Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 9-13 juni 2008

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nåt stort hoppas jag också på, men mina förväntningar brukar alltid vara för höga.

Annars ger ju "A Landmark Event" lite taskiga vibbar. Någon som minns de scientologi-inspirerade personlighetsutvecklarna Landmark som höll väckelsemötesliknande rekryteringsträffar för fanatiska anhängare som betalat dyrt för att få vara med.

Vänta lite, det låter ju precis som en WWDC-keynote...

Ibland är bara saker vad de är, som Frued sa. Mycket sant. Det finns kanske inte dolt budskap.

Ny iPhone mjukvara & apps/spel kommer och med det en ny iPhone.
Jag tror inte på någon annan hårdvara, Apple är en slipad PR organisation och skjuter inte längre med hagelbössa vid sina presentationer utan med kikarsikte.

Sedan är det en utvecklarmässa tänk på det. För utvecklare av utvecklare och på ett litet hörn systemadministratörer.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ibland är bara saker vad de är, som Frued sa. Mycket sant. Det finns kanske inte dolt budskap.---.
Sedan är det en utvecklarmässa tänk på det. För utvecklare av utvecklare och på ett litet hörn systemadministratörer.

Jag tänker på det, men tycker ändå att det finns utrymme för lite spekulerande kring rykten. Men om jag nu ska försöka vara rationell och anta att det bara är vad det är, vad är det då? Två stycken av Golden Gate-bron, ett av värdens mest berömda landmärken.

En visuell ordvits alltså. Men när skrattsalvorna mojnat nöjer sig den nyfikne inte med den insikten utan börjar fundera varför de valde just den bilden o.s.v. Och vips är man inne på undermeningar igen. Typ bye bye PPC-stöd... hello xCode för Windows...

  • Medlem
  • 2008-05-19 22:18

Jag håller med acke. Tanken med iPhone är att det inte bara är en telefon/iPod/surfmojäng, utan också en ny plattform till skillnad från desktop och laptop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 23:08
Ursprungligen av lufra:

Jag håller med acke. Tanken med iPhone är att det inte bara är en telefon/iPod/surfmojäng, utan också en ny plattform till skillnad från desktop och laptop.

Fast man får väl se desktop och laptop som en platform då de använder samma version av Mac OS X och fungerar på samma sätt.

Om och när det kommer fler saker man styr med fingrarna från Apple så kommer de att använda samma mjukvaruplattform som iPhone. Jag vill se en TV från Apple. Kanske inget man styr med fingrarna men jag vill ha snygga och logiska menyer. Tror inte det kommer att hända dock.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-25 02:09
Ursprungligen av acke:

Fast man får väl se desktop och laptop som en platform då de använder samma version av Mac OS X och fungerar på samma sätt.

Om och när det kommer fler saker man styr med fingrarna från Apple så kommer de att använda samma mjukvaruplattform som iPhone. Jag vill se en TV från Apple. Kanske inget man styr med fingrarna men jag vill ha snygga och logiska menyer. Tror inte det kommer att hända dock.

Det skulle faktiskt kunna vara möjligt om Apple inledde ett samarbete med någon befintlig TV-tillverkare. Det vore bra med logiska menyer och en användbar fjärrkontroll för en gångs skull, helt klart.

Ursprungligen av boris91:

Det skulle faktiskt kunna vara möjligt om Apple inledde ett samarbete med någon befintlig TV-tillverkare. Det vore bra med logiska menyer och en användbar fjärrkontroll för en gångs skull, helt klart.

Äh, de flesta TV tillverkare har idag bra fjärrkontroller och logiska menyer....

Apple remoten är enkel och hyfsat bra men rätt värdelös om man vill göra något mer avancerat, då krävs det fler knappar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-23 09:52

Jag ska på WWDC i år. Aldrig varit där förr. Någon som varit där och har några stalltips?
Jag har varit i San Francisco och Moscone tidigare på Macworld expo 2001.

  • Medlem
  • 2008-05-28 23:55
Ursprungligen av Nanook:

Jag ska på WWDC i år. Aldrig varit där förr. Någon som varit där och har några stalltips?
Jag har varit i San Francisco och Moscone tidigare på Macworld expo 2001.

bo på downtown hostel, stressa inte runt (allt kommer på video), besök museum of modern art.

PLZ Apple, inget svart tangentbord....

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-05-25 17:55

tycker det verkar ganska självklart. Apple har en linje datorer som de säljer just nu. den andra linjen kommer snart och förhoppningsvis och förmodligen grundar de sig på touch funktionen. spekulationerna för ett tablet verkar alltså mer rätt än någonsin.

