Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 17:12
Ursprungligen av SkrotNisse:

Med din inställning antar jag att du även tycker att BI-wire av högtalare
är slöseri med pengar ???

Ja. Har du dyra kablar så blir slöseriet än värre

Elektriskt sett spelar det i princip ingen roll om du drar en eller två kablar fram till högtalaren.

Som tidigare sagts i tråden, vanlig lampsladd i koppar funkar utmärkt och man får mycket kul får de tusenlappar man sparar på att slippa göda kabeltillverkarna helt i onödan.

Ursprungligen av rhesus:

Ja. Har du dyra kablar så blir slöseriet än värre

Subjektivt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-03 10:02

Mitt bästa ljudköp någonsin var en begagnad DVD/SACD-spelare från Philips som samplar upp vanliga CD-skivor till 24-bit/192 kHz. Faktum är att jag kan knappt höra skillnad på vanliga CD och SACD numera, förutom att SACD ofta är inspelade i multichannel. Priset för spelaren var löjligt låga 250 kr. Först ville den inte spela SACD, men löste sig efter en rengöring.

Nu är det inte lika roligt att lyssna på musik via iTunes och AppleTV:n. Men det är bekvämt att slippa fippla med skivor när man slölyssnar.

Hur kan man "sampla upp" till 24-Bit/192 kHz från en källa som är 16 bit/44 kHz? Vad exakt är det för voodoo som händer i den burken?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Hur kan man "sampla upp" till 24-Bit/192 kHz från en källa som är 16 bit/44 kHz? Vad exakt är det för voodoo som händer i den burken?

Interpolering

Ursprungligen av SkrotNisse:

Interpolering

Förklara...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Förklara...

Öh, interpolering...

Enkelt talat, att man ökar samplingsfrekvensen genom att gissa* nya
punkter mellan existerande punkter, på exakt samma sätt som att
man fördubblar upplösningen på ett foto. Det blir inte mer information
bara fler punkter/samplingar.

* = Kan även kallas räknar ut men det beror på algoritmen.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Öh, interpolering...

Enkelt talat, att man ökar samplingsfrekvensen genom att gissa* nya
punkter mellan existerande punkter, på exakt samma sätt som att
man fördubblar upplösningen på ett foto. Det blir inte mer information
bara fler punkter/samplingar.

* = Kan även kallas räknar ut men det beror på algoritmen.

Varför skulle man vilja ha fler "punkter" då 44.1 KHz räcker för att exakt återskapa all information som finns upp till 22 KHz? Bitdjupet förändras inte alls då man bara fyller ut med tomma bitar.

Det ända som händer är att du degraderar kvalitén då du måste göra en sampelratekonvertering och detta innebär alltid en försämring även om den är väldigt liten och det är p g a detta som man i inspelningssammanhang alltid försöker att spela in i samma samplingsfrekvens som slutmediet använder sig av så man slipper att konvertera och förlora kvalité. Om musiken ska ned på CD så är fortfarande 44,1KHz standard och det finns inga vetenskapliga argument som motiverar en högre samplingsfrekvens eftersom samplingstekniken faktiskt fungerar och nykvistteoremet fortfarande gäller.

Men du vet säkert bättre...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Varför skulle man vilja ha fler "punkter" då 44.1 KHz räcker för att exakt återskapa all information som finns upp till 22 KHz? Bitdjupet förändras inte alls då man bara fyller ut med tomma bitar.

Det ända som händer är att du degraderar kvalitén då du måste göra en sampelratekonvertering och detta innebär alltid en försämring även om den är väldigt liten och det är p g a detta som man i inspelningssammanhang alltid försöker att spela in i samma samplingsfrekvens som slutmediet använder sig av så man slipper att konvertera och förlora kvalité. Om musiken ska ned på CD så är fortfarande 44,1KHz standard och det finns inga vetenskapliga argument som motiverar en högre samplingsfrekvens eftersom samplingstekniken faktiskt fungerar och nykvistteoremet fortfarande gäller.

Men du vet säkert bättre...

VA ???

Du frågade mej vad interpolering var!! Jag förespråkade inte det !!!

Ursprungligen av SkrotNisse:

VA ???

Du frågade mej vad interpolering var!! Jag förespråkade inte det !!!

Ber om ursäkt, jag uppfattade det så. Då kanske vi är överens om något?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Förklara...

En fundering, om du inte ens vet vad interpolering är, hur kan du då
känna att du har tillräckligt med kunnande för att förstå dej på saker
som analog signalöverföring ???

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-03 16:32
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Hur kan man "sampla upp" till 24-Bit/192 kHz från en källa som är 16 bit/44 kHz? Vad exakt är det för voodoo som händer i den burken?

