Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod Shuffle

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-14 22:33

Ilounge tar sig själva på alldeles för stort allvar. Har alltid stört mig på dem. Svårt att säga varför, men det är något i sättet som de förstorar upp allt dåligt och förminskar allt som faktiskt är bra.

Ursprungligen av Adzam 1:

Ilounge tar sig själva på alldeles för stort allvar. Har alltid stört mig på dem. Svårt att säga varför, men det är något i sättet som de förstorar upp allt dåligt och förminskar allt som faktiskt är bra.

Själv gillar jag kritiska recensioner, upp med allt det negativa, det positiva kan man oftast läsa om på tillverkans hemsida eller se i någon reklam.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-16 10:08
Ursprungligen av Adzam 1:

Ilounge tar sig själva på alldeles för stort allvar. Har alltid stört mig på dem. Svårt att säga varför, men det är något i sättet som de förstorar upp allt dåligt och förminskar allt som faktiskt är bra.

Så vad är det som gör den BÄTTRE än tidigare generationer då?

--

Själv måste jag nog säga att "kryptera kommunikationen" med spelaren tack vare ett chip måste vara det dummaste jag hört på bra jävla länge. Dom räknar inte med att tjäna pengar på spelaren, utan på lurarna, ungefär som gamla skrivartillverkare ger bort skrivaren och säljer bläck med 30.000% marginal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-16 21:02
Ursprungligen av studiox:

Så vad är det som gör den BÄTTRE än tidigare generationer då?

--

Själv måste jag nog säga att "kryptera kommunikationen" med spelaren tack vare ett chip måste vara det dummaste jag hört på bra jävla länge. Dom räknar inte med att tjäna pengar på spelaren, utan på lurarna, ungefär som gamla skrivartillverkare ger bort skrivaren och säljer bläck med 30.000% marginal.

Ehm jag har inte testat shuffle. Pratade inte ens om den, det skulle ju vara helt sjukt. Jag pratade om vad jag personligen tycker om Ilounge.

Nu blir jag förbannad... Apple diskriminerar X antalet användare av iPod Shuffle genom att ( enligt svenska MacWorld ) omöjliggöra andra hörlurar än deras egna. Jag är knappast ensamen om att ha ytteröron vars form gör att lurarna lossnar efter några sekunder. Ska det vara så här så får dom allt kompletera med lurar som sitter kvar i örat! BIG misstake!

Ursprungligen av Olle@mac:

Nu blir jag förbannad... Apple diskriminerar X antalet användare av iPod Shuffle genom att ( enligt svenska MacWorld ) omöjliggöra andra hörlurar än deras egna. Jag är knappast ensamen om att ha ytteröron vars form gör att lurarna lossnar efter några sekunder. Ska det vara så här så får dom allt kompletera med lurar som sitter kvar i örat! BIG misstake!

Sv MW är ute och seglar som vanligt.

Det kommer lurar från andra tillverkare, de är inte förbjudna tillverka dem.
Om du kollat lite så finns det faktiskt in-ear-lurar från Apple.
Visst, de är grisdyra - men de finns.

Det har väl inte kommit fram ännu riktigt vad det där chipet är till för ännu.

Troligen är det till för att kunna avkoda vad headsetet säger. Förmodligen då så sitter väl Apple på några patent här.

Vidare tror jag det kan vara förbannat bra om det blir så att lurar skall godkännas för att kunna passa till iPods öht. Så mycket jävla kinesskit det finns som är helt värdelöst.

Det är värdelöst idag att ens söka på "ipod" på t ex tradera. Allt är rena dyngan. Inget är original.
Jag anmäler säkert fem annonser i veckan för att de säljer kopior som original.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-16 12:44
Ursprungligen av Goflorp:

Det har väl inte kommit fram ännu riktigt vad det där chipet är till för ännu.

Troligen är det till för att kunna avkoda vad headsetet säger. Förmodligen då så sitter väl Apple på några patent här.

B.shit!
Det behöver ingen avkodare för att du har tre knappar på sladden. Och det har bekräftats av Apple att du inte kan sälja lurar utan att betala licenspengar till Apple - Och eftersom det är lite försent att försöka ta patent på "vanliga" lurar så kom Apple på idén att skydda det med en liten krets dom kör att dom kan skydda sin teknik, och därmed ta fram stora armeén jurister om dom hittar "kopior".

