en del filurande.

Så kan det ju iofersig vara, men folket på SDIY knäckte nog den nöten långt innan
om man kollar i arkiven och om inte minnet sviker helt nu så var väll faktiskt Erik
Grönberg välldigt tidigt ute med en lösning. Amerikanarna är mest bara bra på
marknadsföring...

Tycker bara det är med dagens prisläge på dem bort slängda pengar. Tex av en
LM13700 bygger du en VCO och en VCA som är betydligt bättre än 2206 och
kostar 10gånger mindre. Eller en MS20 VCO är ju 100 gånger billigare! Så varför
bygger då inga den VCO'n tex?

Det är synd att CEM gubbe gick och dog!

Senast redigerat 2008-03-13 02:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 22:58

dar303, du gillar bara 2206 för att du köpte alla rör på labbis *sur för att jag inte fick en enda krets*

Men helt ärligt. Jag kunde inte bry mig mindre om gubbar bakom kulisserna är glada eller sura. De ritar bra saker och bidrar till "communityt". I <3 Thomas-Göbben. Och jag kommer uppskatta precis alla som gör något för sånna klåpare som jag. Från alla som fixar PCBs till de som kör paket med kretsar och det som ritar. Det känns väldigt fint att få vara med och delta.. (Hihi, vad blödig jag låter. Men jag gillar verkligen DIY-kulturen mer och mer!). Men helt ärligt; för att förtydliga mig - Är det något du undrar över som jag sysslar med i den här tråden, PM:a, maila, faxa eller ring! Jag ställer gärna upp för er som vill pyssla med det här. Nu kör vi!

Jag ser så fram emot när min modular är klar. Jag ska ta feta ackord (enfingers) och sen filtera och processa. Mmmmmm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-12 23:14

http://www.futurlec.com/cgi-bin/search/qty_price.cgi?part_no=XR2206

4.95 dollars stycket... ca 30 kr med dagens kurs alltså.
Kanske inte lika billigt som på labbis utförsäljning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 23:19

Saddox, Nej, 2:- styck på labbis. Jag köpte mina 2 från Futurlec istället.. Nästan 70:- (Enligt swedbank så är det ~6.20:- per dollar - sen frakt) känns i plånkan.. Men vad gör man inte för att få ihop sina kära små VCOer.. Tempcon kostar ju dubbelt så mycket..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 09:23

Sheit va zyndigt znygg zthee....!
(Fast jag hajar inte d 4 inputsen på moogfiltret - hehe)

HUR har du tänkt att göra frontpanelerna? Mitt bygge kommer bli en kombi av lite DIY å färdigbyggda som jag skall byta panel å knobbs på (såräblir enhetligt) å har funderat mycket på hur man skall ta fram panelerna..
Helst skulle man vilja ha vita brännlackerade/silkscreenade plåtar... men det lär ju kosta fett flis.. annars blir det Neriksgravyr med inpetad färg i..

Men.. jag har oxo ett luddit minne av att det fanns fotoresist paneöler på ELFA förr... eloxerade alu-plåtar i olika färger med fotoresist på..så la man sin layout i lithfilm å belyst...ungefär som kretskorttillverkning..

Skulle vara väldigt tåligt - men jag har ingen aning om hur snyggt de ble.
Är det nån som använt den här metoden... blir det snygggt (finstilt text å sånt)? Var hittar man det idag (Elfa kanske..har inte tittat än hehe)

Några andra tåliga panelgrafikmetoder - tips?

Hur skall du göra Zthee? för du har väl nåra olika färjer

Ursprungligen av zthee:
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-13 10:08
Ursprungligen av freddp:

Sheit va zyndigt znygg zthee....!
(Fast jag hajar inte d 4 inputsen på moogfiltret - hehe)

Medhåll! Skitläckert!
Och angående de där 4 ingångarna på moogfiltret är det samma design på mitt EFM taurusfilter jag ska stoppa i ASMen som bonus? Är ditt ett EFM också zthee? O:-)
Smart men kanske inte uppbart med multipliers på det sättet...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-14 21:58
Ursprungligen av zthee:

Vart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 10:09

Jag har bett Neriks fräsa åt mig. Men bara själva hålen för pottarna.

Jag har bestämt mig för att köra med ett helt eget format. Av någon konstig anledning. Så det blir varken Eurorack eller något annat. Panelerna är 200mm höga och 30mm, 60mm samt 90mm breda.

Själva grafiken fixar jag med lazertran. Det är ett papper som funkar i bläckstråleskrivaren. Sen när man sprejar på det så blir det transparent. Det funkade OK sist jag jobbade med det (se min seku-tråd för hur det blev).

Men det svåra är ju att få hålen raka. Så det får Neriks fixa med en CNC-maskin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 10:10

Kroffe, Det stämmer - det är en EFM filter. Funderar ibland på att plocka bort och bara köra 2 ingångar.. Men det känns onödigt då det erbjuds fler

Bevaka tråden