Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Och QNAP funkar på samma sätt, förutom att man måste stoppa in diskarna i samma ordning som tidigare. BOOM.

NAS (eller RAID öht) ska aldrig ses som en enskild backup. Backup ska man ha offsite.

Finns en bra tråd om det här på forumet.

ahh du pratar om system migration .. något som dock inte alltid funnits till QNAP på det sätet MEN även nu när det finns så är det ändå men det är fortfarande INTE boom på QNAP

QNAP Turbo NAS Software User Manual

Citat:

1.

Turn off the source NAS and unplug the hard drives.

2.

Remove the hard drives from the old trays and install them to the hard drive trays of the new NAS.

3.

Plug the hard drives to the destination NAS (new model). Make sure the hard drives are installed in the original order.

4.

Follow the instructions of the Quick Installation Guide (QIG) to connect the power supply and network cable(s) of the new NAS.

5.

Turn on the new NAS. Login the web administration interface as an administrator (default login: admin; password: admin).

6.

If you are informed to update the firmware of the new NAS, follow the instructions to download and install the firmware.

7.

Click “Start Migrating”. The NAS will restart after system migration. All the data and settings will be retained.

Ovan måste man göra på QNAP numera ... och såklart se till att diskarna är i rätt ordning ... men på drobon gör man inget mer än att flytta diskarna ... boom klart ...

Drobons manual

Citat:

1.

Remove ALL disks from the old Drobo and insert ALL disks into the new Drobo.

2.

Power Your new Drobo back on.

det är det jag menar är skillnaden även när andra leverantörer kommer med funktioner som liknar drobon så är det fortarande inte samma sak ... andra leverantörer kräver fortfarande lite meck och trix

Sluta bråka pojkar.

jag är 45 bast, håller på att utvecklas ngt så enormt på jobbet, har inte orken lägga massa tid på saker som strular.

Ställer snart en Drobo på bänken, stoppar i en kabel och sedan ett par diskar.
Nån pill skall det väl bli första gången.
men efter det vill jag ha en enhet som

1) Jag kan lita på
2) minimalt med stul/pill/config etc
3) Priset är hyfsat

Drobo uppfyller alla tre med råge.

När jag nu läser att jag dessutom skall ha en backup börjar jag fundera.

Funkar det med Drobo som storage för det man jobbat klart med, Time-Machine och backblaze.org

Drobon blir inte skyddad mot stöld, men väl mot hårddisk-ras etc. Jag kan nöja mig med det.

Ursprungligen av Goflorp:

Sluta bråka pojkar.

jag är 45 bast, håller på att utvecklas ngt så enormt på jobbet, har inte orken lägga massa tid på saker som strular.

Ställer snart en Drobo på bänken, stoppar i en kabel och sedan ett par diskar.
Nån pill skall det väl bli första gången.
men efter det vill jag ha en enhet som

1) Jag kan lita på
2) minimalt med stul/pill/config etc
3) Priset är hyfsat

Drobo uppfyller alla tre med råge.

När jag nu läser att jag dessutom skall ha en backup börjar jag fundera.

Funkar det med Drobo som storage för det man jobbat klart med, Time-Machine och backblaze.org

Drobon blir inte skyddad mot stöld, men väl mot hårddisk-ras etc. Jag kan nöja mig med det.

Kör på det, offsite-backup vet du redan hur viktigt det är.
http://www.99.se/internet-bredband/290496-var...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-03-30 15:48

Nu vet jag inte hur det är med dagens versioner av Drobo men jag har den första versionen...den vill man inte ha stående på skrivbordet...såvida man inte har problem med att sitta bredvid något som låter som en dammsugare...

Ja det funkar att både jobba mot den å samtidigt köra time machine. På driven sätter man upp olika shares när man känner att man behöver en. Jag har en backup, media, bilder, projekt å backup sharen är märkt som time machine share.. Det gör man via en checkbox.. Bussenkelt

Jag rekommenderar att du läser tråden som jag startade för att dela med mig om drobon..

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/294...

Vilken NAS?

Å just det Drobo FS är att rekommendera eftersom det är en NAS vi pratar om här. Det är en Drobo FS som jag införskaffat..

Har behov av en NAS då min 2TB precis blev full. Skulle gärna vilja ha en liten, billig, tyst NAS med ca 3 HDD-slots. Är Drobo FS "The shit" så att säga? Eller finns det bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-08 22:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har behov av en NAS då min 2TB precis blev full. Skulle gärna vilja ha en liten, billig, tyst NAS med ca 3 HDD-slots. Är Drobo FS "The shit" så att säga? Eller finns det bättre?

Det beror mycket på vad du söker av din NAS. Drobo:n har fördelar lika andra tillverkare. Synology har sin 1512+ som påminner om Drobo FS vad gäller antal diskar men är en enormt mycket snabbare enhet. Dock har Drobo en del smarta funktioner i form av användvänlighet (inte för att Synology:n är svår att konfigurera).