Ursprungligen av Goflorp:

Vidare tror jag det kan vara förbannat bra om det blir så att lurar skall godkännas för att kunna passa till iPods öht. Så mycket jävla kinesskit det finns som är helt värdelöst.

Det är värdelöst idag att ens söka på "ipod" på t ex tradera. Allt är rena dyngan. Inget är original.
Jag anmäler säkert fem annonser i veckan för att de säljer kopior som original.

Att det finns kopior är väl inget nytt. Men Apple är det enda företaget mig veterligen som vill ha licenspengar för lurar. Det ser jag som konsument inte som något positivt, oavsett.

Ursprungligen av studiox:

B.shit!
Det behöver ingen avkodare för att du har tre knappar på sladden. Och det har bekräftats av Apple att du inte kan sälja lurar utan att betala licenspengar till Apple - Och eftersom det är lite försent att försöka ta patent på "vanliga" lurar så kom Apple på idén att skydda det med en liten krets dom kör att dom kan skydda sin teknik, och därmed ta fram stora armeén jurister om dom hittar "kopior".

Nä, så hemskt.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-16 16:48
Ursprungligen av Goflorp:

Nä, så hemskt.

Har du inget att tillföra debatten så är det väl bättre att avstå?

Vi tycker olika helt enkelt.

Jag misstänker att det kommer bli så att Apple kräver licens, det kommer säkert kosta bolagen att söka den. Men de kommer troligen inte behöva betala royalty till Apple.

Hur skall Apple göra då? Sätta en massa spakar och rattar och skit på sina spelare bara för att folk skall kunna använda sina Sun-Kiy-Chong för 49:-.
Eller ha en kludge som hänger på kabeln, en adapter?

Ibland tar det hela ett kliv, ofta står Apple för klivet. Gillar du det - köp prylen.
Gillar du det inte köp ngt annat.

Jag tror inte Apple är Stora-Satan som en del andra.

Jag tycker ni andra går i taket för en skitsak.
Det kommer troligen finnas en hel vägg full med lurar inom kort, alla vill ju sälja.

Att bara Apple skulle stå där med lurar tror jag inte på.

Sedan är det ju ett par lurar vi pratar om till en mp3-spelare.
Det är inte polarisens försvinnande eller att Europa junker i leran eller ngt av liknande dignitet.

Jag gjorde en enkel koll.

Ny = 900 + minst 5-600:- på lurar, tja säg 1500:- totalt då.

Har idag en bra Shuffle Gen II, bra lurar = 0:-, den går säkert ett år till.

Det som är en dealbreaker för mig är att jag måste ha en meter med lurkabel hängande dinglande över kroppen, mitt arbete skulle bli lidande (verkstadsjobb).

  • Oregistrerad
  • 2009-03-16 20:58

När jag kan köpa ett par lurar på Siba för 199 Kr så lägger jag mig platt och ber om ursäkt.

Inte innan dess.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-16 22:44

Kretsen är där, finns inte den kommer inga andra headset att fungera. Uselt av Apple. Nya shuffle kommer inte att sälja bra och kommer att bytas ut inom ett år. Jag hoppas bara att Apple inte får för sig att göra samma sak med andra iPod och iPhone modeller.

//Rob

Senast redigerat 2009-03-17 00:10
Ursprungligen av Robo-X:

Kretsen är där, finns inte den kommer det att fungera.

Eh va?

Har inte kretsen något med voice overn att göra då?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-17 02:11
Ursprungligen av henkebarn:

Har inte kretsen något med voice overn att göra då?

Nej det enda den gör är att säga till Shuffle att det är en äkta Made for iPod tillbehör. Uselt från Apple. Börjar igen med egna kontakter och gömda kretsar. Det var det som gjorde att Apples tillbehör alltid kostar extra och vad som dödade Firewire.

Vet inte hur Apple vill lösa problemed med EUs nya förslag att alla mobiler ska ha samma nät adapter. Men kommer det som lag så måste Apple tänka om lite.

//Rob

Ingen tror alltså på detta:

Just spoke with Apple. There is no encryption or authentication on the chip, so clones could conceivably be made, just not with "Made for iPod" official certification. And now we know!

