Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förekommer det mobbing av "oliktänkande" på 99mac?

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-04-15 22:59

Svara på frågan istället.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-15 23:46

Hahaha, micke_nkpg går från klarhet till klarhet!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 23:58

Då jag har riktigt lång medlemstid (jag är medlem nr 99!) så har jag alltså alltid rätt att göra vissa saker som inte nya medlemmar kan göra?

Det låter trevligt, tänka sig att jag kanske har lite extra privilegier.

Å, jag tänker och tänker, vad ska jag hitta på att göra för saker nu då? Hmmm . . .

Nu vet jag - jag skickar en kram till var och en av er här på detta trevliga forum där jag alltid blivit väl bemött och där medlemmar lagt ner tid, kraft och engagemang på att hjälpa mig då jag kört fast och där jag mött så många inspirerande och kreativa och givande människor. Jag är glad över att få vara medlem här.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-16 00:15
Ursprungligen av Eva:

Då jag har riktigt lång medlemstid (jag är medlem nr 99!) så har jag alltså alltid rätt att göra vissa saker som inte nya medlemmar kan göra?

Det låter trevligt, tänka sig att jag kanske har lite extra privilegier.

Å, jag tänker och tänker, vad ska jag hitta på att göra för saker nu då? Hmmm . . .

Nu vet jag - jag skickar en kram till var och en av er här på detta trevliga forum där jag alltid blivit väl bemött och där medlemmar lagt ner tid, kraft och engagemang på att hjälpa mig då jag kört fast och där jag mött så många inspirerande och kreativa och givande människor. Jag är glad över att få vara medlem här.

Kram tillbaka, samt till övriga medlemmar. Håller med om att detta forum endast gett mig goda råd och bra stämning.
Är medlem på andra forum där det modereras betydligt mindre. 99 är helt klart det forum jag föredrar framför alla andra!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-16 00:01

Ironi, visst. Men ett sting av verklighetsuppfattning också. Om det är så att man kan tycka att ett nick på nätet, motsvarandes en annan person, "har diagnos av något slag", är det då inte bättre att man stänger av sin dator och tar en lång promenad och kanske lägger sin energi på något annat?

Ursprungligen av PF:

Ironi, visst. Men ett sting av verklighetsuppfattning också. Om det är så att man kan tycka att ett nick på nätet, motsvarandes en annan person, "har diagnos av något slag", är det då inte bättre att man stänger av sin dator och tar en lång promenad och kanske lägger sin energi på något annat?

Det borde man förmodligen göra men varför är personen så uppretad så han vill skriva så? It takes two to tango...

  • Medlem
  • 2008-04-16 00:09

Jag följer Evas exempel och skickar kakor till alla.

  • Medlem
  • Vaggeryd
  • 2008-04-16 03:48

Jag tycker att det här tar lite för stora proportioner. Vilket operativsystem man använder borde väl vara av samma känslighetsgrad och vikt för andra människor som typ vilken juice man dricker eller vilken bil man kör

O vem bryr sig om det

  • Medlem
  • Vaggeryd
  • 2008-04-16 03:59

Rent allmänt och i jämförelse kan man väl dock säga att den här typen av "känslighet" är mer utpräglad i det här forumet än på alla "windowsforum" jag har deltagit i. Det tycker jag är lite konstigt.

Om jag skulle skriva att jag har en mac och tycker att dom är "bättre" eller "överlägsna" på typ alltomxp eller alltomvistas forum är det ingen som skulle bry sig.

Här är det lite en annan femma. Anledningen vet jag inte och orkar inte spekulera i

Ursprungligen av Jepper:

Rent allmänt och i jämförelse kan man väl dock säga att den här typen av "känslighet" är mer utpräglad i det här forumet än på alla "windowsforum" jag har deltagit i. Det tycker jag är lite konstigt.

Om jag skulle skriva att jag har en mac och tycker att dom är "bättre" eller "överlägsna" på typ alltomxp eller alltomvistas forum är det ingen som skulle bry sig.