Ursprungligen av Erik.dv:

Det beror mycket på vad du söker av din NAS. Drobo:n har fördelar lika andra tillverkare. Synology har sin 1512+ som påminner om Drobo FS vad gäller antal diskar men är en enormt mycket snabbare enhet. Dock har Drobo en del smarta funktioner i form av användvänlighet (inte för att Synology:n är svår att konfigurera).

Jag tycker det fungerar väldigt bra med den 2TB-disk jag har just nu, dock så är den full, så jag har inte så höga krav på funktionalitet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-09 00:30

Drobo FS är ju en 5-disk NAS vilket lägger den i en 5-8 000 kr prisgrupp. Det finns många mycket billigare NAS:ar på marknaden (givetvis då med färre diskar), så behöver du inte 10TB så räcker kanske en 2-4 disk NAS. I detta segment är inte en Drobo ett alternativ.

Synology har flera enklare 2-4 disk produkter:
DS212j Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience (c:a 1700 kr)
DS411j Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience (c:a 2700 kr)

Som referenser på 5 disk produkter:
DS1512+ Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience (c:a 6900 kr)
Drobo FS (c:a 5-7000 kr, oklart vad den kostar i en normal butik)

Andra tillverkare kommer vara snarlika Synology i pris / funktionalitet. Deras GUI är en väldigt trevlig bekantskap.

Ursprungligen av Erik.dv:

Drobo FS är ju en 5-disk NAS vilket lägger den i en 5-8 000 kr prisgrupp. Det finns många mycket billigare NAS:ar på marknaden (givetvis då med färre diskar), så behöver du inte 10TB så räcker kanske en 2-4 disk NAS. I detta segment är inte en Drobo ett alternativ.

Synology har flera enklare 2-4 disk produkter:
DS212j Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience (c:a 1700 kr)
DS411j Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience (c:a 2700 kr)

Som referenser på 5 disk produkter:
DS1512+ Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience (c:a 6900 kr)
Drobo FS (c:a 5-7000 kr, oklart vad den kostar i en normal butik)

Andra tillverkare kommer vara snarlika Synology i pris / funktionalitet. Deras GUI är en väldigt trevlig bekantskap.

Stort tack Erik! Får nog bli en DS411j.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-09 10:35

Ett bra val. QNAP är ett annat rätt bra val, men det verkar som om Synology har sprungit förbi dem på senare tid (ingen länk, bara egen känsla).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-09 12:01

QNAP är snarlika Synology skulle jag säga. Tidigare var Synology's GUI många gånger bättre men det kan han ändrats.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-09 12:08

Går det att fjärrstyra Bittorrentklienten i Qnap eller i Synology´n med ett program som man installerar på datorn?
På min NV+ kan jag fjärrstyra så jag slipper gå genom webbläsaren.
transmisson-remote-gui - Cross platform remote GUI for the Transmission daemon - Google Project Hosting

Ursprungligen av lappen71:

Går det att fjärrstyra Bittorrentklienten i Qnap eller i Synology´n med ett program som man installerar på datorn?
På min NV+ kan jag fjärrstyra så jag slipper gå genom webbläsaren.
transmisson-remote-gui - Cross platform remote GUI for the Transmission daemon - Google Project Hosting

Med Synology kan man, fast de har en egen torrentklient och därmed en egen mjukvara.

Kan inte uttala mig om Qnap.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-09 12:45
Ursprungligen av hansfilipelo:

Med Synology kan man, fast de har en egen torrentklient och därmed en egen mjukvara.

Kan inte uttala mig om Qnap.

Ok men fungerar det bra?
Är van det som jag har nu att man kan lägga till flera torrent-filer samtidigt och att magnetlänkar fungera också.

Ursprungligen av lappen71:

Ok men fungerar det bra?
Är van det som jag har nu att man kan lägga till flera torrent-filer samtidigt och att magnetlänkar fungera också.

Har tyvärr för liten erfarenhet av klienten för att kunna uttala mig där.

Själv kör jag FreeNAS och Transmission för ändamålet. Det är min gamla mor och mormor som har varsin Synology som jag har installerat - men inte mer än så.

  • Medlem
  • 2012-04-09 13:06
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är min gamla mor och mormor som har varsin Synology som jag har installerat - men inte mer än så.

Mormor med egen NAS? Hatten av för henne, coolt.

Ursprungligen av Dalle:

Mormor med egen NAS? Hatten av för henne, coolt.

För henne är det bara en vit låda

Hennes laptop tar automatisk backup mot NASen. Min inställning är att alla som har en laptop behöver en NAS - även mormödrar.

