Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förekommer det mobbing av "oliktänkande" på 99mac?

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jogin:

Nu vet jag inte vilken tråd det var, men anledningen var förmodligen inte att "du inte kan allt" redan — jag har personligen aldrig någonsin sett någon idiotförklara någon nybörjare för att de inte kan allt.

Själv kan jag dock bli irriterad på nybörjare som går in och ställer nån slags krav på att allting i Mac OS X ska fungera exakt som i Windows, ned till minsta tangentbordskommando och gör det inte det så är det så jävla dåligt, gärna med en pissig attityd också, och självklart har de inte bemödat sig med att söka eller googla först heller. Det är helt rimligt att tycka att sådant uppförande är idiotiskt och vägra hjälpa vederbörande, dock beror det ju i så fall inte på att nybörjaren inte kan allt.

Pissig attityd tycker jag ska bemötas med en uppmaning att ändra sig. Ja, att man redan från start påpekar att det inte är en ton som används här. Risken om det får ett lika pissigt bemötande är snarare att det blir en ond spiral som bara befäster attityden. Ibland tror jag att vi är lite dåliga på att vänligt uppfostra nya medlemmar.

Och jag är inget undantag - men ska försöka bättra mig. Nej, jag menar inte att vi ska gå in som moderatorerna och "ta folk i örat" utan bara vänligt påpeka att man uppfattade tonen i inlägget som t ex otrevlig och det inte är brukligt här

Fast det där med att söka och googla, skriva fullständiga frågor och relevanta rubriker som postas på rätt ställe - det låter enkelt och det är oftast inte så svårt när man hängt med ett tag.

Men som nybörjare - när man inte kan ord/begrepp/termer är det inte så enkelt att söka, än mindre resten. Här tycker jag att det är bra när "gamlingar" svarar i stil med "om du hade sökt på x hade du fått upp de här trådarna:" En vänlig markering att man ska söka och dessutom direkt hjälp genom att trådarna finns där så personen kan börja sitt trådläsande. Men inget snabbsvar till de som inte söker! Jag inser att detta tar mycket längre tid än att svara a,b,c men det är nog en investering för framtiden

Och hur vet man som ny (-börjare) vad som är relevant att skriva? Är Leopard mitt enda OS på mac tror jag kanske inte att det är relevant. När första filmen jag gjorde med iMovie inte visas på TV med vanliga DVD-spelaren - vad av allt det jag inte ens förstår att jag gjort är då viktigt? Om jag har sökt men inte funnit så är det inte säker att jag förstår att man ska skriva det, gärna med angivande av något "bevis" så blir folk glada och hjälpsamma.

Att till och med forumformen kan vara svår kanske vi har glömt bort. Senast i helgen fick jag PM från en medlem som bad om ursäkt men h-n hade inte förstått det där med trådar och posta och undrade om jag kunde hjälpa till med en sak som personen inte hittat vid sökning.

Nej, jag försvarar inte slöa, arroganta kravmaskiner - men om vi hjälps åt att uppfostra dem kanske de blir lika trevliga som vi

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-14 17:49
Ursprungligen av macwitty:

Nej, jag försvarar inte slöa, arroganta kravmaskiner - men om vi hjälps åt att uppfostra dem kanske de blir lika trevliga som vi

Det är väl upp till var och en att själv avgöra om han eller hon vill ställa upp som extrapappa och uppfostra folk som saknar vett. Jag har annat att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:53
Ursprungligen av Jogin:

Det är väl upp till var och en att själv avgöra om han eller hon vill ställa upp som extrapappa och uppfostra folk som saknar vett. Jag har annat att göra.

Jaså? Dina uppfostringsmetoder är väl representerade här.

Ursprungligen av peppz1:

Själv blev jag ordentligt idiotförklarad i min första tråd som jag skapade här.

Vilken tråd menar du? Jag har tittat i de sju trådar som du har skapat, och jag ser inte vad som skulle kunna kallas "ordentligt idiotförklarad" i någon av dem.

(Men jag tittade igenom dem ganska snabbt, så jag kan ha missat något)

  • Medlem
  • 2008-04-19 20:09
Ursprungligen av peppz1:

Själv blev jag ordentligt idiotförklarad i min första tråd som jag skapade här. Inte så jävla lätt att kunna allt i os x när man kört pc hela livet. Men min uppfattning har ändrats, tycker detta är ett finfint forum faktiskt, lite dålig start bara

Menar du denna?
http://www.99.se/webbdesign/210088-bah-varf-r-funkar-websidor.html

Jag ser inte riktigt var du förklenas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken tråd menar du? Jag har tittat i de sju trådar som du har skapat, och jag ser inte vad som skulle kunna kallas "ordentligt idiotförklarad" i någon av dem.

