Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-14 14:28

Någon som känner till en tyst, snabb NAS med plats för 2 diskar?
Jag tänkte ha den stående i närheten av TV'n och då får den inte låta som en dammsugare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-14 14:34

Vitsen med en NAS är väl att det inte spelar någon roll var den ska stå, bara den har en Ethernetanslutning… Men du har säkert ett bra skäl

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-14 15:06

Min tanke är att slippa dra kablar runt bostaden utan placera den nära min router (som i sin tur är nära uttaget för bredbandet).
Men tyst är alltid bra tycker jag.

  • Medlem
  • 2013-04-14 15:15

Personligen prioriterar jag effektiv kylning och ökad livslängd på både NASen och diskarna först. Men alla är vi olika.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-14 16:06
Ursprungligen av mattiL:

Någon som känner till en tyst, snabb NAS med plats för 2 diskar?
Jag tänkte ha den stående i närheten av TV'n och då får den inte låta som en dammsugare.

Tyst och snabb är inte en lätt kombination
Men om man söker på Prisjakt och ställer på sökkriteriet 20db får man några alternativ.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584#rpa...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-14 16:09
Ursprungligen av Dalle:

Personligen prioriterar jag effektiv kylning och ökad livslängd på både NASen och diskarna först. Men alla är vi olika.

Självfallet håller jag med dig.
Vad tror ni om en Synology DS213+ med två WD Red 2TB?
Ska visst vara rätt tyst med sin stora fläkt.

  • Medlem
  • 2013-04-14 17:09

Jag köpte en DS213 åt en kompis och jag tycker den var tyst, men då jämförde jag ju med min DS413. När det gäller Synology kan man ju också sätta den i olika lägen, ett "tyst" läge, och ett läge för ökad kylning. Man kan alltså vilja vad man föredrar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-14 19:18
Ursprungligen av mattiL:

Självfallet håller jag med dig.
Vad tror ni om en Synology DS213+ med två WD Red 2TB?
Ska visst vara rätt tyst med sin stora fläkt.

Min DS411J är knäpptyst om jag jämför mot min andra NAS en ReadyNAS NV+
Nu säger det inte så mycket men jag är övertygad att min Synology är så tyst att den kan stå bakom tv´n eller nått utan att störa.

vad för filsystem kör ni på nas'en?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-14 21:17

Synology DS213+ med 2x WD Red 2GB beställd.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-14 22:32
Ursprungligen av ahumle:

vad för filsystem kör ni på nas'en?

http://www.synology.com/support/faq_show.php?...

Har inte läst hela tråden men hoppas på ett snabbt och enkelt svar på min fråga.

Ska man köpa en Time Capsule eller en NAS ex. Netgear ReadyNas Ultra?
Vill köra TimeMachine.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-22 11:37

Behöver du en ny/bättre router också?
En NAS kan du ha till så mycket mer än bara TimeMachine, du har i regel betydligt mer diskutrymme, det finns många "plug-ins".
Jag skulle hellre rekommendera en AirportExtreme än en TimeCapsule.
Hellre en Synology än en ReadyNAS.

ok, då kanske jag ska titta på en Synology.
Vad är fördelen med en AirPort Extreme konta den vanliga Netgear Routern jag har?

Har en annan fundering också som dock kanske hör hemma i ett annat ämne men jag ställer den här åndå.

Kan man väcka en avstängd iMac vid behov på något sätt? T.ex om man vill strema en film till en Apple TV 3 med Airvideo server eller iTunes?
Kan man även väcka en iMac för backup utan att skärmen startar och sedan stänga av den igen automatiskt efter att den är slutförd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-22 12:26

Det beror ju på vilken Netgear du har…
Det går att väcka en sovande iMac, i varje fall om den är kabelansluten. Trådlöst har jag inte testat.
Du kan inte väcka den utan att skärmen går igång. Annars kan man göra som du säger med backupen.

Ursprungligen av kenjon:

Det beror ju på vilken Netgear du har…
Det går att väcka en sovande iMac, i varje fall om den är kabelansluten. Trådlöst har jag inte testat.
Du kan inte väcka den utan att skärmen går igång. Annars kan man göra som du säger med backupen.

Det är en Netgear WNDR3700v2 jag har...

Måste man ha en Airport för att väcka en mac? Läste något om "back to my mac" men är inte helt klar över hur det fungerar...

@esteen, ställ dina frågor i en egen tråd i t.ex. OS X-forumet.

