Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototräff i Göteborg?

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-02-23 21:28

Hej igen! Ska det vara så att det just är Macfolk som ska ut och fota? Annars är väl exempelvis Fotosidan.se ett prima forum för att nå ut med idén. Ni som inte är medlemmar där har missat något, och medlemsskap brons, som jag har, räcker för att kunna posta in lite bilder då och då.

Kan intresserade inte lockas med den vägen? Sen beror det väl för övrigt på HUR STOR fotoexpedition ni tänkt? 200 pers med kameror som struttar nedför avenyn hade iofs vart en kul syn.

Må gott!
Fredrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-23 21:38
Ursprungligen av Nifo:

Hej igen! Ska det vara så att det just är Macfolk som ska ut och fota? Annars är väl exempelvis Fotosidan.se ett prima forum för att nå ut med idén. Ni som inte är medlemmar där har missat något, och medlemsskap brons, som jag har, räcker för att kunna posta in lite bilder då och då.

Kan intresserade inte lockas med den vägen? Sen beror det väl för övrigt på HUR STOR fotoexpedition ni tänkt? 200 pers med kameror som struttar nedför avenyn hade iofs vart en kul syn.

Må gott!
Fredrik

Jo, hade ambitionen varit att samla så många som möjligt, så hade fotosidan.se varit ett mycket bättre alternativ. Men denna förfrågan uppkom som en spontan förfrågan i mac-delen av detta forum. En lagom skara är trevligare, kan jag tycka.

Det var väl mest en grej för att få ett ansikte på de som man kanske tjötar med 10ggr om dagen.
Bara roligt att ses, käka mat, ta en öl och fotografera Göteborg - en del har aldrig vart i stan.

Blir vi över 10 är det roligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-25 06:30

Jag röstar på 4 april som nytt datum för träffen! Vem är på?

Jag behöver ordna bokning av tågbiljett samt kattvakt. Så om vi kan spika datum så snart det går, så vore jag tacksam.

4:e april fungerar bra för mig. Jag är på.

4:e April, no problems här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-25 19:44

Ja, 4:e april funkar för mig med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-26 11:47

Jag sätter mig som "möjligtvis"

Jag är varslad och om firman fullföjer så är jag permanentledig och kan komma.

Men det låter som om det kan finnas ett jobb i Stockholm och då kommer jag veckopendla dit.

Jag vet mer nästa vecka. 4 april är ju ändå 5 veckor kvar till.

Himla kul initiativ! Spontant verkar 4 April som ett bra datum. Och det skulle vara kul med en kombinerad Mac&Foto-träff. Jag vill sätta upp mig som trolig (förhoppningsvis) deltagare. Om inte jobbet och frugans studier och tentor hindrar så planerar jag att delta.

Ursprungligen av macuddevalla:

Himla kul initiativ! Spontant verkar 4 April som ett bra datum. Och det skulle vara kul med en kombinerad Mac&Foto-träff. Jag vill sätta upp mig som trolig (förhoppningsvis) deltagare. Om inte jobbet och frugans studier och tentor hindrar så planerar jag att delta.

Uddevalla är ju såpass nära att man kan göra en utflykt till oss här i Götet sådär fram-och-tillbaka på dagen.

Vad har man dit 9 mil va?

Ursprungligen av Goflorp:

Uddevalla är ju såpass nära att man kan göra en utflykt till oss här i Götet sådär fram-och-tillbaka på dagen.

Vad har man dit 9 mil va?

Sant, det är därför jag hoppas få plats med lite "avkopplande" träff med likasinnade. Tänk om dygnet hade 48 timmar...Så jag hoppas verkligen att (det nuvarande) utrymmet i kalendern inte ska "störas". Hoppas du hittar en mysig "lokal" Goflorp så vi både kan inta förtäring och föra långa, givande och underhållande dialoger, om vädret tillåter med lite avstickare för lite kreativt (foto)skapande.:D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-03 22:33

Himla skoj, obibobi och macuddevalla, ifall ni kan delta. Ni är välkomna! Bevaka tråden, så kommer bestämd mötesplats också.

