Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gilbert 2:

RÄTT kabel för ändamålet, max 100kr/m (exklusive ev. kontaktdon) säger jag.

Låter som en rekommendation från Statens Personliga Intresse Nämnd...

Då är antagligen £2000 på en Pink Triangle förkastligt...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Om du tycker annorlunda så får du övertyga mig, bevisbördan ligger på din sida. Skulle du ställa upp i ett opartiskt blindtest?

Jag behöver inte bevisa något, detta handlar inte om att
övertyga någon. Jag skapade tråden då jag var/är orolig
för att vi som bryr oss om ljudkvalité inte kommer
att kunna köpa musik i högkvalité-form bara för att de
flesta inte bryr sej om kvalitén.

Du får jätte gärna sitta och lyssna på dina 128kbps filer
genom dina smala kablar, bryr mej inte det minsta, men
jag accepterar inte att jag har FEL när jag säger att JAG
upplever en skillnad.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Jag tror att om det överhuvudtaget är någon skillnad jämfört med att använda en kabel så är denna skillnad så liten att en temperaturförändring på 0,5 grader i rummet skulle ha större påverkan på återgivningen, m a o försumbar.

Jag har själv provat mellan enkla och dubbla kablar och det lät helt annorlunda med dubbla kablar, mycket maffigare. Bas och diskantelement innebär skilda elektriska motstånd och påverkar därför förstärkarens kraft olika, impedans, ohm, strömkapacitet och hela baletten. Jag upplever även stor skillnad mellan olika högtalarkablar - exempelvis mellan en "solid core" ledare som Adioquest F14 och en "multistrand" Tara Labs Omni. Audioquest hade öppnare och mer detaljrikt diskant och mellanregister, medan Tara Labs hade ett varmare ljud med mer basbotten. Audioquest var torr och snabb i basen, men inte så djup.

Detta provat mellan Nad 306 förstärare och AudioPro högtalare.

Idag kör jag Supra Ply 2 och är väldigt nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 17:27
Ursprungligen av Raphael:

Jag har själv provat mellan enkla och dubbla kablar och det lät helt annorlunda med dubbla kablar, mycket maffigare. Bas och diskantelement innebär skilda elektriska motstånd och påverkar därför förstärkarens kraft olika, impedans, ohm, strömkapacitet och hela baletten.

Men högtalarterminalerna bakpå förstärkaren är ju kopplade till samma slutsteg! Lasten på förstärkaren påverkas inte.

Om du har separata slutsteg till elementen är det en annan historia, detta kallas dock Bi-Amping.

Kan dra en något ovidkommande historia om Dr Axel Munthe. Munthe var en svensk läkare som blev populär hos societetsdamer genom att uppfinna en sjukdom kallad kolitis. Damer kom till honom och klagade över allehanda krämpor trots att det inte var något fel på dem. Munthe diagnostiscerade dem med "kolitis" och skrev ut placebo. Damerna tillfrisknade och Munthe blev rik. Dvs, tror du på något så kan det fungera.

Ursprungligen av rhesus:

Men högtalarterminalerna bakpå förstärkaren är ju kopplade till samma slutsteg!

Det handlar om att separera de låga och höga frekvenserna så TIDIGT
som möjligt så att de inte behöver dela samma kabel, har ingenting
med motstånd att göra (IMO) för annars är det bara att hänga på
startkablar, lite som man gör i bilstereon...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 18:09
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det handlar om att separera de låga och höga frekvenserna så TIDIGT
som möjligt så att de inte behöver dela samma kabel, har ingenting
med motstånd att göra (IMO) för annars är det bara att hänga på
startkablar, lite som man gör i bilstereon...

Har du delningsfilter i förstärkaren? Annars delas väl signalen först i högtalarens delningsfilter och du ledera alltså samma signal i två separata kabelpar från förstärkare till högtalare.

