Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-01 00:28

Jag sökte innan jag köpte för att hitta om det var problem med WDCG och hittade detta.

Citat:

Har nyligen köpt en DS211j ihop med en 2TB Western Digital Caviar Green disk (WD20EARS).
Har läst på olika forum, i efterhand, att just green diskar kan orsaka onödigt slitage på disken då de tydligen "parkerar" läsnålen när det inte används.

Har använt disken i 29 timmar nu och har haft 289 LCC. Kontaktade supporten på Western Digital som svarade med att antalet LCC var helt normalt i mitt fall och att disken var gjord för detta (sk IntelliPark) och skulle på inget sätt påverka livslängden på disken.

Så jag valde att lita på det.

Jag har varit med att min NAS har tappat RAID konfigurationen men det var i samband med ett strömavbrott och när jag av misstag drog ur sladden.
Men bägge gångerna har den lyckats komma tillbaka utan data förlust.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-09-01 06:48
Ursprungligen av lappen71:

Jag har varit med att min NAS har tappat RAID konfigurationen men det var i samband med ett strömavbrott och när jag av misstag drog ur sladden.
Men bägge gångerna har den lyckats komma tillbaka utan data förlust.

Av den anledningen kör jag alla känsliga elektriska prylar genom en UPS nu för tiden. Den ser till att du har en jämn strömförsörjning och eliminerar strömspikar och dippar. Min UPS har batteribackupp i ca 30 minuter beroende på hur mycket jag har igång. Har räddat mig ett flertal gånger men så klart, här har vi strömavbrott ett par gånger i veckan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-01 08:08
Ursprungligen av onnyt:

Av den anledningen kör jag alla känsliga elektriska prylar genom en UPS nu för tiden. Den ser till att du har en jämn strömförsörjning och eliminerar strömspikar och dippar. Min UPS har batteribackupp i ca 30 minuter beroende på hur mycket jag har igång. Har räddat mig ett flertal gånger men så klart, här har vi strömavbrott ett par gånger i veckan.

Inget av det jag har på NAS:en är oumbärligt så en sådan åtgärd känns overkill.
Men i framtiden vet man aldrig men jag tror inte UPS hjälper mot utdragna strömsladdar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-01 18:25

Men att RAIDen inte ska klara en utdragen strömsladd är ju heller inget bra... "Tappat RAIDkonfigurationen"?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-01 18:29
Ursprungligen av kenjon:

Men att RAIDen inte ska klara en utdragen strömsladd är ju heller inget bra... "Tappat RAIDkonfigurationen"?

Jag vet inte till 100% att det var det som hände men efter en stund stod det något liknande på Lcd-dispalyen.

Citat:

raid sync finished on volume c. the volume is now fully redundant

Ursprungligen av kenjon:

Men att RAIDen inte ska klara en utdragen strömsladd är ju heller inget bra... "Tappat RAIDkonfigurationen"?

RAID-enheter är väldigt känsliga mot oplanerade avbrott. Om en RAID-volym avbryts mitt i en skrivning kan det orsaka inkonsistent data - och i värsta fall förstöra filsystemet.

För att skydda sig mot detta fenomen finns 4 saker man kan göra:

  1. Ta backup - RAID är för redundans, inte för backup.

  2. Använd ett "självläkande filsystem", typ ZFS (ingen garanti att det kan reparera alla problem - men allt som oftast löser ZFS fel hos en RAID).

  3. Använd uninterupted power supply (UPS).

  4. Ta backup - RAID är för redundans, inte backup.

För oss hemanvändare räcker det allt som oftast att genomföra punkt 1 och punkt 4, de andra två är för mer kritiska system men självklart en bonus vid möjlighet att använda.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-01 19:14

Både punkt 1 och 4, jag använder bara punkt 1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 14:22

Det var någon som undrade var DS413j tagit vägen.

DS413j Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

There you go! Släpptes precis!

Ursprungligen av Erik.dv:

Det var någon som undrade var DS413j tagit vägen.

DS413j Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

There you go! Släpptes precis!

Dock en tusenlapp dyrare än DS411j.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 17:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Dock en tusenlapp dyrare än DS411j.

Du tror inte de bara är en "introduktions grej" - många butiker har inte fått den i sina register ännu.

411:an går ju på ungefär samma pris och är en gammal model. 413j skulle rimligtvis vara 411:an men mer likt 411j till pris (och att 413 kommer snart).

Ursprungligen av Erik.dv:

Du tror inte de bara är en "introduktions grej" - många butiker har inte fått den i sina register ännu.

411:an går ju på ungefär samma pris och är en gammal model. 413j skulle rimligtvis vara 411:an men mer likt 411j till pris (och att 413 kommer snart).

Jo, hoppas på det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-04 23:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Det var någon som undrade var DS413j tagit vägen.

