Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 19:34
Ursprungligen av max92:

Kan någon beskriva serge och buchla moduler som wave multipliers och liknande? jag har verkligen inte fattat hur dom fungerar och vad egentligen gör och hur dom faktiskt låter...

De viker vågformen på lite olika sätt. Tror jag har någon bild på det någonstans.

http://www.thehumancomparator.net/CGS29%20and%20CGS67.mp3 - det är en CGS wavemultiplier, vilket är snarlikt en Serge wavemult. Men inte samma.

Ljudet är ganska snarlikt en phaser. Fast ändå inte. Det går att göra ganska spännande ljud med dem. Speciellt som de är CV styrda.

http://thehumancomparator.net/panel-4.mp3 - någonstans där i finns det en Serge wavemultiplier. Men jag tror inte den hörs särskilt bra.

Bilderna är från en Bucha 259 oscillator, Timbre-delen.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-08-18 22:42

Huga!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-18 22:51

Jag blir nästan våt i byxan av att lyssna på detta. Skönt mys i natten! Godnatt!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-08-19 00:14

okej ja börjar förstå varför folk vill ha en wave multiplier. en funktion är alltså att man kan göra om en triangle till square? de låter ju som en lysande "effekt" effekt för mig då oakleys vco inte har square! kan nån förklara nån annan skum modul som ni tycker man måste ha och gärna ha ljudexempel med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 00:19

Var får du tri till sqr från?
Det en wavemuliplier gör är att den viker vågformen flera gånger. Det ser mer ut some en konstig sinusvåg än en fyrkant...

För att fixa tri till sqr behöver du bara en komparator för. Så det är lätt att fixa.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-08-19 02:44
Ursprungligen av zthee:

Var får du tri till sqr från?
Det en wavemuliplier gör är att den viker vågformen flera gånger. Det ser mer ut some en konstig sinusvåg än en fyrkant...

För att fixa tri till sqr behöver du bara en komparator för. Så det är lätt att fixa.

Transistor Apa - Wave Multiplier(CGS29)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 10:35

Ah, jag förstår. Det är dock inte den primära funktionen. Det enda Ken har gjort är att stätta en komparator på utgången.
Jag tar inte med den funktionen när jag byggt min. Då komparatorn inte fungerar vid alla inställningnar, dvs. vid ganska många fall så blir det bara tyst på utgången..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-19 10:42

Japp, den där komparator-funktionen är ju standard lösningen för PWMen i en del Roland-syntar också...inte så mycket med wavemultiplier att göra egentligen...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-08-19 12:46

nähä där ser man.... men de ljudexemplen jag nu har hört av den låter iaf rätt häftiga så det kanske är något att satsa på! men zthee: hur menar du när det inte fungerar? är det värt att ta bort den komparatorn? isf kan du rekomendera en annan komparator för de låter som en modul ja kommer behöva. men vilka andra små skumma buchla/serge eller andra modularsynhts moduler tycker ni är måsten och försök gärna beskriva lika fint som wave mult. varför

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 13:25

Anledningen till att den inte fungerar är för att det som kommer ut från wavemultipliern är ca 5V peak to peak. Och inställningarna för komparatorn gör att den är aktiv med typ 10V peak to peak. (Enkelt förklarat - det beror ju på vad man matar WMn med osv.) Men det gör att i vissa lägen så är komparatorn ställd på en threashold som är högre eller lägre än vad själva signalen kommer vara, vilket gör att den inte reagerar på signalen.

En komparator kan du bygga med en op amp och lite motstånd. Googla lite på det så borde du få massa fina förslag!

En annan Serge modul du måste ha är en VCS Ken Stone's Modular Synthesizer - det kan man säga är en schweizisk armékniv med sjukt många användningsområden. Du kan läsa mer om den här: Alphabet Soup #1 (Dvs en VCS är en halv DSG).

De flesta är så komplexa så det är knappt proffsen klarar att klona men en enkel är 292c lopass gate som är en kombination av ett väldigt speciellt filter och en vca med långsam respons. Dessa två funktioner går att köra separat eller kombinera, låter speciellt. Kolla på electro-music.com för detaljer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 13:27

Min panel#4!

CGS VCO
Serge Wavemultiplier
CGS Analog Logic (felstavat på thru)
CGS VCA x 2
Serge Variable Bandwidth VCF
Serge Extended Ragnge VCF
Serge DSG
CGS ASR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 20:46
Ursprungligen av zthee:

Serge Extended Ragnge VCF

Har du stavat så på panelen också... det skall väl ändå vara "Serge Extended Ragge VCF", allt annat blir ju konstigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 21:20
Ursprungligen av Frebrik:

Har du stavat så på panelen också... det skall väl ändå vara "Serge Extended Ragge VCF", allt annat blir ju konstigt...

Attans! Måste ändra det på panelen också då!

lööööv!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 14:46

velly nice! vill ejakulera på den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 14:47

Vad ska du bygga i höst då, Jon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 14:53

Haible vocoder och lite annat smått och gott.

Tänkte iaf inte göra musik!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-19 15:00
Ursprungligen av zthee:

Tänkte iaf inte göra musik!

!!!!

Bra jobbat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 15:23

banan-vocoder??!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 18:59

Snyggt! Sälja ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 19:10

Kör STS priser. 3200 dollar + moms.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-08-19 19:26

Hehe... är det så stor skilnad då... som läget är nu kunde ju handlat på dig the real macoy?? fast kanske inte lika många paneler då!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-19 20:52

Serge Wunderbaum VCF och Amazon VCA?
Banacoder? Bananacoder?

Blir nog en kul panel det där!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-19 21:38

Jag har laddat hem asmånga teknade serieapor som är asarga och är robotar och allt sånnt koolt!

typ
http://www.serge-fans.com/images/P0000790.JPG
http://www.serge-fans.com/images/P0000797.JPG

fast argare, med gula knobbs!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-08-19 21:59

Attans va fint zthee!! Och ljuden ur den var fina också....:)

Har du gjort serge vcf:erna själv?

Måste löda lite tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 22:50
Ursprungligen av joks:

Attans va fint zthee!! Och ljuden ur den var fina också....:)

Har du gjort serge vcf:erna själv?

Tackar!

Nej, Serge VCFerna är prototyp PCBer som är gjorda med licens från självaste Serge!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-19 22:11

min ide... kommer bli fleskitt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-20 08:35
Ursprungligen av enapa:

min ide... kommer bli fleskitt!

Ser ut som min testpanel för Soundlab! Fast jag klippte och klistrade från serietidningar och utskrivna Doré-träsnitt och limmade på ett litet grövre papper. Har bytt nu för den blev för kladdig och rörig, men jag gillar stuket! Att göra klipp-och-klistrajobbet i datorn är nog en bra ide om det ska hålla lite längre.

Bevaka tråden