Träffas vi på Avenyn finns en hel del av Göteborgs "vykorterier" inom bekvämt promenadavstånd:

Feskekörka, Poseidon, Saluhallen, kanaler, Femmanhuset, Teatern, Operan.
För utsiktsbilder finns bl a Ramberget (panoramatillfälle?).

Mer idéer ?

Bra fotoväder är beställt, hoppas leveransen kommer i tid

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-16 17:51

Det lösa schemat ser bra ut och du har angett många förslag på platser att fotografera. Härligt! Då finns där att göra. Nu ska vi bara dra ihop säcken.

Instämmer med Reisan, det "lösa schemat" ser finfint ut, känns som det kan bli precis en sådan avkopplande eftermiddag som jag känner behövs(och som förhoppningsvis kan inspirera till (åter)kommande kreativitet.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-03-16 23:01

Det är lite osäkert om jag kan komma. Eventuellt sticker jag hem till Gotland på fredagen, bestämmer mig antagligen bara några dagar i förväg. Återkommer när jag vet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-17 19:30

Ok, då är det för tillfället - Jag, Goflorp, kottkrig, macuddevalla och kanske enkel. Det tar sig ju...

Vore ju kul om vi kunde bli dussinet iaf? Det måste vi ju kunna trumma ihop.

Vi som är här får väl börja digga tråden, så den kommer på förstasidan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-17 19:39
Ursprungligen av Goflorp:

Vore ju kul om vi kunde bli dussinet iaf? Det måste vi ju kunna trumma ihop.

Vi som är här får väl börja digga tråden, så den kommer på förstasidan.

Jo, det är ju roligt om det kommer många, men det är rätt svårt att hålla ihop något sådär när man går runt och fotar. Men man får väl omgruppera då och då, så att alla är med.

Jag gick med fem pers i lördags och det var nog så spretigt, men vi återfann varann igen hela tiden. När man väl får syn på något intressant att fota... Poff, så är man långt bort från de andra... Hehe.

Scoutat runt lite på Kungsportsavenyn (Ja, Aveny då alltså).
Hittade svarta råtthål, mörka hålor där man satt i bås. Barställen där man hade små små bord och fick stå upp (?), svindyra stället med en massa kostymer och fula blondiner.

Och så mitt i det hela!
trevligt, både Chesterfiledsoffa och ett bord, eller vanliga stolar och lite större bord, vid fönstret fanns det barstolar. Maten verkar OK, mkt kött, såg väldigt gott ut det personalen kom bärande på. Personalen är ung, rapp ioch trevlig, baren så väldigt välsorterad ut...
Läget är mitt på avenyn, på höger sida när man går uppför. Det heter Bryggeriet.

Jag tror det är det som svarar bäst mot våra behov. Lagom stort, inte för dyrt, bra käk, trevlig personal, bra läge för Fotosafari.

Så, Bryggeriet just efter kl 12 (de öppnar 12), Lördagen den 4:e April.

PS. Är det bra uteväder kan vi sitta på uteserveringen som kommer upp just dagarna innan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-21 19:31
Ursprungligen av Goflorp:

Scoutat runt lite på Kungsportsavenyn (Ja, Aveny då alltså).

Så, Bryggeriet just efter kl 12 (de öppnar 12), Lördagen den 4:e April.

PS. Är det bra uteväder kan vi sitta på uteserveringen som kommer upp just dagarna innan.

Detta ställe låter utmärkt! Tack Goflorp för att du reka på Avenyn. Då var platsen också spikad. Superduper!

Ursprungligen av Goflorp:

Scoutat runt lite på Kungsportsavenyn (Ja, Aveny då alltså).
Hittade svarta råtthål, mörka hålor där man satt i bås. Barställen där man hade små små bord och fick stå upp (?), svindyra stället med en massa kostymer och fula blondiner.

Och så mitt i det hela!
trevligt, både Chesterfiledsoffa och ett bord, eller vanliga stolar och lite större bord, vid fönstret fanns det barstolar. Maten verkar OK, mkt kött, såg väldigt gott ut det personalen kom bärande på. Personalen är ung, rapp ioch trevlig, baren så väldigt välsorterad ut...
Läget är mitt på avenyn, på höger sida när man går uppför. Det heter Bryggeriet.

