Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-09 13:58

Måste säga att Synology har verkligen ett tilltalande gränssnitt och hanteringen av torrent ser bra ut.

Vilken NAS?

Poäng. Är absolut vettigare att ha TM på smutsig diskar för säkerhetens skull. QNAPs feature där man kan partionera hela härligheten låter som en bra sak att kunna göra. Vill dock inte att TM ska ta upp större delen av utrymmet.

  • Medlem
  • 2012-04-09 13:41
Ursprungligen av illerG:

Det går att sätta gräns till Time machine med en Synology.

Så är det nog till samtliga NASar, även QNAP.

Toppen! Då blir det en beställning inom kort

Hej
Jag har idag en Goflex Home Nas från Seagate, som jag tänker byta ut. Efter att ha läst igenom hela tråden har jag kommit fram till att det är en NAS med plats för fyra diskar som passar mina behov bäst, och då en Synology eller Qnap. För att få klart för mig att jag fattat rätt så har jag ett par saker jag vill dubbelkolla, med risk för upprepning.

1) Om jag köper två diskar från början, så kan jag köra dem i RAID1. Om jag sedan köper en tredje är det inga problem att ändra till RAID5? Går det kanske att köra RAID5 redan från början, även om resultatet skulle bli samma som RAID1?

2) Kan jag partitionera hårddisken som en vanlig extern disk, så jag får en separat partition för TimeMachine?

3) Om jag skulle vilja, så kan jag köra en disk som vanligt, och två diskar som RAID1? Jag inser att detta kanske är lite korkat, men det skulle funka va?

4) Jag läste någon stans i tråden att en del NAS:ar inte orkar med att transcoda 1080p ihop med Plex media server. Jag kör en Mac Mini med PMS på, då är detta inget problem för mig? Jag upplever inga problem med Seagaten jag har idag, och den lär knappast vara något under av processorkraft och minnesmängd.

Hoppas ni står ut med mina frågor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-10 12:20
Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Hej

2) Kan jag partitionera hårddisken som en vanlig extern disk, så jag får en separat partition för TimeMachine?

Hoppas ni står ut med mina frågor.

I inställningarna kan du bestämma hur stor del av utrymmet som ska användas för TM.
Det blir ingen partition utan en del av din Raid konfiguration och det är bra för skulle en disk rasa försvinner inte din backup.

[QUOTE="Tobias Rydholm;2067144"]
1) Om jag köper två diskar från början, så kan jag köra dem i RAID1. Om jag sedan köper en tredje är det inga problem att ändra till RAID5? Går det kanske att köra RAID5 redan från början, även om resultatet skulle bli samma som RAID1?

Det går bra (i varje fall med Synology): How do I change the RAID type? - FAQ - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-11 11:30

[QUOTE="ill_chrill;2067162"]

Ursprungligen av Tobias Rydholm:

1) Om jag köper två diskar från början, så kan jag köra dem i RAID1. Om jag sedan köper en tredje är det inga problem att ändra till RAID5? Går det kanske att köra RAID5 redan från början, även om resultatet skulle bli samma som RAID1?

Det går bra (i varje fall med Synology): How do I change the RAID type? - FAQ - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Men vad innebär det för den information som redan finns på diskarna?
På min NAS innebär ett RAID byte att all information försvinner

[QUOTE="lappen71;2067292"]

Ursprungligen av ill_chrill:

Men vad innebär det för den information som redan finns på diskarna?
På min NAS innebär ett RAID byte att all information försvinner

Från raid 1 till raid 5 är det inga problem.

Vilken NAS?

Jag kom på en sak till. I specifikationen för Qnap TS-412 står att den klarar max 8 Tb. Är detta relaterat till hårdvara eller mjukvara? Synologys motsvarighet klarar mer, med samma processor, men mindre RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-10 12:47
Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Jag kom på en sak till. I specifikationen för Qnap TS-412 står att den klarar max 8 Tb. Är detta relaterat till hårdvara eller mjukvara? Synologys motsvarighet klarar mer, med samma processor, men mindre RAM.

Det kan vara så att QNAP inte har stöd för 3TB diskar.

