Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visual Voicemail med Telia?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-21 14:14

För oss som arbetar ganska mycket och veckorna är fulla med olika sammanträden, möten, seminarier och besök så är röstbrevlådan en självklar service till alla de som vill nå en - där de kan lämna ett meddelande.

Jag får flera röstmeddelanden varje dag. Ibland har man telefonen på ljudlös när man är på möten, ibland är den helt avstängd. Att då under ett sammanträde (typ 2-4 olika varje dag) så vore det perfekt med visual voicemail, för i dessa tider så är det tyvärr verklighet att man samtalssorterar. Dvs. man svarar inte på dolda nr när man är upptagen, men ser man att "aha - henne/honom måste jag svara direkt" så gör man det. Samma sak med röstmeddelanden, man kanske väntar på ett besked från någon, och kan då prioritera vilka meddelanden man lyssnar av först.

Jag är inte unik, många i dagens läge har jobb där många ständigt försöker nå en och då måste man tyvärr prioritera vilka man svarar först, direkt och vilka man ringer tex. på kvällen när man kommit hem. Visual voicemail var en av funktionerna som gjorde att jag valde iPhone, men inte heller detta (och mycket annat med den här nedrans telefonen) fungerar.

Mycket besviken iPhone 3G-ägare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 15:43

Håller inte med om att det är 80-tal med att lämna meddelanden på mobilsvar. Det handlar om effektivitet. Inte lägger jag på för att skicka ett sms eller maila om någons mobilsvar går igång. Då lämnar jag ett meddelande istället. Så funkar de flesta av mina vänner och de jag har kontakt med i jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 21:44

Visual voicemail är en funktion som jag saknar. Det är en modern och snygg lösning för att fräscha upp en gammal men oerhört användbar teknologi. Att behöva ringa ett nummer för att lyssna av sina meddelanden känns ju inte som 2008. Att skicka meddelanden eller mail tycker inte jag ersätter telefonsvararen. Det har en annan tyngd att få ett röstmeddelande skickat till sig och det är ofta lättare att snabbt få fram det man vill ha sagt.

i jobbet ja, det var precis det jag skrev ju...
"Jodå, men jag tror det har helt och hållet att göra med vilket yrke man har."

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-22 06:41

Varför blir alla så upprörda över att olika personer har olika behov? Låt de som använder sig av tel-svar använda det och jag förstår att dom personer också vill ha visual voice mail. Det är ju inte direkt en nackdel att kunna välja bland sina inpratade meddelanden om man använder sig av det.

Personligen har jag inte ens något tel-svar att prata in på, har tagit bort den tjänsten. Dock så använder jag inte min telefon i jobbet utan enbart för privata sammtal och ringer upp om någon ringt. Har någon ringt från hemligt nr får dom ringa igen när jag har signalen på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 09:30

Zimmerman: Du får helt enkelt ta pucken på den här för det var du som stoltserade med att "i min värld 2008 i sthlm finns inte telesvarare"... jag jobbar i Stockholm, är infödd stockholmare och jobbar i IT-världen och tro mig, jag ser vansinnigt mycket användning för Visual Voicemail. När jag jobbade i en av Sveriges största mediekoncern så upptäckte jag att då gick gränsen för hur många voicemails som rösten säger gick vid 40... sedan vart det bara "Du har många meddelanden" istället för "Du har 23 meddelanden". Nu vet jag att de har ökat denna gräns men vet inte var den ligger i dagsläget, däremot kan jag ta reda på det genom ett samtal då jag känner personer som garanterat har hört det meddelandet nyligen.

För att slå lite på din stolthet eftersom du hade så kaxigt svar kan jag säga att de som inte använder svarare är fotfolket inom IT. Kommer du upp lite i hirearkin så går det bakåt i tiden och svarare är det högre prio på än mailservern.

Sen när man diskuterar funktioner så gäller det att ha lite självdistans, det går verkligen inte att tänka bort en funktion bara för att den inte passar in i ens egen värld. Det gäller att kunna lyfta blicken och inse att precis så värdelös den är för dig så är den precis lika oumbärlig för en annan. Och det har inte att göra med vilken ställning man har i livet utan snarare hur man arbetar.

