Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PwnageTool 2.0 släppt! Fungerar på iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 415 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av AcidRage:

Det går att köpa en utan abb hos Telia, prata med någon du känner som är bunden hos Telia.

Dom får lov att köpa en iPhone per personnummer för 5400:- 16Gb

Ehm va?

Ursprungligen av AcidRage:

Det går att köpa en utan abb hos Telia, prata med någon du känner som är bunden hos Telia.

Dom får lov att köpa en iPhone per personnummer för 5400:- 16Gb

Ja, man får lov att köpa till fullpris.

Telefonen är fortfarande LÅST till Telia då och det är en 3G (2G finns bara piratimporterad i Sv) och den tillåter bara nedladdning av godkända program från Apples Appstore.

Vad hela den här diskussionen handlar om är att en del vill kunna:

1) Köra ngn annan operatör

2) Många har en 2G med version 1.1.4 (el liknande) och vill uppgradera till 2.0 UTAN att luren i samma ögonblick förvandlas till en tegelsten (slutar fungera)

3) Man vill Jailbreaka ("släppa lös" den) så att man kan komma åt filsystemet och installera vad man vill, ÄVEN sådant som Apple INTE godkänner i sin Appstore.

Sorry om det blir en upprepning på frågan..

Har läst runt och verkar inte hitta ett svar på det..

Går det att Jailbreaka sin 3G lur så man kan ändra tex landskoderna (Har Centrex)?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 15:27
Ursprungligen av AcidRage:

Sorry om det blir en upprepning på frågan..

Har läst runt och verkar inte hitta ett svar på det..

Går det att Jailbreaka sin 3G lur så man kan ändra tex landskoderna (Har Centrex)?

Då har du inte letat tillräckligt. Det står i den här tråden annars står det i FAQn.

//Rob

Det går att jailbreaka 2.0 med kommande PwnageTool (som inte är släppt ännu) på iPhone 3G, men det går inte att låsa upp den. Det finns i dagsläget ingen SIM-upplåsning för iPhone 3G, varken äkta eller ens påstådd.

Ursprungligen av Adrian B:

Det går att jailbreaka 2.0 med kommande PwnageTool (som inte är släppt ännu) på iPhone 3G, men det går inte att låsa upp den. Det finns i dagsläget ingen SIM-upplåsning för iPhone 3G, varken äkta eller ens påstådd.

I italien så är det väl äkta och lagligt?

Ursprungligen av poseidon84:

I italien så är det väl äkta och lagligt?

Jo, men det är en annan form av upplåsning, det är den upplåsning som Apple utför i vissa länder, förutsatt att man betalar för det.

Vad som däremot är oklart är om den är helt fri eller t.ex. bunden till ett land som den franska påstods vara.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men det är en annan form av upplåsning, det är den upplåsning som Apple utför i vissa länder, förutsatt att man betalar för det.

Vad som däremot är oklart är om den är helt fri eller t.ex. bunden till ett land som den franska påstods vara.

I någon tråd här så var det väl en bekant som hade satt i sitt 3-kort i en 3G i Italien och det hade fungerat. Så dom var "äkta upplåsta" och inte bara upplåst för det landet. Rätta mig gärna om jag har fel

Ursprungligen av poseidon84:

I någon tråd här så var det väl en bekant som hade satt i sitt 3-kort i en 3G i Italien och det hade fungerat. Så dom var "äkta upplåsta" och inte bara upplåst för det landet. Rätta mig gärna om jag har fel

Ah, det kan mycket väl stämma. Jag har inte haft koll på den biten. Det vore ju förstås den bästa sortens upplåsning för den har garantin intakt och borde fungera efter en uppdatering eller återställning också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 20:40

Är den upplåst så är den upplåst. Det finns minst en här på forumet som har en fransk iPhone och den verkade fungera även i Sverige. Problemet återstår att köpa en Italiensk eller Belgisk iPhone eftersom man måste uppge var man bor.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Är den upplåst så är den upplåst. Det finns minst en här på forumet som har en fransk iPhone och den verkade fungera även i Sverige.

Aha, och utan att den var upplåst med något verktyg?