Jag har lite dåliga erfarenheter av NAS. Har en Lacie EdMini v2 som intermittent dyker upp på nätet och undantagsvis går att ansluta mot. Från Mac är den stört omöjlig att ha med att göra men mot PC kan den ha så mycket som 0,04% tillgänglighet. Ni förstår vart jag vill komma.
Jag funderar på att skaffa mig en NAS att ha hemma. Mitt krav - den ska vara helt Plug-and-Play. Inget konfigurerande, inget mekande, bara plugga in och sen dyker den upp bland nätverksenheterna på både Mac och PC. Den ska bete sig som en USB-ansluten disk fast på nätverket. Några tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-17 11:52

Inget konfigurerande, du måste i alla fall formatera enheten...
Drobo är dyrast, kräver minst av användaren, sämre överföringshastighet.
QNAP och Synology är väl de som rekommenderas om man tar hänsyn till pris/prestanda. Just nu överväger nog Synology....

Ursprungligen av kenjon:

Inget konfigurerande, du måste i alla fall formatera enheten...
Drobo är dyrast, kräver minst av användaren, sämre överföringshastighet.
QNAP och Synology är väl de som rekommenderas om man tar hänsyn till pris/prestanda. Just nu överväger nog Synology....

Jag har en Synology, är extremt ointresserad av konfiurerande och nätverk även om jag inte är helt tappad.
Grundläggande konf så som formatering och fildelning var väldigt enkelt sen finns det ju en massa annat man kan använda den till men det behöver man inte bry sig om om man inte vill.
Kan verkligen rekommendera Synology (har dock inte testat något annat).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-17 13:33

Kan inte rekommendera Netgear Ready NAS för,tråkigt gänssnitt,segt gränssnitt,krångliga inställningar för utdelningar.
Kan rekommendera den för det digra utbudet av 3parts program man kan installera som fungerar överlag bra.
Kan rekommendera den för att man kan låsa upp den,typ JB,för att installera ännu mer 3parts program.

Men ändå skulle jag inte rekommendera den om man är ute efter en lättanvänd NAS

Jag har tänkt köpa en NAS som ska agera värd åt en TM-backup. Det allra viktigaste är att NAS:en är tyst och att den funkar bra ihop med Mac OSX, men dessutom hade jag gärna velat utnyttja faktumet att NAS:en står på 24x7 och därför installera Plex Media Server på enheten och förvara och strömma video till Apple TV2 och iPad.

Jag har läst en del Plex+NAS-trådar men ändå inte fått riktig klarhet i hur många som verkligen lyckas med denna setup i praktiken. För mig som vill kunna se text/subtitles så verkar det även som att visning text leder till transcoding, vilket dagens NAS-processorer har svårt att hantera.

Är det någon av er som använder en NAS där ni installerat Plex Media Server?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-19 21:10

Jag skulle inte köra den lösningen. Du har inte den blekaste om nästa uppdatering av PMS funkar på din NAS.
En Macmini som PMS och en NAS som sköter lagringen tycker jag låter bättre.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle inte köra den lösningen. Du har inte den blekaste om nästa uppdatering av PMS funkar på din NAS.
En Macmini som PMS och en NAS som sköter lagringen tycker jag låter bättre.

Tack för inputen, kenjon! Ja, de NAS-specifika PMS-uppdateringarna är beroende av om det finns nån eldsjäl inom aktuell NAS-community, så det vore intressant att höra hur NAS-PMS-ägare upplever uppdateringstakten och hur stabilt Plex-användningen via NAS funkar jämfört med OSX-PMS.

Ditt förslag på upplägg är betydligt stabilare, men jag äger redan en iMac som agerar PMS och tanken var att bara ha igång NAS:en som ändå är påslagen 24x7. Min fundering var främst om dagens NAS-enheter har kraften att driva vanlig PMS-användning och om de NAS-specifika PMS-installationerna håller måttet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-20 23:19
Ursprungligen av Mattias_N:

Tack för inputen, kenjon! Ja, de NAS-specifika PMS-uppdateringarna är beroende av om det finns nån eldsjäl inom aktuell NAS-community, så det vore intressant att höra hur NAS-PMS-ägare upplever uppdateringstakten och hur stabilt Plex-användningen via NAS funkar jämfört med OSX-PMS.

