Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 15:57

Synth_ollie, Det är nog vad jag kommer göra också. Enda kruxet blir ju IC-kretsarna.. Eller, det går ju att lösa, men det blir inte snyggt alls..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 18:40

Det blir nog bra till slut ändå..

Nu vill jag ha nästa omgång komponenter

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-21 09:30
Ursprungligen av zthee:

Du behöver väl bara sätta dit alla IC's spegelvänt? alla andra komponenter med 2 eller 3 pinnar är ju bara att trycka genom hålen som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 09:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 11:20

Pehr, Nu tryckte jag dit alla komponenter på kopparsidan - ska det vara fel ska det vara konsekvent

Nu är XR-VCOn klar så långt som jag kan få den. Saknar 3 trimpottar och tempcon.. Men sen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-22 07:39

Ja, det kan iofs vara skönt med alla komponenter på samma sida

Grattis till VCOn
Väntar ivrigt på mp3or för att höra hur den låter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-22 15:57

Pehr, Mp3or kommer, när jag väl fått dem klara.

I övrigt: Vaa faaan också? Jag bytte frontpanel på Wavemultipliern. Och självklart så fungerar den inte längre. Så nu blir det till att felsöka. Blark. Så länge varade flytet då.

Fast ASRen är klar och fungerar. Den är dock inte så spännande att spela in ljud från - så jag låter bli

Felsökning: Hmm. Jag har -13.2V där det borde vara +15V. Något är väldigt fel.. Men frågan är vad?

Felsökning2: Då har jag ryckt ur alla ICs, klippt alla sladdar till frontpanelen och felet kvarstår ändå.

Jävligt konsigt är det..

Senast redigerat 2008-03-22 18:44
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-23 01:15

zthee;1.

>Felsökning: Hmm. Jag har -13.2V där det borde vara +15V. Något är väldigt fel.. Men frågan är >vad?

>Felsökning2: Då har jag ryckt ur alla ICs, klippt alla sladdar till frontpanelen
> och felet kvarstår ändå.

Ja, spagetti hellvetet är ju inte så kul.

Hursom,du säger inte vilka moduler du brottar med så det är lite svårt att ge
dig konkret hjälp men försök att ha som princip när du har lött ihop en modul
kolla att spänningen alltid finns på de ben som de skall vara på , tex -15V ben
4 +15V ben 8 osv innan du trycker i alla kretsar om du kör med IC hållare.

PSU och 13,2 volt ? Svårt att säga då vi inte vet vad för slags PSU det är?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 09:26
Ursprungligen av zthee:

I övrigt: Vaa faaan också? Jag bytte frontpanel på Wavemultipliern. Och självklart så fungerar den inte längre. Så nu blir det till att felsöka. Blark. Så länge varade flytet då.

Kolla att du har jord överallt där det ska vara. Framför allt på panelkomponenterna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 09:27
Ursprungligen av zthee:

Felsökning: Hmm. Jag har -13.2V där det borde vara +15V. Något är väldigt fel.. Men frågan är vad?

Har du råkat koppla + till - och tvärtom? Eller mäter du åt fel håll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 13:04
Ursprungligen av Pehr:

Har du råkat koppla + till - och tvärtom? Eller mäter du åt fel håll?

Om vi säger så att nästa gång jag felsöker ska jag börja någonstans i den ändan istället för frontpanelen (Fast mätningen var det inget fel på..).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 13:29
Ursprungligen av zthee:

Om vi säger så att nästa gång jag felsöker ska jag börja någonstans i den ändan istället för frontpanelen

Jaså, var det så?:p
Får du ingen magisk rök btw?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 01:34

Heualia, Och nästa gång så kollar jag hur jag har kopplat allt så löser det sig...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-23 02:39

Hmm! Tyvärr, nu förstår jag inte riktigt vad du menar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 13:50

Ja, vi skulle kunna kalla felet för glappkontakt :"> O:-)
Nej, magisk rök har jag inte fått.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 21:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 17:06

Lät grymt bra. Klart roligare än normal ms-10.
Sedan skrämde det min katt hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 17:08

Dego, Ja, den ger ju lite fler möjligheter - även om man kanske ska använda den lite mer nyanserat - vräker man på för fullt så blir det lite väl
Kan tänka mig att det inte är alla katters favoritlåt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 13:52

Då funkar synthacon-filtret också.
Eller så sådär måste jag nog säga. Fick köra med en 10K pot istället för 1K (hade ingen hemma) på resonansen. Så den går från inget till totalt toktjut på 1/10 vridning. Inte så bra.. Sen är själva utnivån på den filtrerade delen ganska låg och när den väl självoscillerar så tjuter den utav bara #""#&"€&"€&. Det man får verkligen passa öronen.

