Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

@Kermit, det är det som skiljer och priset.
Tror inte att behovet av minne är speciellt stort.

Min DS1812+ använder just nu 226MB av 3GB RAM. Vet inte varför jag uppgraderade minnet, helt meningslöst.

Nä, jag har iofs 256Mb totalt i min nuvarande ReadyNAS, och den tickar på fint :). Nu när jag blev lite NAS-sugen har jag kikat på några recensioner, och i de flesta står det i kolumnen "nackdelar" något i stil med "Only 1 GB of ram", eller i texten "greatly increased performance due to the 2 GB of ram" eller nåt sånt, så det LÅTER ju som att det är viktigt :P. Tänkte att den kanske har nån smart memcache-funtion eller så. Men när jag tänker efter bör det mest vara pga addons / services, typ om man slår på en Torrent-klient, webbserver el dyl på den.

Ursprungligen av Kermit:

Nä, jag har iofs 256Mb totalt i min nuvarande ReadyNAS, och den tickar på fint :). Nu när jag blev lite NAS-sugen har jag kikat på några recensioner, och i de flesta står det i kolumnen "nackdelar" något i stil med "Only 1 GB of ram", eller i texten "greatly increased performance due to the 2 GB of ram" eller nåt sånt, så det LÅTER ju som att det är viktigt :P. Tänkte att den kanske har nån smart memcache-funtion eller så. Men när jag tänker efter bör det mest vara pga addons / services, typ om man slår på en Torrent-klient, webbserver el dyl på den.

Med torrent-klient, itunes-server, plex-server, videostation och audiostation så använder jag ändå inte upp 1GB RAM på min 1512+.

Jag använder konstant över 2GB ram i min 1512+ (3GB installerat). Crashplan är den största boven, sen kör jag även ett par andra java webappar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-16 14:14

Jag har turen att få en 4-disks synology ganska snart som jag tänkte köra i RAID5.

Räcker det med att köpa tre diskar inledningsvis och sedan köpa till en fjärde vid senare tillfälle? Är det bara att stoppa in den nya disken när man väl köpt en till eller hur fungerar det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 14:15

Japp, det funkar precis så.

Min Synology DS1512+ kickade nyss ut en disk ur raiden. SHR "RAID-5" med 5 st Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB.

Jag vet hur man byter ut disken men har ett par frågor:

1. Finns det någon möjlighet att disken inte e trasig och att man kan radera och fixa den om man kopplar den rakt in i en dator? Kanske korkat ur en säkerhetssynvinkel?

2. Funderar på o ersätta den trasiga med en 3TB-disk och att ersätta en till på sikt. Stämmer det att jag får 1TB extra utrymme då eller behöver de göras i en viss ordning? Samtidigt? Jag har läst på hos Synology men känns inte helt klart.

3. Vilken disk rekommenderar ni?

illerg

Ursprungligen av ill_chrill:

Min Synology DS1512+ kickade nyss ut en disk ur raiden. SHR "RAID-5" med 5 st Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB.

Jag vet hur man byter ut disken men har ett par frågor:

1. Finns det någon möjlighet att disken inte e trasig och att man kan radera och fixa den om man kopplar den rakt in i en dator? Kanske korkat ur en säkerhetssynvinkel?

2. Funderar på o ersätta den trasiga med en 3TB-disk och att ersätta en till på sikt. Stämmer det att jag får 1TB extra utrymme då eller behöver de göras i en viss ordning? Samtidigt? Jag har läst på hos Synology men känns inte helt klart.

3. Vilken disk rekommenderar ni?

Säger din NAS att disken är dålig använder jag då den inte.

http://www.synology.com/support/RAID_calculat...

WD red eller seagate NAS-diskar skulle jag säga.

Provat båda varianterna och byter just nu ut mina red mot Nas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 01:52
Ursprungligen av ill_chrill:

2. Funderar på o ersätta den trasiga med en 3TB-disk och att ersätta en till på sikt. Stämmer det att jag får 1TB extra utrymme då eller behöver de göras i en viss ordning? Samtidigt? Jag har läst på hos Synology men känns inte helt klart.