Här är det lite en annan femma. Anledningen vet jag inte och orkar inte spekulera i

Anledningen är enkel. På 99.se/mac älskar deltagarna sina datorer av hela sitt hjärta. På alltomxp/alltomvista gör man inte det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-16 07:28
Ursprungligen av henkebarn:

Anledningen är enkel. På 99.se/mac älskar deltagarna sina datorer av hela sitt hjärta. På alltomxp/alltomvista gör man inte det.

Fast det är just såna uttalanden som rätt många av oss skakar lite uppgivet på huvudet åt, småskrattar och tycker att 99mac kan vara urbota fånigt.

Somliga av oss rör oss inte ens där av just den anledningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 09:39
Ursprungligen av Jepper:

Om jag skulle skriva att jag har en mac och tycker att dom är "bättre" eller "överlägsna" på typ alltomxp eller alltomvistas forum är det ingen som skulle bry sig.

Klart att detta inte stämmer.

Ursprungligen av Skilling:

Fast det är just såna uttalanden som rätt många av oss skakar lite uppgivet på huvudet åt, småskrattar och tycker att 99mac kan vara urbota fånigt.

Somliga av oss rör oss inte ens där av just den anledningen.

Fast sedan har ju många på musikedelen alltid haft svårt för att vara en del av 99. Var ju ett sjukt gnällande över småsaker när alla 99-siter slogs ihop. Man får lite känslan av att ni vill sitta hos er, snacka olika märken på orglar och vara indie och inte vara del av en stor site.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-16 12:46
Ursprungligen av acke:

Fast sedan har ju många på musikedelen alltid haft svårt för att vara en del av 99. Var ju ett sjukt gnällande över småsaker när alla 99-siter slogs ihop. Man får lite känslan av att ni vill sitta hos er, snacka olika märken på orglar och vara indie och inte vara del av en stor site.

Det må vara, men jag och några fler kan se meningen med forum för den dator man använder och har därmed ett intresse av 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 07:33

Fast jag håller nog med Henkebarn, jag kan ha samma förhållande till min dator (typ) som jag kan ha till en Moog, eller en Plymouth Roadrunner, det är märkestrogenhet som vilken som helst - som i alla fall i mitt fall fötts av att det är en dator som "alltid" fungerar och gör det jag vill göra med den.

Naivt, kanske
PC är säkert bra mycket bättre än när jag använde det
Vill jag byta, inte en chans.

Det handlar inte om pengar heller, jag betalar gärna extra få gånger för att få små eller inga problem

/Tangen

//// Det med PC var allvarligt, PC är säkert ganska bra idag

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-16 07:38

Ja fast "Volvo är bättre än Saab" och "min pappa är starkare än din pappa" tilltalar inte alla av oss.

Att man är nöjd med sitt val och tycker om sin dator är en annan sak. Det gör jag med. Det är behovet att trycka ner "de andra" och framhäva sig själv som är så osexigt. Dessutom det som gör att jag kan se ett liiiitet uns av relevans i de här trådens ursprungsfråga, även om jag kanske tycker att den dras alldeles för långt av somliga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 07:53
Ursprungligen av Skilling:

Ja fast "Volvo är bättre än Saab" och "min pappa är starkare än din pappa" tilltalar inte alla av oss.

Att man är nöjd med sitt val och tycker om sin dator är en annan sak. Det gör jag med. Det är behovet att trycka ner "de andra" och framhäva sig själv som är så osexigt. Dessutom det som gör att jag kan se ett liiiitet uns av relevans i de här trådens ursprungsfråga, även om jag kanske tycker att den dras alldeles för långt av somliga...

Det däremot är helt korrekt...
Jag menade bara från min synvinkel, jag gillar inte personer som trycker ner andra heller. Den här tråden har nog skenat iväg.

Jag fattar vad du menar, men jag tror inte att du förstod att sådana som jag eller henkebarn inte använder det vi gillar för att trycka ner andra - i alla fall inte medvetet.
Det finns det däremot andra som gör och det är givetvis beklagligt, och inte roligt för vare sig forumet eller den drabbade.

Elitism är inte bra.

Det jag menar är varumärkestrogenhet, om jag är DJ och föredrar en Ranemixer framför alla andra på marknaden, och berättar det så tycker de som valt Vestax att jag är en "översittare", det ligger i sakens natur. Om jag är en raggare och valt en El Dorado så tycker han med en Stepside att jag är konstig. Det ligger i sakens natur att gilla ett varumärke så till den grad att det näst intill blir sakralt.