För att dra en liknelse, för er som tycker att finessen visual voicemail inte behövs. Jag tror att en rörmokare tycker likadant om era mailservrar och ni tycker så om hans rörtång, men ändå kan ingen av er vara utan just de två!

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-30 17:16
Ursprungligen av Trineo:

Zimmerman: Du får helt enkelt ta pucken på den här för det var du som stoltserade med att "i min värld 2008 i sthlm finns inte telesvarare"...

Sen när man diskuterar funktioner så gäller det att ha lite självdistans, det går verkligen inte att tänka bort en funktion bara för att den inte passar in i ens egen värld. Det gäller att kunna lyfta blicken och inse att precis så värdelös den är för dig så är den precis lika oumbärlig för en annan. Och det har inte att göra med vilken ställning man har i livet utan snarare hur man arbetar.

För att dra en liknelse, för er som tycker att finessen visual voicemail inte behövs. Jag tror att en rörmokare tycker likadant om era mailservrar och ni tycker så om hans rörtång, men ändå kan ingen av er vara utan just de två!

Så bra skrivet!
Det där med att lyfta blicken och ha lite självdistans passar in på fler trådar. Jag har skrivit några inlägg i olika trådar om saknade funktioner och direkta brister som iPhone har, tex. inte kunna skicka/ta emot kontakter via sms eller bluetooth, att inte kunna synca utan den där löjliga sladden - dvs. kunna synca kalender och kontakter via BT som man kan med typ alla andra moderna telefoner.

Vad händer: jo man blir överöst med en massa spekulationer som liksom "snillena spekulerar" i varför Apple valt hit och dit, marknadsstrategier, prioriterat bort mm. Nästan lite kufiskt vilket tunnelseende bara för man påpekar några de facto brister som iPhone har - trots att den kommer från vårt favorit-frukt-företag.

Även Apple kan göra fel, och det enda som hämmar utvecklingen är om alla likt lemlar bara går åt det håll som Überguru Steve pekar utan att fråga eller ifrågasätta. Lite OT kanske. Betr. Visual Voicemail, så är det en funktion jag innerligt trodde skulle funka även i Sverige - det är liksom en "killer app" för iPhone. Men inte heller det funkar.

Så då återstår det: varför köpa en iPhone egentligen? Troligen bara för att det "rätt" logga på baksidan, blänkande fin. Egentligen har den har tyvärr för många brister för att motivera den extra kostnad det inneburit att köpa den.

  • Medlem
  • 2008-07-30 20:58
Ursprungligen av jiba:

Vad händer: jo man blir överöst med en massa spekulationer som liksom "snillena spekulerar" i varför Apple valt hit och dit, marknadsstrategier, prioriterat bort mm. Nästan lite kufiskt vilket tunnelseende bara för man påpekar några de facto brister som iPhone har - trots att den kommer från vårt favorit-frukt-företag.

Om det här spåret fortsätter lyfter jag ut tråden till en egen diskussion.
Admin

Detta är ett forum för specialintresserade. Förvänta dig kommentarer om du påpekar att ett av föremålen för det gemensamma intresset är dåligt.
Tunnelseende är dessutom inte en egenskap du kan pådyvla alla som möter dina synpunkter. De flesta diskussionerna som tar fart innehåller övervägande förhållandevis överlagda resonemang.

Du har rätt i allt du skriver. Varför du inte förstår att jag bara utgår ifrån egna erfarenheter när jag skriver - att jag inte gör anspråk på den kosmiska sanningen - förstår jag dock inte. Någonting klickar hos dig. Jag har t.o.m. uttryckligen förklarat att jag endast klämmer ur mig åsikter - som alla andra. Det är trist att man ska måsta påminna om något så självklart och trivialt. Nivån blir då så låg och babblig.