Nej du får 1TB i utrymme som inte kan användas
Testa själv här att dra 4st 2TB och 1st 3TB så ser du själv.
http://www.synology.com/support/RAID_calculat...

Ursprungligen av lappen71:

Nej du får 1TB i utrymme som inte kan användas
Testa själv här att dra 4st 2TB och 1st 3TB så ser du själv.
http://www.synology.com/support/RAID_calculat...

Jo men om jag byter en till senare så får ja väl den där 1TB?

Ursprungligen av Borttaget:

Säger din NAS att disken är dålig använder jag då den inte.

http://www.synology.com/support/RAID_calculat...

WD red eller seagate NAS-diskar skulle jag säga.

Provat båda varianterna och byter just nu ut mina red mot Nas.

Varför byter du från Red om du ändå rekommenderar dem?

Senast redigerat 2018-07-23 09:36
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 02:01
Ursprungligen av ill_chrill:

Jo men om jag byter en till senare så får ja väl den där 1TB?

Inte om du använder RAID 5 utan du måste använda SHR.

Ursprungligen av lappen71:

Inte om du använder RAID 5 utan du måste använda SHR.

Skrev lite vilseledande SHR Raid 5. Jag kör SHR på 5 diskar med 1 disks säkerhet

illerg

Ursprungligen av ill_chrill:

Varför byter du från Red om du ändå rekommenderar dem?

Mest för att min arbetsgivare har alltid seagate diskarna hemma medan wd red är beställningsvara.

Sen är de lite snabbare och två grader lägre i min NAS.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 02:07
Ursprungligen av ill_chrill:

Skrev lite vilseledande SHR Raid 5. Jag kör SHR på 5 diskar med 1 disks säkerhet

Ja ok då stämmer det att om du har 3st 2TB och 2st 3TB har du 9TB i utrymme och 3TB i säkerhet.

Ursprungligen av ill_chrill:

Min Synology DS1512+ kickade nyss ut en disk ur raiden. SHR "RAID-5" med 5 st Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB.

Jag vet hur man byter ut disken men har ett par frågor:

1. Finns det någon möjlighet att disken inte e trasig och att man kan radera och fixa den om man kopplar den rakt in i en dator? Kanske korkat ur en säkerhetssynvinkel?

2. Funderar på o ersätta den trasiga med en 3TB-disk och att ersätta en till på sikt. Stämmer det att jag får 1TB extra utrymme då eller behöver de göras i en viss ordning? Samtidigt? Jag har läst på hos Synology men känns inte helt klart.

3. Vilken disk rekommenderar ni?

Även jag vägrar använda skivor efter att de gett error en gång. Kontrollera dock serienummern på seagates sida. Eventuellt har du garanti kvar så kan du skicka in den och få en "refurbished" istället. (Jag har själv gjort så med en WD Green och en Samsung HD204UI denna sommar. Samsungen gick då till Seagate och jag fick en Seagate skiva i utbyte).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-19 20:43
Ursprungligen av Jan Nylund:

Även jag vägrar använda skivor efter att de gett error en gång. Kontrollera dock serienummern på seagates sida. Eventuellt har du garanti kvar så kan du skicka in den och få en "refurbished" istället. (Jag har själv gjort så med en WD Green och en Samsung HD204UI denna sommar. Samsungen gick då till Seagate och jag fick en Seagate skiva i utbyte).

En "refurbished" hårddisk, låter inte så kul.. Undrar vilka delar som återanvänds?

Ursprungligen av mattiL:

En "refurbished" hårddisk, låter inte så kul.. Undrar vilka delar som återanvänds?

Lite så tänkte jag också, men jag köpte båda gångerna nya WD RED 3TB skivor istället och sålde bort de 2 garantibytta på finska motsvarigheten till tradera

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-10-05 12:13

Hej,
Jag har skaffat en Synology 413 och tänkte föra över mina filer från en LaCie Network Space 2. Tyvärr är den så instabil så den krashar när jag försöker föra över filerna efter att monterat den i Synologyn via nätverket.

