Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS problem diskussion

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Exstaz:

Jag tror som du att den första batchen som dom pressar ut inte har lika bra kvalité som dom som kommer ut när det hela har stabiliserat sig på marknaden. Jag hade turen att köpa en från italien och inte få en med gul skärm vilket jag är glad för.

Betalar du verkligen mer än 10 000 för endast telefonen? Du kan ju inte räkna in abonnemangs kostnad osv i vad du betalar för telefonen.

Men våra svenska telefoner tillhör inte första batchen...

Ursprungligen av BlackSmp:

Men våra svenska telefoner tillhör inte första batchen...

Dem tillhör väl ändå till en av de första? Kontentan är att de tillverkas under en tid då det är som mest tryck efter dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-20 20:41
Ursprungligen av plasten:

Den gula skärmen är ett fel. Felet ligger i att kvaliten verkar usel i de flesta av telefonerna. Jag har jämfört min nya med min kollega och han har samma dåliga skärm som min. Jämförde med 2 andra i butik där den ena var lika usel och den andra de hade var bra.

Det var som sagt exakt samma problem när 3G telefonerna kom förra året.

länkat denna förut, länkar den igen
Apple - Support - Discussions - iPhone 3G S has yellowish tint ...

Problemet är att kvaliten skiljer sig mycket från telefon till telefon. Jag tror att det är ett fabrikationsproblem som de inte enkelt kan lösa utan att det kostar dem en massa pengar. Apple låter kravet för kvaliten ligga mycket lågt eftersom konsumenterna accepterar det.

Enligt mitt tycke är den så dålig att jag fortfarande använder min gamla 3G telefon och har den andra bara på hyllan till de börjar tillverkas med bättre kvalitet. Då byter jag ut den.

Jag har höga krav om jag köper en mobiltelefon för mer än 10 000 (har ett affärspaket som kostar 850 i månaden i 24 månader som jag teckna med iphonen).

3Gns skärm är gulare än 2Gn men 3GS och 3G ska vara samma.

Ursprungligen av zappee:

3Gns skärm är gulare än 2Gn men 3GS och 3G ska vara samma.

Jag har en 3G och den nya 3GS, den gamla 3G:n är väldigt mycket bättre. Skarpare och klarare färger. Och en kontrast som slår 3GS totalt.

En vän fick sin 3GS idag och den var mycket bättre än den 3GS jag har (som jag redan bytt en gång pga gul skärm). Skärmen är inte bara gul, utan det är en biprodukt. Den är grådassig och kontrastlös och oskärpa.

Det stämmer inte heller att 3G ska vara gulare än 2G. Utan de var de första 3G som var gula, på samma sätt som 3GS är gula idag. Apple sa då att det var medvetet. Orsaken är att det skulle kosta dem åtskilliga miljoner att byta ut dem.

Dem miljoner det kostar för att fixa bra kvalitet på skärmen är en kostnad apple får ta och inte jag som konsument. Jag har all rätt på min sida och bevis i och med att jag har min gamla 3G att visa.

Det var inga problem att byta luren sist och självklart ger apple instruktioner om att man inte får byta en dålig skärm om många börja göra det. Faktum är dock att produktbeskrivningen säger att bildkvaliten är samma som 3G, vilket inte är fallet för mig.

Ja det stämmer, abb kostnader ingår i mitt pris på över 10 000, är tom mycket över, ligger på 20.400 för att vara exakt. Men har bundit det i och med telefonköpet och för att kunna använda tänsten behöver jag telefonen.

Jag är iaf inte orolig för att inte få byta ut den. Däremot är jag orolig över att inte få en med bra kvalitet inom snar framtid.

Tycker för den delen att alla som inte är nöjd med sina skärmar ska stå på sig och kräva en ny. Vi ska inte behöva betala för Apples misstag.

Se bara på nvidia och bland annat deras deras defekta G2/G3 chip. I 8 månaders tid mörkade de problemet och fortsatte att sälja dem.

EDIT:
btw, har ni läst länken jag postade tidigare?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-21 20:31
Ursprungligen av plasten:

Jag har en 3G och den nya 3GS, den gamla 3G:n är väldigt mycket bättre. Skarpare och klarare färger. Och en kontrast som slår 3GS totalt.

En vän fick sin 3GS idag och den var mycket bättre än den 3GS jag har (som jag redan bytt en gång pga gul skärm). Skärmen är inte bara gul, utan det är en biprodukt. Den är grådassig och kontrastlös och oskärpa.

