Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fristående 99musik.se - Frågor & Svar

Tråden skapades och har fått 376 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför vill ni att kunskapen hos 99musikarna ska försvinna från 99.se?

Jag betalar också men jag är mycket sugen på att se en budget och ett hum om vad annonsörerna ska betala.

  • Medlem
  • 2009-01-14 00:50
Ursprungligen av sisältää:

Jag betalar också men jag är mycket sugen på att se en budget och ett hum om vad annonsörerna ska betala.

Vi är inte helt klara med detta arbete men iom att vi 99musik-admins som sagt är volontärer så kan ev. medlemsintäkter i princip hålla forumet flytande. Intäktsmodellerna för 99musik ser dock bra ut så ekonomin bör inte bli nåt problem.

Kanske lite väl kort men mer info när vi har allt klart.

/Mein

  • Medlem
  • 2009-01-13 23:15

Chaosstar: För att 99musik var ett eget forum från 2002 tills för två år sedan, när vi blev sammanslagna med resten av 99-siterna. Efter det har 99musik inte fungerat lika bra som det gjorde innan sammanslagningen, inte ens två år senare. Användarna på 99musik trivs inte under 99.se-paraplyt (eller skall man säga 99mac?), vilket inte vi moderatorer/admins på 99musik heller gör.

99musik vill återgå till det som det var från början, ett fristående forum.

Kunskapen finns kvar, men flyttar till eget forum eftersom vi inte ser några fördelar för 99musik att existera under 99.se.

  • Medlem
  • 2009-01-13 23:19

TMB: Det där är punkten som det definitivt kommer bli svårt att få lika bra som det är nu under 99.se. Tillgänglighet, snabbhet hos forumet och allt sådant, det är på topp nu. Beroende på vilken hostinglösning vi kommer använda så förändras nog först och främst snabbheten.

När det gäller tillägg till vBulletin så får vi se vilka som känns nödvändiga, beroende på ekonomi och säkert ett gäng andra saker som jag inte vet nu så får vi se vilka vi vill ha.

Jag skulle kunna tänka mig att bli supporter/"medlem" om forumen delade på sig. Sedan sammanslagningen har jag tyvärr blivit mindre och mindre aktiv på 99musik. Tror att det till stor del beror på samma sak som gör att många nu förmodligen undviker att registrera sig över huvud taget: frågan "Vadå? Är detta ett Mac-forum eller vad? Jag trodde det var ett musikforum, men jag har kanske fel?".

Låter säkert jävligt anti mac nu och det stämmer. Är än mer rädd för "Applesekten" nu än vad jag var innan ihopslagningen...

Är det tänkt att "varumärket"/sajten 99musik skall köpas loss helt från Mantaray, eller är det tänkt att det skall återgå som förut, att det var en del av 99 sajterna, men helt fristående?

Ursprungligen av Synapskollaps:

Är det tänkt att "varumärket"/sajten 99musik skall köpas loss helt från Mantaray, eller är det tänkt att det skall återgå som förut, att det var en del av 99 sajterna, men helt fristående?

Vi har gjort klart att Mantaray inte har möjlighet att hantera 99musik som en fristående sajt utan vi har erbjudit oss att skänka 99musik-delen till en ideell förening om medlemmarna tror att det är en bättre lösning.

Med andra ord - efter splitten så är varken jag, Belak eller Mantaray inblandade i 99musik på något sätt. Sen är det upp till var och en att bedöma huruvida det är grund för firande eller inte!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-14 00:02
Ursprungligen av Björnström:

Med andra ord - efter splitten så är varken jag, Belak eller Mantaray inblandade i 99musik på något sätt. Sen är det upp till var och en att bedöma huruvida det är grund för firande eller inte!

Det i sig är ju inget någon skulle fira vad jag vet, 99 är ju ett extremt välfungerande forum. Iofs känns föreningstanken lockande, men jag tror inte den hade kommit upp om det inte vore för att 99musik-folket är rädda om 99musiks identitet.

