Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-27 23:39

Enkel fråga: Kommer du att köpa en iPad?

Du behöver inte skriva och motivera nåt i denna tråd, onödiga inlägg raderas.

  • Medlem
  • 2010-01-28 00:00

Antagligen, men inte direkt.

  • Medlem
  • 2010-08-07 10:57
Ursprungligen av Baron:

Antagligen, men inte direkt.

Antagligen inte, säger jag nu. Intresset svalnade betydligt så fort jag fick den i handen.

  • Medlem
  • 2010-11-12 23:19
Ursprungligen av Baron:

Antagligen inte, säger jag nu. Intresset svalnade betydligt så fort jag fick den i handen.

Och nu säger jag "inte" om jag måste betala själv. Lyckligtvis behövde jag inte det...
Men den är inte värd sitt pris.

Ursprungligen av Baron:

Och nu säger jag "inte" om jag måste betala själv. Lyckligtvis behövde jag inte det...
Men den är inte värd sitt pris.

Jag behövde inte betala för min heller, och jag säger samma sak. Den är absolut inte värd sitt pris.

Nej. Den gör inget jag inte kan höra på min iPhone idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 00:24

Den verkar cool men tror nog jag ska vänta lite till så dom har utvecklat den mer

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-01-28 00:29

Ja. Antagligen. Perfekt vikt och storlek att läsa PDFer på.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 00:53

Tenderar till nej. Kanske när ipad rev 2 kommer och barnsjukdomarna är borta.

//Rob.

Det får bli ett kanske, det beror på många saker:
- Pris (dollarkursen kan man inte räkna på med Apple-produkter)
- Pris (det krävs ju en del kringutrustning för att det ska vara värt)
- Jailbreak
- ev. bindningstid för 3G
- Barnsjukdomar
- "Jag-är-sugen-nu-men-kommer-jag-vara-det-i-sommar-när-hypen-lagt-sig"
- Flashstöd?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 01:45
Ursprungligen av PeeMaN:

Det får bli ett kanske, det beror på många saker:
- Pris (dollarkursen kan man inte räkna på med Apple-produkter)
- Pris (det krävs ju en del kringutrustning för att det ska vara värt)
- Jailbreak
- ev. bindningstid för 3G
- Barnsjukdomar
- "Jag-är-sugen-nu-men-kommer-jag-vara-det-i-sommar-när-hypen-lagt-sig"
- Flashstöd?

- Priset blir väl ca 5000kr. Lite dyrare än en netbook alltså.
- Jailbreak behövs väl inte eftersom filsystemet ska var tillgängligt förutom för att köra egna program då.
- Ev. bindningstid för 3G är irrelevant eftersom den är OLÅST och du kan använda vilken operatör som du vill så länge du har ett data abonnemang.
- Glöm flash. Not going to happen.

//Rob

Kan vara en bra grej att ha som komplement till min iMac om man ska resa och så, men jag gillar inte att den verkar låst till appstore (hade vart bättre om de släppt den som en dator med touch screen som man får göra vad man vill med) och priset är lite för högt, även om det är lägre än väntat.

Nix
För en gång skull blev jag inte köpsugen vid en lansering
Strävar i dag efter att bli mindre uppkopplad så det får vara för mig
Men jag kan förstå dom det kliar i fingrna på

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-28 05:17

Självklart, jag tycker att den verkar hur läcker som helst. Men då jag själv redan har så många saker, så köper jag den till min man! Sen kan jag låna den av honom ibland

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 09:17
Ursprungligen av Eva:

Självklart, jag tycker att den verkar hur läcker som helst. Men då jag själv redan har så många saker, så köper jag den till min man! Sen kan jag låna den av honom ibland

du är en bra kvinna

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-28 09:23

Vet inte riktigt...
Behöver mer info om en del saker för att kunna bestämma mig...

  • Klarar Photo-applikationen RAW? (antagligen inte)

  • Kan man få ut foton ur den utan att synka med iTunes/iPhoto? (antagligen inte)

  • Fungerar det verkligen att läsa böcker på en LCD-skärm? Har en Kindle och det ska vara en jäkligt bra skärm för att slå den...

Ursprungligen av Eva:

Självklart, jag tycker att den verkar hur läcker som helst. Men då jag själv redan har så många saker, så köper jag den till min man! Sen kan jag låna den av honom ibland

Tvingas köpa 2. Köper jag en till mig kommer Mari lägga vantarna på den.
Köper jag en till henne kommer jag aldrig få låna den ..