Här kommer det igen - det som är roten till hat (jag måste ju tala sanning...eller ska jag ljuga för att ni inte ska se rött?) : I min värld 2008 i sthlm finns inte telefonsvarare. Ingen använder sådant. Telefonsvarare - framför allt att lämna meddelande på dom - är ett skämt...något som bara gamla farmor och mammor gör. Jag umgås med mediearbetare, IT-folk, teaterfolk, byggjobbare, arkitekter och landsting/kommunaljobbare.

Att telefonsvarare fortfarande är något viktigt som används flitigt ute på landet förvånar mig. Jag är övertygad om att det förvånar många i Malmö/Gborg/Sthlm. Det är uppenbarligen kulturskillnader i stad och land (om ni läser in värderingar (han ser ner på bonnläppar!!! han förraktar!!!) i detta påstående och blir arga igen så är det ett problem inne i er själva - sök hjälp).

Jag är ledsen att det upprör er - att det finns en värld där telefonsvareriet är passe...ungefär som fax. Jag vill ju att alla ska vara glada.

Jag fattar inte varför Apple bemödat sig med att ta fram denna stenåldersskit. Coolt att man kan ta hem ljudfilerna till egen lur och lyssna på dom mååånga gånger. Coolt. Jag säger: Kejsarens nya kläder.

Ursprungligen av Trineo:

Zimmerman: Du får helt enkelt ta pucken på den här för det var du som stoltserade med att "i min värld 2008 i sthlm finns inte telesvarare"... jag jobbar i Stockholm, är infödd stockholmare och jobbar i IT-världen och tro mig, jag ser vansinnigt mycket användning för Visual Voicemail. När jag jobbade i en av Sveriges största mediekoncern så upptäckte jag att då gick gränsen för hur många voicemails som rösten säger gick vid 40... sedan vart det bara "Du har många meddelanden" istället för "Du har 23 meddelanden". Nu vet jag att de har ökat denna gräns men vet inte var den ligger i dagsläget, däremot kan jag ta reda på det genom ett samtal då jag känner personer som garanterat har hört det meddelandet nyligen.

För att slå lite på din stolthet eftersom du hade så kaxigt svar kan jag säga att de som inte använder svarare är fotfolket inom IT. Kommer du upp lite i hirearkin så går det bakåt i tiden och svarare är det högre prio på än mailservern.

Sen när man diskuterar funktioner så gäller det att ha lite självdistans, det går verkligen inte att tänka bort en funktion bara för att den inte passar in i ens egen värld. Det gäller att kunna lyfta blicken och inse att precis så värdelös den är för dig så är den precis lika oumbärlig för en annan. Och det har inte att göra med vilken ställning man har i livet utan snarare hur man arbetar.

För att dra en liknelse, för er som tycker att finessen visual voicemail inte behövs. Jag tror att en rörmokare tycker likadant om era mailservrar och ni tycker så om hans rörtång, men ändå kan ingen av er vara utan just de två!

Senast redigerat 2008-07-30 17:57
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-30 18:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Du har rätt i allt du skriver. Varför du inte förstår att jag bara utgår ifrån egna erfarenheter när jag skriver - att jag inte gör anspråk på den kosmiska sanningen - förstår jag dock inte. Någonting klickar hos dig. Jag har t.o.m. uttryckligen förklarat att jag endast klämmer ur mig åsikter - som alla andra. Det är trist att man ska måsta påminna om något så självklart och trivialt. Nivån blir då så låg och babblig.
.

Zimmerman. Lite lustigt. Först skriver du att du inte gör anspråk på den kosmiska sanningen. Sedan skriver du "ingen använder", "är passé" osv.

Jag arbetar också i Stockholm. Umgås med många människor "i farten", från vanliga människor med vanliga arbeten till personer med chefsbefattningar på hög nivå, regeringskansliet, riksdagsledamöter etc. Min erfarenhet är att kaxiga teens under 22 år, nä de använder inte mobilsvar - de sms'ar snabbare än jag pratar. Men de flesta andra människor uppskattar att få kunna lämna ett röstmeddelande om man inte är anträffbar.

