Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visual Voicemail med Telia?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ja, finns visual voicemail för telia?

Nej, inte än.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 19:28

Slog ihop 2 trådar om det ser konstigt ut i början.

OMGPLZ! Menar ni på fullaste allvar att det inte ens finns Visual Voicemail i Iphone 3G än?!?!?!
Det här är ju förfan största flioppen jag hört. Det är ju typ ENDA anledningen till att jag ens övervägt att skaffa en 3G Phone!

  • Medlem
  • 2008-07-15 23:40
Ursprungligen av PeeMaN:

OMGPLZ! Menar ni på fullaste allvar att det inte ens finns Visual Voicemail i Iphone 3G än?!?!?!
Det här är ju förfan största flioppen jag hört. Det är ju typ ENDA anledningen till att jag ens övervägt att skaffa en 3G Phone!

Om det var det enda skälet kanske du skulle ha kollat först innan du köpte den. Om den skaver i fickan kan jag köpa den (om den är vit).

Ursprungligen av Baron:

Om det var det enda skälet kanske du skulle ha kollat först innan du köpte den. Om den skaver i fickan kan jag köpa den (om den är vit).

Haha, jag har ju inte köpt den, men jag övervägde. Men hatet mot Telia och deras rufflarpriser tog överhand. Jag älskar min 2G med grå baksida

  • Medlem
  • 2008-07-15 23:39

Sluta tjafsa om den här trådens existens. Det är klart att ett tydligt avgränsat ämne förtjänar en egen tråd om den tråden inte redan finns.

En fråga per tråd är grundläget. Att det finns Tråden för oss som fått iPhone 3G är för att det är en ny företeelse. Det finns tex ingen aktuell "Vi som har fått iPod Classic 30 GB-tråden".

Admin

Är det någon som vet, eller har hittat statistik om, i hur många länder som Visual Voice Mail inte existerar i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 08:41

Om Visual Voicemail (en funktion som inte finns hos någon operatör i Sverige) är en no-go så borde man nog se över behovet.

Själv önskar jag självklart att Telia ordnar Visual Voicemail men såvitt jag vet är deras Voicemail system sproilans nytt så oddsen är ganska höga att de gör det. (Alltså ganska liten sannolikhet)

De sa väl i någon pressläcka att det skulle dyka upp senare under hösten?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-07-16 11:45

Jag hoppas innerligt att Visual Voicemail ploppar upp. Hittade en lista på apple hemsida som visade vilka land som ska inneha vissa tjänster. Sweden står med under Visual Voicemail listan. Dock har jag inte kvar länken, ska leta. Om jag hittar den Så länkar jag.

För mig är Visual Voicemail trams. Om jag missade så många samtal att jag behövde Visual Voicemail för att hantera det - så skulle jag lägga av med mobiltelefon...eller köra hemligt nummer och endast använda mail.

Ursprungligen av Zimmerman:

För mig är Visual Voicemail trams. Om jag missade så många samtal att jag behövde Visual Voicemail för att hantera det - så skulle jag lägga av med mobiltelefon...eller köra hemligt nummer och endast använda mail.

Då har du verkligen inte greppat vad det handlar om. Istället för att behöva knappa in numret till telelådan och stå och knappa för att gå framåt, bakåt och ta bort meddelanden så gör man det med en player i mobilen. Det handlar inte om hur många samtal/meddelanden man får, det handlar om enkeltheten. Det är så vackert, det är så apple... som _någon_ sa =P

Jo men det är ju just detta jag greppat...och därav min åsikt uttryckt i inlägget.

Ursprungligen av PeeMaN:

Då har du verkligen inte greppat vad det handlar om. Istället för att behöva knappa in numret till telelådan och stå och knappa för att gå framåt, bakåt och ta bort meddelanden så gör man det med en player i mobilen. Det handlar inte om hur många samtal/meddelanden man får, det handlar om enkeltheten. Det är så vackert, det är så apple... som _någon_ sa =P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 23:58
Ursprungligen av Zimmerman:

För mig är Visual Voicemail trams. Om jag missade så många samtal att jag behövde Visual Voicemail för att hantera det - så skulle jag lägga av med mobiltelefon...eller köra hemligt nummer och endast använda mail.