Ditt förslag på upplägg är betydligt stabilare, men jag äger redan en iMac som agerar PMS och tanken var att bara ha igång NAS:en som ändå är påslagen 24x7. Min fundering var främst om dagens NAS-enheter har kraften att driva vanlig PMS-användning och om de NAS-specifika PMS-installationerna håller måttet.

Har du inte din iMac påslagen 24/7?

Ursprungligen av zinned:

Har du inte din iMac påslagen 24/7?

Nej, jag använder nästan uteslutande min iPad 3 när jag är hemma. Den vanligast orsaken att jag sätter igång iMac:en är för att min ATV2 behöver komma åt Plex Media Server.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-21 08:41
Ursprungligen av Mattias_N:

Nej, jag använder nästan uteslutande min iPad 3 när jag är hemma. Den vanligast orsaken att jag sätter igång iMac:en är för att min ATV2 behöver komma åt Plex Media Server.

Wow, det var ett dyrt användande av en iMac

Ursprungligen av zinned:

Wow, det var ett dyrt användande av en iMac

kunde varit värre . han kunde haft en Mac Pro för 65.000 kr med en ACD 30" tum som han använde uteslutande för att läsa Aftonbladet på ..

Senast redigerat 2012-05-21 11:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-05 19:19

Macworld testar mindre NAS:ar:
Släng servern - låt nas:en ta över - MacWorld

BÄST I TEST
- Synology DS212+ (5/5 i betyg)

BRA KÖP
- QNAP TS-259 PRO+ (4/5 i betyg)

De nya Drobo-maskinerna som kommer i slutet av juli slår det mesta. Thunderbolt + SSD-acceleration. En 5-bay med 3,5" plus SSDs, och en porta-4-bay med 2,5"diskar plus SSDs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-06 17:15
Ursprungligen av Stinky:

De nya Drobo-maskinerna som kommer i slutet av juli slår det mesta. Thunderbolt + SSD-acceleration. En 5-bay med 3,5" plus SSDs, och en porta-4-bay med 2,5"diskar plus SSDs.

Allt beror på pris / prestanda skulle jag säga. Tidigare har Drobo presterat riktigt kasst jämte konkurrenter. De TB-enheter man annonserat har inte varit NAS:ar heller utan DAS:ar.

Ursprungligen av Erik.dv:

Allt beror på pris / prestanda skulle jag säga. Tidigare har Drobo presterat riktigt kasst jämte konkurrenter. De TB-enheter man annonserat har inte varit NAS:ar heller utan DAS:ar.

Korrekt, NAS:en i fråga är Drobo FS, lite långsammare än Synology men jag gillar den skarpt. De nya TB-maskinerna lär dock vara i det marknadsledande segmentet, med sdd-accelerationen plus att arkitekturen är ombyggd från grunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-06 15:33

Jag har brottats med det här ett tag och inte riktigt tagit tag i det.

Jag har en Time Capsel som jag kör trådlöst internet från till mina enheter. Går det att antingen ha en trådlös NAS eller kan jag skaffa en Airport Express som jag kopplar ihop med TC och sen från AE drar jag en kabel till t.ex Drobo?

Det är inte aktuellt att ha en Drobo eller liknande där min TC är gömd. Jag vill inte heller ha några synliga kablar. Jag hade tänkt ställa Drobon i klädkammaren eller i hallen ovan garderoberna eller liknande där den inte syns och hörs. Skulle det funka och att det är bra hastighet?

Så här tänkte jag:
TC -> trådlöst till AE -> ethernetkabel till Drobo
eller
TC -> trådlöst till NAS

  • Medlem
  • 2012-07-06 16:23

Ja, det borde funka med en Express. MEN, det blir väldigt långsamt. Försök istället köra med nätverkskabel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-06 16:54

Inget alternativen är ju bra om man talar om överföringshastighet men är inte det prio så hade jag satsat på det förstnämnda.

Bevaka tråden