Jag ser det i alla fall inte som att ni har gjort något fel eller att ni kanske ens hade kunnat göra på något annat vis, men kanske är det läge för förändring, helt enkelt.

Så uppfattar jag det i alla fall, såhär från användarhorisonten utan att ha någon vidare insikt i vad som händer bakom kulisserna.

Ursprungligen av Synapskollaps:

Är det tänkt att "varumärket"/sajten 99musik skall köpas loss helt från Mantaray, eller är det tänkt att det skall återgå som förut, att det var en del av 99 sajterna, men helt fristående?

Det där är något jag funderar över själv. Idag och imorgon känns ju 99-kopplingen rätt men om fem eller tio år finns det ju inte många spår av 99-andan på 99musik skulle jag tro. 99% stod ursprungligen för 99% on-topic där offtopic diskussioner utgjorde endast en liten del av totalen. På 99musik är det troligen 50/50 idag.

Även om jag startade 99musik och tycker det är kul att ni vill använda namnet i framtiden så undrar jag om det inte kommer skapa en del frågetecken i framtiden där folk tror att jag/Mantaray fortfarande är inblandade.

Vore det inte fräscht för er att köra en rejäl nystart med nytt namn?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-14 00:06
Ursprungligen av Björnström:

Vore det inte fräscht för er att köra en rejäl nystart med nytt namn?

...å andra sidan har det väl hetat 99 musiknågonting sedan 2002? Jag kom med 2005 och "99" är ju verkligen musikerforumet för mig...

Ja, jag vet inte... det där får nog någon annan bestämma (haha, jag får väl knappast mandatet i vilket fall...), men jag tycker att 99 ska ingå i namnet i alla fall.

  • Medlem
  • 2009-01-14 23:16
Ursprungligen av Björnström:

Det där är något jag funderar över själv. Idag och imorgon känns ju 99-kopplingen rätt men om fem eller tio år finns det ju inte många spår av 99-andan på 99musik skulle jag tro. 99% stod ursprungligen för 99% on-topic där offtopic diskussioner utgjorde endast en liten del av totalen. På 99musik är det troligen 50/50 idag.

Även om jag startade 99musik och tycker det är kul att ni vill använda namnet i framtiden så undrar jag om det inte kommer skapa en del frågetecken i framtiden där folk tror att jag/Mantaray fortfarande är inblandade.

Vore det inte fräscht för er att köra en rejäl nystart med nytt namn?

En del av oss kom från ett annat forum där just offtopic & högt i tak var ledstjärnan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-13 23:52

Mac-kopplingen känns ju så... krystad och märklig. Man behöver inte vara Machatare för att tycka det (kör ju själv Mac). På 99musik blir den irrelevant eftersom så många använder PC. Jag tror att ingen (eller åtminstone försvinnande få) är här av plattformsskäl utan ser det som ett musiker-/producentforum där helt andra saker förenar och engagerar.

När sedan musikdelen blir mer och mer infasad i Macforumet blir det konstigt. Dessutom är kulturen väldigt annorlunda i de båda = inte speciellt bra.

99mac är säkert unikt och bra för de som gillar att hänga där. 99musik är ett galet bra och livskraftigt musikerforum (det bästa i Sverige enligt mig) och ska inte fasas in i något annat. Det ska vara fritt och blomstra av sig själv.

Det kan knappast vara något problem för de som hänger på bägge delarna heller, det är ju bara att logga in på två forum. Tvivlar också på att 99macarna kommer att sakna oss det minsta.

Det som ändå gör att man tvekar lite, är ju att 99 som det är nu är väldigt snabbt och välfungerande. Det bli en utmaning att åtminstone matcha det någorlunda. Eller?

909

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-14 02:14
Ursprungligen av jgb:

Jo, som ni vet så vill vi administratorer/moderatorer på 99musik bryta oss loss från 99.se av diverse anledningar. Ni har säkert frågor kring det här, och vi kan förmodligen svara på de flesta utan större problem.

Men asså, ni ska skapa ett forum enbart för administratorer/moderatorer då eller?