Ursprungligen av rhesus:

Har du delningsfilter i förstärkaren? Annars delas väl signalen först i högtalarens delningsfilter och du ledera alltså samma signal i två separata kabelpar från förstärkare till högtalare.

Svara på denna fråga:

Vad händer med den högfrekventa strömmen som går TILL filtret/basen
i lådan då den INTE släpps genom filtret/högtalaren ?

Den kanske samlas i minus tråden (då den verkliga strömmen går från
minus till plus, och sedan blir det fullt och så rinner alla högfrekventa
elektronerna ut på golvet. Kladdigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 18:38
Ursprungligen av SkrotNisse:

Svara på denna fråga:

Vad händer med den högfrekventa strömmen som går TILL filtret/basen
i lådan då den INTE släpps genom filtret/högtalaren ?

Den kanske samlas i minus tråden (då den verkliga strömmen går från
minus till plus, och sedan blir det fullt och så rinner alla högfrekventa
elektronerna ut på golvet. Kladdigt...

Ja du, i ett vanligt lågpassfilter så går den väl via kondensatorn och tillbaka till jord.

Byglar jag på mig innan högtalaren på ditt kabelpar som går till basen så får jag ju ut en full signal.

Ursprungligen av rhesus:

Ja du, i ett vanligt lågpassfilter så går den väl via kondensatorn och tillbaka till jord.

Men högtalaren är inget vanligt lps då den inte är jordad.

Det jag försöker komma till är det INTE är som det föreslagits
här, SAMMA ström i båda kablarna, det kan omöjligt vara det.
Den ena går till diskant och den andra till bas, dvs baskabeln
leder de låga frekvenserna och tvärt om.

Syftet är att inte blanda dessa olika signalerna i samma kabel
utan att separera dem så tidigt som möjligt. man kan gå ett
steg längre och separera dem INNE i förstärkare genom att
koppla diskantkabeln till A-utgången och basen till B-utgången.

MEN denna diskussion är orelevant om vi inte båda är insatta
i elementär elektronik.

Fakta: Bi-wired högtalare låter INTE lika som enkeldragna!

Om man sedan inte gillar bi-wire ljudet är detta ett helt annat
argument och då är det smak, men då har man nog valt fel
förstärkare för sin musik/ljudsmak...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 19:04
Ursprungligen av SkrotNisse:

Men högtalaren är inget vanligt lps då den inte är jordad.

Det jag försöker komma till är det INTE är som det föreslagits
här, SAMMA ström i båda kablarna, det kan omöjligt vara det.
Den ena går till diskant och den andra till bas, dvs baskabeln
leder de låga frekvenserna och tvärt om.

Syftet är att inte blanda dessa olika signalerna i samma kabel
utan att separera dem så tidigt som möjligt. man kan gå ett
steg längre och separera dem INNE i förstärkare genom att
koppla diskantkabeln till A-utgången och basen till B-utgången.

MEN denna diskussion är orelevant om vi inte båda är insatta
i elementär elektronik.

Fakta: Bi-wired högtalare låter INTE lika som enkeldragna!

Du har ju fortfarande en full signal i båda kabelparen. Ett filter filtrerar ju EFTER filtret, dvs fram till filtret är signalen ofiltrerad... Alltså delar du inte signalen förrän strax innan elementen hur som helst.

Den enda teroetiska skillnad som finns är att det är olika på bas och diskantelement. Strömmen i ett kabelbar kopplat till enbart bas kommer att skilja sig något mot den till diskantparet.

Eftersom högtalarterminalerna är sammankopplade till samma slutsteg inuti förstärkaren så utgår även denna fördel om du inte har mycket långa eller väldigt högohmiga kablar.

Jag vill också tillägga att jag innehar både "den lille elektrikern" och en ingenjörsexamen

Ursprungligen av rhesus:

Du har ju fortfarande en full signal i båda kabelparen. Ett filter filtrerar ju EFTER filtret, dvs fram till filtret är signalen ofiltrerad... Alltså delar du inte signalen förrän strax innan elementen hur som helst.