Är det inte bara samma "trolleri" som dvd-spelare som skalar upp dvd till 1080p?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-03 12:41

Jag lyssnar på musik, inte ljudåtergivning.

MP3-spelaren i min Motorola-mobil funkar utmärkt för mina behov.

Ursprungligen av planB:

Jag lyssnar på musik, inte ljudåtergivning.

MP3-spelaren i min Motorola-mobil funkar utmärkt för mina behov.

Ja, att kombinera musik och ljudåtergivning är ju helt omöjligt...

Sen alla som tycker att de har genomskådat kabelblufferiet - Good for You! Ni kan känna er nöjda som sparar så mycket pengar och tid.

Jag säger det en gång till i den här tråden. Mina kablar (högtalarkablar + signalkabel) har kostat mig 1800:- En Chord Chrysalis signal (phono-DIN) och Naim Naca 5 2x5 m högtalarkablar. Det gör att det låter så fantastiskt mycket bättre än standardkabeln och de något billigare högtalarkablarna jag hade innan. Jag bryr mig inte om detta är fysiskt omöjligt enligt grundläggande elmagnetsism. Skratta och håna gärna. Tro också gärna att jag uppfattar jorden som platt. Kul att man kan göra någon skadeglad.

Hifitillverkare har knappast någon aning vad de håller på med. Eltekniska miffos som bara är ute efter lättförtjänta pengar. Det är så lätt att lura folk och man behöver inte ens lyssna. Lite skryt om ren koppar och plätteringar är allt som behövs. Det går att kränga kablar på torget som korvgubbar (från Göteborg)

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag säger det en gång till i den här tråden. Mina kablar (högtalarkablar + signalkabel) har kostat mig 1800:- En Chord Chrysalis signal (phono-DIN) och Naim Naca 5 2x5 m högtalarkablar. Det gör att det låter så fantastiskt mycket bättre än standardkabeln och de något billigare högtalarkablarna jag hade innan. Jag bryr mig inte om detta är fysiskt omöjligt enligt grundläggande elmagnetsism. Skratta och håna gärna. Tro också gärna att jag uppfattar jorden som platt. Kul att man kan göra någon skadeglad.

Du är inte ensam!

Ursprungligen av planB:

Jag lyssnar på musik, inte ljudåtergivning.

MP3-spelaren i min Motorola-mobil funkar utmärkt för mina behov.

För dina behov, vilket inte innebär att det räcker för andra...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 19:17

SkrotNisse: hur kan du höra de små nyanskillnaderna i olika högtalarkablar när du inte kan lyssna till de mest bastunga argument?

Jaa, diskussionen kring högtalarkablar är lika rolig som måla kanten grön på alla CD....

Har en jobbarkompis som hävdar att digitala signaler mår bästa av kablar för ett par tusen kronor metern....

Han målar också sina CD-skivor...

Lite info om bi-wiring:

Bi Wiring to Loudspeakers

Fakta eller fiktion avgör ni själva.

Det lustiga med allt det här är att de som förnekar vitsen med
att köpa shyssta kablar och koppla bi-wire, jobbar hårdare med
att försöka fördöma oss som köper dyra kablar, än vi försöker
övertyga de som inte gör det att lägga tusentals kronor på
bättre hifi.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det lustiga med allt det här är att de som förnekar vitsen med
att köpa shyssta kablar och koppla bi-wire, jobbar hårdare med
att försöka fördöma oss som köper dyra kablar, än vi försöker
övertyga de som inte gör det att lägga tusentals kronor på
bättre hifi.

Tyvärr så brukar diskussionen börja med att sådana som du ifrågasätter att vi (som inte går på kabelmyten) inte hör skillnader som inte finns. Jag (och andra) måste då försvara oss och försöker förgäves hänvisa till vetenskapliga papper och studier men detta viftas ofta bort och kontras med pseudovetenskap och partiska texter. Det ända som kommer få mig ändra uppfattning i frågan är den dagen som någon har kunnat urskilja kablar i ett vetenskapligt dokumenterat blindtest. Till dess så är det inte vetenskapligt bevisat att det förekommer någon hörbar skillnad.

Jag anser att det borde förbjudas att sälja varor som i marknadsföring sägs ge ett visst resultat men som inte är möjligt att påvisa på något sätt. Som nämnts tidigare så är det säkert jättefina marginaler i alla led för dessa produkter och vi vet ju vad folk gör för pengar… Jag ska börja sälja stenar som gör könet större om man tittar på dem, är det lagligt?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Tyvärr så brukar diskussionen börja med att sådana som du ifrågasätter att vi (som inte går på kabelmyten) inte hör skillnader som inte finns.