Du kanske är nåbar på din mobil hela din vakna tid? Ständig jour liksom?

Men jag stänger av den (eller låter bli att svara) flera timmar i sträck dagligen för att veta att man har lugn och ro och inte bli störd. Så man kan arbeta eller roa sig. Jag bestämmer själv när det passar mig att vara nåbar.

Då tar röstbrevlådan emot samtalen och jag svarar tillbaka senare. I det läget vore visual voicemail superbra.

Totalt ointressant för mig också. Har kanske fått två meddelanden i min röstlåda de senaste 3 åren. Men jag kan ju förstå att en del skulle uppskatta funktionen.

Ni som inte saknar den här tjänsten har för lite vänner och affärs-samtal och så var det med det

Ursprungligen av PeeMaN:

Ni som inte saknar den här tjänsten har för lite vänner och affärs-samtal och så var det med det

Det är mest det att ingen jag känner talar in något på sådana lådor. De flesta bara tycker det är jobbigt och irriterande. Jag ser ju att de ringer så jag kan ju ringa tillbaka när det passar. Olika kretsar och vanor helt enkelt :).

Ursprungligen av phindus:

Det är mest det att ingen jag känner talar in något på sådana lådor. De flesta bara tycker det är jobbigt och irriterande. Jag ser ju att de ringer så jag kan ju ringa tillbaka när det passar. Olika kretsar och vanor helt enkelt :).

Det handlar om att ha ett kort och koncist meddelande.
"Prata efter pipet"...
När jag ändrade min luffiga : "Välkommen till röstbrevlåda" till det så började folk prata in

Och jag har inte ens röstbrevlådan aktiverad.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-16 23:39

Jag har inte heller någon röstbrevlåda aktiverad. jag ser ju att jag fått missat samtal och ringer upp om jag vet vem det är eller så tar jag reda på vem det är som har ringt och om det är värt att ringa upp

Edit: Men jag har full förståelse för att det skulle underlätta väldigt för de personer som använder sig av röstbrevlåda.

Senast redigerat 2008-07-17 00:52

Alltså - dom som inte får tag i mig skickar ett mail eller sms. Att prata in saker på svarare är ju helt ute - det förekommer knappt alls i mitt liv och jobb i Sthlm Sverige år 2008. IT är här. Svarare är 80-tal.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alltså - dom som inte får tag i mig skickar ett mail eller sms. Att prata in saker på svarare är ju helt ute - det förekommer knappt alls i mitt liv och jobb i Sthlm Sverige år 2008. IT är här. Svarare är 80-tal.

Haha, "i stora fina Tjockholm":cool:
Folk pratar in mer och mer på svarare. Inom vissa arbetsområden skickar man inte sms om jobb och möten. Mail kanske låter som en UNDERBAR idé för det. Men testa att maila en byggmästare, rörmokare, hantverkare eller någon annan med liknande jobb när du inte får svar på telefonen. Har du tur får du svar inom en vecka. Ni i IT-Stockholm får nog öppna ögonen och inse att alla inte sitter framför en dator mellan 8 och 17

Jag visste att Sthlm's-hatet skulle triggas (direkt man ens nämner Sthlm) (jag är dock inte Stockholmare - jag är Norrlänning och är bara på besök sedan 1981)

Jag kan ju bara berätta om mina erfarenheter i mitt jobb, liv, geografisk plats och tid = Sthlm 2008. Att detta ska uppröra är barnsligt.
Att lämna meddelande på telefonsvarare existerar knappt längre i min värld. Det är inte mitt "fel". Det bara ÄR så.

Att en del av er andra här på tråden har andra erfarenheter - och analyser om framtidens telefonsvareri - kan jag inte ha åsikter om...jag lever inte i den världen. Jag vet dock att också fax används på sina ställen - men inte i min värld.

