Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:55

Så fort någon får tag i en iPhone 3G utan abonnemang så undrar jag om den är just låst till det abonnemang eller om det går att importera denna skönhet hit till Sverige.

Öppnar därför denna diskussionstråd för oss som vill ha en iPhone men vägrar betala Telias okerpriser!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:56

Ok där råkade jag trycka "skapa tråd" lite för snabbt, kan någon moderator ändra trådens titel till köpa iphone 3g olåst utomlands....?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:59

Så mycket kostar en olåst iPhone - IDG.se

"Orange har nu gått ut med priserna på iPhone 3G och de olika abonnemang man kan välja, men också hur mycket en telefon utan abonnemang kommer gå på. 506 Euro för 8-gigabytevarianten och 606 för den med 16 får man betala. Plus 100 Euro för att bryta operatörslåset, uppger MacGeneration."

Du behöver inte vara moderator för att ändra titel
Klicka först på redigera, sen redigera igen så kan du ändra titeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:00

Tack Trineo! Köper den i frankrike isf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:05

6 740,89 för en olåst iphone som förhoppningsvis fungerar här i sverige. Värt att testa åka dit då de släpps och testa med mitt egna simkort Nästan bara det är värt resan till Franrike

håller med

Allt för att undvika Felia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:12

Är faktiskt ledig så jag skulle kunna köra en weekend den 11 - 13, men måste veta om detta verkligen är möjligt

Enligt Apples franska hemsida så slæpps den først den 17e Juli i Frankrike.
så åk inte før tidigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:31

aah... bra att veta tack

Vad är det här då?
Apple iPhone 3G : Leggi le Opinioni e compara i prezzi
Där får du ju en iphone för 499 euro, eller måste man momsa? går det inte att komma undan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 15:34

Vet inte om det är salestax som usa, annars är det bara packa upp den och använda den under flygningen så slipper man tull.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-18 16:00
Ursprungligen av 20hz:

Vet inte om det är salestax som usa, annars är det bara packa upp den och använda den under flygningen så slipper man tull.

Hallå där, gick vi inte med i EU typ förra seklet?

Senast redigerat 2008-07-18 16:16

jo men har ingen lust att åka ner dit bara för att hämta hem en iphone, känns inte riktigt ekonomiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 15:42

Med tanke att jag faktiskt är låst till tre fram till feb nästa år och du betalar närmare 10000 för din iphone (iaf jag med max abonnemanget och får ändå inte surfa obegränsat och dessutom rätt slö 3g uppkoppling) så får man en italianresa "gratis" då jag köper den. Vill bara veta om den verkligen fungerar på mitt 3 abonnemang och ev. i framtid vid uppdateringar så slipper man tjafsa vid varje update.

För min del skulle en iPhone kosta närmare 20000 om jag byter till telia. Vilket är lite mer än att betala 5000 kr för iphonen och sedan resan på 2500 cirka och får en weekend i italien.... endast en tanke

Är det några nackdelar om man åker till Italien och köper en olåst för €499 och använder den med ett tre-abonnemang?
Funkar alla tjänster?
Funkar A-GPS med tre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 19:35

gpsen har inget med själva abonnemanget ... dock behöver man ha 3g/edge för att ta sig till ex googlemaps, sedan är det sateliterna som synkas endast med mobilen. Vad jag förstår så ska ju faktiskt allt fungera som den amrikanska versionen förutom voicemail då denna är at&t påfund. Jag är iaf sjukt sugen på dra dit den helgen då den lanseras och mata in mitt 3 simkort och testa... fungerar den så blir allt plötsligt väldigt mycket bättre och billigare.. tänk framför allt att få surfa i turbo 3g hastighet. Helt utan begränsningar som ex telia har. Dvs över 5 gb i månaden så börjar det gå långsammare....

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-27 20:18
Ursprungligen av 20hz:

Helt utan begränsningar som ex telia har. Dvs över 5 gb i månaden så börjar det gå långsammare....

Vart står det att det är så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 20:31
Ursprungligen av Jetwash:

Vart står det att det är så?

Spekulerar... men med tanke på att man kan köpa en olåst iphone i frankrike och italien (är det fler?) och där har vi precis som sverige olika leverantörer ... inte sant?

Med tanke att GPS har inget med telefonioperatörer att göra så lär inte Telia tillhandahålla GPS funktion som endast fungerar för dem. Sedan kan vi även tänka på att Telia inte är direkt snabba med nya saker och teknik i och med att man kommer kunna använda andra Telia-abonnemang mer än dessa som de publicerat så, nej jag tror inte detta är något som endast Telia eller nu den leverantör tillhandahåller iPhone för respektive land.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-27 20:52
Ursprungligen av Jetwash:

Vart står det att det är så?