  • Medlem
  • 2008-05-25 18:38

thor: En linje? Alltså datorer med tangentbord? Annars brukar man skilja mellan bärbara och stationära datorer, väl? Därtill servrar. Så, Apple erbjuder för närvarande två eller tre sorters datorer, kan man säga. Men visst, tanken med iPhone och iPod Touch är ju att det är de första lyckade, användbara exemplen på en helt mobil användarplattform. Något så nytt att journalister, analytiker och majoriteten användare fortfarande inte har fått kläm på hur de ska hantera den. Och marknaden för tablets och liknande minilaptops är liten, inte helt lyckad, och svår att få lönsam. Den mörka sidan har försökt många gånger (men så är de inte så skickliga på hårdvara över huvud taget heller...). Ja?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-25 19:51

Nja.. vad har du för TV egentligen? Apple remoten får sjävklart gå och blir ersatt med något annat, men egentligen tror jag inte på den här idéen.

Något som skulle kunna sälja hyfsat bra vore just en äkta OS X-tablet i 6000-kronorsklassen. Den kan ju till och med skolor köpa in.

a landmark event: OSX now for Intelboxes

slå inte på mig nu

Mac OS X för vilken x86-burk som helst vore en lysande nyhet för alla Mac-användare. Ju fler som använder Mac OS desto större anledning att utveckla mjukvara och drivrutiner för plattformen. Och jag tror en ökad konkurrens kommer tvinga Apple att göra ännu bättre hårdvara och uppdatera specarna oftare.

Hur går det med känslan av exklusivitet som vi inbitna mac-ägare gillar mer än vi vill erkänna? Jag tyckte tidigare att den försvann med Altivec, PowerPC etc. men inser nu att det som fortfarande är utmärkande är Apples design som bara bättre och bättre (även den skulle dock gynnas av lite konkurrens).

Men upplevelsen av Mac OS X kan vi väl unna dem som inte har (råd med) en ny Mac, eller hur?

Det tycker antagligen inte giriga Apple som hellre ser sina marknadsandelar krympa än sina marginaler.

  • Medlem
  • 2008-05-27 13:27

Ähum, Sundbom? Tyckte du tidigare att känslan av exklusivitet försvann med AltiVec!? Och: The Mac Experience är och har alltid varit konkurrensutsatt. Se bara på tycke-och-smak-krigen mellan plattformarna.

Om jag förstår dig rätt skulle Apple tvingas förfina mjukvarans integration med snyggast, stabilast, prisvärdast tänkbara hårdvara om Psystar och liknande försök fick fritt spelrum. Här finns en liten historielektion om hur det gick förra gången Apple licensierade ut Mac OS. Här är en till.

I korthet är Apple främst ett hårdvaruföretag och det som skiljer dem från mängden är intresset för att skapa det bästa tänkbara operativsystemet till sina burkar. Ibland har entusiamen inte hindrats av affärsmässigt omdöme, men desto oftare - och under His Steveness' ledning - har de koncentrerat sig på att skapa lönsamma affärsmodeller för rika, fokuserade upplevels... Vänta, jag börjar låta så konstigt.

Jag menar att Apple inte skulle tjäna något på att sprida Mac OS X till vilka skruttburkar som helst. Kompatibilitetsproblem, minskade marginaler och att inte längre kunna utlova den fullständiga användarupplevelsen skulle förvandla hela affärsidén till fisksmet.

Apple under Jobs har inget intresse av att ta över den globala datormarknaden på bekostnad av produktkvalité. Till skillnad från ett annat stort företag vi nämner ibland...

Om ni vill diskutera för- och nackdelar med att släppa OSX "fritt" för installation på icke-Apple-hårdvara, så kan ni skapa en ny tråd (eller fortsätta i någon av de trådar som säkert redan finns).

Låt den här tråden återgå till ämnet - dvs vad vi tror ska komma på WWDC.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Låt den här tråden återgå till ämnet - dvs vad vi tror ska komma på WWDC.

Okej, sorry. Vi tror att det ska komma en ny telefon.

Om man får inflika vad man inte tror, så tror jag inte att OS X för vilken PC som helst kommer på WWDC. Jag håller helt med lufra om att det är osannolikt att Apple överger sin nuvarande affärsmodell. Men jag ändå tror att chansen att lyckas kombinera en licensiering av MacOSX med långsiktig ökad lönsamhet skulle vara större nu än när det begav sig senast. Anledningen är att Apple är i medvind och fr.a. att Apples datorer är bra idag till skillnad från 1996 då de bara var dyra (något överdrivet) och OS 7.5.3 hängde sig var femte minut.

