Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 3.0

Tråden skapades och har fått 977 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-17 21:13
Ursprungligen av opehrson:

Bara jag som inte lycaks uppdatera? Kommer bara felmeddelandet om aktiveringsserven bla bla... segt!

Samma här

  • Medlem
  • Grums
  • 2009-06-17 21:10

det här med internetdelning måste man ha en mac för att det ska funka eller. för jag får inte fram något sånt. är det nån som vet hur man gör.

Ursprungligen av Madde_:

det här med internetdelning måste man ha en mac för att det ska funka eller. för jag får inte fram något sånt. är det nån som vet hur man gör.

Har du internetdelning i menyn Nätverk under allmänt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-17 21:16
Ursprungligen av Madde_:

det här med internetdelning måste man ha en mac för att det ska funka eller. för jag får inte fram något sånt. är det nån som vet hur man gör.

Du måste köra itunes tror jag för att det ska funka.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-17 21:13

Problem med uppdateringen på en iPhone 3G, vanlig Telialur.
Selänken här...

Jag tryckte på den stora knappen och det kom upp text på fransla om att man kunde dra med fingret och ringa nödsamtal...

Tryckte på cancel och kom till rutan dä man vanligtvis anger sin PIN-kod. Det gjorde jag och så hände inget. Nästa tryck gav en ruta med IMEI och ICCID numren på min iPhone. Under tiden kämpade iTunes med att komma åt Apple Store och gav mig de två meddelanden.

Jag kopplade loss iPhonen och stängde av, startade igen och matade in min PIN, kopplade ihop med laptopen & iTunes, no success. Samma ruta med att det inte gick att ansluta till Store.

Till slut stängde jag av iTunes (f.ö. så har jag den senaste versionen 8.2, allt OK där), öppande det igen, anslöt telefonen och...njet, det gick inte.

På telefonen verkar allt fungera bra, knastret som jag hade problem med när jag använde högtalartelefon vid samtal är borta - så ett stort _plus_ till uppdateringen.

Ska kolla det här med Apple Store åtkomsten, det kanske är bara lite trångt just nu när _alla_ uppdaterar

Är det bara jag som har inställningarna "Visual Voicemail" i menyn Mobildata?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-17 23:50
Ursprungligen av MRM-Racing:

Är det bara jag som har inställningarna "Visual Voicemail" i menyn Mobildata?

I vilken meny?! Jag har Telias abonnemang, hittar ingen meny som heter Mobildata, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 23:52
Ursprungligen av homesick:

I vilken meny?! Jag har Telias abonnemang, hittar ingen meny som heter Mobildata, eller?

Leta lite?

Inställningar -> Allmänt -> Nätverk - > Mobilt datanätverk.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2009-06-17 21:15

jag har laddat ner det men det tar ju evigheter med säkerhetskopierng.....måste ju leka med 3.0 innan man somnar framför teven!!!!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-17 21:16

Såhär ska inställningarna se ut för de som har 3 som operatör. Fungerar klockrent!

Har lyckats aktivera men i steget efter händer ingenting. "Kontrollera att du är ansluten till nätverket och försök igen" säger itunes. I övrigt fungerar allt som det ska - har inte testat tethering dock, eftersom jag inte får upp något i itunes. MMS funkar super!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 21:18

Aktiveringsservrarna är i stort sett nere p.g.a all belastning...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-17 21:19
Ursprungligen av zappee:

Aktiveringsservrarna är i stort sett nere p.g.a all belastning...

Klart som faan att det ska vara så bara för att man visar lite tålamod

Från Telia;

Tips för er som pysslar med 3.0
Sammanställer lite tips och frågor som har dykt upp:

Viktigt! För att 3.0 överhuvudtaget skall fungera måste man ladda ner iTunes 8.2 först! ( Eloge till Krille som har predikat detta på bloggen)

MMS
Aktivera MMS genom att sms:a mms till 4466
inga inställningar kommer dock men det aktiverar tjänsten för er. En del har ju avaktiverat den då iPhone inte tidigare kunde hantera mms.