(Men jag tittade igenom dem ganska snabbt, så jag kan ha missat något)

Den tråden finns inte kvar, de var typ 2002-2003 eller nått jag skrev den. Den verkar försvunnit när forumet slogs ihop.

Den handlade iaf om att jag hade slängt upp en g4 med panther som ftpserver och hade en konstigt problem, när jag hade 512mb ram i den så gick överföringen i halva hastigheten, körde jag bara 256mb så gick den i full hastighet. Nån gav nån förklarning som jag inte fattade å sen spårade de ur, kommer inte ihåg allt nu men sen drog nån nått skämmt om att de var ju självklart att de går i halva hastigheten när man halverar ramminnet. idiotförklarade mig osv.

Det händer väl i stridens hetta att man säger saker man ångrar - eller är alla här sådana KDS-kristen-tänka-efter-räcka-ut-handen-ordentliga att ni aldrig gjort det?

Till att börja med är kommunikationsformen rätt platt. Det blir lite tvådimensionellt att sitta och skriva, man saknar minspel, tonlägen och hundra andra saker som brukar finnas med när det är frågan om mänsklig kommunikation. Klart det blir fel ibland.

Plötsligt dyker det upp en användare som sällan säger något positivt. Det verkar som om nästan allt är fel. Det är buttert, tvärt. I princip ingenting är bra. i 160 (etthundrasextio) inlägg har den här personen smädat macanvändare.

Vi (jag säger VI för det här är ett mac-forum) kallas idioter, lättledda höns som leds av vår store gud Jobs, - som aldrig kan ha fel. Det blir hela tiden ett enformigt hackande på Mac, Apple, iPhone (leksak), iTunes... i princip allt. Jag tar det här som angrepp på min livsstil och min person.

Jag får nästan dagligen gå i försvarsställning för vad Apple hittar på redan innan jag utsätts för det här.

Användaren lyssnar inte på sakargument. Trots att han överbevisas flera gånger väljer han att alltid komma med mothugg som dessutom späs på med detta mac-hat.
Han förstår inte skillnaden eller vill inte förstå skillnaden mellan att någon påstår att han bär sig dumt åt och att vara dum.

Utsträckta händer, fredspipor etc negligeras fullständigt. Även rena uppmaningar från flera personer att, kom igen med dina switcherproblem - så löser vi dem, negligeras.
I princip ALLT som flertalet skriver till honom om väljer han att misstolka på sitt eget högst konstiga sätt. Regeln att om något KAN missupfattas så skall det göras verkar gälla i stort sett konstant.

MÅNGA uppmanar honom att byta plattform då, om det nu är så illa med Macar.
Kör vad du vill.

Någonstans här brister det för mig.
Jag ÄR en empatisk, trevlig människa som har lätt för att uttrycka mig enligt mina nära och kära. Jag gillar Apple/Mac-världen. Jag gillar vara här på 99.

Så jag ifrågasätter denne användares psykiska status, då jag som lekman bedömer att han visar tydliga tecken på att det ligger något mer komplicerat bakom beteendet.
Jag är inte ensam om detta.

Nu använder den här människan detta som en klubba framför sig i diskussionerna.
Att JAG (plus några till) gett honom svar på tal till helt grundlösa påståenden anser han som "mobbning" av "oliktänkande".

Så, där är mina två spänn om vad som hänt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-14 17:33
Ursprungligen av Goflorp:

Till att börja med är kommunikationsformen rätt platt. Det blir lite tvådimensionellt att sitta och skriva, man saknar minspel, tonlägen och hundra andra saker som brukar finnas med när det är frågan om mänsklig kommunikation. Klart det blir fel ibland.

Exakt. Därför ska man vara beredd att ta tillbaks uttalanden och acceptera att andra gör det...

Ursprungligen av Skilling:

Exakt. Därför ska man vara beredd att ta tillbaks uttalanden och acceptera att andra gör det...

Min vän, efter en stunds eftertanke och en god middag är dina ursäkter accepterade till 100%

Hedersamt jobba med ungdomar. Måste vara jobbigt men lönande (på ett personligt plan).