Jag vill också tillägga att jag innehar både "den lille elektrikern" och en ingenjörsexamen

Bra, då kan du förklara för mej var den högfrekventa STRÖMMEN
som tydligen flödar in i den lågfrekventa baskabeln tar vägen.

För den flödar INTE genom högtalaren!

(så klart motsatt sak för den andra kabeln/högtalaren)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 19:19
Ursprungligen av SkrotNisse:

Bra, då kan du förklara för mej var den högfrekventa STRÖMMEN
som tydligen flödar in i den lågfrekventa baskabeln tar vägen.

För den flödar INTE genom högtalaren!

(så klart motsatt sak för den andra kabeln/högtalaren)

Självklart kan jag det

Strömmen är inte där iom att lasten bestående av ett baselement inte tar ut den. Däremot har du fortfarande hela signalen där.

Iom att kablarna ändå är hopkopplade före slutsteget så påverkas lasten på förstärkaren inte. Om du delar lasten på två kabelpar före eller efter högtalarna spelar ingen roll. Några meter hel och fin kopparkabel av rätt diameter är elektriskt försumbar.

Ursprungligen av rhesus:

Självklart kan jag det

Strömmen är inte där iom att lasten bestående av ett baselement inte tar ut den. Däremot har du fortfarande hela signalen där.

Iom att kablarna ändå är hopkopplade före slutsteget så påverkas lasten på förstärkaren inte. Om du delar lasten på två kabelpar före eller efter högtalarna spelar ingen roll. Några meter hel och fin kopparkabel av rätt diameter är elektriskt försumbar.

Du blandar ihop SPÄNNING och STRÖM !!!

Det är strömmen GENOM kabeln som ger upphov till problemen
och det är därför man undviker den genom att ha OLIKA sladdar,
att det sedan finns spänning, dvs tillgång till hög/låg frekvent
ström spelar ingen roll, den FLÖDAR INTE !!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 20:02
Ursprungligen av SkrotNisse:

Du blandar ihop SPÄNNING och STRÖM !!!

Det är strömmen GENOM kabeln som ger upphov till problemen
och det är därför man undviker den genom att ha OLIKA sladdar,
att det sedan finns spänning, dvs tillgång till hög/låg frekvent
ström spelar ingen roll, den FLÖDAR INTE !!!

Nu drar jag mig ur diskussionen med ett sista inlägg.

Enda skillnaden mellan bi-wiring och enkel kabel är om du väljer att dela lasten på två kabelpar före högtalaren eller inuti den.

Iom att en vanlig högtarakabel är några meter lång är den i princip försumbar. Det går inte att mäta upp några skillnader på bi-wirat/enkeltrådigt på samma vis som kabeln för 500:-/meter inte visar några mätbara skillnader mot vanlig kopparkabel modell lampsladd.

Det som stör mig är att hifi-butiker, tillverkare mm lurar på folk dessa svindyra kablar helt i onödan och dessutom dubbelt så mycket av eländet då det naturligtvis ska bi-wiras. Allt med motiveringen "har du köpt så fina grejer vil du väl ha fin kabel?". Det hade varit mkt bättre för ljudet att lägga tusenlapparna på bättre högtalare eller förstärkare, men det är inte i närheten av samma marginal på de prylarna. Kränga kopparkabel med lila hölje och guldsprejade kontakter för 1000:-tals kronor måste ju vara rena drömmen, farbror Joakim skulle bli avundsjuk...