Upprepning: Jag startade tråden för jag var (är) orolig att vi som bryr oss om
kvalité inte kommer att kunna köpa kvalité i framtiden då försäljningen
riktas mot majoriteten, alla tjatar ju hela tiden om hur fel det är med CD...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Jag anser att det borde förbjudas att sälja varor som i marknadsföring sägs ge ett visst resultat men som inte är möjligt att påvisa på något sätt. Som nämnts tidigare så är det säkert jättefina marginaler i alla led för dessa produkter och vi vet ju vad folk gör för pengar… Jag ska börja sälja stenar som gör könet större om man tittar på dem, är det lagligt?

"förbjudas" Huh!! (ryser)

Jag känner igen sådana här abstrakta liknelser från en annan tråd (jag
skapade) and I don't like the feeling...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Tyvärr så brukar diskussionen börja med att sådana som du ifrågasätter att vi (som inte går på kabelmyten) inte hör skillnader som inte finns. Jag (och andra) måste då försvara oss och försöker förgäves hänvisa till vetenskapliga papper och studier

Vetenskapliga papper och studier är rent trams, dynga och nys - för inget vetenskapligt papper kan tala om för mig vad jag hör och inte hör, för det vet ju jag bäst själv. Dessutom är vetenskap precis lika subjektivt som allt annat här i världen och utgår från en objektiv värld som inte existerar, för det är ju ändå någon som har utformat testerna och därför blir de ju subjektiva och sen kan man alltid hålla på och slänga vetenskapliga papper i huvudena på varandra och säga "min vetenskapliga metod är bättre än din vetenskapliga metod för min metod är vetenskaplig och det är inte din och jag har rätt och du har fel" och vad bevisar det? Jo ingenting alls, inget annat än att människor är människor och därmed olika. Så vetenskap blaha blaha säger jag bara för det. En illusion av objektivitet, när det är uppfunnet och skapat av den subjektiva människan och därmed per definition subjektiv. Så dina vetenskapliga papper har jag ett bra användningsområde för i badrummet kan jag berätta.
De har ingenting med vad människor hör eller inte hör att göra därför att människor är olika och vetenskap förutsätter att människor är lika, vetenskap förutsätter grupper och söker hitta minsta gemensamma nämnaren istället för att se att alla faktiskt är olika. Vetenskapen säger inte om peter och kalle och bertil och Anna och Berit, utan författar generella påståenden om människor och sen säger de "placebo-effekten" i ett desperat försök att förklara individuella skillnader mellan människor, skillnader som enligt vetenskapen inte kan finnas. Blaha blaha säger jag bara. Dynga och trams, jojo det är det verkligen.

Själv föredrar jag att lyssna på utrustning istället för att läsa vetenskapliga rapporter som försöker tala om för mig vad jag borde höra och inte höra fast dessa vetenskapare inte känner mig och inte har tittat in i min hjärna och kan se mig innifrån, det kan ingen göra även fast vetenskapare tror det. Blaha-blaha.

Placebo används idag vetenskapligt inom medicinevetenskapen. Om människor upplever nyanser i livet som inte finns så ÄR det verklighet för dom. Detta är helt OK och om dessa nyanser triggar deras hjärnors belöningssystem så att det gör dom ett snäpp lyckligare så är allt frid och fröjd. Om dessa människor dessutom förstår att fenomenet bara sker i deras hjärna så är läget perfekt. Detta är inget att skämmas för, man ska vara stolt över denna "andlighet" - dessa illusioner.

Endast när dessa människor sågar vetenskap och anser att alla andra också måste/bör bejaka illusionen - så uppstår problem. Då kommer godtycket och mänsklighetens tusenåriga utveckling bromsas eller regregerar.

En troende människa bör vara nöjd och glad över sin tro. Tro och vetenskap har inte med varandra att göra. Det är två helt skilda dimensioner av vår existens.

Ursprungligen av Raphael:

Vetenskapliga papper och studier är rent trams, dynga och nys - för inget vetenskapligt papper kan tala om för mig vad jag hör och inte hör, för det vet ju jag bäst själv. Dessutom är vetenskap precis lika subjektivt som allt annat här i världen och utgår från en objektiv värld som inte existerar, för det är ju ändå någon som har utformat testerna och därför blir de ju subjektiva och sen kan man alltid hålla på och slänga vetenskapliga papper i huvudena på varandra och säga "min vetenskapliga metod är bättre än din vetenskapliga metod för min metod är vetenskaplig och det är inte din och jag har rätt och du har fel" och vad bevisar det? Jo ingenting alls, inget annat än att människor är människor och därmed olika. Så vetenskap blaha blaha säger jag bara för det. En illusion av objektivitet, när det är uppfunnet och skapat av den subjektiva människan och därmed per definition subjektiv. Så dina vetenskapliga papper har jag ett bra användningsområde för i badrummet kan jag berätta.
De har ingenting med vad människor hör eller inte hör att göra därför att människor är olika och vetenskap förutsätter att människor är lika, vetenskap förutsätter grupper och söker hitta minsta gemensamma nämnaren istället för att se att alla faktiskt är olika. Vetenskapen säger inte om peter och kalle och bertil och Anna och Berit, utan författar generella påståenden om människor och sen säger de "placebo-effekten" i ett desperat försök att förklara individuella skillnader mellan människor, skillnader som enligt vetenskapen inte kan finnas. Blaha blaha säger jag bara. Dynga och trams, jojo det är det verkligen.

