Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-20 15:12
Ursprungligen av ill_chrill:

Finns det någon annan NAS än Drobo som funkar med vilka diskar som helst? Har kollat på Qnap och de verkar vara ganska kinkigt på den punkten.

Jag tror alla NAS:ar har sina egenheter med diskar. Inte bara NAS:ar - alla former av RAID-system.

Kör du med bra enterprice diskar får du troligen aldrig problem. Kör du billigaste "ECO-drive" disken får du problem med många. Det är mer disken som är ett problem än NAS / RAIDEN.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror alla NAS:ar har sina egenheter med diskar. Inte bara NAS:ar - alla former av RAID-system.

Kör du med bra enterprice diskar får du troligen aldrig problem. Kör du billigaste "ECO-drive" disken får du problem med många. Det är mer disken som är ett problem än NAS / RAIDEN.

Jo, jag förstår men hur kan Drobo fixa det?

De e ganska dålig timing o köpa findiskar just nu, kommer ju kosta mycket mer än själva NASen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-20 17:57
Ursprungligen av ill_chrill:

Jo, jag förstår men hur kan Drobo fixa det?

De e ganska dålig timing o köpa findiskar just nu, kommer ju kosta mycket mer än själva NASen

Faktum är att de lite finare diskarna har gått upp mindre i pris än de superbilliga! WD Caviar Black är ex. extremt prisvärd just nu. Sen är frågan om Drobo fixar ovan bättre än andra. Kollar du på Synology's lista av "supported devices" är den gigantisk men det finns ändå diskar som fungerar bättre och sämre även om Synology inte officiellt erkänner detta.

Senast redigerat 2012-02-20 18:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Faktum är att de lite finare diskarna har gått upp mindre i pris än de superbilliga! WD Caviar Black är ex. extremt prisvärd just nu. Sen är frågan om Drobo fixar ovan bättre än andra. Kollar du på Synology's lista av "supported devices" är den gigantisk men det finns ändå diskar som fungerar bättre och sämre även om Synology inte officiellt erkänner detta.

Ja det kanske stämmer med priserna men...
WD black är inte någon enterprice-disk, som du tidigare sa att man skulle köra och kanske även WD själva

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-20 15:07

Vad är det för specialdiskar du ska köra då eftersom detta verkar vara en dealbreaker?

Ursprungligen av zinned:

Vad är det för specialdiskar du ska köra då eftersom detta verkar vara en dealbreaker?

Absolut inga specialdiskar. Grejen är att jag redan har 3 st 2tb-diskar o de känns lite dumt o slänga dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-20 22:51

Nej, WB Caviar Black är inte deras Enterprice-diskar men de tillhör deras "performance" serie tror jag.

Själv kör jag en 1511+ med 5st 3TB Seagate Barracuda diskar som hade ett bra pris / GB. Får hoppas de håller i längden...

Ursprungligen av Erik.dv:

Nej, WB Caviar Black är inte deras Enterprice-diskar men de tillhör deras "performance" serie tror jag.

Själv kör jag en 1511+ med 5st 3TB Seagate Barracuda diskar som hade ett bra pris / GB. Får hoppas de håller i längden...

Vad kör du för Raid?
Börjat fundera på Synology DS1512+ nu i stället för DS411+II, tänker att det är lite mer o växa i samt att den är snabbare.
Har du något o klaga på hos DS1511+?

Står och väger mellan:
QNAP TS-459 Pro+
Synology DiskStation DS411+II

Någon som kan avgöra eller slänga in någon annan lirare i leken?

  • Medlem
  • 2012-02-25 18:49
Ursprungligen av ill_chrill:

Står och väger mellan:
QNAP TS-459 Pro+
Synology DiskStation DS411+II

Någon som kan avgöra eller slänga in någon annan lirare i leken?

Jag kör QNAP TS-439 Pro II och är mycket nöjd. Enda nackdelen är det något höga ljudet från fläkten.

Ursprungligen av ill_chrill:

Står och väger mellan:
QNAP TS-459 Pro+
Synology DiskStation DS411+II

Någon som kan avgöra eller slänga in någon annan lirare i leken?

Väldigt likvärdiga.
Vilket UI tycker du verkar bäst för dig? Välj det som faller dig i smaken.
Själv kör jag QNAP sen 3 år tillbaka och trivs med deras NAS:ar.