Bara att inse: alla har vi olika önskemål och olika användningsmönster. Jag har inget emot folk som ogillar telefonsvarare. Själv svarar jag inte på dolda nr tex.
Men, jag blodtrycket höjs ju en aning när människor hasplar ur sig påstådda sanningar som är direkt fel, och när man gör anspråk på hur verkligheten ser ut när det enda man refererar till är sig själv och sin egen uppfattning.

Blir ditt telefonerande sämre av att vi andra vill att iPhonens funktioner för röstbrevlåda implementeras även i Sverige? Tror inte det. Sedan kan du tycka att det är onödigt, men påstå inte att "ingen använder" osv. för det är 100% fel.

Din 2008-värld i Stockholm är intressant, Zimmerman. Det finns ju dock inget som talar för att den verkligen överensstämmer med majoriteten och därför instämmer jag i argumentet att lyfta blicken och se till mer än det egna behovet.

Jag är fritidspolitiker och har därmed en hel del kontakter med folk både lokalt, i Stockholm och i Sverige rent generellt. Tittar vi på kontakterna i Stockholm så är det personer som ibland år ganska fulltecknade och därmed inte anträffbara. Här kommer telefonsvarare ganska ofta in i bilden, och det är och har alltid varit ett effektivt sätt för att få fram sitt budskap och be om att bli uppringd snarast möjligt. Att istället sitta och skicka ett mail och förvänta sig en snabb uppringning är helt uteslutet.

Det finns olika behov på arbetsmarknaden och i det privata livet. Personligen tycker jag att det är bekvämt med e-post och har inaktiverat min egen telefonsvarare. Alla delar inte min åsikt, och därför förekommer telefonsvarare väldigt ofta i mina politiska kontakter. Det är således ingen stenåldersteknik. Det är snarare så att det är bra att Apple tar steget och ger oss Visual Voicemail - även om det inte fungerar i Sverige i dagsläget. Förhoppningsvis kommer det igång snart.

Jag yrkar bifall till att lyfta blicken och avslag till ZImmerman.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du har rätt i allt du skriver. Varför du inte förstår att jag bara utgår ifrån egna erfarenheter när jag skriver - att jag inte gör anspråk på den kosmiska sanningen - förstår jag dock inte. Någonting klickar hos dig. Jag har t.o.m. uttryckligen förklarat att jag endast klämmer ur mig åsikter - som alla andra. Det är trist att man ska måsta påminna om något så självklart och trivialt. Nivån blir då så låg och babblig.

Här kommer det igen - det som är roten till hat (jag måste ju tala sanning...eller ska jag ljuga för att ni inte ska se rött?) : I min värld 2008 i sthlm finns inte telefonsvarare. Ingen använder sådant. Telefonsvarare - framför allt att lämna meddelande på dom - är ett skämt...något som bara gamla farmor och mammor gör. Jag umgås med mediearbetare, IT-folk, teaterfolk, byggjobbare, arkitekter och landsting/kommunaljobbare.

Att telefonsvarare fortfarande är något viktigt som används flitigt ute på landet förvånar mig. Jag är övertygad om att det förvånar många i Malmö/Gborg/Sthlm. Det är uppenbarligen kulturskillnader i stad och land (om ni läser in värderingar (han ser ner på bonnläppar!!! han förraktar!!!) i detta påstående och blir arga igen så är det ett problem inne i er själva - sök hjälp).

Jag är ledsen att det upprör er - att det finns en värld där telefonsvareriet är passe...ungefär som fax. Jag vill ju att alla ska vara glada.

Jag fattar inte varför Apple bemödat sig med att ta fram denna stenåldersskit. Coolt att man kan ta hem ljudfilerna till egen lur och lyssna på dom mååånga gånger. Coolt. Jag säger: Kejsarens nya kläder.

Jag återger bara min verklighet - att många har andra behov och åsikter framgår i all sin tydlighet - det är meningslöst att jag också ska säga samma sak som dom. Om jag "lyfter blicken" så ser jag också att några gubbar lobbar för faxens framtid - dom är helt beroende av faxmaskinen. Det ger jag fullständigt fa'n i - jag praktiserar min medborgerliga rättighet att såga faxen jäms fotknölarna och driva med faxgubbarna.