Ursprungligen av Goflorp:

Jag får nästan dagligen gå i försvarsställning för vad Apple hittar på redan innan jag utsätts för det här.

Det här är nog en bra ledtråd till varför somliga (mig själv inräknad) reagerar starkt ibland.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det här är nog en bra ledtråd till varför somliga (mig själv inräknad) reagerar starkt ibland.

Det är väl ingen URSÄKT men väl en bra FÖRKLARING ...

99Mac fungerar lite som en fristad för mig och många. Dyker det då upp någon som ifrågasätter i princip hur jag valt att leva mitt liv. Då är det väl lätt att överreagera.

Om man GILLAR vara skiten i fläkten kanske man skall vara; Puch-åkaren i Zündappklubben. Frågan är väl hur mycket klubben tål ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:31

---> Goflorp
Jag tycker du ska sluta hetsa upp dig för den där pajasfiguren i Norrköping. Det är väl bara att skita i.
Men i princip håller jag med dig.
Och jag förstår inte varför han hålls här, det måste finnas andra forum där han kan snacka med likasinnade.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-14 17:53
Ursprungligen av Konrad:

Och jag förstår inte varför han hålls här, det måste finnas andra forum där han kan snacka med likasinnade.

Skulle inte forum i allmänhet bli ganska tråkiga om alla bara tyckte som alla andra och höll med? Det är inget fel att "bråka" lite på forum, det är det som gör dom roliga. Men det gäller att båda sidorna gör det med lite, tja, självdistans är väl ordet jag letar efter. Det är inte blodigt allvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:55
Ursprungligen av sensy:

Skulle inte forum i allmänhet bli ganska tråkiga om alla bara tyckte som alla andra och höll med? Det är inget fel att "bråka" lite på forum, det är det som gör dom roliga. Men det gäller att båda sidorna gör det med lite, tja, självdistans är väl ordet jag letar efter. Det är inte blodigt allvar.

Titta i norrköpingspajasens profil och vad han har skrivit tidigare.

Ursprungligen av sensy:

Skulle inte forum i allmänhet bli ganska tråkiga om alla bara tyckte som alla andra och höll med? Det är inget fel att "bråka" lite på forum, det är det som gör dom roliga. Men det gäller att båda sidorna gör det med lite, tja, självdistans är väl ordet jag letar efter. Det är inte blodigt allvar.

Det är svårt att "bråka" med stil. Toleransnivån kan skilja sig långt mellan medlemmar och precis som på skolgården tog det ett tag att lära sig vilka som gillar att få en snöboll på sig och inte.

..det blir lite som när man drar till med ett "XP <3" i #linux.se - if you catch my dröft.

Det man måste förstå med den här typen av nischade forum är att de som befolkar forumet gillar ämnet – det är därför man besöker och återbesöker forumet.

Om man då har en åsikt som markant avviker från den gängse uppfattningen på forumet, t ex "Macar är inte alls bra", så får man raskt motinlägg från i princip alla andra på forumet. Detta är dock inte mobbning, utan bara en följd av ett tillspetsat inlägg.

Om man då följer upp detta med "alla här mobbas" när de egentligen bara motargumenterar så är det anklagelser som knappast höjer nivån i tråden.

Vi besöker forumet för vi gillar Macar. Tycker man inte Mac är bra så är det fullt tillåtet att tycka så men vad är poängen med att lufta detta till 1000 personer som tycker Mac är bra? Om man inte tål att få motargument kanske man inte ska öppna pandoras ask heller.

Om någon kommer ihåg radioprogrammet Hassan så fanns där en sketch där Fredrik Lindström ringde en HD-klubb och undrade om medlemsskap. Han körde själv en Suzuki 125cc eller nåt liknande.

Det är liksom bara bortkastad tid för alla parter...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-14 18:14

99.se är inte bara Mac, och de som kör andra operativsystem och kanske fipplar lite med musik är varmt välkomna till /musik...

Ursprungligen av PF:

99.se är inte bara Mac, och de som kör andra operativsystem och kanske fipplar lite med musik är varmt välkomna till /musik...