Ok, lite frågor;

1. Hur många administratorer/moderatorer kommer ni bli?
2. Vem kommer administrera/moderera alla administratorer/moderatorer?
3. Kommer det inte bli lite herre-på-täppan-lek?
4. Hur fan ska vi andra hålla ordning på oss själva när ni stuckit?

  • Medlem
  • 2009-01-14 02:57

jaha, hoppas delningen lyckas intressera annat folk än synthnördar. Upplägget såg lovande ut när jag blev medlem men besvikelsen vart ju stor. GL!

Ursprungligen av crust:

jaha, hoppas delningen lyckas intressera annat folk än synthnördar. Upplägget såg lovande ut när jag blev medlem men besvikelsen vart ju stor. GL!

Jag tror iofs att en stor andel av 99musikerna gillar 99musik just för att här mest är synthnördar (fast med stor musikalisk bredd ändå imho). -Det finns ju massvis med andra forum med andra inriktningar, alla kan (och bör) inte vara störst och bredast...

Hur snart kan vi dela? Jag börjar bli otålig.. och då har jag ändå Mac-intresse också. Men det är två helt olika världar

Ursprungligen av Dr Dront:

Hur snart kan vi dela? Jag börjar bli otålig.. och då har jag ändå Mac-intresse också. Men det är två helt olika världar

Jag tror nog att Mein, JGB och grabbarna tittar på det här med ideell förening just nu. Borde väl inte ta mer än några veckor från att en förening faktiskt existerar och medlemmarna har sagt sitt om en "split". Arete pillar på en ny 99musik sajt under tiden.

Jag är nog för delning, det funkade bra för mig att ha två separerade konton.

Minus kan vara all bra support vi har fått från 99.se, med Belak och Björnström som snabbt fixar buggar och annat. På gamla 99musik-tiden var tjocka Bertha ganska labil.

Men jag tror det är bättre med delning. Det saknas många fejjor sedan sammanslagningen.

Jag tycker för övrigt att vi kan behålla 99musik, det är ett etablerat namn nu. Jag hade ingen aning om vad det stod för förrän Björnström berättade, trodde kanske att det var startat 1999 eller nåt...

Dela på! Jag pyntar gärna in en peng om det blir så.

Det kanske är självklart men vilka kommer att räknas som medlemmar om/när ni bildar ett eget musikforum ? Någon har skrivit (hittar inte inlägget nu) att man är medlem om man har skrivit i 99Musik. Jag har själv skrivit en del här på 99Musik men är inte intresserad av att följa med om ni avknoppas. Det beror på flera saker;

1) Jag är inte musiker.

2) Ni använder mycket musiktermer och jargong (ex Skrik) som utestänger de som är intresserade men inte kunniga i just dessa termer. Ni vill uppenbarligen sitta själva och få vara konstnärliga och skapande framför er sunkiga tapet. Det saknas frisk luft i 99Musik.

3) Ni har ibland en dubbelmoral som känns konstig. Tex när jag svarade i en tråd med en målning på en naken man (som faktiskt hade med trådämnet att göra) och någon svarade med att ge en länk till en grotesk bild på en anus ! Jag hoppades på unisont medan länkskaparen "gick fri". Bara man länkar så är allt OK tydligen.

PS.Was is das-tråden är kopierad. Tack moderaterna som lät mig få skoja där.DS.

Ursprungligen av KaRo:

Det kanske är självklart men vilka kommer att räknas som medlemmar om/när ni bildar ett eget musikforum ? Någon har skrivit (hittar inte inlägget nu) att man är medlem om man har skrivit i 99Musik.

Jaha... Och om man skrivit i en avdelning som är både 99mac och 99musik då? Eller i 99musik när man trodde att det var 99mac (på grund av att man får trådtips över gränsen eller vad det nu beror på)?

Citat:

Jag har själv skrivit en del här på 99Musik men är inte intresserad av att följa med om ni avknoppas. Det beror på flera saker;

1) Jag är inte musiker.