Ska försöka spela in ljud från den senare.

Så bara VCOs plus 3 prylar till, sen är man klar..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-24 15:05
Ursprungligen av zthee:

Då funkar synthacon-filtret också.
...
Ska försöka spela in ljud från den senare.

najs, den vill jag höra! Har ett par st i backloggen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 17:15

Pehr, Hehe, men nu hittade jag en 1K pot. Bytte - och sen blev det ingen resonans alls Potten bara skrapar och brusar när jag vrider på den. Det är den förändringen den ger. Bytte tillbaka till en 10K pot. Och då tjuter det igen. Fast den beter sig konstigt då i jämförelse med 1K potten som inte fungerar. Men det är väl det att det är ingen resonans och sedan tjuter det så att öronen trillar av och katten reser ragg.

Jag gissar på dålig 1K pot..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-24 17:24
Ursprungligen av zthee:

Jag gissar på dålig 1K pot..

Ja, troligtvis.

enligt cgs-yahoogruppen så är det väl också nåt problem med resonanskontrollen som kan uppstå, har för mej att man blir av med det genom att sätta din nån konding eller hur det var ? annars verkar detta filter schysst, har själv ett pcb som ligger och väntar, papareil-versionen dock.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 11:42

Verkar som om problemet är att det kommer DC in i potten.

Citat:

For Ken's rev 2 circuit, change the 10uF cap before the TL071 to 100 nF.
This is part of a high-pass RC "filter" with a cutoff of 1/(2piRC) = .15Hz! No need to pass such low frequencies! At 100 nF, we get 15Hz, which is just sub-sonic, but won't pass the really low DC component. This helped fix the problem a lot.

och

Citat:

The solution that supposedly works is to wire the 1k pot outer terminals into the circuit instead of an outer and the wiper. One then adds a capacitor between the wiper and one end. The result is that the DC passes through the 1k as required, and the wiper only ever sees AC.

Jag glömmer alltid bort att kolla yahoo-gruppen. Läser nu att det är fler än jag som har samma problem.
Får löda lite ikväll och se om jag kan bli av med problemet

Tack för tipset!

--

Fast ju mer jag läser om det - min pot är ju liksom inte "scratchy". Utan helt jävla paj. Upplever det som om det inte blir någon skillnad i resonansen när jag vrider på den.

Men jag ska fixa modden och se om det löser något ändå..

Senast redigerat 2008-03-25 11:58
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-04 19:46

Abt synthacon vcf:

Ursprungligen av zthee:

The solution that supposedly works is to wire the 1k pot outer terminals into the circuit instead of an outer and the wiper. One then adds a capacitor between the wiper and one end. The result is that the DC passes through the 1k as required, and the wiper only ever sees AC.

Vad använde du för konding?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 18:43

Då har jag gjort modden på filtret och det fungerar som det ska.

Det är ganska annorlunda från van man är vad vid. Ska försöka spela spela in ljud får det senare..

Sen har mina tempcos och mina 2 kort från MFOS kommit också! Hurra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 20:36

Det är senare nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 21:22
Ursprungligen av Dego:

Det är senare nu...

Det hade jag missat! Förlåt. Jag var upptagen med att leka med min Pro-Solo och löda på mina nya kretkort.

Får ta det när det är senare imorgon. OK? O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 22:42
Ursprungligen av zthee:

Det hade jag missat! Förlåt. Jag var upptagen med att leka med min Pro-Solo och löda på mina nya kretkort.

Får ta det när det är senare imorgon. OK? O:-)

No worries!!

Bevaka tråden