Jag kommer nog bara köra 3/4 av diskarna som en disk, dvs RAID (som det heter vad jag vet) och en för TM. Vilken teknik är mest lämpad för mig som använder min lagring främst till min Plex Media Server? RAID5?

  • Medlem
  • 2012-04-09 13:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag kommer nog bara köra 3/4 av diskarna som en disk, dvs RAID (som det heter vad jag vet) och en för TM. Vilken teknik är mest lämpad för mig som använder min lagring främst till min Plex Media Server? RAID5?

Då kan du köra RAID 5 på de tre första diskarna för lagring och sen ha den fjärde disken till TM.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-09 13:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag kommer nog bara köra 3/4 av diskarna som en disk, dvs RAID (som det heter vad jag vet) och en för TM. Vilken teknik är mest lämpad för mig som använder min lagring främst till min Plex Media Server? RAID5?

Kan du verkligen göra så? Om du har fyra diskar i hamnar inte alla under samma raid konfiguration?
Jag har alla fyra i samma raid men kan ändå avdela tex 500GB för TM.

  • Medlem
  • 2012-04-09 13:15
Ursprungligen av lappen71:

Kan du verkligen göra så? Om du har fyra diskar i hamnar inte alla under samma raid konfiguration?
Jag har alla fyra i samma raid men kan ändå avdela tex 500GB för TM.

Ser nu att barbapappa nästan bestämt sig för en DS411j. Vet inte hur Synology funkar i konfigurationen. Men på min QNAP kan jag göra den conig´en som jag pratade om.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-09 13:17
Ursprungligen av Dalle:

Ser nu att barbapappa nästan bestämt sig för en DS411j. Vet inte hur Synology funkar i konfigurationen. Men på min QNAP kan jag göra den conig´en som jag pratade om.

Ok men vad är fördelen med det? Kraschar disken som du har din TM på är all info borta.
Kraschar en av mina diskar så är ingen info borta.

  • Medlem
  • 2012-04-09 13:19
Ursprungligen av lappen71:

Ok men vad är fördelen med det? Kraschar disken som du har din TM på är all info borta.
Kraschar en av mina diskar så är ingen info borta.

Som jag ser det finns det ingen fördel alls. Jag har aldrig förstått varför vissa vill ha en disk enbart för TM. Jag kör själv RAID 5 på alla mina diskar och resonerar precis som du. Jag försökte bara svara på barbapappas specifika fråga.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-09 13:21
Ursprungligen av Dalle:

Som jag ser det finns det ingen fördel alls. Jag har aldrig förstått varför vissa vill ha en disk enbart för TM. Jag kör själv RAID 5 på alla mina diskar och resonerar precis som du. Jag försökte bara svara på barbapappas specifika fråga.

Aha..ok jag tolkade att du hade gjort så själv

Man köper inte en NAS för att sedan ha TM på en enda disk.
Backup är ju för bövelen det viktigaste!

Jag har funderat ett längre tag på att införskaffa mig en NAS.

Jag tror att jag har gjort klart mitt val och det blir en Synology DiskStation DS212.
Den verkar vara lite snabbare än DS212j och dessutom vara lite robustare byggd. Funderade på en DS411j men den börjar bli rätt gammal och är lite över min budget.

Någon som har erfarenhet av den?

Till den tänkte jag skaffa två Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB.
Tror ni att prestandan i diskarna duger till en NAS? Hårddiskpriserna är ju fortfarande galna efter Thailandsöversvämmningarna så har inte råd med så många andra modeller.

  • Medlem
  • 2012-04-09 13:31
Ursprungligen av Kreativia:

Jag har funderat ett längre tag på att införskaffa mig en NAS.

Jag tror att jag har gjort klart mitt val och det blir en Synology DiskStation DS212.
Den verkar vara lite snabbare än DS212j och dessutom vara lite robustare byggd. Funderade på en DS411j men den börjar bli rätt gammal och är lite över min budget.

Någon som har erfarenhet av den?

Till den tänkte jag skaffa två Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB.
Tror ni att prestandan i diskarna duger till en NAS? Hårddiskpriserna är ju fortfarande galna efter Thailandsöversvämmningarna så har inte råd med så många andra modeller.

Ett tips. En NAS är en rätt stor investering trots allt och man vill kunna använda den i ett par år utan att den blir överfull. Satsa istället (om möjlighet finns) på en 4-bays NAS. Köper du en NAS med endast två diskar finns risken att du växer ur den snabbt. Köp istället en 4-diskars och sätt i två diskar till en början, när ekonomin tillåter skruvar du i fler diskar.
Diskarna du kollat på använder jag själv i min QNAP, de har snurrat bra nu i ett år utan problem. Tyvärr är hastigheten lite snål när man kopierar stora filer. Om det beror på min NAS eller diskarna kan jag tyvärr inte svara på. Troligtvis bägge delarna.

Bevaka tråden