Vesst. Men så dyker jag in där, tondöv... och säger surt ungefär att:
(För den som inte förstår så vill jag nu LÅTSAS att detta händer)

proTools är för fjollor- vaddå "pro"?, Propellerheads gör ju bara skit och vem fan behöver noter ? JAg kan lira röven av er på min Köttflöjt! Så de så!
Musikaliskt så är Magnus Uggla tio tusen gånger bättre än vad ni kan säga, era mög!.
Alla musiker är förresten höns, som leds av Stikkan Andersson. - Som ALDRIG kan göra fel. Jag har rätt, du har fel!

Hur länge tror du det dröjer innan nån ber mig dra dit grönpeppar gror ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-14 21:57
Ursprungligen av Goflorp:

Vesst. Men så dyker jag in där, tondöv... och säger surt ungefär att:
(För den som inte förstår så vill jag nu LÅTSAS att detta händer)

proTools är för fjollor- vaddå "pro"?, Propellerheads gör ju bara skit och vem fan behöver noter ? JAg kan lira röven av er på min Köttflöjt! Så de så!
Musikaliskt så är Magnus Uggla tio tusen gånger bättre än vad ni kan säga, era mög!.
Alla musiker är förresten höns, som leds av Stikkan Andersson. - Som ALDRIG kan göra fel. Jag har rätt, du har fel!

Hur länge tror du det dröjer innan nån ber mig dra dit grönpeppar gror ?

Vi har haft nåt liknande. En förvirrad MacExtremist som på allvar försökte hävda att MacÄgare generellt är mer intelligenta än PC-folk och att sant kreativa människor självklart väljer Mac.

Lite kan den där attityden slå igenom på 99 utanför musikdelen och personen ifråga hade också hittat dit från /mac. Jag säger inte att folk generellt har den attityden på /mac, men nog finns det en anda lite åt det hållet. Jag kan tycka den är jobbig och rör mig inte heller utanför /musik, förutom vid sådana här tillfällen, alltså trådar som jag trillar in på från /musik.

Därifrån till mobbing är väl dock en bit, kanske...

Ursprungligen av Skilling:

Vi har haft nåt liknande. En förvirrad MacExtremist som på allvar försökte hävda att MacÄgare generellt är mer intelligenta än PC-folk och att sant kreativa människor självklart väljer Mac.

Lite kan den där attityden slå igenom på 99 utanför musikdelen och personen ifråga hade också hittat dit från /mac. Jag säger inte att folk generellt har den attityden på /mac, men nog finns det en anda lite åt det hållet. Jag kan tycka den är jobbig och rör mig inte heller utanför /musik, förutom vid sådana här tillfällen, alltså trådar som jag trillar in på från /musik.

Därifrån till mobbing är väl dock en bit, kanske...

Jag kan inte åstadkomma ngt som helst kreativt om jag inte jobbar på en Mac.
Men det är JAG det. Känner många som åstadkommer snygga saker med diverse andra operativ.

Men inte fasen gäller det att man är kreativ bara för att man har en, eller att Macanvändare generellt är mer [fyll i lämplig positiv egenskap].

Att generalisera är i allmänhet rätt svårt

(Hoppas ni lade märke till generaliseringen ovan)

Oftast när det går fel tycker jag mig se att det beror på ngt/några av de här;

1) Jag har rätt, du har fel... (Man lyssnar inte)
2) Hörsägen som bevis ("En kompis morsa har gjort det så då funkar det" )
3) För litet underlag ("jag har haft två macar som strulat, därför är alla macar skit")
4) ALDRIG används och ALLTID ("Steve jobs har ju aldrig fel...")
5) Carl Bildt-mode=ON ("Det vet ju varenda människa atte....")
6) Moving-the-goalpost (Man blir överbevisad om ngt och flyttar då direkt till nästa argument . "...men om det är så, varför funkar det inte då i xxxxxxxx")
7) Uttryck och ord används fel (Mobbning, oliktänkande, utfrysning etc)
8) Luddighet ("Sannolikt kanske med definitiv tvekan"). Bra underlag för missuppfattningar.
9) Man misstar liknelse med person ("Du bär dig dumt åt" ÄR INTE samma som "Du är dum")

Om man bara kunde känna igen dem när de dyker upp....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag kan inte åstadkomma ngt som helst kreativt om jag inte jobbar på en Mac.
Men det är JAG det. Känner många som åstadkommer snygga saker med diverse andra operativ.

Men inte fasen gäller det att man är kreativ bara för att man har en, eller att Macanvändare generellt är mer [fyll i lämplig positiv egenskap].