Det stämmer inte heller att 3G ska vara gulare än 2G. Utan de var de första 3G som var gula, på samma sätt som 3GS är gula idag. Apple sa då att det var medvetet. Orsaken är att det skulle kosta dem åtskilliga miljoner att byta ut dem.

Dem miljoner det kostar för att fixa bra kvalitet på skärmen är en kostnad apple får ta och inte jag som konsument. Jag har all rätt på min sida och bevis i och med att jag har min gamla 3G att visa.

Det var inga problem att byta luren sist och självklart ger apple instruktioner om att man inte får byta en dålig skärm om många börja göra det. Faktum är dock att produktbeskrivningen säger att bildkvaliten är samma som 3G, vilket inte är fallet för mig.

Ja det stämmer, abb kostnader ingår i mitt pris på över 10 000, är tom mycket över, ligger på 20.400 för att vara exakt. Men har bundit det i och med telefonköpet och för att kunna använda tänsten behöver jag telefonen.

Jag är iaf inte orolig för att inte få byta ut den. Däremot är jag orolig över att inte få en med bra kvalitet inom snar framtid.

Tycker för den delen att alla som inte är nöjd med sina skärmar ska stå på sig och kräva en ny. Vi ska inte behöva betala för Apples misstag.

Se bara på nvidia och bland annat deras deras defekta G2/G3 chip. I 8 månaders tid mörkade de problemet och fortsatte att sälja dem.

EDIT:
btw, har ni läst länken jag postade tidigare?

Nej, Apple har uttalat sig och sagt att 3G och 3GS är gulare än 2G.

http://www.engadget.com/2008/07/12/iphone-3g-and-firmware-2-0-the-day-after/

Ursprungligen av zappee:

Nej, Apple har uttalat sig och sagt att 3G och 3GS är gulare än 2G.

iPhone 3G and firmware 2.0: the day after

3GS fanns inte ens när den artikeln postades. Jag har nämnt att apple sade att de skulle vara gula när det var problem med 3G för ett år sedan. Klart att de sa det istället för att erkänna och förlora miljoner. Skulle det stämma skulle min gamla 3G vara gul vilket den inte är. Tvärtom så slår den de festa 2G på fingrarna i kontrast, vithet och klara färger. Annat är det med de många av de nya 3GS. Läs som sagt länken jag postade tidigare så kan du läsa om att även 3G hade det problemet och verkade bara vara gula i början då efterfrågan var som störst. Där är det då heller inte ett uttalande från ett företag eller person. Utan hundratals poster där du kan få en helt egen uppfattning om verkligheten. Det är för mig helt uppenbart att Apple ljög när de kom med det uttalande när 3G släpptes. Och de har inte uttalat sig ännu om 3GS och defekta skärmen vad jag sett.

EDIT:
Lämnade för övrigt in 3GS:n för andra gången för att få den utbytt. Inga problem. De i butiken såg direkt hur dålig den var jämfört med min gamla 3G. Håller tummarna nu för att inte få ännu en med alldelles för dålig kvalitet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-23 02:07
Ursprungligen av plasten:

3GS fanns inte ens när den artikeln postades. Jag har nämnt att apple sade att de skulle vara gula när det var problem med 3G för ett år sedan. Klart att de sa det istället för att erkänna och förlora miljoner. Skulle det stämma skulle min gamla 3G vara gul vilket den inte är. Tvärtom så slår den de festa 2G på fingrarna i kontrast, vithet och klara färger. Annat är det med de många av de nya 3GS. Läs som sagt länken jag postade tidigare så kan du läsa om att även 3G hade det problemet och verkade bara vara gula i början då efterfrågan var som störst. Där är det då heller inte ett uttalande från ett företag eller person. Utan hundratals poster där du kan få en helt egen uppfattning om verkligheten. Det är för mig helt uppenbart att Apple ljög när de kom med det uttalande när 3G släpptes. Och de har inte uttalat sig ännu om 3GS och defekta skärmen vad jag sett.

EDIT:
Lämnade för övrigt in 3GS:n för andra gången för att få den utbytt. Inga problem. De i butiken såg direkt hur dålig den var jämfört med min gamla 3G. Håller tummarna nu för att inte få ännu en med alldelles för dålig kvalitet.

Jag tog en artikel i mängden. Det finns en som är när 3GS är släppt också.

Men visst, tror du mer på ett gäng random personer på ett forum än på Apples uttalande så...

Ursprungligen av zappee:

Jag tog en artikel i mängden. Det finns en som är när 3GS är släppt också.

Men visst, tror du mer på ett gäng random personer på ett forum än på Apples uttalande så...