Nej, min gamla mamma fixar inte heller sms...dock har hon mail...men hon pratar ibland in saker på min svarare. Behöver jag då VoiceMail för detta? Alltså - VoiceMail är ju en effektiv lösning för stora mängder meddelande på svarare. Detta är ett verktyg som inte längre behövs i min värld. Lika lite som rabatt på faxpapper.

Är det verkligen ingen mera här som fattar vad jag pratar om?

Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, "i stora fina Tjockholm":cool:

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det verkligen ingen mera här som fattar vad jag pratar om?

Jodå, men jag tror det har helt och hållet att göra med vilket yrke man har.
Sitter man på en skrivbordstjänst och får springa på möten stup i kvarten är det säkert asbra. Men för vanliga dödliga som inte sitter och skaver behövs det väl knappast?

Varför stänga av telefonen?
Varför inte sätta på ljudlös och stänga av vibratorn?
Då ser man vilka som ringt och kan ringa tillbaks...
svarare kostar bara pengar att lyssna av och prata in på, helt onödigt....

Och vill personen ifråga något viktigt så ringer den igen, och så ÄR det ju bara....

... i min värld.

I mitt jobb måste vi ha en mobilelefon och kolla meddelanden under dagen. Det beror på att vi rör oss mellan olika arbetsplatser och sällan kan sitta still och ha en telefontid. Jag har oftast telefonen avslagen men kollar 2-3 ggr per dag om det kommit in något på röstbrevlådan. Privat använder jag gärna SMS och MMS samt kollar på min e-mail genom mobilen.

Och vill personen ifråga något viktigt så ringer den igen, och så ÄR det ju bara....
Så kan inte jag tänka utan räknar med att alla är lika upptagna och svåra att nå. I mitt arbete är det underförstått att man hör av sig tillbaka när någon har sökt en. Det här beror nog mycket på vilket slags arbete man har. I min värld är telefonsvararen mycket levande.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-22 06:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det verkligen ingen mera här som fattar vad jag pratar om?

Absolut! I stort sett INGEN i min närhet använder röstbrevlådan idag, och jag kommer ärligt talat inte ihåg någon gång jag ens lyssnat av röstbrevlådan på min iPhone, och när jag gjort det har den väl mest innehållit folk som suckat och lagt på.

Jag kan däremot se framför mig att röstbrevlådan kommer användas mer när man får ett elegantare sätt att hantera funktionen, men jag ser inte vitsen av att gnälla över ett behov jag inte har än

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 00:50

Hmmm. Jag har aldrig fått ett E-mail från min Mamma. Och jag tror inte hon har skickat ett SMS i hela sitt liv

För ett par år sedan skaffade mina föräldrar en trådlös DECT-telefon till hemmet. Den tog hon med sig då hon åkte in till stan för att besöka mig. Hon kunde inte begripa varför telefonen slutade att fungera då hon stod utanför min port och försökte nå mig...

Min mamma är inte ens 80-tal

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-17 09:12
Ursprungligen av pesc:

Hmmm. Jag har aldrig fått ett E-mail från min Mamma. Och jag tror inte hon har skickat ett SMS i hela sitt liv

För ett par år sedan skaffade mina föräldrar en trådlös DECT-telefon till hemmet. Den tog hon med sig då hon åkte in till stan för att besöka mig. Hon kunde inte begripa varför telefonen slutade att fungera då hon stod utanför min port och försökte nå mig...

Min mamma är inte ens 80-tal

HAHA, fan vad bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 07:51

Zimmerman: Njae, du har inte helt rätt där faktiskt. Trenden går mot globalisering av telefonin på de globala företaget och där är voicemail stort. Trenden går snarare åt att vi svenskar får anpassa oss efter amerikanarnas fetisch för voicemail än att vi får lära dom att maila.
Detta säger jag med min bakgrund som totalt insyltad i IT Stockholm Sverige 2008 som du så fint uttryckte det.

Bevaka tråden