Med hopp om förståelse

/Tangen

vi vill vara dubstep och inte en del av samhället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 09:55
Ursprungligen av hasparigus pink:

vi vill vara dubstep och inte en del av samhället

Visste väl det!

  • Medlem
  • 2008-04-16 10:23

acke: Tja, rent krasst har sammanslagningen inte varit särskilt positiv för 99musik. Det var ett jäkla go på det hela innan sammanslagningen, allt fungerade och var bra, efter sammanslagningen så tappades det tempo/medlemmar/99musik-känslan.

Det som är bättre efter sammanslagningen är att servern vi kör på hålls uppdaterad och snurrande på ett annat sätt än tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 12:41
Ursprungligen av jgb:

acke: Tja, rent krasst har sammanslagningen inte varit särskilt positiv för 99musik. Det var ett jäkla go på det hela innan sammanslagningen, allt fungerade och var bra, efter sammanslagningen så tappades det tempo/medlemmar/99musik-känslan.

Menar du att ni tappade pga att ni fick en annan framsida? Då hade ni problem innan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-16 12:47
Ursprungligen av acke:

Menar du att ni tappade pga att ni fick en annan framsida? Då hade ni problem innan.

Det är fortfarande ett alldeles lysande forum, men ja, upplägget var bättre innan.

Det sagt så kan jag mycket väl förstå varför man slog ihop forumen och jag tycker ändå att det funkar bra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-16 11:36

Alltså, killen har ju något slags problem som faktiskt inte begränsas till 99.se, det kanske är bäst att bara strunta i honom så slipper vi detta helt och hållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 13:06

Jag gillar att musik är inne, annars har man ingen att diskutera Larry Grayham och slapbass med.

  • Medlem
  • 2008-04-16 13:45

acke: Att ha gått från att vara ett eget plattformsoberoende forum med egen grafisk profil och många aktiva användare till att sväljas av något som alla kallar för 99mac fortfarande (ser ofta kommentaren "öh, är inte det här ett macforum") var inte positivt.

99musik syns inte på samma sätt som förut, folk gillade inte de nya reglerna, forumet var svåranvändbart för många windowsanvändare (merparten av alla på 99musik kör windows), diverse 99mac-folk som brötade in i trådar utan att känna till hur det gick till....

De problem vi möjligtvis hade på 99musik tidigare överskuggas rejält av de som vi fick i samband med sammanslagningen. Tro på mig, jag har sett det hela från fler än ett håll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-16 13:56

Ny i diskussionen som jag gått igenom lite snabbt, finns det fler än micke_nkpg som upplever samma sak som han?

Det verkar svårt att hålla igen personangreppen från ena hållet och andra argument upprepas medan frågor ignoreras, kanske dags att komma överens om att man inte kommer överens. Det vore synd om ett viktigt ämne som detta drunknar i någon slags vendetta, det vore intressant att se om det finns fler som upplever dagens forum som problem t.ex.

Dessutom, Kram Eva och ni andra

Bra inlägg, d99gnu. Bra sammanfattning av tråden.

Jag skapade den här tråden för att se om detta var ett utbrett problem.

Det är väl nu bevisat bortom allt tvivel, att det bara är en person som känner sig mobbad.

Så det är inget utbrett problem. Vi kommer inte längre i den här diskussionen, så tråden stängs nu.

För framtida problem av den här typen:
Om någon känner sig illa behandlad i en tråd, använd "Rapportera"-funktionen, så att moderatorerna snabbt får reda på problemet, och direkt kan ta ställning till det enskilda fallet.

Senast redigerat 2008-04-16 14:13
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-19 20:21

Baron. Tråden är låst!

  • Medlem
  • 2008-04-19 20:52
Ursprungligen av Sidde:

Baron. Tråden är låst!

Oj då. Där ser man vilka superkrafter man har...

Ärade medlemmar, jag bemöter lite nu frågor här. Jag har inte varit tillgänglig på ett tag och måste läsa ikapp. Se följande inte som inlägg i en diskussion utan som klarlägganden, förtydliganden eller uppmaningar och underlag för nya trådar.

Bevaka tråden