Jag har t.o.m. sett folk lobba för VM samtidigt som dom anser att MMS är en obsolet teknik och inte behöver implementeras med iPhone - det finns inget behov anser dom. Lyfta blicken? Jag? Jezez.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Din 2008-värld i Stockholm är intressant, Zimmerman. Det finns ju dock inget som talar för att den verkligen överensstämmer med majoriteten och därför instämmer jag i argumentet att lyfta blicken och se till mer än det egna behovet.

För mig är avsaknaden av Visual Voicemal ett obefintligt problem jämfört med avsaknaden av MMS. Jag avskyr när folk pratar in på röstbrevlådan och babblar och babblar och lämnar nummer, adresser och annan information ungefär som om man skulle hinna med att skriva upp samtidigt. Hört talas om SMS undrar jag ibland?!

Att Apple valt att lägga ner så mycket krut på Visual Voicemail beror såklart på hur stort det är i USA. Jag har en hel del kontakt med amerikaner i mitt jobb och ingen annan nationalitet kommer ens i närheten i användning av röstbrevlådan. Den nämns på precis varenda möte om vilken information de fått där. Av samma anledning har Apple valt att strunta i MMS. I USA är MMS väldigt ovanligt men nu när man lanserat telefonen i Europa hoppas jag verkligen det kommer MMS inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 10:15
Ursprungligen av Rickard A:

För mig är avsaknaden av Visual Voicemal ett obefintligt problem jämfört med avsaknaden av MMS. Jag avskyr när folk pratar in på röstbrevlådan och babblar och babblar och lämnar nummer, adresser och annan information ungefär som om man skulle hinna med att skriva upp samtidigt. Hört talas om SMS undrar jag ibland?!

Jamen det är ju just därför man vill ha just Visual Voicemail och inte Telias vanliga röstbrevlåda! Så att man enkelt kan hoppa över de babbliga och välja vem man vill lyssna på. Så att man enkelt kan pausa och ta om telefon-nummer, eller spola förbi tjatter genom att smeka pekfingret.

MMS? Nu har du ju riktig mail?

  • Medlem
  • 2008-07-25 08:21

Själv tycker jag att VV är mycket coolare äm MMS. Men det är väl det fina i kråksången: ingen får det vi vill:
Nä, men det visar att vi har olika behov och vanor. Personligen har jag aldrig skickat några MMS, och har väl fått ett par tre stycken genom tiderna.

Röstbrevlåda är bra både för mig som lämnar meddelande och för mig som tar emot när det kommer till korta meddelanden. Det gör sortering av samtal snabbare, ang det och det ring mig. Helt enkelt på samma sätt som ämnesraden på e-brev används.

Problemet idag är att vi inte generellt vet när en kommunikation skall användas. Vi har e-post (ca 30+ per dag) inte behöver jag fler, vi har messenger och skrivbordsdelning, konferensprogram och ip-telelösningar. Varje lösning är bra i en situation.

  • Medlem
  • 2008-07-25 11:24

Detta kanske ger lite hopp, eller inte. Men jag kommer ihåg för några månader sedan att jag läste i en tråd, det var någon medlem på 99.se som påstod att han jobbade för telia och att de hade börjat fixa med visual voice mail, även om det inte är det minsta pålitligt, vem vet?

Handlade tråden om Visual voicemail eller MMS vs Mail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 13:05

Detta ständiga Stockholmskomplex. Tjockholmen och fjollträsk...höhö. Känns fräsht...

Jag får kanske runt 20 missade samtal per dag. Antingen sover jag, är i möten, jobbar med saker där jag inte kan störas. Att då kunna titta av vilka som är viktiga och ta bort de andra som jag redan pratat med eller löst via mail skulle inte vara en dealbreaker för mig men en fin funktion.
Höll på att skriva och fråga om någon pratat med Telia om det här men de vet ju ingenting så det är väl inte lönt.

Såg för en tid sedan att Apple och AT&T har blivit stämda av ett företag som tydligen hade patent på visual voicemail vilket har lett till att de fått betala $360M i royalties och skadestånd för användningen av tjänsten samt fått teckna licenser för fortsatt användning.