Skulle du kunna posta en länk till ett officiellt uttalande av Apple angående gula skärmar och 3GS?

Och jag märker att du fortfarande inte läst tråden. Det handlar om att många upplever att den gula skärmen har betydligt sämre kvalitet och det är uppenbart att konsumenterna inte uppskattar skärmen. Varför då göra exakt samma sak när nästa telefon släpps? Och som sagt. Min gamla 3G är inte gul. Hur förklarar då du det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-23 17:23
Ursprungligen av plasten:

Skulle du kunna posta en länk till ett officiellt uttalande av Apple angående gula skärmar och 3GS?

Och jag märker att du fortfarande inte läst tråden. Det handlar om att många upplever att den gula skärmen har betydligt sämre kvalitet och det är uppenbart att konsumenterna inte uppskattar skärmen. Varför då göra exakt samma sak när nästa telefon släpps? Och som sagt. Min gamla 3G är inte gul. Hur förklarar då du det?

"The representative also said that the coating should have had no impact on the color temperature or the brightness level of the screen, since those settings are the same in the 3G and 3G S. In moving from the original iPhone to the 3G, the company did alter the color temperature to achieve a warmer, more natural tone."

iPhone 3G S Screen Has Warmer Colors, Sharper Text - washingtonpost.com

Ursprungligen av zappee:

"The representative also said that the coating should have had no impact on the color temperature or the brightness level of the screen, since those settings are the same in the 3G and 3G S. In moving from the original iPhone to the 3G, the company did alter the color temperature to achieve a warmer, more natural tone."

iPhone 3G S Screen Has Warmer Colors, Sharper Text - washingtonpost.com

Tackar. Nu hade jag läst den artikeln tidigare och var inget officiellt uttalande som jag frågade efter, utan en person på apple som journalisten pratat med. Dock tolkar jag det som att journalisten försökte med det utreda varför skärmarna var olika på 3G och 3GS. Det han på apple svarar honom är att det inte ska vara någon skillnad och att det nya glaset som är "oleophobic (oil-resistant)" inte ska ha några inverkan på skärmen. Detta ger fler tydliga bevis på att en 3GS som är gulare än en 3G är defekt eftersom de ska vara lika, precis som i produktspecifikationen.

(Jämförelsen med gamla 2G är annars helt ointressant i sammanhanget eftersom jag enbart jämför med min gamla 3G och andra 3GS. Vilket i sig också kastar omkull apples alla tidigare uttalande om att 3G ska vara "varmare" än 2G. Eftersom min 3G inte har en knutta av den gula färgen jämfört med 2G telefoner.)

Med andra ord så får han i artikeln inget svar på varför den nya skärmen på 3GS har mer dämpade fäger och inte lika starka som hans 3G.

Detta är en persons artikel som inte kritiserar skärmen på den nya 3GS:n. Och frågan om 3GS:s annorlunda skärm lämnas obesvarad.

Saken är den. Jag har haft över 20 st iphone 3G i min hand då jag hjälper kunder och vänner att konfigurera dem. Den nya 3GS skärmen skiljer sig inte mer än att många av dem är lika dåliga som 3G var vid lanseringen. Du kan hitta en gammal 3G som är lika dålig som en 3GS. Och som sagt, min vän som köpte en 3GS häromveckan hade schysst skärm. Även en av 3GS:n som jag jämförde min mot i butik var bättre än den jag hade i handen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-24 23:32
Ursprungligen av plasten:

Tackar. Nu hade jag läst den artikeln tidigare och var inget officiellt uttalande som jag frågade efter, utan en person på apple som journalisten pratat med. Dock tolkar jag det som att journalisten försökte med det utreda varför skärmarna var olika på 3G och 3GS. Det han på apple svarar honom är att det inte ska vara någon skillnad och att det nya glaset som är "oleophobic (oil-resistant)" inte ska ha några inverkan på skärmen. Detta ger fler tydliga bevis på att en 3GS som är gulare än en 3G är defekt eftersom de ska vara lika, precis som i produktspecifikationen.

(Jämförelsen med gamla 2G är annars helt ointressant i sammanhanget eftersom jag enbart jämför med min gamla 3G och andra 3GS. Vilket i sig också kastar omkull apples alla tidigare uttalande om att 3G ska vara "varmare" än 2G. Eftersom min 3G inte har en knutta av den gula färgen jämfört med 2G telefoner.)

Med andra ord så får han i artikeln inget svar på varför den nya skärmen på 3GS har mer dämpade fäger och inte lika starka som hans 3G.