QNAP Systems, Inc. - Quality Network Appliance Provider
Synology Network Attached Storage - DiskStation Manager 3.2 Beyond NAS server operating system

Tester:
QNAP TS-459 Pro+ Turbo NAS Review | StorageReview.com - Storage Reviews
Synology DiskStation DS411+ Review | StorageReview.com - Storage Reviews

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-26 13:24
Ursprungligen av ill_chrill:

Står och väger mellan:
QNAP TS-459 Pro+
Synology DiskStation DS411+II

Någon som kan avgöra eller slänga in någon annan lirare i leken?

Verkligen jämlika. Synologys GUI är väldans trevligt och version 4.0 ser ut att bli en riktig höjdare. Det finns en risk / chans att Synology lanserar 2012-verisoner av deras 4-disk NAS:ar men vänta på sådant så kanske man väntar i all evighet. De släppte precis tre nya mer higher end NAS:ar.

Ursprungligen av Erik.dv:

Verkligen jämlika. Synologys GUI är väldans trevligt och version 4.0 ser ut att bli en riktig höjdare. Det finns en risk / chans att Synology lanserar 2012-verisoner av deras 4-disk NAS:ar men vänta på sådant så kanske man väntar i all evighet. De släppte precis tre nya mer higher end NAS:ar.

Ok, tack för tipset!
Väldigt svårt o hitta rykten om om Synologys kommande produkter. Inte samma intresse som för Apples direkt

Ja känns verkligen som singla slant, gör nog det

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-02-27 09:08

Jag hade precis samma beslutsångest förr månaden men bestämde mig till slut för Synologyn (DS411+II). Jösses vad bra den är! Det som avgjorde valet var framgörallt mjukvaran och den kommande 4:an av DSM. Visst den har inte USB3 och dubbla LAN som QNAP:en har men det var inget som jag eftersträvade heller. Enda nackdelen jag hittat är den väsnande 40mm fläkten (CPU fläkt) som surrar. Den skall jag byta mot en tyst istället. DS411+II är ett riktigt fartmonster och kan varmt rekommenderas!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-27 10:19
Ursprungligen av matni:

Jag hade precis samma beslutsångest förr månaden men bestämde mig till slut för Synologyn (DS411+II). Jösses vad bra den är! Det som avgjorde valet var framgörallt mjukvaran och den kommande 4:an av DSM. Visst den har inte USB3 och dubbla LAN som QNAP:en har men det var inget som jag eftersträvade heller. Enda nackdelen jag hittat är den väsnande 40mm fläkten (CPU fläkt) som surrar. Den skall jag byta mot en tyst istället. DS411+II är ett riktigt fartmonster och kan varmt rekommenderas!

Ja den verkar ha ett trevligt gränssnitt om man jämför mot den jag har en Netgear ReadyNas NV+
Behöver jag mer utrymmer lutar det mot en sådan och att den låter lite kvittar eftersom den står i garderoben.

...och för någon som inte förstår alls: Vad är det för skillnad på vanliga 411:an och slim? Jag ser ju att det är några färre protokoll och lite långsammare processor, men om man nu vill köra backup och ftp-åtkomst? Funkar Slim för halva priset? Är den mycket långsammare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 11:13

Slim kör med 2.5" diskar, 411:an har plats för 3.5".

411:an finns i fyra modeller: 411J > 411 / 411 Slim > 411 II+

Slim är dock billigare än 411:an men har också lite mindre RAM tror jag. Serien växer i pris från c:a 2500 kr till 5500 kr

Ursprungligen av Erik.dv:

Slim kör med 2.5" diskar, 411:an har plats för 3.5".

411:an finns i fyra modeller: 411J > 411 / 411 Slim > 411 II+

Slim är dock billigare än 411:an men har också lite mindre RAM tror jag. Serien växer i pris från c:a 2500 kr till 5500 kr

Ok, jag är med. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 09:42

Inget jag direkt kan klaga på varken 1511+ jag kör hemma eller den 2211RP+ vi kör på jobbet. Bägge är snabba och gör vad de ska.

Att lista mappar över AFP mot 2211RP+ är något slöare än mot vår gamla xServe men inget extremt slött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 18:39

Då är min Synology DS1512+ på väg. Men vilka diskar ska man satsa på? Synologys kompabilitetslista är rätt lång, allt verkar ju funka mer eller mindre.

Ursprungligen av ill_chrill:

Då är min Synology DS1512+ på väg. Men vilka diskar ska man satsa på? Synologys kompabilitetslista är rätt lång, allt verkar ju funka mer eller mindre.

