Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doepfer vs dotcom?

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-08-20 10:35

Hej igen.

Vad tycker folk om de olika modular formaten? Jag har funderat mycket över doepfer vs dotcom. Doepfer är lite billigare i sig själv men jag har läst runt på lite andra forum världen över och det verkar som att många tycker att doepfers oscillator (den billiga) samt olika filter låter sämre än dotcom. Doepfers Basic System är ju några tusen billigare än ett instegsystem från dotcom men om man då tänker stryka de billiga oscillatorerna och kanske köra andra eurorack tillverkares filter, ja då kommer man plötstligt upp i dotcom priser på grejerna.

Fördelen med Eurorack är utbudet, storleken kan vara både en vinst och en förlust beroende på utrymmet man har till förfogande vs tjocka fingrar.

Fördelen med dotcom enligt många är kvalitén. De är byggda för att hålla, låter väldigt bra men tar också mycket plats. Med dotcom kan man ju också välja att expandera med t.ex. COTK, Curetronics, STG samt troligen MOS-LAB? Och om jag inte tar helt fel kan man väl även anpassa MOTM att passa med dotcom. Sen har vi någon enstaka tillverkare till som gör enstaka moduler för dotcom.

För min egen del så har jag drömmar/framtida planer på att kanske skaffa ett dotcom 22-system i ett 44 kabinett som start, vilket lämnar utrymme för expansion.

Nog om detta. Vad tycker/tänker ni andra? Någon som har erfarenheter av båda systemen?
Jag förstår att allt med detta är väldigt subjektivt. Jag ber er också att undvika att gå in i något äpplen vs apelsiner krig utan utgå från att "Jag valde doepfer därför att..." eller "DotCom passar mitt behov bäst eftersom..."

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2009-08-20 10:54

Det går ju att blanda systemen, bara att ha lite konverteringskablar eller patchbays, så det ena utesluter inte det andra.

Eurorackarna har precis som du säger extremt många moduler, det var bland annat därför jag själv valde det, samt storleken på det hela.

  • Medlem
  • 2009-08-21 07:09
Ursprungligen av jgb:

Det går ju att blanda systemen, bara att ha lite konverteringskablar eller patchbays, så det ena utesluter inte det andra.

Eurorackarna har precis som du säger extremt många moduler, det var bland annat därför jag själv valde det, samt storleken på det hela.

Jag har sett att det även finns 1/4 till 1/8 kablar. Kan man använda dessa rakt över systemen utan något annat? Jag har funderat på det du sa och det verkar vara en juste lösning. Skulle vara nice att ha ett bassystem t.ex. med eurorack och sen kanske köpa ett 5Ux8 rack för dotcom och ett för motm t.ex.

Jag funderade över att en juste 'starter' skulle vara ett 6HE Rack för Euro moduler med ett midi to cv/gate samt cwejmans voice modul. Sen kan man expandera med fler enheter efter det. Tänker att det blir ett najs kvalitets mini-system att börja med kanske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 11:02

Köp Cwejman om du vill ha bra oscillatorer. Det är bra skit! De kostar ju därefter också. Eller Livewire AFG. Dessa är ju dessutom fullt kompatibla med Doepfer som tillhandahåller hordvis med andra moduler. Om du verkligen funderar på att skaffa ett dyrt system så är det ju Buchla eller Serge som gäller. Eller ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 11:12

Köp kvalité redan från början. Tror inte att du ångrar dig. Det går att göra bra många häftiga grejor även med ett litet system. Bara någon enstaka besynnerlig modul kan räcka för att få hela systemet att bete sig annorlunda.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-20 11:19

Banansladd är kanon!!

Tycker .com verkar så tråkiga, dopfer har mer kul men känns lite B typ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 11:31

Precis. .com verkar bara vilja satsa på koventionella moduler. COTK däremot har massor av udda grejor och där slipper man tullavgifterna. Men kommmunikation och andra rutiner är bajs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 12:15

Doepfer är inte B... Vad har du fått det ifrån enapa ? Nåväl, smaken är ju olika. Tur är väl det.

Men köper du Doepfer kan du få typ det tredubbla i allt eller nåt i den stilen... På så sätt bygga ett "muskularverk".

  • Medlem
  • 2009-08-20 12:41

Det jag har funderat på somsagt är ju att utgå från ett enklare dotcom och sedan komplettera med moduler från roligare tillverkare som curetronic eller stgsoundlabs sen har vi också (nya?) mos-lab som verkar vara lika cotk.

Har för mig att det är tämligen lätt att införa motm moduler i ett dotcom också?

Det som tilltalar mig med .com är ju utseendet. Många av Eurorack modulerna ser så plastiga ut. Moog baserade systemen ser ju ut att vara byggda för att hålla 30 år (Jag medger att jag redan är lite färgad av dotcom, det är väl uppenbart)

Senast redigerat 2009-08-20 13:00
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-20 12:41

Är väll en rätt allmän uppfattning om dopfer typ.. hade några moduler förut och kändes lite pluttiga...