Detta är en persons artikel som inte kritiserar skärmen på den nya 3GS:n. Och frågan om 3GS:s annorlunda skärm lämnas obesvarad.

Saken är den. Jag har haft över 20 st iphone 3G i min hand då jag hjälper kunder och vänner att konfigurera dem. Den nya 3GS skärmen skiljer sig inte mer än att många av dem är lika dåliga som 3G var vid lanseringen. Du kan hitta en gammal 3G som är lika dålig som en 3GS. Och som sagt, min vän som köpte en 3GS häromveckan hade schysst skärm. Även en av 3GS:n som jag jämförde min mot i butik var bättre än den jag hade i handen.

Officiella uttalande får du aldrig.

Jag har aldrig sagt att 3G och 3GS är olika, jag sa att det är skillnad på 2G och de nya...

  • Medlem
  • 2009-08-19 22:15

Hur vet du redan på förhand att den blir utbytt? Jag lämnade min på service för vassa kanter och spontana omstarter igår, men då var det inte bestämt att den skulle bytas, utan först och främst felsökas vad jag förstod..?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 04:19
Ursprungligen av swek:

Hur vet du redan på förhand att den blir utbytt? Jag lämnade min på service för vassa kanter och spontana omstarter igår, men då var det inte bestämt att den skulle bytas, utan först och främst felsökas vad jag förstod..?

alltså mina fel var hårdvarumässiga, de sa att de kommer byta ut den..

tex vi testade högtalaren, den var kass sa han

testade dockkontakten, japp den glappade

sim kort intaget - japp den gick inte ner hela vägen

skakade telefonen- japp det var nått löst i den.

han sa att när de e hårdvarumässiga fel byter dem ut telefonen direkt, på anova

En notis dock, även om telefonen inte är perfekt men fyller sin funktion byts dem inte ut sa han. tex

skärmen e gul, ja men den funkar , om skärmen hade vart suddig eller att de inte var någon bild gör man något åt det inte att den är gul.

sen om han hade rätt eller fel vet jag inte, men så ligger de till många har kommit in med gula skärmar sa han

Är det någon som har samma problem som jag, när de ringer och man ska svara och dra sliden så funkar det inte för ens kanske på 6:e försöket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 21:13

Vad får ni ut i batteritid på era? Min tappar ju 30% på bara ett par timmar utan att jag använder den - och då har jag stängt av 3g och push.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-21 21:29
Ursprungligen av Shahbaz:

Vad får ni ut i batteritid på era? Min tappar ju 30% på bara ett par timmar utan att jag använder den - och då har jag stängt av 3g och push.

Här har du en hel tråd som diskuterar just det: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/268050-dalig-batteritid-pa-3gs.html
Jag startade tråden p.g.a otroligt dåluig batteri tid men nu en månad senare har det stabiliserat sig som sagt.

  • Medlem
  • 2009-08-24 22:47

Ett annat problem! Jag kan inte para ihop min telefon med min dator. Datorn hittar telefonen och ett par andra telefoner... Men telefonen hittar inget. Men när jag försökar para ihop dem, så säger telefonen att min dator vill para ihop sig och då trycker jag ok och sen dröjer det en liten stund och sen säger den "kunde inte parkoppla".

iPhone 3GS och macbook uni.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-24 22:56

Prova att ta bort alla "parningar" mellan datorn och telefonen som kan tänkas finnas på både datorn och telefonen (låt säga att ena enheten tror att det är parat och klart, även fast det krånglar) och prova att para enheterna igen efter det. Alt kan man rensa alla nätverksinställningar (General - Reset - Reset Network Settings) och prova att para ihop dem igen.

Ursprungligen av jac:

Ett annat problem! Jag kan inte para ihop min telefon med min dator. Datorn hittar telefonen och ett par andra telefoner... Men telefonen hittar inget. Men när jag försökar para ihop dem, så säger telefonen att min dator vill para ihop sig och då trycker jag ok och sen dröjer det en liten stund och sen säger den "kunde inte parkoppla".

iPhone 3GS och macbook uni.

  • Medlem
  • 2009-08-24 23:13
Ursprungligen av Drakfot:

Prova att ta bort alla "parningar" mellan datorn och telefonen som kan tänkas finnas på både datorn och telefonen (låt säga att ena enheten tror att det är parat och klart, även fast det krånglar) och prova att para enheterna igen efter det. Alt kan man rensa alla nätverksinställningar (General - Reset - Reset Network Settings) och prova att para ihop dem igen.