Citerar mig själv

http://www.99.se/operat-rer-abonnemang/245760-telia-f-rbeh-ller-sig-r-tten-att-begr-nsa-surfhastighet.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 20:34

Btw.. gör en sökning på "gps" här: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!.

Läs där att inget står att de tillhandlahåller en gps tjänst utan endast att med hjälp av edge/3g och wifi kan du använda gpsfunktioner. Och då genom googlemaps som jag även kan triangelsynka redan nu på mitt 3 abonnemang och min gamla sony ericssonmobil!

edit:
Men som sagt... vi får väll se... Jag åker nog faktiskt ner den dagen då telefonerna släpps. Blir det Italien eller Frankrike eller något annat återstår att se. Men jag och tjejen kan få en liten resa och det var redan inplanerat. Kanske fungerar det när jag testat mer simkortet... eller så gör det icke och då får jag väll hitta en annan lösning.

Dock undrar jag hur dessa olåsta mobiler kommer kunna uppdateras med nya funktioner då den måste aktiveras, men det kanske kommer info om detta rätt snart.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-27 20:44

GPS:en i iPhone är av typen A-GPS, den funkar som en helt vanlig GPS och får hjälpdata från mobilnätet när man har dålig mottagning från sateliter. Den är operatörsoberoende så Telia har eller behöver inte tillhandahålla med nåt.
Så här skriver Nokia om A-GPS:
Nokia Sverige - Nokia Maps - Assisted GPS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 20:49

Som jag precis sa.. men tack för faktat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 21:00

Håll ögon och öron öppna ang aktiveringen för dessa.. i värsta fall får jag ta en weekend någon vecka senare efter lanseringen / alt kanske hitta någon som importerar dessa för att se om detta är ens möjligt. Det är det enda som kan hindra oss att importera den. Trist att det ska behöva bli såhär igen. Men måste säga att Telia inte direkt gjort det bästa av situationen. :/

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-27 22:07

Drar nog till Frankrike, polarn berättade att Ryan Air har biljetter för 299kr/turen om inte ännu billigare. Lär finnas till Italien också, tar man en 100 kr extra för varje mobil man köper åt polarna så är flygbiljetten betald. Det blir garanterant något i den stilen för mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 23:30
Ursprungligen av broel:

Drar nog till Frankrike, polarn berättade att Ryan Air har biljetter för 299kr/turen om inte ännu billigare. Lär finnas till Italien också, tar man en 100 kr extra för varje mobil man köper åt polarna så är flygbiljetten betald. Det blir garanterant något i den stilen för mig!

Jag åker inte dit i syfte att tjäna på det utan för att komma hem med en UNDERBAR mobiltelefon som fungerar med mitt 3

Men någon mer som skulle vilja ha en iPhone när jag gör den här resan?

Alex

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-06 16:29
Ursprungligen av 20hz:

Jag åker inte dit i syfte att tjäna på det utan för att komma hem med en UNDERBAR mobiltelefon som fungerar med mitt 3

Men någon mer som skulle vilja ha en iPhone när jag gör den här resan?

Alex

Hej!

Är det fortfarande aktuellt att du ska göra en sådan resa så är jag helt klart med! Betalar extra till dig som reser som tack för hjälpen :). Skicka ett PM om det blir av.

Tycker för övrigt Apple gjorde ett stort misstag som inte låter Tre sälja iPhone, de har den bästa 3g tjänsten och har väldigt bra priser på både abb och tjänster.

/ / / David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 17:30
Ursprungligen av Seroxat:

Hej!

Är det fortfarande aktuellt att du ska göra en sådan resa så är jag helt klart med! Betalar extra till dig som reser som tack för hjälpen :). Skicka ett PM om det blir av.

Tycker för övrigt Apple gjorde ett stort misstag som inte låter Tre sälja iPhone, de har den bästa 3g tjänsten och har väldigt bra priser på både abb och tjänster.

/ / / David

I och med att du behöver ett italienskt visakort så kommer jag låta några vänner som är bosatta i Italien just köpa en åt mig och sedan skicka. Ska jag kolla om de kan skeppa en åt dig med?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-06 17:55
Ursprungligen av 20hz:

I och med att du behöver ett italienskt visakort så kommer jag låta några vänner som är bosatta i Italien just köpa en åt mig och sedan skicka. Ska jag kolla om de kan skeppa en åt dig med?

Hej igen!

Ja de hade varit super om du kunde kolla upp det!
Allt för och slippa Telia o använda mitt 3Flatrate abb i iPhonen

Skicka ett PM om de går så löser vi allt med betalning osv.

/ / / David

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-06 21:07

Vet ni priserna i italien? Har oxå vänner där som kan köpa åt mig.
I swiss kostade 16gb 3600kr för pay & go, är det liknande priser i italien? Upplåst oxå?

Bevaka tråden