Ursprungligen av kenjon:

Behöver du en ny/bättre router också?
En NAS kan du ha till så mycket mer än bara TimeMachine, du har i regel betydligt mer diskutrymme, det finns många "plug-ins".
Jag skulle hellre rekommendera en AirportExtreme än en TimeCapsule.
Hellre en Synology än en ReadyNAS.

Har tittat på Synology DS212j, är den ok jämfört med att köpa en TimeCapsule?

(Har i en annan tråd fått klart för mig att köra Airplay till min Apple TV nog inte kommer att gå så bra med tanke på prestandan)

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-04-23 14:50
Ursprungligen av esteen:

Har tittat på Synology DS212j, är den ok jämfört med att köpa en TimeCapsule?

(Har i en annan tråd fått klart för mig att köra Airplay till min Apple TV nog inte kommer att gå så bra med tanke på prestandan)

Du jämför lite äpplen och päron.

Har du behov för en ny router?

TimeCapsule är ju en bra router med en inbyggd HDD. Den är inte kraftig nog att konvertera "on the fly" till t ex plex men duger utmärkt att förvara filer på som streamas till ATV (naturligtvis via iTunes), samt självklart TimeMachine. Produkten är otroligt enkel och plug-n-play, fungerar kanon i en Apple-miljö.

(Ett alternativ till Time Capsule är att köpa en Airport Extreme och en separat USB-HDD, ger i princip samma funktion)

Synology NAS:en du refererar till är en nätverkshårddisk du kopplar till din befintliga router (eller om du väljer att köpa en Airport Extreme som är en Time Capsule utan HDD) och delar ut i nätverket. AirPlay kommer bero på nätverkets prestanda, inte NAS:en i det här tillfället. Däremot kommer inte heller denna att klara av att konvertera "on the fly" i t ex. Plex. TimeMachine fungerar även med denna.

Allt handlar om vilka behov du har. Ska du mest använda den som backup genom TimeMachine, köp en TimeCapsule eller ev en Airport Extreme med extern HDD (dock kan det vara krångligare.)

Ska du ha filmer på den, köp en riktig NAS. Mitt tips är då att köpa en större NAS än du tror du behöver, för du växer snabbt ur den..

Ursprungligen av air:

Nu har min DS1512+ anlänt. Satte i en 2.5" 500GB skiva jag hade liggande och installerade senaste DSM. Passade även på att uppgradera minnet till 3GB och väntar nu på att minnestesten ska bli klar. Minnet ifråga var från en Mini 2012 som jag råkade ha liggande, dvs, 1600MHz men det verkar fungera korrekt. Återkommer med mera info när jag tagit den ibruk "på riktigt".

Nu har jag cirka 20 dagar uptime på min DS1512+ och tänkte komma med lite kommentarer.

Hårdvara
- Monterade ett 2GB minne som lämnat över från min Mini2012 så jag har totalt 3GB tillgängligt. Det är dock ytterst sällan som minnesförbrukningen stiger över 1GB.
- Monterade hårdskivorna från min gamla linux server, samt ett par skivor jag råkade hitta hemma. (Totalt 4x2TB + 1x1.5TB). Har hunnit testa degradera och utöka partitioner och allt verkar fungera som korrekt (att utöka tar dock grymt länge när den ska synca om raid arrayena).

Programvara
- Timemachine: Flyttade även över alla mina Macar's TimeMachine att köra mot Synologyn istället för TimeCapsulen.
- Crashplan: Köpte en crashplan unlimited+ och kör nu backup på alla familjefoton. Grymt smidigt! Använder även Crashplan på min jobbdator för att köra en backup till min NAS.
- Webserver: Inbyggda Apache / MySQL fungerar bra för lättare saker, jag personligen har kört den för att visa utvecklingsvarianter av små projekt för kunder. För att konfigurera reverse proxy och dylikt får man dock manuellt editera filer.
- irssi: För oss som ännu använder irc är det perfekt att köra irssi i screen på NASen. Kräver lite pillande med att installera rikitig openssh, bash, med mera.
- Plex: Även om jag tilll 99% använder netflix, så finns det en del äldre barnprogram som vi tenderar använda Plex för. Med en Mac Mini som frontend har NASen orkat bra och jag har inte stött på några problem alls med denna lösning.

Prestanda
- Både över AFP och NFS når jag 110MB/s både skriv och läs (på 1Gbps ethernet, har ännu ingen switch som stöder LACP).
- Lokalt i shell på NAS når jag upp till 260MB/s läs och 200MB/skriv (testat med dd). Helt okej, men kanske skulle vara snabbare med lite modernare hårdskivor.
- CPU prestanda enligt geekbench 1782 poäng: http://browser.primatelabs.com/geekbench2/184...