Så då bör ju visual voicemail till viss del vara en juridisk fråga i resten av världen också? Så det kanske inte är enbart Telias (och övriga iPhone-operatörer i världen) fel att tjänsten inte kommit igång än?

Vad tror ni?

En artikel om ämnet finns här:
Apple and AT&T settle Visual Voicemail lawsuit, agree to license tech from Klausner

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 14:12

[I]Flyttade ett gäng inlägg om avsaknaden av MMS i iPhone HIT

/Kainen[/I]

Jag tycker det är synd att inte Telia valde Viusal Voicemail till iPhone, men det är ingen funktion jag saknar.

Lyssnar väl av ett meddelande i månaden ungefär. Om jag inte svarar så ringer jag väl upp när man ser det missade samtalet bara

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tycker det är synd att inte Telia valde Viusal Voicemail till iPhone, men det är ingen funktion jag saknar.

Lyssnar väl av ett meddelande i månaden ungefär. Om jag inte svarar så ringer jag väl upp när man ser det missade samtalet bara

Va? Som jag förstår har väl Telia inte valt bort Visual Voicemail? Det var väl så att det inte skulle finnas tillgängligt vid lanseringen utan skulle lanseras senare?
Eller har jag missat nåt?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-25 16:40
Ursprungligen av Nephente:

Va? Som jag förstår har väl Telia inte valt bort Visual Voicemail? Det var väl så att det inte skulle finnas tillgängligt vid lanseringen utan skulle lanseras senare?
Eller har jag missat nåt?

Det stämmer, det kommer i höst.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-26 10:29
Ursprungligen av jnx:

Det stämmer, det kommer i höst.

Källa tack?

  • Oregistrerad
  • 2008-07-30 16:51

Kan inte göra annat än att hålla med Trineo. Visual Voicemail är otroligt värdefullt, speciellt när man har många mail. Är man ute på språng mycket, och har ett sådant jobb där man FÖRVÄNTAS finnas tillgänglig måste man helt enkelt lyssna av alla viktiga voicemail. Jag brukar ligga på runt en 10 voicemails per dag, eller 70 i veckan. Spenderar man nån dag i möten så har man 20 som man måste lyssna av + mail. Att Apple varit försiktiga med att lansera telefonen med "många" carriers trodde jag faktiskt helt enkelt berodde på att man ville ha stöd för visual voicemails. tji fick ja

Jag tar och dammar av en gammal go tråd och undrar om det är någon som hört eller vet något om det här med VV. Kommer det eller inte?

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tar och dammar av en gammal go tråd och undrar om det är någon som hört eller vet något om det här med VV. Kommer det eller inte?

Medlemmen jnx påstår att det kommer i höst, men har ännu inte styrkt påståendet med en källa.

Voicemail är trams :-D. I min värld - IT/media/musik/reklam STOCKHOLM 2008 (vi moderna och intelligenta som bor i den enda riktiga staden i Sverige) - använder bara far/mormödrar telefonsvarare. Hit me! Hit me hard, pesants!

Ursprungligen av Zimmerman:

Voicemail är trams :-D. I min värld - IT/media/musik/reklam STOCKHOLM 2008 (vi moderna och intelligenta som bor i den enda riktiga staden i Sverige) - använder bara far/mormödrar telefonsvarare. Hit me! Hit me hard, pesants!

Anledningen att man inte använder mobilsvaret är ju för att det är omständligt att lyssna av. Med visual voice mail så tror jag att jag skulle använda det mer. 9 gånger av 10 så är det väl päronen som har snackat in nåt helt oväsentligt som typ "hej, tänkte bara höra hur det var med dig".

Om en polare inte svarar när man ringer så skiter iaf jag i de flesta fall att snacka in nåt, utan skickar ett mess istället direkt efter att jag lagt på om jag ville nåt speciellt. Men om man visste att personen i fråga har visual voice mail så skulle jag inte dra mig för att prata in ett kort meddelande på en mening typ. Ändå så enkelt att lyssna av...

Bevaka tråden