Nåja, nu ger jag mig. Vill du och andra sedan lägga tusentals kronor på kabel så varsågod, det är ett fritt land som jänkarna säger

Ursprungligen av rhesus:

Det som stör mig är att hifi-butiker, tillverkare mm lurar på folk dessa svindyra kablar helt i onödan och dessutom dubbelt så mycket av eländet då det naturligtvis ska bi-wiras. Allt med motiveringen "har du köpt så fina grejer vil du väl ha fin kabel?". Det hade varit mkt bättre för ljudet att lägga tusenlapparna på bättre högtalare eller förstärkare, men det är inte i närheten av samma marginal på de prylarna. Kränga kopparkabel med lila hölje och guldsprejade kontakter för 1000:-tals kronor måste ju vara rena drömmen, farbror Joakim skulle bli avundsjuk...

Precis sådär sa de: "har du köpt så fina grejer vil du väl ha fin kabel?"
Fan vad sur jag blir...
Funderar starkt på att lämna tillbaka kablarna och köpa något för en rimligare summa.

Kanske ska göra det där blindtestet först.
Har ju kvar de gamla kortare kablarna också...

Ursprungligen av star-affinity:

Precis sådär sa de: "har du köpt så fina grejer vil du väl ha fin kabel?"
Fan vad sur jag blir...
Funderar starkt på att lämna tillbaka kablarna och köpa något för en rimligare summa.

Kanske ska göra det där blindtestet först.
Har ju kvar de gamla kortare kablarna också...

Ja det är ju synd när man mår dåligt av det, själv mår jag bra

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det handlar om att separera de låga och höga frekvenserna så TIDIGT
som möjligt så att de inte behöver dela samma kabel, har ingenting
med motstånd att göra (IMO) för annars är det bara att hänga på
startkablar, lite som man gör i bilstereon...

Det vore väldigt intressant om du kunde utveckla ditt resonemang ang. "...separera de låga och höga frekvenserna så TIDIGT som möjligt så att de inte behöver dela samma kabel...".

Du antar saker om mig som inte stämmer. Jag undviker mp3 men är inte allergisk (så länge det är över 192kbps...). Jag har bra högtalare men funderar på att uppgradera. Jag skulle dock aldrig lägga mer är 200kr (totalt) på kabel utan skulle naturligtvis utan att tveka lägga dessa tusenlappar på bättre högtalare eller akustikbehandling som faktiskt gör skillnad.

Du tror på fullaste allvar att kablarna i dina högtalare är något annat än helt vanlig koppartråd med lagom diameter?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Det vore väldigt intressant om du kunde utveckla ditt resonemang ang. "...separera de låga och höga frekvenserna så TIDIGT som möjligt så att de inte behöver dela samma kabel...".

Du visar dina begränsningar inom elementär elektronik. Det är inte en slang
med vätska vi snackar om! Sätter du ett low-pass filter så flödar ingen
högfrekvent ström någonstans i den kabeln eftersom det inte finns någonting
som drar den.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Du tror på fullaste allvar att kablarna i dina högtalare är något annat än helt vanlig koppartråd med lagom diameter?

Om man skriver så här i sin beskrivning

Internally the same principles continue :- the low profile chassis legs
reduce ‘through-cone’ reflection. Cast from aluminium alloy, they are
light and strong. The tweeter heat-sink wicks heat away from the ferro-
fluid cooled voice coil to maintain a constant temperature and reduce
thermal compression. Even the crossover is directly coupled to the
terminals for the shortest, most direct signal path.

Så tvekar inte jag en sekund på att de använder hög-kvalité kabel, NEJ!

Ursprungligen av rhesus:

Dvs, tror du på något så kan det fungera.

Trams! Jag hör skillnad mellan olika kablar i mitt system. Det handlar inte om någon "tro". Jag provade olika kablar och hörde skillnad och jag kan även definiera skillnaden. Det är ingen "tro". Jag hör det jag hör. F14 ger mer detaljer i toppen och en slankare bas än Omni-kabeln som är "mulligare" och varmare i ljudet. "Tro"? Hahaha. Löjligt påstående.

Nej, jag hade inte läst några tester av dessa kablar innan jag provade dem.
Så jag var helt opåverkad, jag var helt neutral. Så det är ingen "tro" som har påverkat hur de låter.