@air Du skriver "- Lokalt i shell på NAS når jag upp till 260MB/s läs och 200MB/skriv (testat med dd)." - Vad är dd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-25 22:48

dd är ett UNIX-kommando:

This test measures the most basic single-threaded disk access: a large sequential write, followed by a large sequential read. It is relevant to database performance because it gives you a maximum speed for sequential scans for large tables. Real table scans are generally about 30% of this maximum.

Läs även här:
http://askubuntu.com/questions/87035/how-to-c...

Ursprungligen av kenjon:

dd är ett UNIX-kommando:

This test measures the most basic single-threaded disk access: a large sequential write, followed by a large sequential read. It is relevant to database performance because it gives you a maximum speed for sequential scans for large tables. Real table scans are generally about 30% of this maximum.

Läs även här:
http://askubuntu.com/questions/87035/how-to-c...

Ok, tack! Det är alltså R/W till disken på NAS:en, då är dd = fart på diskarna i NAS + nätverket om jag förstår det korrekt?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, tack! Det är alltså R/W till disken på NAS:en, då är dd = fart på diskarna i NAS + nätverket om jag förstår det korrekt?

Nej, det är maxhastigheten för en sekventiell läs / skrivoperation lokalt på NAS:en. Dvs, nätverket är inte inräknat. Det relevanta här är egentligen att hitta flaskhalsen. Hittills är mitt nätverk det som begränsar (1Gbps) men med link aggregation så tyder allt på att NAS:en inte kommer att kunna skriva så snabbt som nätverket tillåter (kräver förstås att man kör link aggregation i båda ändarna).

I praktiken kommer dock andra faktorer att ha större betydelse, t.ex. är prestandan vid hantering av små filer på en helt annan nivå, men detta är inte lika lätt att mäta och jämföra. Konsumentgrejer brukar i allmänhet också lida rejält av att ha flera klienter som samtidigt skriver och läser.

I det stora hela är jag iallafall hittills jättenöjd med mitt köp och den presterar tillräckligt bra för mitt hemmanätverk.

Nu har jag även installerat Cacti på min Nas. Flyter på riktigt bra och med lite tweakande kan man få rätt intressanta grafer. Övervakar trafiken på mitt hemmanätverk (TimeCapsule) men man kan även plocka ut statistik som t.ex. grafer över temperaturen på hårdskivorna i NAS:en. (A och D i grafen är WD, de övriga är Samsung skivor)

då tänkte jag slänga ut min server (windows) och istället använda min mac mini som server.
till denna behöver jag då en NAS för lagring av film m.m.

så behöver lite tips/råd från er här.

kriterierna är följande:
massvis med lagringsmöjlighet (4 slots?)
snabb
bra livslängd/stabil (lång uptime utan krångel osv)
och sist och ganska motsägelsefullt, så billigt som möjligt

det är säkert något mer som jag borde tänka på och som jag borde ha som "krav" på NAS'en, men det där var vad jag kan komma på nu och som känns viktigt. så rätta mig gärna eller kom gärna med tips om vad jag kanske borde tänka på och/eller leta efter i en NAS.

Ursprungligen av mjewl:

då tänkte jag slänga ut min server (windows) och istället använda min mac mini som server.
till denna behöver jag då en NAS för lagring av film m.m.

så behöver lite tips/råd från er här.

kriterierna är följande:
massvis med lagringsmöjlighet (4 slots?)
snabb
bra livslängd/stabil (lång uptime utan krångel osv)
och sist och ganska motsägelsefullt, så billigt som möjligt

det är säkert något mer som jag borde tänka på och som jag borde ha som "krav" på NAS'en, men det där var vad jag kan komma på nu och som känns viktigt. så rätta mig gärna eller kom gärna med tips om vad jag kanske borde tänka på och/eller leta efter i en NAS.

Själv har jag en Synology 1512+ och måste säga att den är underbar!
Kanske för dyr enligt dig...

Jag kollade faktiskt på den för en stund sedan då någon här hade skrivit om den lite tidigare i tråden.

Men som du säger så är det lite över vad jag hade tänkt att lägga på en nas.

Å andra sidan är det kanske lite dumt att köpa något som är billigt och då kanske dåligt enbart för att ha en..

@mjewl, vilken budget har du?

Synology 1512+/1812+ är fina grejer, har själv en 1812+.

Dessa kostar dock ett par kronor och lite till.

hade väl tänkt mig max/runt 3000:- för NAS'en då jag måste införskaffa diskar också.

Bevaka tråden