Det mesta fungerar.
Jag brukar dock gilla enterprise-diskar till backupfunktioner såsom NAS.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en NAS till hemmet. Problemet är attjag inte kan bli klok på hur jag ska använda den och att läsa den här tråden har inte gjort mig klokare, snarare mer förvirrad. Det ska sägas att min kunskap på området (och säkerhet generellt) är begränsad och därför ställer jag möjligtvis dumma frågor.

Mitt första infall var att köpa en Time Capsule. Vi sitter i ett hem med två MBP och en ipad (och ett par andra iDevices) och det är primärt dessa två vi vill använda med NASen. Således insåg jag att nackdelarna med TC är många, inte minst att de verkar braka ihop efter kort tid. Tanken är att NASen ska vara en backupstation som körs genom Time Machine och att vi har extra backuper av viktiga filer på en extern USB-hårddisk. Förhoppningen är dessutom att vi kan lagra filmer och musik på den som man sedan kan få tillgång till via iPaden (och möjligtvis skicka vidare till ATV).

Idéen är att fimerna ska ligga på en disk och att all backup ska köras i ett RAID 1 system då jag utgår från att man kan välja vilka mappar som ska speglas? Den NAS vi har kikat på är primärt Synology DiskStation DS212j eftersom den verkar ge en del valuta för pengarna samtidigt som den kan det vi vill. Tanken är att vi (som studerande med lite pengar) köper NAS samt en hårddisk och sedan köper nr. 2 när vi har råd. Skapar detta ett problem med att skapa ett RAID 1-system?

Något annat jag har ett problem med är graden av säkerhet. Tar man exempelvis en risk genom att förvara film o. likn. på samma disk som backupdata? Anlednignen till att vi skaffar en backup är ju för att vi har en del filer vi inte vill förlora, inte primärt för att få ett smart mediasystem.

Sist men inte minst, har ni tips på andra NASar som är bättre i ca. samma prisklass eller ska man gå efter en med 4 HD-platser? Har ni andra tips, tricks eller varningar är dessa även välkomna.

Senast redigerat 2012-03-13 08:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 09:32

Kan tilläggas att den lilla TimeCapsule är sjukt prisvärd. Dock har den vissa andra brister / begränsningar.

Ursprungligen av Arcane02:

Idéen är att fimerna ska ligga på en disk och att all backup ska köras i ett RAID 1 system då jag utgår från att man kan välja vilka mappar som ska speglas?

RAID 1 speglar HELA disken, du kan inte välja mappar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 09:30

DS411J är steget upp från DS212J. Då får du likartad prestanda men 4 diskar. Jag har själv tittat på DS212J för tjejen som backup och lagring.

Att lagra "aktiva" filer på backup disken är inte mer osäkert än att lagra det på vilken disk som helst skulle jag säga.

Att köra 1 disk som backup och senare migrera till en två-disk RAID-1 tror jag inte är ett problem med Synology. Vi har expanderat en RAID-6 från 9 till 10 diskar på jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 11:21

Om du vill spegla separata mappar får du köra två volymer med dina diskar och köra någon form av timed backup eller synkning (Synology har stöd för rsync). Jag tror inte det är rekommenderat men det skulle nog fungera också.

Så i praktiken betyder det att jag måste gå efter en 3 eller 4 diskare om jag inte vill spegla mina filmer och musik? Det finns inget i TM som innebär att man kan spegla valda mappar?

När det gäller TC tvivlar jag fortfarande. Min flickvän sitter med ett presentkort på 1000:- hos Humac, pengar som i dagsläget ska gå tillen AP extreme men som ju lika gärna kan kastas efter en TC. Hur säkert är det med en TC? Är det inte lite väl mycket av en chansning att bara köra backup på en disk som har en tendens att krascha?

Om jag ska kika på andra prisvärd NASar, har ni några förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 16:05
Ursprungligen av Arcane02:

Så i praktiken betyder det att jag måste gå efter en 3 eller 4 diskare om jag inte vill spegla mina filmer och musik? Det finns inget i TM som innebär att man kan spegla valda mappar?

Det hela beror på hur du vill sätta upp saker och ting. Kör du en 4-disk NAS kan du köra RAID-5 dvs 1 disk nyttjas som säkerhet (1 av 4 diskar kan då krasha utan förlorad data). Här kan du i NAS:en sätta upp en "Time Machine" volym samt en "Media" volym för din filmer. Dina datorer backas till "Time Machine" volymen, ditt media sitter på NAS:en med viss säkerhet.

Du kan så vitt jag vet med Time Machine bara välja vad den ska exkludera i sin backup.

Bevaka tråden