Jag minns artiklar som denna och speciellt vissa kommentarer pekade på en landslåsning:

I can confirm phones are country locked. Called Orange they said it is an Apple issue. Called Apple, they say Orange should not have advertised their phones as fully unlocked. Called Orange again and now they admit it. They would reimburse me. Received a mail from Apple saying this COULD be taken care of. Asked about being more specific: they replied case is closed, they dont guarantee a solution, but I could hope in one.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 23:02

Kanske är det så men det låter smått otroligt. Men jag har ingen upplåst iPhone så jag kan inte uttala mig om det stämmer eller inte. Tycker hela simlåsningen är idiotisk. Jag har använt Apple datorer sen tidig 90 tal men tycker simlåsningen är det dummaste som Apple har någonsin gjort. Släpp iPhonen fri!

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Kanske är det så men det låter smått otroligt. Men jag har ingen upplåst iPhone så jag kan inte uttala mig om det stämmer eller inte. Tycker hela simlåsningen är idiotisk. Jag har använt Apple datorer sen tidig 90 tal men tycker simlåsningen är det dummaste som Apple har någonsin gjort. Släpp iPhonen fri!

//Rob

Smartaste de gjort ur kapitalist-synpunkt. Att välja en operatör, att ge exklusiv rätt. DET är att generera pengar det!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 02:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Smartaste de gjort ur kapitalist-synpunkt. Att välja en operatör, att ge exklusiv rätt. DET är att generera pengar det!

Dom tjänar mer pengar med AppStore än med att låsa telefonen till en operatör och på så sätt sälja färre iPhones. Inte så smart.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Dom tjänar mer pengar med AppStore än med att låsa telefonen till en operatör och på så sätt sälja färre iPhones. Inte så smart.

//Rob

Jag tror att Apple har ett par riktigt slipade "nissar" som räknar på alla tänkbara scenarion och de har nog kommit fram till att dagens modell är det som är bäst för Apple just nu, både ekonomiskt och av andra anledningar. Eller sitter du på en uträkning där du kan bevisa motsatsen?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-15 02:52
Ursprungligen av Robo-X:

Dom tjänar mer pengar med AppStore än med att låsa telefonen till en operatör och på så sätt sälja färre iPhones. Inte så smart.

//Rob

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tror att Apple har ett par riktigt slipade "nissar" som räknar på alla tänkbara scenarion och de har nog kommit fram till att dagens modell är det som är bäst för Apple just nu, både ekonomiskt och av andra anledningar. Eller sitter du på en uträkning där du kan bevisa motsatsen?

Håller med Martin Pettersson där, Apple är inte dumma även om det kan verka så för oss utomstående, det logiska om det inte handlar om pengar vore makt och kontroll.

Maktutövning är kostsam. Ju mindre maktresurser en makthavare behöver använda, desto billigare blir det för honom. Det gäller därför att finna metoder som kostar så lite som möjligt för den som innehar makten.

Wikipedia: Makt - Wikipedia, den fria encyklopedin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 07:37
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tror att Apple har ett par riktigt slipade "nissar" som räknar på alla tänkbara scenarion och de har nog kommit fram till att dagens modell är det som är bäst för Apple just nu, både ekonomiskt och av andra anledningar. Eller sitter du på en uträkning där du kan bevisa motsatsen?

Man skall inte tro att allt Apple gör är korrekt uträknat. Tänk bara på den misslyckade (och övergivna) modellen med vinstdelning med operatörerna för iPhone 2g...

Ursprungligen av Adrian B:

Det går att jailbreaka 2.0 med kommande PwnageTool (som inte är släppt ännu) på iPhone 3G, men det går inte att låsa upp den. Det finns i dagsläget ingen SIM-upplåsning för iPhone 3G, varken äkta eller ens påstådd.

Jag är inte insatt. Men läste på PWN-bloggen att de även brytit "chain of trust" på booten även i 3G. Rätta mig om jag har fel, men borde de då inte kunna komma åt baseband och därmed även låsa upp 3G Phonen?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-14 19:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag är inte insatt. Men läste på PWN-bloggen att de även brytit "chain of trust" på booten även i 3G. Rätta mig om jag har fel, men borde de då inte kunna komma åt baseband och därmed även låsa upp 3G Phonen?

Jo men som "bushing" skriver:
"The security of the 3G baseband is stronger than that of the 2G iPhone, so a new unlock will have to be developed for it. No, we don't know how long that will take."