OM inte inställningarna hoppar igång av sig själv så finns det här manuell beskrivning.

Gå in på inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobilt datanätverk -> scrolla ner och fyll i uppgifterna för MMS.

Stäng av iPhonen och starta om.

Vill nämna att mms priset är samma oavsett om man har en iPhone eller inte. Priserna är reglerade i abonnemanget. MEN…. i sommar fram till 31 augusti så mms:ar alla privatabonnemang för 1 kr/st

Frågor gällande nyhetsbrevet från förra året så kan man anmäla sig iår igen. Vi kommer även på teliaiphoneblog hålla er uppdaterade med den information som finns att tillgå.

Varför har vi inte släppt mer info gällande iPhone 3Gs?
För att än är det inte klart än. Apple har sina restriktioner och vi följer dem då vi är stolta samarbetspartners. Så tålamod mina iPhone-vänner!

Tethering
Enligt en del läsare funkar det direkt medan en del säger att det krävs en uppgradering från operatören. Jag kollar detta och lovar återkoppling på detta asap.

Detta är taget från den här sidan. Kom ihåg att alltid ange källa när ni kopierar texter! /Adrian

Ursprungligen av MRM-Racing:

Från Telia;

Tips för er som pysslar med 3.0
Sammanställer lite tips och frågor som har dykt upp:

Viktigt! För att 3.0 överhuvudtaget skall fungera måste man ladda ner iTunes 8.2 först! ( Eloge till Krille som har predikat detta på bloggen)

MMS
Aktivera MMS genom att sms:a mms till 4466
inga inställningar kommer dock men det aktiverar tjänsten för er. En del har ju avaktiverat den då iPhone inte tidigare kunde hantera mms.

OM inte inställningarna hoppar igång av sig själv så finns det här manuell beskrivning.

Gå in på inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobilt datanätverk -> scrolla ner och fyll i uppgifterna för MMS.

Stäng av iPhonen och starta om.

Vill nämna att mms priset är samma oavsett om man har en iPhone eller inte. Priserna är reglerade i abonnemanget. MEN…. i sommar fram till 31 augusti så mms:ar alla privatabonnemang för 1 kr/st

Frågor gällande nyhetsbrevet från förra året så kan man anmäla sig iår igen. Vi kommer även på teliaiphoneblog hålla er uppdaterade med den information som finns att tillgå.

Varför har vi inte släppt mer info gällande iPhone 3Gs?
För att än är det inte klart än. Apple har sina restriktioner och vi följer dem då vi är stolta samarbetspartners. Så tålamod mina iPhone-vänner!

Tethering
Enligt en del läsare funkar det direkt medan en del säger att det krävs en uppgradering från operatören. Jag kollar detta och lovar återkoppling på detta asap.

Det var den länken jag postade tidigare. Det funkar sådär.

Ursprungligen av Capeman:

Det var den länken jag postade tidigare. Det funkar sådär.

Kör man denn autan portnummer och utan namn + lösen har det hittils fungerat i alla fall.

Portnummret verkar förbättra framkomligheten och namn + lösen själva tethering

Ursprungligen av MRM-Racing:

Kör man denn autan portnummer och utan namn + lösen har det hittils fungerat i alla fall.

Portnummret verkar förbättra framkomligheten och namn + lösen själva tethering

Utan portnummer kan jag inte skicka alls, failar direkt. Med portnummer så kan jag skicka till vissa som har Telia. Kan inte skicka till de som har 3.

Misstänker att det inte fungerar att skicka MMS till de som har abonnemang hos 3. Inte från Telia-telefoner i alla fall.

  • Medlem
  • 2009-06-17 21:23

Försökte uppdatera min iphone 3g till 3.0 nu men när den skulle installera så fastnade mobilen i recovery mode?
Itunes känner inte längre av mobilen och windows vista hittar ingen drivrutin

Vad kan man göra åt detta? Har försökt installera om itunes nu utan förbättring

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 00:09
Ursprungligen av Capeman:

Misstänker att det inte fungerar att skicka MMS till de som har abonnemang hos 3. Inte från Telia-telefoner i alla fall.