Se min tidigare länk. Som jag tolkar det betyder det alltså att de hörlurar som inte har chipset inte får ha loggan "Made for iPod", men att de ändå fungerar. Men jag kan tolka fel...

EDIT: Svenska MacWorld tolkar på samma sätt som jag (om det nu betyder något..).

http://macworld.idg.se/2.1038/1.218270/apple--svarar-ingen-drm-i-shuffle

Senast redigerat 2009-03-17 07:57

Precis det jag skrev. Då är det väl bekräftat. Licenspengar för att få ha "Made For iPod"-loggan, men övriga tillbehör fungerar ändå.

Happ, då blir det till att köpa en shuffle nu medan G2 finns kvar i lager i butikerna. Används endast till de inbyggda hörlurarna i hjälmen när jag åker skidor så en spelare utan knappar går ju bort. Skulle däremot gärna se ett par sådana hörlurar med mikrofon till iphonen.

Ursprungligen av lillen2:

Happ, då blir det till att köpa en shuffle nu medan G2 finns kvar i lager i butikerna. Används endast till de inbyggda hörlurarna i hjälmen när jag åker skidor så en spelare utan knappar går ju bort. Skulle däremot gärna se ett par sådana hörlurar med mikrofon till iphonen.

Du behöver nog inte stressa. Apple har inte slutat att tillverka generation två av spelaren, båda säljs parallellt.

  • Medlem
  • 2009-03-20 17:29

Fick min nya shuffle idag. otroligt liten och lätt. Knapparna på lurarna funkade perfekt. Men måste införskaffa in-ear varianten. Eller allra helst några lurar från shure som är anpassade till shuffeln.

Efter snabbt test på gymmet kan jag bara konstatera att den funkar kanon och är grymt snygg.

Ursprungligen av Arkie:

Fick min nya shuffle idag. otroligt liten och lätt. Knapparna på lurarna funkade perfekt. Men måste införskaffa in-ear varianten. Eller allra helst några lurar från shure som är anpassade till shuffeln.

Efter snabbt test på gymmet kan jag bara konstatera att den funkar kanon och är grymt snygg.

Live avis är man ju....
Personligen tycker jag det blir för dyrt, plus att jag har svårt motivera köpet för frugan när jag har en nästan ny Shuffle Gen II ....

Låter "annonseringen" av låtar/artist bra eller skit?

  • Medlem
  • 2009-03-24 10:26
Ursprungligen av Goflorp:

Live avis är man ju....
Personligen tycker jag det blir för dyrt, plus att jag har svårt motivera köpet för frugan när jag har en nästan ny Shuffle Gen II ....

Låter "annonseringen" av låtar/artist bra eller skit?

Det låter ok. Svenska låtar låter sådär när de läses upp. Men det funkar. Fjärren på micken är kanon och sitter på helt rätt plats. Apples in-earlurar som jag kör.

Men jag hade inte bytt till den om det inte var för att den kunde spela Apple Lossless. Har nästan alla låtar kodade i det och därför blev den gamla shufflen oanvändbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-25 01:23

Jag tycker den nya shuffle är usel. Håller med Appleinsider att Apple gick för långt med designen. Voiceover är trevligt men tar alldeles för lång tid. Att kunna styra ipoden direkt från hörlurana är suveränt men att ta bort knapparna på själva ipoden är uselt. Jag tror att alla iPods kommer att få samma hörlurar men att ta bort själva knapparna på iPoden var en usel ide.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-03-25 21:30
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tycker den nya shuffle är usel. Håller med Appleinsider att Apple gick för långt med designen. Voiceover är trevligt men tar alldeles för lång tid. Att kunna styra ipoden direkt från hörlurana är suveränt men att ta bort knapparna på själva ipoden är uselt. Jag tror att alla iPods kommer att få samma hörlurar men att ta bort själva knapparna på iPoden var en usel ide.

//Rob

För lång tid? Det går ju svinfort.

Jag byter låtlista snabbare med voiceovern än vad jag gör på ipodtouch från dess viloläge.

Smaken är som baken. Jag tycker det funkar grymt.

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tycker den nya shuffle är usel. Håller med Appleinsider att Apple gick för långt med designen. [...]

Kan verkligen inte hålla med. Designen förpackar idén helt perfekt. Less is more... Däremot gillar jag inte hörlurs-idén...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-25 09:27

Har du nya shufflen?

Bevaka tråden