Bara för att du inte accepterar att det finns de som hör skillnader mellan kablar bara för att du inte hör skillnad, så innebär inte det att ingen hör skilnader och att skillnader inte kan höras. Tråkigt för dig att du inte hör skillnad, men jag hör skillnad i mitt system.
Människor är helt enkelt olika. So?

Ursprungligen av Raphael:

Jag har själv provat mellan enkla och dubbla kablar och det lät helt annorlunda med dubbla kablar, mycket maffigare. Bas och diskantelement innebär skilda elektriska motstånd och påverkar därför förstärkarens kraft olika, impedans, ohm, strömkapacitet och hela baletten. Jag upplever även stor skillnad mellan olika högtalarkablar - exempelvis mellan en "solid core" ledare som Adioquest F14 och en "multistrand" Tara Labs Omni. Audioquest hade öppnare och mer detaljrikt diskant och mellanregister, medan Tara Labs hade ett varmare ljud med mer basbotten. Audioquest var torr och snabb i basen, men inte så djup.

Detta provat mellan Nad 306 förstärare och AudioPro högtalare.

Idag kör jag Supra Ply 2 och är väldigt nöjd.

Du borde läsa länken jag postade tidigare. Det finns inga starka argument som talar för din sak. Lägg märket till att i exemplen så antas motståndet i kabeln vara 0.1 ohm vilket är ganska högt, skillnaden skulle m a o bli ännu mindre om normala värden användes.

Ursprungligen av Raphael:

Jag har själv provat mellan enkla och dubbla kablar och det lät helt annorlunda med dubbla kablar, mycket maffigare. Bas och diskantelement innebär skilda elektriska motstånd och påverkar därför förstärkarens kraft olika, impedans, ohm, strömkapacitet och hela baletten. Jag upplever även stor skillnad mellan olika högtalarkablar - exempelvis mellan en "solid core" ledare som Adioquest F14 och en "multistrand" Tara Labs Omni. Audioquest hade öppnare och mer detaljrikt diskant och mellanregister, medan Tara Labs hade ett varmare ljud med mer basbotten. Audioquest var torr och snabb i basen, men inte så djup.

Jo, men som du (och jag) säger så spelar detta ingen roll om
det finns subjektiva nyansskillnader eftersom vissa vill bara
se mätbara saker som kan graderas bättre/sämre.

Kan kanske liknas gråskala för dem, RGB för oss

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag jobbar inte hos en högtalartillverkare och jag har aldrig plockat isär
mina KEF, Infinity och Mission högtalare så jag kan inte verifiera vad de
har använt, men om vi tar ett externt exempel som kopplingarna till
sladdarna så ser man skillnaden mellan sådana högtalare du troligtvis
förespråkar och sådana jag använder. De jag har/köper har du svarvade
och lättrade muttrar, guldplätterade plattor istället för någon plastklämma.

Om de nu lägger ner en sådan kostnad på kopplingen samt element som
är på en helt annan nivå så är det tämligen logiskt att man även väljer
en kabel av passande kvalité istället för sådana kablar man får med de
Philips stereo man köper i elhandeln.

Du vet med andra ord inte vad det är för kabel i dina högtalare men du är helt övertygad om att du måste ha väldigt dyra kablar fram till dessa? Vore det inte bättre att först ta reda på vilken kvalité (om vi ponerar att det spelar roll) kabeln i högtalaren håller och sedan antingen byta dessa också och eller köpa likvärdig kvalité på högtalarkabeln?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag jobbar inte hos en högtalartillverkare och jag har aldrig plockat isär
mina KEF, Infinity och Mission högtalare så jag kan inte verifiera vad de
har använt, men om vi tar ett externt exempel som kopplingarna till
sladdarna så ser man skillnaden mellan sådana högtalare du troligtvis
förespråkar och sådana jag använder. De jag har/köper har du svarvade
och lättrade muttrar, guldplätterade plattor istället för någon plastklämma.