Precis så verkar det vara för mig. Till Comviq/Tele2 fungerar, men inte till Tre. Vad är bakgrunden till detta?

Ursprungligen av prince:

Precis så verkar det vara för mig. Till Comviq/Tele2 fungerar, men inte till Tre. Vad är bakgrunden till detta?

Exakt. Varför? Har ställt frågan på Telias blog, får se om vi får något svar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-18 00:25
Ursprungligen av prince:

Precis så verkar det vara för mig. Till Comviq/Tele2 fungerar, men inte till Tre. Vad är bakgrunden till detta?

Normalt fungerar det alldeles utmärkt att skicka MMS mellan Telia och Tre. Men eftersom trafik mellan operatörer går som vanlig SMTP trafik (e-post) så kan det ta lite tid ibland för MMS att komma fram. Idag är det nog så att Telias MMS-C går på hög tryck när alla vill testa MMS med sin iPhone

Ursprungligen av brusa:

Normalt fungerar det alldeles utmärkt att skicka MMS mellan Telia och Tre. Men eftersom trafik mellan operatörer går som vanlig SMTP trafik (e-post) så kan det ta lite tid ibland för MMS att komma fram. Idag är det nog så att Telias MMS-C går på hög tryck när alla vill testa MMS med sin iPhone

Problemet är bara att man får rött utropstecken i telefonen bredvid MMS:et, d v s, det går aldrig ens iväg. Så blir det inte när man exempelvis skickar inom Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 00:33
Ursprungligen av Capeman:

Problemet är bara att man får rött utropstecken i telefonen bredvid MMS:et, d v s, det går aldrig ens iväg. Så blir det inte när man exempelvis skickar inom Telia.

Vänta till imorgon och kontakta Telia?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-18 00:40
Ursprungligen av Capeman:

Problemet är bara att man får rött utropstecken i telefonen bredvid MMS:et, d v s, det går aldrig ens iväg. Så blir det inte när man exempelvis skickar inom Telia.

Går det endast att skicka inom Telia och inte till någon annan operatör så är inte korrekt APN inställt. Om MMS:et ligger kvar i mobilen så är det solklart fel inställningar för APN.

Om det endast är Tre det inte går att skicka till så ligger felet antingen hos Telia eller hos Tre. Om det inte skulle vara något fel hos Telia borde MMS gå iväg till Telias MMS-C för vidare transport till SMTP servern som i sin tur försöker skickar det vidare till Tre.

Ursprungligen av brusa:

Går det endast att skicka inom Telia och inte till någon annan operatör så är inte korrekt APN inställt. Om MMS:et ligger kvar i mobilen så är det solklart fel inställningar för APN.

Om det endast är Tre det inte går att skicka till så ligger felet antingen hos Telia eller hos Tre. Om det inte skulle vara något fel hos Telia borde MMS gå iväg till Telias MMS-C för vidare transport till SMTP servern som i sin tur försöker skickar det vidare till Tre.

De APN jag testat med är mms.telia.se och online.telia.se. Sen vet jag inte riktigt vem jag kan ha bland mina kontakter som har Tele2. Får kolla upp det imorgon.

ok nytt har hänt: nu plötsligt kom jag in i telefonen, men på datorn så är det fortfarande en vit bild,,, alltså ingen kontakt med datorn. dock så får jag fortfarande felmeddelande från itunes

  • Medlem
  • Falköping
  • 2009-06-17 21:21

bara jag som väntat i timmar på säkerhetskopiering???

Ursprungligen av dalan1:

bara jag som väntat i timmar på säkerhetskopiering???

Gick snabbt för mig, en kvart kanske.

NOTE: To use iPhone as a modem with a Mac computer, it must be running Mac OS X version 10.5.7 or later

Åååå, jag som kör med Tiger.

Bevaka tråden