Så då monterade jag ur disken och stoppade in den via USB i Synologyn. Det dyker upp tre partitioner usbshare1-7, usbshare1-8 och usbshare1-9. Men jag lyckas inte hitta mina mappar och mitt filssystem. Kan det vara dolt på något sätt? Det finns en massa mappar, men jag hittar inget relevant. Hur brukar filsystemen vara uppbyggda i Linux? Finns det något ställe jag bör leta på?

@andas, Lacie Network Space 2 verkar köra ext2-filsystemet (hur tusan nu man kan välja att köra det på en NAS (eller något annat för den delen)).

Prova att koppla in den via USB till din dator istället och installera t.ex. http://sourceforge.net/projects/fuse-ext2/ för att kunna läsa ext2/ext3-filsystem i OS X.

Sedan kopiera från din dator till din Synology NAS.

Det tog ett tag innan jag fick tummen ur, men jag beställde till slut en Synology Diskstation 412+ med 4st 3TB WD Red-diskar. Kör en disks "redundancy" och har sådeles 9TB utrymme för data, det ska väl räcka ett tag. Passade på att byta minne till en 2GB:are jag hade i byrålådan innan jag kopplade in den också.

Jösses vilken skillnad säger jag bara! Min tidigare ReadyNAS NV+ hade visserligen några år på nacken, men den hade enormt segt (och ganska uselt) admininterface, och kom inte upp i någon hastighet att tala om, 5-20Mb/s som bäst på gigabitlina. 412:an har verkligen ett grymt bra interface och mer inställningar än någon vettig människa behöver :). Dessutom har jag gjort lite enklare performancetester - att kopiera filer går i storleksordningen 120Mb/s (vilket väl är ungefär max vad en gigabitlina ska klara?), och att köra timemachine-backup beror givetvis på vad den backar upp för tillfället (många små filer eller en stor osv), men verkar ligga i storleksorningen 50-100Mb/s oftast.

Hittills är jag grymt nöjd iaf, det ska bli ett nöje att ha denna pjäs stående i garderoben närmaste åren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-11 23:15

120 MB/s är på gränsen av vad 1000 Mbps klarar av (125 MB/s). Sällan man kommer upp så högt. 100-110 MB/s är riktigt bra.

Ursprungligen av Erik.dv:

120 MB/s är på gränsen av vad 1000 Mbps klarar av (125 MB/s). Sällan man kommer upp så högt. 100-110 MB/s är riktigt bra.

Verkar som att jag bara kom upp i 120 tillfälligt vid första testen, gjorde lite fler tester och den här gången kom jag inte över 115.. Men ändå, jag är klart nöjd oavsett :). Nätet är rätt optimalt också, iMac -> cat7 -> gigabitswitch -> cat7 -> NAS, och totala kabellängden är väl inte mer än 4-5 meter.

En annan fråga, det finns ju ganska många "packages" till Synologys NAS:ar, har ni några rekommendationer där? Testade lite olika, t ex Download Station - den är ju visserligen bra på alla sätt, men jag kom fram till att det var smidigare att sköta det direkt på desktopburken och spara filer till NASen istället. Att köra en GitHub-server verkar också intressant då jag idag betalar för github, men å andra sidan skulle alla jobbprojekt vara borta om både imacen och nasen skulle förstöras (t ex vid brand), så det känns också lite osäkert. Vilka packages kör ni och varför?

@Kermit, men du har väl ändå backup? Så om du skulle köra GitHub på NASen så spelar det ingen roll om nåt händer, bara att återställa.

Jag har bara standardpaketen i stort sett, Video Station/Audio Station osv..
Använder min DS1812+ mest till ren lagring idag och för strömning av media.

Ursprungligen av keptang:

@Kermit, men du har väl ändå backup? Så om du skulle köra GitHub på NASen så spelar det ingen roll om nåt händer, bara att återställa.