Jag tror mer på att ha få fast väldigt bra moduler, kommer göra en till låda med 1vco,1steinerfilter,1comparator,1vca/mixer och 2 dual slope generators... sen får det vara bra där, blir inte så stort system men felxibelt och med banan så kan man verkligen koppla å experimentera väldigt mkt på ett enkelt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 13:36

Jag valde .COM p.g.a. att dom gör kvalitetsmoduler som inte kostar allt för mycket och Roger är väldigt trevlig att ha att göra med. Sedan gillar jag storleken, riktiga rattar och jack istället för minitele och trångt för fingrarna. Somsagt .COM gör bra billiga standard moduler och sedan väljer man dom "roligare" modulerna ifrån andra tillverkare, jag har moduler ifrån COTK och STG Soundlabs.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 13:43

Söta moduler ifrån STG Soundlabs
Voltage Mini-Store, Trigger Mini-Store, Shift Manager... bildar en smidig liten sequencer

stg/soundlabs

Mvh
Demokid

Jag hade Doepfer men sålde den och skaffade .com. Jag har ångrat mig lite några gånger. Doepfern var roligare och lättare att "de-patcha", bara att slita tag i alla kablar. Men samtidigt var den rätt mycket trängre så efter att man gjort en patch kunde man inte tweaka så mycket. Jag tror inte så många över 10års ålder har tillräckligt små fingrar för att inte tycka att det är trångt. Den hade också en del skumma egenheter för sig som jag skyller på kvalitet/pris/ambition, inga jättegrejer men feelingen blev lite sämre.

.com känns ju mer kvalitet men jag har brusiga moduler och skrapiga potar efter 5 år samt vissa moduler som inte längre presterar lika som de gjorde när de var nya. Ett par kablar har börjat glappa också. Så jag vete fan. Men filtret låter fantastiskt och oscillatorerna är helt ok. Min använder jag just nu mest till att titta på och där slår den ju Doepfer med hästlängder så jag antar att jag gjort rätt val

Att .com har tråkiga moduler har jag löst genom att skaffa Cynthia och STG som komplement, kommer ju inte upp i Doepfer- eller eurorack-klass på knasighet för det men det blir lite mer action iaf. Verkar komma mer moduler i formatet hela tiden. MOTM är dock inte helt kompatibelt storleksmässigt så tänk på det om du ska ha dem i samma kabinett.

Mitt tips för blandning av moduler är att ha dem i olika kabinett, det löser det mesta -dels formfaktor om de är olika stora eller har olika montagemetod, dels kan de få olika spänning och dels kan man bygga små kabeladaptrar om de har olika jack.

Jag kan tänka mig att sälja min .com om du är sugen. PM:a.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-20 14:50

jag hade ett euroracksystem planerat med AFG och PlanB osc's. synd att Peter från planB fuckade till det ordentligt, ingen vågar ju köpa ngt från honom ....

eurorack tycker jag är jäkligt nice om man vill ha bra utbud på moduler som gör knasiga saker. .COm uppfattar jag som bättre för klassiska moog-ljud

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 15:14

Kan vi inte få höra lite ljudexempel med .com och motm ? Lite sköna ljud och inte bara en massa standardljud vore trevligt! Standardljud kan man ju göra på en minimoog.... och dem har vi hört redan...

  • Oregistrerad
  • 2009-08-20 15:35

Jag tycker det är det är bra med standardljud som ljudexempel. På så vis hör man om det finns någon kraft, botten och värme i synten, nått som går att använda i "vanlig" musik och inte bara elektronisk konstmusik. Alla dessa knasiga, falska ljud klipp man hör får mig att inte köpa en modular... Jag brukar alltid tänka att det måste vara nått fel på synten.

Fast jag kanske är lite för traditionell helt enkelt

\\Gnutten

Säg vad ni vill höra så kan jag försöka patcha ihop nåt. Beskriv ganska noga.

Bra exempel på beskrivningar:
2 VCO'er genom lågpass standard bas
Leadljud med pwm genom bandpassfilter
Virvelkagge gjord på endast brus
Synklead
typ så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 15:52

Synthex laser harp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 16:48

Två VCOer, gärna sågtand på båda, varav den ena (master) synkar den andra. Lägg på en LFO på den synkade för långsamt snyggt "synkvibrato" och därefter en LFO på "mastern" för vibrato. Kör genom ett LPF eler nått. Typ.

Lägg gärna till en en oscillator eller två...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-20 20:53

xode:
>Många av Eurorack modulerna ser så plastiga ut.
Nu tar du väll i ändå? Det finns massvis med små nätta eurorackare som ser allt annat
än plastiga ut.