Jag skulle nog kalla mig amatörmusiker, men jag tycker inte jag passar in speciellt bra. Jag är mest intresserad av komposition och textförfattande (textförfattande i synnerhet), men det är en alltför liten nisch på 99musik. Men jag var i alla fall inblandad i några ganska givande trådar där.

Är forumet tänkt för proffs eller amatörer? Ibland känns det som att det är mest för proffs. Men i synnerhet upplever jag stor dominans av elektronisk musik, så stor att det lika gärna kunde vara en officiell inriktning.

Citat:

2) Ni använder mycket musiktermer och jargong (ex Skrik) som utestänger de som är intresserade men inte kunniga i just dessa termer. Ni vill uppenbarligen sitta själva och få vara konstnärliga och skapande framför er sunkiga tapet. Det saknas frisk luft i 99Musik.

Du är lite för emotionell tycker jag. Angrip mindre så blir det mindre defensiva svar.

Samtidigt håller jag med. Det finns en del problem på 99musik, eller fanns när jag var aktiv där. Överdrivet ego kanske är en sjuka hos vissa musiker? Det är synd att klandra hela forumet när enstaka personer är jobbiga. (Lyckligtvis finns funktionen för att dölja valda personer så man kan få en personlig städning.)

Citat:

3) Ni har ibland en dubbelmoral som känns konstig. Tex när jag svarade i en tråd med en målning på en naken man (som faktiskt hade med trådämnet att göra) och någon svarade med att ge en länk till en grotesk bild på en anus ! Jag hoppades på unisont medan länkskaparen "gick fri". Bara man länkar så är allt OK tydligen.

Det där låter inte kul alls. Det låter som ett osmakligt sätt att angripa ditt inlägg. Jag vet inte sammanhanget men låter som om det i alla fall inte bara är du som felat (om nu din bild kunde anses vara olämplig).

  • Medlem
  • 2009-01-14 15:33

crust: Berätta mer hur du menar så vi kan förstå dig. 99musik är vad medlemmarna gör det till, så om forumet befolkas av folk som gillar tibetansk näsflöjtskängpunk så blir det så.

  • Medlem
  • 2009-01-16 17:09
Ursprungligen av jgb:

crust: Berätta mer hur du menar så vi kan förstå dig. 99musik är vad medlemmarna gör det till, så om forumet befolkas av folk som gillar tibetansk näsflöjtskängpunk så blir det så.

ja det är inte crust-punk jag saknar jag har gott om 7":or hemma. däremot saknade jag mer liv i produktions/mjukvaru/inspelnings-delen. Det mesta på 99musik verkar handla om synthar, inget emot synthar(jag blir allt mer och mer impad av bror min patchvägg han löder på) men det blir lixom stämplat. Det ledde till att jag mer och mer hängde på mac delen.

Så om man tar det kort. 99 musik är synth-stämplat( i mina ögon kanske inte era), kan ni göra något åt detta och få lite mer liv i andra avdelningar kommer jag bli mer intresserad.

Nej, jag känner väl inte att jag själv har gjort något större för att påverka detta, har kanske skapat 2 trådar som handlar om inspelning. Jag är väl lixom många andra forumbesökare mer lagd åt läsa-hållet istället för skriva hållet.
Tills vidare får det bli internationella forum för produktion/inspelnings läsande.

Själv tycker jag att det är jobbigt att behöva registrera mig på flera forum och anser att det är synd att det blir en delning. Jag hade hellre sett att hela 99 växte speciellt för windows användare och satsade på att locka hit dem av ett seriösare slag. Ta bort iPhone/iPod delarna och lägg dem under mac, lägg till Webb igen, lägg till antingen PC eller Win och en linux, lägg till Foto & lägg till en lounge där alla kan mötas och "off-topica". För som jag ser det så är 99musik redan ett eget forum, ni behöver inte bryta er loss snarare öppna er och expandera. För den kunskapen som nu finns samlat på 2 avdelningar utgör en proffsig och hård grund och det är synd att ett tillfälle för ett stort proffersionellt inriktat forum, för flera plattformar/inriktingar, ska gå till spillo.