Om de nu lägger ner en sådan kostnad på kopplingen samt element som
är på en helt annan nivå så är det tämligen logiskt att man även väljer
en kabel av passande kvalité istället för sådana kablar man får med de
Philips stereo man köper i elhandeln.

Återigen, tycker du inte att det är lite stolligt att blint köpa dyra kablar till högtalarna då man inte vet vad det är för kabel i högtalaren?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Återigen, tycker du inte att det är lite stolligt att blint köpa dyra kablar till högtalarna då man inte vet vad det är för kabel i högtalaren?

Om jag lägger 15000kr på ett par högtalare så litar jag på
att de inte köpt hem en rulle från Clas Ohlson. Om du sedan
kallar detta för att lita blint, så låt gå... JA det gör jag.

Luktar lite Jante över det hela...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Om jag lägger 15000kr på ett par högtalare så litar jag på
att de inte köpt hem en rulle från Clas Ohlson. Om du sedan
kallar detta för att lita blint, så låt gå... JA det gör jag.

Luktar lite Jante över det hela...

Du svarade förresten aldrig på min fråga om du skulle ställa upp på ett blindtest av högtalarkablar? Det vore ju kul om någon äntligen kunde höra någon skillnad så vi får ett slut på denna debatt.

Beror på vem som tillverkar. Förr i tiden bytade jag ofta ut dessa, men numera litar jag till mitt öra.

Antar att kabel som används i högtalare inte kostar mer än ca 50 kr/m hur dyra de än är, och du menar alltså att man måste byta även dessa då? Undrar hur många som gör det…

Jag är ultraskeptisk till detta och det skulle vara väldigt roligt om du kunde dirigera mig till en seriös oberoende undersökning som bevisar motsatsen. Det omvända har redan bevisats om och om igen.

Ursprungligen av pjorgensen:

Beror på vem som tillverkar. Förr i tiden bytade jag ofta ut dessa, men numera litar jag till mitt öra.

Du kan hämta en miljon $ enkelt om du har rätt:

James Randi’s Swift - September 28, 2007

Har man läst fysik - det räcker med grunderna om elektromagnetism - så är kabelnonsens jämförbart med uppfattningen att jorden är platt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har man läst fysik - det räcker med grunderna om elektromagnetism - så är kabelnonsens jämförbart med uppfattningen att jorden är platt.

Har man läst elektronik på Universitetet så räcker inte grunderna i fysik, nej.

Varför, om det nu skulle vara skit samma, väljer tillverkare (användare av
kablar) att köpa riktigt dyra kablar till vissa applikationer ? Jo, för att det
är kvalitén på signalen som är viktig, Kabelkvalité, anslutningskvalité gör
definitivt skillnad.

Med din inställning antar jag att du även tycker att BI-wire av högtalare
är slöseri med pengar ???

Jag trodde vi talade ljud - högtalarkablar och kablar mellan enheter (med phono och xlr t.ex.).
För den mängd elektroniska variabler vi talar om i dessa sammanhang så duger en billig kabel med hyfsad skärm och tillräckligt med koppar - nästan allt på marknaden är finemang - allt du behöver finns på Clas Ohlsson. För högtalare går det alldeles utmärkt med nätkabel t.ex (där behövs ingen skärm). Allt annat är strunt.

När man snackar koaxial och t.ex. SDI HD så har kablar betydelse...men det är en annan sak.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Har man läst elektronik på Universitetet så räcker inte grunderna i fysik, nej.

Varför, om det nu skulle vara skit samma, väljer tillverkare (användare av
kablar) att köpa riktigt dyra kablar till vissa applikationer ? Jo, för att det
är kvalitén på signalen som är viktig, Kabelkvalité, anslutningskvalité gör
definitivt skillnad.

Med din inställning antar jag att du även tycker att BI-wire av högtalare
är slöseri med pengar ???

Bevaka tråden