DS413j Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

There you go! Släpptes precis!

Nice!

Skillnaderna mot 411j är ju såklart snabbare CPU och fyra gånger mer RAM (dessutom DDR3 istället för DDR2 som i 411j) samt aningen tystare. Klart värt den aningen högre prislappen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-05 06:48
Ursprungligen av zinned:

Nice!

Skillnaderna mot 411j är ju såklart snabbare CPU och fyra gånger mer RAM (dessutom DDR3 istället för DDR2 som i 411j) samt aningen tystare. Klart värt den aningen högre prislappen.

Nästan 30% högre pris för mer ram och snabbare processor!!! Inte värt på långa vägar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-05 09:42
Ursprungligen av lappen71:

Nästan 30% högre pris för mer ram och snabbare processor!!! Inte värt på långa vägar.

Det gör bra skillnad på prestanda så jo, jag tycker absolut det är värt det. Det handlar om 1000 spänn extra för en produkt som ska rulla 24/7 och ansvara för allt man tycker är viktigt att säkra i flera år, är det då mycket? Inte i min värld.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-05 12:10
Ursprungligen av zinned:

Det gör bra skillnad på prestanda så jo

Hur vet du det? Har du jämfört eller läst ett test?
Att informationen är säker har föga lite med prestandan att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:28

411j vs 413j så får du "extra":

- 33% snabbare CPU (1,6 GHz vs 1,2 GHz)
- 4 gånger mer RAM (512 MB vs 128 MB)
- Wake on LAN/WAN stud
- Lägre ljudnivå (19 dB vs 22 dB
- Drar mindre ström överlag troligen

Sen om den i verkligheten blir snabbare är en annan fråga. Men ovan låter rimligt att betala 500 kr för. Dock är det som sagt mycket märkligt att 413j's spec:ar är så snarlika i pris och prestanda 411:an (som dock verkar ersättas av den fortfarande okända 413). Jag kan tänka mig 413 blir ett mellanting mellan 413j och 412+. Den blir kanske inte multi-core och saknas flyttalsprocessor, men får 1GB RAM, kanske 1 USB-3 port och behåller eSATA samt 1 gigabith port istället för 2 som 412+ har.

- 413j kostar 3300 kr
- 412+ kostar 5250 kr

Så ett mellanläge finns absolut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:30

413 finns nu på Dustin.

SYNOLOGY DISK STATION DS413 | Dustin.se

Kostar c:a 5000 kr.

Edit: Känner man sig våghaslig finns den för 4300 kr på "MP Butiken" också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:34

Jag gissade nästan rätt på alla specar: 1xUSB2, 2xUSB3, 1xeSATA, 1GB RAM, 1xGigabith Ethernet samt 1Ghz Dual Core.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 00:56

413j låter nästa identiskt med 411 hårdvarumässigt om man bortser från eSATA-portaren. Något tystare ska dock 413j vara.

Det verkar lite märkligt att ha två produkter som är så pass snarlika i både pris och prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:18

På Dustin kostar 411J c:a 2750 kr där 413j kostar c:a 3300 kr. Bägge priser är inklusive moms så c:a 550 kr mer, inte 1000 kr.

Nu är 411j borta från Synologys site dessvärre så exakt prestanda den har kontra 413j är svårt att säga. Dock tror jag inte Synology hade 50MB/s skriv och 100MB/s läs på den. 413j är en stor uppgradering, minst sagt. Dock är lite lite synd om de så att säga skippar den billigare segmentet av enheter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-05 12:23
Ursprungligen av Erik.dv:

På Dustin kostar 411J c:a 2750 kr där 413j kostar c:a 3300 kr. Bägge priser är inklusive moms så c:a 550 kr mer, inte 1000 kr.

Nu är 411j borta från Synologys site dessvärre så exakt prestanda den har kontra 413j är svårt att säga. Dock tror jag inte Synology hade 50MB/s skriv och 100MB/s läs på den. 413j är en stor uppgradering, minst sagt. Dock är lite lite synd om de så att säga skippar den billigare segmentet av enheter.

Den billigaste 411 du kan hitta kostar 2296:-

Synology DiskStation DS411j - NAS-server - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Den billigaste 413 kostar 3235:-

Synology DiskStation DS413j - NAS-server - Hitta lägsta pris, omdömen och information

I mina ögon är det mer 1000 är 500 i skillnad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:29
Ursprungligen av lappen71:

Den billigaste 411 du kan hitta kostar 2296:-

Synology DiskStation DS411j - NAS-server - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Den billigaste 413 kostar 3235:-

Synology DiskStation DS413j - NAS-server - Hitta lägsta pris, omdömen och information

I mina ögon är det mer 1000 är 500 i skillnad

Jag tar priser från butiker man faktiskt skulle köpa varan från också, men visst kan man jämföra sådär.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-05 12:32
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tar priser från butiker man faktiskt skulle köpa varan från också, men visst kan man jämföra sådär.

