Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 10:20
Ursprungligen av kenjon:

En 2-bay ger dej det totala lagringsutrymmet av en disk (stoppa i 2 st 2TB, kör mirroring och du får bara 2 TB lagringsutrymme, 50 %).
En 4-bay kan du köra RAID 5 på, det blir snabbare, och du får 3/4 av det totala utrymmet (kör 4 st 2TB och du får ut 6 TB i lagringsutrymme, 75 %).

Eller ännu bättre en…

En 5-bay kan du köra RAID 5 på, det blir snabbare, och du får 4/5 av det totala utrymmet (kör 5 st 2TB och du får ut 8 TB i lagringsutrymme, 80 %)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-08 10:38

Visst, mer är alltid bättre
Jag kör en 8-bays, får ut 7/8 av det totala.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 11:26
Ursprungligen av kenjon:

Visst, mer är alltid bättre
Jag kör en 8-bays, får ut 7/8 av det totala.

Till en viss gräns…

Vi kör en 10-disk NAS på jobbet men kör då RAID-6 istället (2 diskar kan falla) så vi ligger på samma "vinst" som RAID-5 med 5 diskar.

8-diskar är väl lite i ett gränsland om man kör RAID-5 eller RAID-6.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-08 12:32

Helt rätt, Drobon kan jag välja (kan man nog på alla större NASar), men ännu så länge har jag inte fyllt den med 3TB-diskar. Men det ligger i framtiden, då blir det RAID 6 istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 12:44

Synology kör sin "Hybrid RAID" som standard där den växlar RAID-nivå baserat på antal diskar. Jag skulle bli förvånad om inte alla stora NAS-tillverkare kör på någon liknande modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 23:52

Hur är det med prestanda mellan de olika modellerna. Handlar det mest om att ha senaste firmware eller är det faktiskt skilnad. Staplarna i följande test för skriv finns det en QNAP och en till som sticker ut: LaCie 2big NAS review update: huge performance increase | Hardware.Info United Kingdom

Sen specar QNAP vissa modeller till över 200 MB/sek vilket är det dubbla mot resten. Hur går det till? Dubbla Ethernet uttag har den. Och hur kan man nyttja den när man man bara har ett gigabit uttag på andra sidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 10:49
Ursprungligen av Oloff:

Hur är det med prestanda mellan de olika modellerna. Handlar det mest om att ha senaste firmware eller är det faktiskt skilnad. Staplarna i följande test för skriv finns det en QNAP och en till som sticker ut: LaCie 2big NAS review update: huge performance increase | Hardware.Info United Kingdom

Sen specar QNAP vissa modeller till över 200 MB/sek vilket är det dubbla mot resten. Hur går det till? Dubbla Ethernet uttag har den. Och hur kan man nyttja den när man man bara har ett gigabit uttag på andra sidan?

Alla high-end modeller ska stödja 200 MB/s. De enda som inte gör det idag tror jag är Drobo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 16:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Alla high-end modeller ska stödja 200 MB/s. De enda som inte gör det idag tror jag är Drobo.

Intressant att veta hur du vet det? Det är inte så leverantörerna specar. Det är först 412+ som Synology specar med denna prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-12 08:03
Ursprungligen av Oloff:

Intressant att veta hur du vet det? Det är inte så leverantörerna specar. Det är först 412+ som Synology specar med denna prestanda.

Låt mig formulera om mig - alla higher-end enheter borde stödja det! Sedan är det bara en prestanda NAS:en hanterar vid s.k. link aggregated gigabit network. Du kan alltså ha 2x1Gb till NAS:en med två clienter som maxar en gigabit lina.

Generellt sätt kräver detta ganska snabb disk-array vilket inte alltid varit fallet med NAS:ar förrän senare år. Vissa (Drobo däriblan) lider fortfarande av prestandaproblem. De borde inte göra det med tanke på dess prisklass dock.

Har enheten inte två gigabit-portar är ovan omöjligt men är det inte en slimmad NAS bör den då klara av 100 MB/s (give or take).

Synology har bl.a. DS412+, RS812(RP)+, DS1512+ DS1812+, RS2212+ och DS2413+ som ligger på 200 MB/s märket. Alltså 4, 5, 8, 10 eller 12-disk enheter (förvisso ett par rackmonterabara saker också). XS-serien är lite mer extrema där den har 10GbE som tillval och klarar uppåt 2 GB/s ner och 1 GB/s upp.

I stort sätt alla deras modeller ligger på 100 MB/s i nerström, där uppströmen på de enklaste enheterna ligger på 50-80 MB/s. Men tar man DS413j som är en budget 4-disk enhet ligger man ändå på över 100 MB/s ner och 50 MB/s upp.