Att generalisera är i allmänhet rätt svårt

(Hoppas ni lade märke till generaliseringen ovan)

Oftast när det går fel tycker jag mig se att det beror på ngt/några av de här;

1) Jag har rätt, du har fel... (Man lyssnar inte)
2) Hörsägen som bevis ("En kompis morsa har gjort det så då funkar det" )
3) För litet underlag ("jag har haft två macar som strulat, därför är alla macar skit")
4) ALDRIG används och ALLTID ("Steve jobs har ju aldrig fel...")
5) Carl Bildt-mode=ON ("Det vet ju varenda människa atte....")
6) Moving-the-goalpost (Man blir överbevisad om ngt och flyttar då direkt till nästa argument . "...men om det är så, varför funkar det inte då i xxxxxxxx")
7) Uttryck och ord används fel (Mobbning, oliktänkande, utfrysning etc)
8) Luddighet ("Sannolikt kanske med definitiv tvekan"). Bra underlag för missuppfattningar.
9) Man misstar liknelse med person ("Du bär dig dumt åt" ÄR INTE samma som "Du är dum")

Om man bara kunde känna igen dem när de dyker upp....

Du har fel, jag har rätt... jag menar, ja, du har så rätt! Fin lista.

Många konflikter börjar med missuppfattningar (8), en klumpig formulering som man kan tolka fel. Följer man upp det med att styvnackat hävda att "nej det menade du INTE" så blir det hur surt som helst.

(2) och (3) är ju något man måste få meddela. Det är ju inget generellt bevis, men man kan väl få bidra med sin del av statistiken (helst medveten om att det är ens egen lilla del enbart).

(4) borde man väl kunna generalisera till "generaliseringar"?

En variant på (1) skulle jag vilja lägga till:

10) Käpphästar och triggerord. Man ser ett enstaka ord som för tanken till något problem eller konflikt som är mycket viktig för en. OS9-problemen kommer härifrån, man ser att det är någon som skriver om OS9, skit i vad de skriver, man bara måste in och raljera om hur dåligt man tror att man inte riktigt minns att det var. Fast samtidigt måste man ju vara med och diskutera det som angår en så länge man inte får tråden att spåra ur. (Jag har själv triggerordet "STIM", men jag försöker undvika att totalt ta över trådarna.) Jag inbillar mig att "Mac" är triggerord för en del folk på andra fora.

I alltihopa är (9) extremt viktig. Att skilja på handling och person är själva grundstenen i hänsyn och saklighet. Personangrepp är det snabbaste sättet att få igång ett gräl.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag kan inte åstadkomma ngt som helst kreativt om jag inte jobbar på en Mac.
Men det är JAG det.

Så här är det många som skriver. För tankar till tvångsbetteenden och att man bara kan skriva med röda pennor etc. Jag är övertygad att du skulle kunna vara kreativ i KDE-miljö eller i en annan miljö också även om du skulle svära lite. Det ger en ton som andas tjurighet och enkelspårighet som jag upplever det.

Många skriver också att de vill ha forumet som sin fristad där de vill slippa mac-kritik vilket också luftas i trådar där folk är kritiska till vissa aspekter av macägandet. Vissa är helt enkelt frustrerade över sitt kanske överhypade köp och vill skriva av sig lite. Orkar man inte läsa det eller tror sig inte kunna hjälpa så läs eller skriv inte i dessa trådar. Enkelt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-15 11:36
Ursprungligen av Goflorp:

JAg kan lira röven av er på min Köttflöjt!

Äh, det är kul med troll ibland. De kan man mobba lite, sådär... O:-)

  • Medlem
  • 2008-04-14 22:39
Ursprungligen av PF:

99.se är inte bara Mac, och de som kör andra operativsystem och kanske fipplar lite med musik är varmt välkomna till /musik...

Tack PF! Ett inlägg som jag slapp skriva.

/jgb, som lirar XP hemmavid och Vista på jobbet samt inte äger en enda apple-produkt

Ursprungligen av jgb:

Tack PF! Ett inlägg som jag slapp skriva.

/jgb, som lirar XP hemmavid och Vista på jobbet samt inte äger en enda apple-produkt

Stackare

Think Different?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 18:41

Jag åker Zündapp, eller åkte. För en triljard år sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 18:46

Stikkan Andersson sa en gång; Folk är inte så dumma som man tror, dom är ännu dummare".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 19:22

Vare därför han kallades ret-Stikkan

Bevaka tråden