Jag tror det är det som svarar bäst mot våra behov. Lagom stort, inte för dyrt, bra käk, trevlig personal, bra läge för Fotosafari.

Så, Bryggeriet just efter kl 12 (de öppnar 12), Lördagen den 4:e April.

PS. Är det bra uteväder kan vi sitta på uteserveringen som kommer upp just dagarna innan.

Bryggeriet Kl.12 - låter som en klockren samlingsplats och start på dagen. Du verkar ha samma synsätt som jag om vad en bra "möteslokal" ska innehålla. Jag har spikat in datumet i kalendern och ser fram emot en trevlig vårträff. Bryggeriet är ett bra val då det är lätt att hitta till för alla, oavsett vilket färdmedel. Vi syns!

Glömde ju adressen ; www.bryggeriet.se

Lite för den nyfikne. Personalen är go, om ngn var allergiker/diabetiker eller liknande så var det inga problem.

läskar

läskar lite med vårig Avenybild ;

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-22 10:07
Ursprungligen av Goflorp:

läskar lite med vårig Avenybild ;

Jag är inte van vid spårvagn, så jag tycker det är rätt häftigt att de finns i Gbg. Finns där även busstrafik?

Ursprungligen av Reisan:

Jag är inte van vid spårvagn, så jag tycker det är rätt häftigt att de finns i Gbg. Finns där även busstrafik?

Jodå. Bussar, dragspelsbussar, dubbel-dragspelsbussar (stombuss), taxi, Spårvagn.
PÅ sommaren kan man också åka Rickshaw i centrum - eller MC-Taxi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-22 10:19
Ursprungligen av Goflorp:

Jodå. Bussar, dragspelsbussar, dubbel-dragspelsbussar (stombuss), taxi, Spårvagn.
PÅ sommaren kan man också åka Rickshaw i centrum - eller MC-Taxi

Ojojoj, många olika typer av transport. Ja, då är där en hel del att se upp för när man går över gatan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-24 17:20

Jag tog mig friheten att flagga för denna fototräff på Fotosidan.se. Det är i skrivande stund ytterligare två personer som anmält intresse och vill göra oss sällskap. Där trillar säkert in fler fram tills träffen.

Kan vi få se lite liv i tråden kanske....

Jag vet att Rei har bokat biletten te pågatåget te Götet.
Jag har pratat med stället och förvarnat lite att vi ä en gäng som kommer.

Skulle vilja komma med tipset i all välmening att

1) Ladda batterierna, putsa objektiven, är sensorn ren?
2) Töm dina minneskort
3) Ta med choklad eller ngt annat göttigt i fickan - lågt blodsocker ä inte bra ihop med Foto.
4) Uppmana folk du tar bilder på att "Se snygg ut nu!" redan nu. Övning ger ...

Rei, any news from the colonies? *

Gick en gång på fest i min Austrailensiska Akubra-Hatt. En stroppig engelsman hälsade på mig och sa med riktigt dryg Oxford-dialekt "Well then, young man, - any news from the colonies?" ....

I "upper-class" kretsar är det en utbredd uppfattning att Australien består enbart av bondlurkar, tjyvar, bilhandlare och "fruntimmer med tveksam moral men gott affärssinne"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-01 20:52
Ursprungligen av Goflorp:

Rei, any news from the colonies?

I skrivande stund är det tre personer som nappat via Fotosidan.se. Jag ska posta i tråden där på torsdag, så att de som bevakar tråden eller eventuellt snubblar på just den forumdelen, ser att det är fototräff i Gbg.

Och här på 99-forumet så är det: Jag, Goflorp, kottkrig, macuddevalla och kanske enkel.

Så vi blir ungefär 7 personer, som det ser ut nu. Jag tror det tillkommer någon enstaka till tors-fre via FS. Sen vet man ju inte om där dyker upp oanmälda personer.

Två av dem som anmält sig via FS, ska på fototräff några dagar innan, dvs i morgon torsdag. Och kanske de sprider om vår fototräff. Ja, då räcker inte mina händer till, för att räkna.

Bevaka tråden