Nja, ingen offsite-backup. I dagsläget hostas mina projekt på github (vilket jag visserligen ser som väldigt "säker", liten risk att saker försvinner där), och jag har lokala backuper + timemachine till NASen. Om jag skulle flytta GitHub-hostingen till att köras på NAS:en hade jag nog behövt en annan off site-backup (så inte allt försvinner vid brand el dyl), men då är jag ju tillbax på ruta ett, jag har bara bytt githubkostnaden mot en backupkostnad :). Man kanske får köpa en till NAS och ställa i uthuset och replikera allt dit

Ursprungligen av Kermit:

Nja, ingen offsite-backup. I dagsläget hostas mina projekt på github (vilket jag visserligen ser som väldigt "säker", liten risk att saker försvinner där), och jag har lokala backuper + timemachine till NASen. Om jag skulle flytta GitHub-hostingen till att köras på NAS:en hade jag nog behövt en annan off site-backup (så inte allt försvinner vid brand el dyl), men då är jag ju tillbax på ruta ett, jag har bara bytt githubkostnaden mot en backupkostnad :). Man kanske får köpa en till NAS och ställa i uthuset och replikera allt dit

Kör CrashPlan istället.

Jag backar upp datorer till NAS och CrashPlan.
NAS backas upp till CrashPlan.

Det kostar ett par kronor men är helt klart värt det om olyckan skulle vara framme.
en NAS på en annan lokation kan funka också såklart.

Ursprungligen av keptang:

Kör CrashPlan istället.

Jag backar upp datorer till NAS och CrashPlan.
NAS backas upp till CrashPlan.

Det kostar ett par kronor men är helt klart värt det om olyckan skulle vara framme.
en NAS på en annan lokation kan funka också såklart.

Om det rör sig om text (all typ av kod t ex), där inkluderat t ex LaTeX-dokument är GitHub ett klart bättre val än CrashPlan.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Om det rör sig om text (all typ av kod t ex), där inkluderat t ex LaTeX-dokument är GitHub ett klart bättre val än CrashPlan.

Naturligtvis, om det är det enda man vill ha backup på så.

Hallå! Jag skulle vilja ha hjälp. Har försökt hitta svaret men utan resultat. Jag har bredbandsbloaget (ADSL) med medföljande router.
Nu är det nu att jag vill skaffa en NAS. Måste jag skaffa en ny typ av router som stödjer en NAS? Eller är det något jag måste tänka på?

Jag är helt novis på detta och behöver hjälp. MVH Kristoffer

Ursprungligen av Stoffem:

Hallå! Jag skulle vilja ha hjälp. Har försökt hitta svaret men utan resultat. Jag har bredbandsbloaget (ADSL) med medföljande router.
Nu är det nu att jag vill skaffa en NAS. Måste jag skaffa en ny typ av router som stödjer en NAS? Eller är det något jag måste tänka på?

Jag är helt novis på detta och behöver hjälp. MVH Kristoffer

Nej, du bör inte behöva skaffa en ny router. Routern håller ordning på trafiken - säg att du har en ADSL-uppkoppling och tre datorer i hushållet. Då kopplar du in både ADSL-linan och dina tre datorer till routern, så ser den till att alla datorer kan komma åt internetuppkopplingen, samt att datorerna kan nå varandra.

Jag vet inte den router du har ser ut, men normalt brukar den ha en "ingång" för internetuppkopplingen, WiFi (för trådlös uppkoppling) och ett gäng portar (oftast fyra) där man kan koppla in datorer med sladd. Jag tror att ganska få NAS:ar har WiFi-stöd, så du behöver nog ha en router med en ledig nätverksport där du kan koppla in din NAS med sladd. Om du gör det, kan alla andra datorer på nätverket komma åt den, vare sig de kör WiFi eller kabel till routern. Det är väl rekommenderat att köra kabel, då det kan bli segt att skicka mycket data (t ex om du tar TimeMachine-backup) via WiFi, men båda sätten fungerar.

Bara att fråga om du har fler funderingar, alla är vi noviser någon gång

  • Medlem
  • 2013-10-14 14:22

Kolla vilken router du har från BBB. Du bör tilldela din NAS ett statiskt IP så att du hittar den lätt. Tyvärr kan man inte administrera alla routrar från BBB. Kolla med dem om just din klarar av detta.
Dessutom kan en gigabitswitch vara av intresse då portarna på routrarna sällan stödjer Gb-lan. En switch kostar runt 200:- och är värd varenda krona då din router annars skulle göra trafiken till NASen långsam.

Bevaka tråden