Tänk om och fundera lite på hur det skulle vara att sammla kraft istället för att dela på den och sprida ut den.

shit nu blev det mycket text här men detta är vad jag tycker.

  • Medlem
  • 2009-01-16 17:16
Ursprungligen av crust:

Själv tycker jag att det är jobbigt att behöva registrera mig på flera forum och anser att det är synd att det blir en delning. Jag hade hellre sett att hela 99 växte speciellt för windows användare och satsade på att locka hit dem av ett seriösare slag. Ta bort iPhone/iPod delarna och lägg dem under mac, lägg till Webb igen, lägg till antingen PC eller Win och en linux, lägg till Foto & lägg till en lounge där alla kan mötas och "off-topica". För som jag ser det så är 99musik redan ett eget forum, ni behöver inte bryta er loss snarare öppna er och expandera. För den kunskapen som nu finns samlat på 2 avdelningar utgör en proffsig och hård grund och det är synd att ett tillfälle för ett stort proffersionellt inriktat forum, för flera plattformar/inriktingar, ska gå till spillo.

Tänk om och fundera lite på hur det skulle vara att sammla kraft istället för att dela på den och sprida ut den.

Jag har i stort sett samma uppfattning (ur ett användarperspektiv. Som admin är det mindre forumet betydligt lättare... ). Men jag tänker inte kämpa emot den starka viljan hos många 99musiker som vill bryta sig loss.

Ursprungligen av crust:

Själv tycker jag att det är jobbigt att behöva registrera mig på flera forum och anser att det är synd att det blir en delning. Jag hade hellre sett att hela 99 växte speciellt för windows användare och satsade på att locka hit dem av ett seriösare slag. Ta bort iPhone/iPod delarna och lägg dem under mac, lägg till Webb igen, lägg till antingen PC eller Win och en linux, lägg till Foto & lägg till en lounge där alla kan mötas och "off-topica". För som jag ser det så är 99musik redan ett eget forum, ni behöver inte bryta er loss snarare öppna er och expandera. För den kunskapen som nu finns samlat på 2 avdelningar utgör en proffsig och hård grund och det är synd att ett tillfälle för ett stort proffersionellt inriktat forum, för flera plattformar/inriktingar, ska gå till spillo.

Tänk om och fundera lite på hur det skulle vara att sammla kraft istället för att dela på den och sprida ut den.

Håller helt med.
Jag tycker att delning är helt fel och hade hellre sett fler del-forum.
Tråkig utveckling.

Ursprungligen av crust:

Själv tycker jag att det är jobbigt att behöva registrera mig på flera forum och anser att det är synd att det blir en delning. Jag hade hellre sett att hela 99 växte speciellt för windows användare och satsade på att locka hit dem av ett seriösare slag. Ta bort iPhone/iPod delarna och lägg dem under mac, lägg till Webb igen, lägg till antingen PC eller Win och en linux, lägg till Foto & lägg till en lounge där alla kan mötas och "off-topica".

För som jag ser det så är 99musik redan ett eget forum, ni behöver inte bryta er loss snarare öppna er och expandera. För den kunskapen som nu finns samlat på 2 avdelningar utgör en proffsig och hård grund och det är synd att ett tillfälle för ett stort proffersionellt inriktat forum, för flera plattformar/inriktingar, ska gå till spillo.

Tänk om och fundera lite på hur det skulle vara att sammla kraft istället för att dela på den och sprida ut den.

Jättebra skrivet och bra inspiration!

  • Medlem
  • 2009-01-14 16:03

KaRo: Ditt konto kommer till en början splittas och följa med till 99musik. När vi har fått ordning på saker så frågar vi alla användare om de vill vara kvar eller inte. PÅ det ena eller andra sättet.

Det där med dubbelmoral, du verkar inte förstå skillnaden med att lägga in bilder i forumet där de dyker upp automatiskt för den som läser tråden, kontra att ha en länk komplett med varning om otrevlig bild där man måste ta ett AKTIVT beslut för att verkligen se bilden.

Bevaka tråden