Performance - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Sedan får man ta ovan siffror med en nypa salt förstås. Att skicka 10 film-filer på säg 100 GB kontra att göra en time-machine backup på 100 MB (där man kan ha ett par 100 000 filer) så kommer givetvis du inte få samma throughput på det senare.

Tittar vi på QNAP så säger de följande:

TS-419P II över 100 MB/s ner och 75 MB/s upp.
TS-219P II över 100 MB/s ner och 95 MB/s upp.

Ovan enheter skulle troligen inte tjäna så mycket på att prestera högre då de endast har 1 gigabit port. Jag har dessvärre inte så bra koll på vilka QNAP-neheter som har dubbla gigabit och de verkar inte samlat datan på en sida likt Synology. QNAP TS-469 Pro ligger dock i samma prisklass som DS412+ och ligger även den på över 200 MB/s upp och ner. Tittar man på ex. Drobo FS kommer man knappt upp i 50MB/s upp och ner vilket för en så pass dyr enhet är lite märkligt. Den har även bara 1 gigabitport så 200 MB/s märket är "onödigt" men den borde maxa 1st gigabit, dvs strax över 100 MB/s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 23:54

Videouppspelning / plex

Slänger in ytterligare fråga in denna tråd. Ett syfte för en NAS skulle vara att spela upp video. Två frågor:

- Någon som har erfarenhet av Plex Server installerad på NAS?
- Stream video borde väl inte ta någon större nätverksprestanda. Datamängden för HD-video är ju 10-20 MBit beroende på kompresssion.

Ursprungligen av Oloff:

Videouppspelning / plex

Slänger in ytterligare fråga in denna tråd. Ett syfte för en NAS skulle vara att spela upp video. Två frågor:

- Någon som har erfarenhet av Plex Server installerad på NAS?
- Stream video borde väl inte ta någon större nätverksprestanda. Datamängden för HD-video är ju 10-20 MBit beroende på kompresssion.

Har själv inte min PMS på en linuxburk men vad jag har läst på deras forum så verkar den helt OK. Tänk bara på att det inte är alla CPU-typer som stöds (Har för mig att det endast är Intel men är inte säker) och att plugins, eller channels som de nu kallar dem för inte fungerar klockrent.

Nej, video via stream ska inte ta upp allt för stor del av din bandbredd. Beror så klart hur bra internet du har för att det ska upplevas som OK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 10:50
Ursprungligen av Oloff:

Videouppspelning / plex

Slänger in ytterligare fråga in denna tråd. Ett syfte för en NAS skulle vara att spela upp video. Två frågor:

- Någon som har erfarenhet av Plex Server installerad på NAS?
- Stream video borde väl inte ta någon större nätverksprestanda. Datamängden för HD-video är ju 10-20 MBit beroende på kompresssion.

Att ha en media-server på en NAS bör gå fint. Dock kommer troligen inte transcode-tjänsten fungera så bra. Sedan vet jag inte om mjukvara på någotvis är sämre i sin NAS-version kontra desktopversion.

Ursprungligen av Erik.dv:

Att ha en media-server på en NAS bör gå fint. Dock kommer troligen inte transcode-tjänsten fungera så bra.

Det beror väl på vilken hårdvara man har på sin NAS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 12:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det beror väl på vilken hårdvara man har på sin NAS?

Visa mig en konsument NAS som har hårdvara som klarar av transcode-tjänster effektivt (eller över huvudtaget). Tom en MacMini som är mångfalldigt gånger snabbare än de snabbare NAS:arna jobbar hårt på detta som vi diskuterat i en annan tråd.

Ursprungligen av Erik.dv:

Visa mig en konsument NAS som har hårdvara som klarar av transcode-tjänster effektivt (eller över huvudtaget). Tom en MacMini som är mångfalldigt gånger snabbare än de snabbare NAS:arna jobbar hårt på detta som vi diskuterat i en annan tråd.

Finns det inga konsument-NAS:ar med Core 2 Duo 2.4 GHz eller högre?

Min gamla Mac Mini med ovan spec klarar 1080p bra iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-09 09:48

Nykterist?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-09 11:15

Uppdateringar släpar. Därför kör jag min PMS på en Macmini, och har diskarna mappade dit istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-09 11:53

Är det någon som har en Synology DiskStation DS413 och kan ge ett omdöme?
Lite nyfiken på denna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 13:47

Kollar man på ex. Synologys senaste high-end enheter så har de följande CPU:er:

DS213+ (2 diskar)
Dual Core 1.067 GHz med floating point

DS412+ (4 diskar)
Dual Core 2.13GHz med floating point

DS413 (4 diskar)
Dual Core 1.067 GHz med floating point

DS2413+ (12 diskar)
Dual Core 2.13GHz med floating point

Den sisnämnda tror väldigt få privatpersoner ens skulle titta på.