Haha...ja hur ska man annars jämföra om inte det billigaste du kan köpa en vara för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:37
Ursprungligen av lappen71:

Haha...ja hur ska man annars jämföra om inte det billigaste du kan köpa en vara för.

För att det är inte ovanligt "crapshops" på nätet konkar eller inte kan leverera. Därav är det generellt sätt mer rimligt att jämföra priser på erkända återförsäljare.

But it's a free country. Vill man köpa från crash.com och potentiellt spara en slant får man ju göra det…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-05 12:43
Ursprungligen av Erik.dv:

För att det är inte ovanligt "crapshops" på nätet konkar eller inte kan leverera. Därav är det generellt sätt mer rimligt att jämföra priser på erkända återförsäljare.

But it's a free country. Vill man köpa från crash.com och potentiellt spara en slant får man ju göra det…

Med en enda mening förkastar du Prisjakts och Pricerunners arbetside att tillhanda hålla låga priser.
Men argumentet att dom företag som finns med "kan konka"

Vad du tycker är rimligt att jämföra med för företag spelar föga lite roll utan faktum är att priskillnaden ska jämföra mellan dom billigaste ställena och inte dom pålitligaste.

Senast redigerat 2012-09-05 21:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:56
Ursprungligen av lappen71:

Med en enda mening förkastar du Prisjakts och Pricerunners arbetside att tillhanda hålla låga priser.
Men argumentet att dom företag som finns med "kan konka"

Vad du tycker är rimligt att jämföra med för företag spelar föga lite roll utan faktum är att priskillnaden ska jämföra mellan dom billigaste ställena och inte dom pålitligaste.

Verkligen inte. Det kan också vara så att de billigaste inte har varan på lager, det kan vara import-varor osv. Jag har åkt på det senare själv och är försiktig med just inköp från okända aktörer.

Siter som prisjakt ger en överblick var du kan köpa dina prylar och till vilket pris. Sedan kan man som konsument ta ställning till var man vill köpa varan. Att du sedan inte förstår siterna kan användas så är lite synd.

Personligen betalar jag heller ett par hundra mer från en återförsäljare jag känner till och / eller som jag kan gå till en fysisk butik och handla i när vara kostar tusentals kronor. Med information från en site som prisjakt har man även en möjlighet att förhandla priset ofta och jag kan se om butiken runt hörnet tar fullständiga ocker-priser. Du kanske heller köper det billigaste billigaste. Smaken är som baken.

Senast redigerat 2012-09-05 21:23
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-05 13:48
Ursprungligen av lappen71:

Haha...ja hur ska man annars jämföra om inte det billigaste du kan köpa en vara för.

Ursprungligen av lappen71:

Med en enda mening förkastar du Prisjakts och Pricerunners arbetside att tillhanda hålla låga priser.
Men argumentet att dom företag som finns med "kan konka"

Vad du tycker är rimligt att jämföra med för företag spelar föga lite roll utan faktum är att priskillnaden ska jämföra mellan dom billigaste ställena och inte dom pålitligaste.

Ursprungligen av lappen71:

Att hävda en prisskillnad och när du blir presenterar med den faktiska skillnaden och avfärda den med "icke seriösa" handlare är enbart dumt. För det var inte vad det handlade om utan du hävdade en skillnad och jag visade att det den inte stämde.

Att man sen väljer var man köper den är en helt annan sak men faktum är att skillnaden är 1000:- och inte 500:-
Skillnaden försvinner inte bara för att du anser att handlaren inte är seriös.

Hahaha, seriöst...sansa dig lappen. Vad är det med dig?

Förstår du verkligen inte vad Erik säger? Det är ju ett välkänt faktum att det finns bedragarfirmor och allehanda skumraskförsäljare som listas på prisjakt. Då känns det ju inte vettigt att jämföra en produkt som kostar 2200 hos morebangforbuck.com medans den kostar 3200 hos Dustin. Det bör ju hos var och en ringa en varningsklocka där som säger att den förstnämnda kanske inte är att lita på, är du inte med på det?

Ska man göra en jämförelse så ta då en butik, t ex Dustin. Där är prisskillnaden ca 600 kr mellan DS411j och DS413j. Om man tycker det är mycket är ju upp till var och en men en sådan liten prisskillnad med så pass stor hårdvaruskillnad tycker jag är ingenting. Dessutom två års skillnad på produkterna.

Senast redigerat 2012-09-05 21:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:40

Känns det inte som Synology överlag höjer priserna en aning? Förvisso höjer man även standarden på maskinerna så det är väl rimligt i viss mån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 12:58

Back on topic…

DS413 Products - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Sidan är på gång verkar det som…

Bevaka tråden