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag är inte insatt. Men läste på PWN-bloggen att de även brytit "chain of trust" på booten även i 3G. Rätta mig om jag har fel, men borde de då inte kunna komma åt baseband och därmed även låsa upp 3G Phonen?

Som Jetwash är inne på (utan att länka *host* ) är att dev-folket i kommentarerna till t.ex. senaste artikeln säger att SIM-upplåsning på iPhone 3G inte är fixat ännu, förutom citatet ovan skriver bushing också:

No, this means we will be able to "Jailbreak" 3Gs. SIM-Unlocking is a separate challenge.

och:

AFAIK, the release will have jailbreak for both models of iPhone, and will include BootNeuter to unlock 2G iPhones.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-14 22:01

en på macworld som köpt en obunden i italien som funkade med en gång med comvic och telenor

Inlägg #5 i denna tråden:
Obunden iPhone 3G, vart? - MacWorld Forum - allt om Mac och iPod

Jag tror dessutom att man måste se det i ett längre perspektiv och ta in betydligt fler saker i beräkningen än vad vi "vanliga dödliga" kan se för att förstå hur Apple resonerar.

Om man jämför med iPod så släpptes den första generationen enbart till Mac.
Om jag får spekulera så berodde det dels på att Apple kunde känna av marknaden och dels för att få in reaktioner från användare. Sedan kom iPod generation två som även fungerade med Windows.
Steve kunde dessutom förhandla i lugn och ro med skivbolagsjättarna om experimentet iTunes (Music) Store som i början endast blev tillgängligt i USA/Kanada.
Jämför det med att första generationens iPhone först släpptes endast i USA låst till AT&T och utan möjlighet att installera 3:e parts program.
Nu är generation två (iPhone 3G) släppt i större delen av världen med möjlighet att kunna installera 3:e-partsprogram men är fortfarande operatörslåst.
Dels beror det på att Apple vet att de har förhandlingskraft mot operatörerna med tanke på hypen/populariteten att få igenom saker som kräver jobb från operatörens sida, t.ex Visual Voicemail.
Så jag tror att en operatörsfri iPhone kommer dyka upp, men inte denna gång utan framöver. Det känns som att Apple tar ett steg i taget i sin strategi vilket gör många sura under resans gång.

Och för att få diskussionen på rätt köl igen. (Sorry för OT)
Från dev-teams senaste bloggpost: We all love iPhone

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Och för att få diskussionen på rätt köl igen. (Sorry för OT)
Från dev-teams senaste bloggpost: We all love iPhone

Jo precis, detta är ju ett svar till GeoHotz yiPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 11:34
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Och för att få diskussionen på rätt köl igen. (Sorry för OT)
Från dev-teams senaste bloggpost: We all love iPhone

Jag kanske är sen på bollen, de flesta har nog redan sett detta.

Kollar man i koden till ovanstående sida så finns kodbiten:

var end=2*2*2*2*2*3*3*42227*11;

Multiplicerar man siffrorna med varandra (dock inte 11) och sedan lägger på två nollor på slutet blir det: 1216137600

Se detta som unixtid, kör dessa siffror genom tex. Epoch Converter - Unix Timestamp Converter . Då får man fram:

Tue, 15 Jul 2008 16:00:00 GMT

Långsökt, eller relevant realese datum och tid?

Senast redigerat 2008-07-15 14:22

haha, du har för mycket fritid.

Ursprungligen av generuss:

haha, du har för mycket fritid.

eller läst alla blog svaren var en massa folk som hade olika teorier om den där tiden.
Men detta svar verkar troligast om man ser till Geo's sida som också räknar ner tills idag.

En timme kvar alltså. Jävligt spännande! Sjukt taggad på App store!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 15:21
Ursprungligen av hiphop_joe04:

En timme kvar alltså. Jävligt spännande! Sjukt taggad på App store!

Klockan 16 GMT är väl klockan 18 svensk tid? Så det är tyvärr lite längre tid kvar tyvärr.

Ursprungligen av qxziw:

Klockan 16 GMT är väl klockan 18 svensk tid? Så det är tyvärr lite längre tid kvar tyvärr.

Fuck, missade jag så på tiden? Skit också, krockar ju med Nintendos e3-presskonferens

Bevaka tråden