Själv föredrar jag att lyssna på utrustning istället för att läsa vetenskapliga rapporter som försöker tala om för mig vad jag borde höra och inte höra fast dessa vetenskapare inte känner mig och inte har tittat in i min hjärna och kan se mig innifrån, det kan ingen göra även fast vetenskapare tror det. Blaha-blaha.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-04 13:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Placebo används idag vetenskapligt inom medicinevetenskapen. Om människor upplever nyanser i livet som inte finns så ÄR det verklighet för dom. Detta är helt OK och om dessa nyanser triggar deras hjärnors belöningssystem så att det gör dom ett snäpp lyckligare så är allt frid och fröjd. Om dessa människor dessutom förstår att fenomenet bara sker i deras hjärna så är läget perfekt. Detta är inget att skämmas för, man ska vara stolt över denna "andlighet" - dessa illusioner.

Vad tror du om vin? Kan man på kemisk väg skilja ett 1000:- vin från ett 50:- vin?

En sak är vad som finns, en annan vad som går att mäta.

Ursprungligen av planB:

Vad tror du om vin? Kan man på kemisk väg skilja ett 1000:- vin från ett 50:- vin?

Det kan man, men låt oss inte blanda in det i argumentet!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det kan man, men låt oss inte blanda in det i argumentet!

Vill inte glida vidare in på det, men "man" kan inte det. JAG hade aldrig klarat det. Men det finns såklart människor som kan det

Ursprungligen av PeeMaN:

Vill inte glida vidare in på det, men "man" kan inte det. JAG hade aldrig klarat det. Men det finns såklart människor som kan det

Precis! JAG kan det inte, men jag är inte kemist, men JAG KAN däremot höra
skillnaden mellan OLIKA kablar i min stereo, men jag vill tillägga en sak:

Jag hävdar starkt att man KAN hör skillnaden mellan OLIKA kablar, MEN jag
hävdar INTE att dyrare kablar är bättre! Har aldrig gjort det heller!!

Där har vi ett helt annat argument som bygger på mycket subjektiv smak
vad gäller ljud, musikstil osv. Skilj därför på argumentet ATT man kan
höra skillnad från argumentet att dyrast är bäst, för det är INTE samma
argument!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Precis! JAG kan det inte, men jag är inte kemist, men JAG KAN däremot höra
skillnaden mellan OLIKA kablar i min stereo, men jag vill tillägga en sak:

Jag hävdar starkt att man KAN hör skillnaden mellan OLIKA kablar, MEN jag
hävdar INTE att dyrare kablar är bättre! Har aldrig gjort det heller!!

Där har vi ett helt annat argument som bygger på mycket subjektiv smak
vad gäller ljud, musikstil osv. Skilj därför på argumentet ATT man kan
höra skillnad från argumentet att dyrast är bäst, för det är INTE samma
argument!

Digitalkablar hör "man" inte skillnad på, DET är en placebo. Om man inte sitter på uråldriga grejjor. Dagens digitala korrigerings- och felsystem idag gör att du lika gärna kan köpa en clasohlson-kabel mot en 10 000 kronorskabel. Skillnad hör du inte...

Ursprungligen av PeeMaN:

Digitalkablar hör "man" inte skillnad på, DET är en placebo. Om man inte sitter på uråldriga grejjor. Dagens digitala korrigerings- och felsystem idag gör att du lika gärna kan köpa en clasohlson-kabel mot en 10 000 kronorskabel. Skillnad hör du inte...

Digitalkablar ??? Va' fan snackar du om ???

Jag vet inte vad du har för högtalare men det sitter inga DA-omvandlare
i mina högtalare. Jag kör analoga signaler in i min förstärkare och även
från högtalaren till högtalaren, i allra högsta grad analoga!!

Detta gör att kabelns "kvalité" har ännu större inverkan på signalen
som driver elementet i högtalaren och ger (eller tar bort) färg i ljudet.
Vad man sedan tycker är en annan sak.

Jag tycker analogin med färgblindhet är suverän.

Bevaka tråden