Hittade ingen parning mellan datorn och telefonen, så jag återställde nätverksinställningarna. Nu tror jag att datorn hittade telefonen, men är inte säker. Det kom upp ett ##.###.##.mobiletelia.com eller nåt. Men annars var det samma...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 22:59

Jag tror mig ha ett problem med "öronhögtalaren", alltså när man pratar i telefon.
Det är lite som "spräng högtalare" ibland.

Någon annan med samma problem?
Har läst i tråden och det verkar bara vara problem med uthögtalaren (de där nere) när man t.ex. lyssnar på musik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 19:13

intressant att många verkligen hatar den gula skärmen hehe förhoppningsvis får jag min iPhone i veckan, och jag hoppas för allt i världen att den känns som en komplett och fin telefon då!

  • Medlem
  • City
  • 2009-08-25 19:34

Har inte ens tänkt på att den är gul (ser inte ens gul ut), gick dessutom från 2G så du kan nog vara lugn såvida det inte är vissa med måndagsexsskärmar.
Inga fler som har sprickor eller plastbitar i mikroformat som lossnat vid hörlursutgången då?
Väntar och väntar med inlämning tills jag vet att det finns 3Gs i lager inom skälig tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 21:01

Skrämmande upplevelse

En död iPhone är en skrämmande upplevelse, efter om-start (hem knappen + av/på knappen tills äpplet syns" återkom livet igen. Nu återstår bara frågor:

- varför behövde den startas om
- hur ofta ska det hända igen
- iTunes fångar upp någon form av krasch rapport, skickas den och i så fall var, macken signalerar glatt när den vill tala med Apple.

Batteriet visade 80% laddning.
Jag har stängt av och satt på 3G några gånger för att försöka uppfatta batteri förbrukningen i GSM respektive 3G läge.
I övrigt har jag inte mipplat med luren på något sätt!

/C

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-08-25 21:49

Täckte över vänster högtalare med handen ochnoterade att iphonen nästintill blev knäpptyst. Ska det vara så eller är den högra högtalaren kass på mitt ex? Ljudskillnaden var som natt och dag

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-25 21:53
Ursprungligen av qom:

Täckte över höger högtalare med handen och noterade att iphonen nästintill blev knäpptyst. Ska det vara så eller är den högra högtalaren kass på mitt ex? Ljudskillnaden var som natt och dag

Den ena är högtalare, den andra mikrofon. Inte stereo alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-25 23:09
Ursprungligen av qom:

Täckte över vänster högtalare med handen ochnoterade att iphonen nästintill blev knäpptyst. Ska det vara så eller är den högra högtalaren kass på mitt ex? Ljudskillnaden var som natt och dag

Hur kan du missat de diskussionerna?
Känns som det har diskuterats mest av allt.

Tjena ! Jag behöver snabbhjälp ! Fick min 3GS i måndags och är lika nöjd som vanligt. Men dock är jag kräsen och mäker snabbt om något är liiite segt eller så.

Det var idag, då jag skulle väcka den, så märkte jag att bilden kom några sekunder segare än normalt, Alltså när man trycker home eller sleep. Efter den sega gången så upprepa jag samma process och då blir den normalt snabb igen. Låter jag den ligga i fickan i 10 min och sen ska använda den så är det samma sak, den reagerar inte direckt utan segar lite när jag ska väcka sen.

Så jag undrar, ska jag testa återställning ? Detta hände dock när jag hade lågt batteri, men det ska väll inte ha med saken att göra.

Hoppas någon har en ide eller kanske någon som har haft samma problem och även då löst det !

/Niklas

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-08-25 21:56

Ah, misstänkte att det kunde vara något sånt men blev lite orolig ändå, tack

Min telefon dog efter 6 dagars användning. Batteriet tog inte emot laddning, inte ens med laddaren i vägguttaget gick det få liv i den.

Hade laddat den fullt under dagen, spelade lite spel så batteriet var nere på 80%. Tog emot ett samtal och la sen ifrån mig telefonen. Nästa gång jag försökte väcka telefonen var det kört. Svart skärm. Likadant när jag försökte ladda den.

Inte kul alls, nu är den inne på service hos Anovo hoppas jag får min telefon fort. Säljaren i tre butiken trodde det skulle ta 2 veckor. Han trodde även att de skulle DOA den. (Tror att DOA betyder Dead on Arrival)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-28 07:19
Ursprungligen av dagaddaboy:

Han trodde även att de skulle DOA den. (Tror att DOA betyder Dead on Arrival)

Stämmer det. Troligen är det det snabbaste sättet för dem att kunna byta ut den mot en ny direkt.

Bevaka tråden