Vad gäller PowerPC, RISC, Altivec etc. letade jag väl efter varje halmstrå till argument för mitt val att hålla fast vid Mac och var ett enkelt offer för Apples marknadsföring; "velocity engine". Det kändes skönt att veta att min Mac åtm. i teorin var snabbare än rumsgrannens billiga PC.

  • Medlem
  • 2008-05-27 15:38

Jesper: Ja kapten! (Jag fick av någon anledning för mig att jag skulle träna på min macpredikan, ber om ursäkt.)

Sundbom: Ah, jag förstår! Jo, det känns bekant. Men det var förr! Nu rör sig spekulationerna kring hur långt in i framtiden Apple tar Den Nya, Störtsköna Mobila Plattformen - blir det en Ännu Coolare iPhone eller, som några diggare hoppas, en iPaddel. Eller Tablett, eller vare heter.

Sedan är det ju det här mystiska ordvalet "landmark"...

Nu kommer MS med multi-touch i Windows 7

Windows 7 Multi-touch Demoed at All Things Digital - Mac Rumors

Frågan är hur de löser det faktum att Apple har patent på själva tekniken bakom Multi-touch - om dom inte har lyckats hitta någon annan teknik som gör samma sak likt deras Surface med kameror.

Med detta tror jag att även Apple kommer prata om att multi-touch även kommer till OSX.

Senast redigerat 2008-05-28 08:49
  • Administratör
  • Lund
  • 2008-05-29 00:56

stylewriter III

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-02 11:11

Telia lär väl komma ut med reklam för Iphone 2 ASAP och överallt efter att dom snackat om det på mässan?

Man lär inte missa det iallafall...

Landmark= betyder väl huvudsakligen "riktpunkt". Det talar väl för GPS i iPhone som nämnts här i tråden ?

In more ways than one=associerar till dubbelsidig och tvilling(-tornen NY 7/11, ja jag vet, lite långsökt men...). Blir det en tvåsidig iPhone där man kan arbeta på båda sidorna med multi touch screen ?

En minidator (heter väl Tablet PC ?) med enbart Touch skulle göra att jag sålde mina närmaste för att komma över en...:mad:

Först var det Air/Luft, nu är det Landmark/riktning på Jorden och nästa kommer att handla om...Vatten och sedan omEld ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-02 22:42
Ursprungligen av KaRo:

In more ways than one=associerar till dubbelsidig och tvilling(-tornen NY 7/11, ja jag vet, lite långsökt men...). Blir det en tvåsidig iPhone där man kan arbeta på båda sidorna med multi touch screen ?

Du menar antagligen 9/11, hände ingenting särskilt den sjunde.

Eftersom det är en WWDC vi talar om pekar "två vägar" snarare på något som har med mjukvara att göra - till exempel de olika versionerna av OS X som Apple tydligen valt att bygga på i framtiden.

Ursprungligen av KaRo:

En minidator (heter väl Tablet PC ?) med enbart Touch skulle göra att jag sålde mina närmaste för att komma över en...:mad:

Till dess är kanske en ModBook något för dig.

  • Medlem
  • 2008-06-02 22:24

Hmm. De fyra elementen. Det pekar mot alkemi. Eller att andra generationens iPhone görs av unobtainium.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 22:36
Ursprungligen av lufra:

Hmm. De fyra elementen. Det pekar mot alkemi. Eller att andra generationens iPhone görs av unobtainium.

Ja du unobtainium, det går inte av för hackor.

Haha, ja 7-11 är ju en affär och inte ett datum för attacken i Äpplet (Ja, inte på Apple alltså) !

"Ingenjörer har länge används termenunobtainium när man hänvisar till ovanliga eller dyra material, eller när man teoretiskt överväger ett material perfekt för deras behov i alla avseenden utom att det inte finns." Då har jag lärt mig det.
Termen kommer från unobtainable+ium (som är ett suffix för flera element).
"The term has been used in science fiction for materials that have incredibly strong properties." Verkar vara många som gillar datorer som samtidigt gillarscience fiction ! Det är kanske naturligt när man tänker efter, vilket jag inte har gjort förrän nu.

Ja, Modbook var väl fin men ganska tung. Som en MacBook faktiskt. Jag vill ha en minimal och lätt dator.

  • Medlem
  • 2008-06-04 15:18

Apple patenterar den revolutionerande legeringen SJbs-608, populärt kallad iMetal. Den är mörkt transparent, tål att bli överkörd av ett gruvtåg och omvandlar syre till elektricitet.

Bevaka tråden