Tittar du på en normal 4-disk NAS för hemmet, ex. DS413J får du 1.6 GHz CPU utan floating point. Troligen är alla ovan enormt mycket segare än en Core 2 Duo på 2.4Ghz.

Jag tror jag läst någonstans att Plex Servern kräver just kring en 2.4Ghz Core 2 Duo för 1080p HD vad gäller transcoding. Att bara hosta filerna kräver inte så mycket kraft nej.

Ursprungligen av Erik.dv:

Kollar man på ex. Synologys senaste high-end enheter så har de följande CPU:er:

DS2413+ (12 diskar)
Dual Core 2.13GHz med floating point

Den sisnämnda tror väldigt få privatpersoner ens skulle titta på.

Ojdå. Nu känner jag mig som en byfåne, för en sån har jag hemma - som jag för övrigt är mycket nöjd med.

Den är ju ganska luftig och har två stora fläktar som snurrar på och gör den förvånansvärt tyst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-31 15:50
Ursprungligen av ace4711:

Ojdå. Nu känner jag mig som en byfåne, för en sån har jag hemma - som jag för övrigt är mycket nöjd med.

Den är ju ganska luftig och har två stora fläktar som snurrar på och gör den förvånansvärt tyst!

Haha…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 13:52

Här ska vi se…

System Requirements
• Intel (x86) versions: Core 2 Duo 1.6 GHz processor (Core 2 Duo 2.4 GHz for 1080p transcoding)
• ARM versions: 1.0 GHz processor (transcoding not supported).
• 256 MB RAM
• Gigabit Ethernet recommended for HD streaming.
• N.B. Flash and Silverlight video playback is not supported on Linux.

Download Plex Media Server for Linux

Sidär, inte för vanliga konsumentburkar då. Kanske bäst lämpat för de som bygger en egen linuxburk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 15:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Sidär, inte för vanliga konsumentburkar då. Kanske bäst lämpat för de som bygger en egen linuxburk.

Troligen. Lite irriterande att det inte finns men jag antar marknaden inte är så gigantisk.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-10-09 18:47

Det här är väl egentligen tvärt emot Plex's syfte, att streama all media, men här finns lite vägledning hur man kan göra för att köra PMS från NASen utan att den behöver transcoda.

My solution for all Apple devices - Plex Forums

Med nya PlexPass och möjligheten att sköta media managern vai webbsida så har det definitivt blivit enklare att hantera PMS på en linuxserver.

Kapar tråden här. Har inte och orkar inte läsa igenom 19 sidor, men huvudämnet verkar fint.

Jag vill ha en NAS med följande "önskemål".
- Inbyggd Torrent-klient (Sjukt gärna något med VETTIGT webinterface eller som går att styra med SSH)
- Raid (vettefan vilken siffra det är för att ha redundant disk, me så att jag inte står där med rasade diskar)
- GB ethernet
- Samba samt afp-stöd

Tänkte kasta ut min förbenade macmini och köra den här rakt ut mot nätet eller hur man skall förklara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-10 23:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Kapar tråden här. Har inte och orkar inte läsa igenom 19 sidor, men huvudämnet verkar fint.

Jag vill ha en NAS med följande "önskemål".
- Inbyggd Torrent-klient (Sjukt gärna något med VETTIGT webinterface eller som går att styra med SSH)
- Raid (vettefan vilken siffra det är för att ha redundant disk, me så att jag inte står där med rasade diskar)
- GB ethernet
- Samba samt afp-stöd

Tänkte kasta ut min förbenade macmini och köra den här rakt ut mot nätet eller hur man skall förklara.

Vilken av dagens Synologys som helst, take your pick.

Senast redigerat 2012-10-11 09:58
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-11 18:58

@PeeMan

Tror inte du hittar någon NAS med anständigt pris som har GB ethernet, möjligen Gbit(/s).

Tänk på enheterna (GB Gb).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-12 18:18

Har följt denna tråd ett tag och läst ikapp... men varför gillar ni Synology framför QNAP och ReadyNas?

De har väl bara blivit så att många här har Synology, jag har aldrig testat något annat så därför kan jag bara skriva om Synology.
Anledningen att jag valde Synology framför Qnap var att de nyss hade släppt en uppdatering på en av de modeller jag kollade på. Mest bang for the buck helt enkelt.
Som jag förstått det är Qnap och Synology ganska likvärdiga rent användarmässigt. ReadyNas skulle jag inte ge mig på efter kollat lite på deras UI.

Bevaka tråden