> Moog baserade systemen ser ju ut att vara byggda för att hålla 30 år (Jag medger att
> jag redan är lite färgad av dotcom, det är väl uppenbart)

Moog orginal var ett jäkla rassel! Kolla in tidiga Buchla, vilket kabel rejs!! Buchla var känd
på 70 talet för att inte funka efter ha blivit kalibrerade hos honom, alla solder joints skakade
nämligen loss under tillbaka transporten!

Med eurorack har du ett större utbud! Kan ju vara värt nått?

Gör så här, köp en Döppe Moog VCF kopia montera ut PCB't och
montera sen den in i en .com panel, det kanske känns bättre då?

  • Medlem
  • 2009-08-21 07:14
Ursprungligen av Heualia:

Med eurorack har du ett större utbud! Kan ju vara värt nått?

Gör så här, köp en Döppe Moog VCF kopia montera ut PCB't och
montera sen den in i en .com panel, det kanske känns bättre då?

Ja, jag funderar faktiskt över att köra på en lösning där jag använder eurorack som bas. Kanske börjar med ett 6HE case, en MIDI to CV/GATE och cwejmans Voice Module som en väldigt lätt start. Sen kan man skaffa ett rack (5HE, 8U) med just filter och det man önskar från dotcom samt motm. Jag är väldigt sugen på motm's CS80 filter.

Någon som vet om det finns CS80 filter för Euro eller .com?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-22 20:16
Ursprungligen av eXode:

Jett rack (5HE, 8U) med just filter och det man önskar från dotcom samt motm. Jag är väldigt sugen på motm's CS80 filter.
Någon som vet om det finns CS80 filter för Euro eller .com?

CS80 filtret (MOTOM) är för stora lådan men det är möjligt att det finns tillräckligt med rum
bakåt i en Doepfer låda om du vänder på kortet vid montering. Neriks tror jag det var som
har byggt ett CS80 till sitt .com system så du kan ju höra med honom!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-22 21:42
Ursprungligen av Heualia:

CS80 filtret (MOTOM) är för stora lådan men det är möjligt att det finns tillräckligt med rum
bakåt i en Doepfer låda om du vänder på kortet vid montering. Neriks tror jag det var som
har byggt ett CS80 till sitt .com system så du kan ju höra med honom!

Nej, jag har inte byggt något till mig själv ... Jag byggde dock ihop ett MOTM480 filter till en kund. Jag minns inte riktigt storleken på korten men jag tror kortet är aningen för stort för att rymmas bakom en Doepfer-panel. Om kortet ryms så är det i så fall precis på håret ...

Jag har förövrigt sålt mitt dot-com system och kommer förmodligen sälja ytterligare en del prylar framöver

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-22 21:57
Ursprungligen av neriks:

Jag har förövrigt sålt mitt dot-com system och kommer förmodligen sälja ytterligare en del prylar framöver

Oj, prylarna bara flyger iväg!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-22 22:54
Ursprungligen av amino:

Oj, prylarna bara flyger iväg!

Usch, ja! Det kostar att ha plan(er) inför framtiden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 12:50
Ursprungligen av neriks:

Nej, jag har inte byggt något till mig själv ... Jag byggde dock ihop ett MOTM480 filter till en kund. Jag minns inte riktigt storleken på korten men jag tror kortet är aningen för stort för att rymmas bakom en Doepfer-panel. Om kortet ryms så är det i så fall precis på håret ...

Jag har förövrigt sålt mitt dot-com system och kommer förmodligen sälja ytterligare en del prylar framöver

Va sålt .COM:en... bara du inte säljer min JP-8.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-24 15:07
Ursprungligen av Demokid:

Va sålt .COM:en... bara du inte säljer min JP-8.

Nädå ... din JP-8 är inte såld!

Jag använde knappt mitt dot-com system så det känndes helt onödigt att ha det stående och bara samla damm. Å andra sidan så använder jag ju ingenting av mina syntar just nu så jag borde faktiskt sälja ytterligare en del.

För att återgå till ämnet i tråden så måste jag säga att jag är ganska imponerad av Doepfer efter att jag nyligen skruvade ihop Doepfer-kabinett till en kund. Jag hade en del förutfattade meningar om Doepfer innan jag fick chansen att testa en del moduler och jag måste säga att jag blev lite imponerad av dem. Det enda som jag tycker är jobbigt är storleken på modulerna som i mitt tycke är i minsta laget.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-20 22:07

styph: på vilket sätt skiljer sig .com och MOTM ?
(båda är 5U i höjd ialla fall)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 22:09

leere: det är olika monteringshål och det är lite olika bredd på panelerna.
(Olika strömkontakter också, men det är lätt att fixa.)

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-20 22:17

frebrik: aha. men då är det ju lätt att fixa. .com säljer ju adapters för ändamålet...

vacklar fortfarande lite, men eurorack har ju som sagt
fler möjligheter när det gäller moduler. å andra sidan
så kan man ju faktiskt blanda då det finns 6.3<->3.5 paneler

Bevaka tråden