Kommer behövas i skolarbetet....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 06:06

Kanske - efter att ha hållit i den och upplevt gränssnittet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 07:01

Ja, absolut. Jag har varit sugen på en e-book. Funderat på att köpa något annat, men väntat på Apple. Undrar när den kommer till Thailand.

Den påminner så starkt om den första iPhone i USA, mycket begränsad, rätt "tom" i innehållet, för dyr och för "lyxig". Den senaste iPhone 3GS vände sig mer till massan, och blev billigare. Dom framtida versionerna av iPaden kommer att bli betydligt billigare.

Jag är rätt sugen, blir det inte köp direkt blir det nog längre fram. Men det kanske kommer att ställas mot att t.ex. byta upp sig mot fjärde generationens iPhone (inte så att de fyller samma behov, men det tas från samma kassa).

Ursprungligen av Ollebro:

Nej. Den gör inget jag inte kan höra på min iPhone idag.

Häftigt. Då har du nog en helt annan iPhone än oss andra.

Ursprungligen av Patrik D:

Den påminner så starkt om den första iPhone i USA, mycket begränsad, rätt "tom" i innehållet, för dyr och för "lyxig".

Fast iPhone var inte alls speciellt dyr om man jämförde med motsvarande telefoner från andra tillverkare. Och den sålde extremt bra, Apple hade svårt att tillverka telefoner i samma takt som de såldes. Tusentals telefoner importerades till och med till Sverige, trots att de krävde hack för att fungera.

Ursprungligen av Patrik D:

Den senaste iPhone 3GS vände sig mer till massan, och blev billigare.

Hur menar du att den blev billigare? En iPhone 3GS kostar fortfarande minst 5000 kr.

Och exakt vad gjorde 3GS för att vända sig mer mot massan?

Ursprungligen av Patrik D:

Dom framtida versionerna av iPaden kommer att bli betydligt billigare.

Där tror jag du har helt fel. 499 dollar är väldigt aggressivt prissatt från Apples sida. Det kommer inte att bli "betydligt billigare" än så.

Hur kan du kalla den dyr? Den var ju väldigt aggressivt prissatt faktiskt. En vanlig iPhone kostar 5000-6000 kr. Och en iPad är betydligt mer hårdvara än så.

Ursprungligen av Adrian B:

Hur kan du kalla den dyr? Den var ju väldigt aggressivt prissatt faktiskt. En vanlig iPhone kostar 5000-6000 kr. Och en iPad är betydligt mer hårdvara än så.

Du kan inte stirra dig blind på specar. Det handlar om användningsområden och "bang for the bucks". Hur mycket man än vill säga att "det är inte tänkt att det här ska vara en dator" så kan man inte komma ifrån att det bara är en laj-produkt som man egentligen klarar sig utan. När man köper en Iphone får man inte bara en mobil utan en hel jävla hand-dator dessutom. Iphonen är ju prisvärd, till skillnad från den här prylen.

Sorry Jetwash, jag kunde inte låta bli att svara, du får radera eller bryta ut inläggen du tycker jag förstör din tråd för mycket.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du kan inte stirra dig blind på specar. Det handlar om användningsområden och "bang for the bucks".

Öh, nej. Det är inte så det fungerar i verkligheten. Priset handlar om vad produkten kostar att utveckla, tillverka, marknadsföra och supporta plus den marginal man lägger på för att gå med vinst. Det är den grundläggande principen för alla varor som säljer och det är så all hårdvara från Apple säljs. Vanligtvis har Apple rätt hög marginal och tjänar därmed bra med pengar, vilket deras fina kvartalsresultat visar gång på gång.

Ursprungligen av PeeMaN:

Hur mycket man än vill säga att "det är inte tänkt att det här ska vara en dator" så kan man inte komma ifrån att det bara är en laj-produkt som man egentligen klarar sig utan.

Och det gör den automatiskt dyr? Hur nödvändig en produkt är har inget att göra med priset för produkten.

En plasma-tv på 50 tum kostar mer än en plasma-tv på 40 tum eftersom den kostar mer att tillverka. Oavsett om man klarar sig utan 10 extra tum eller inte. Ser du ingen som helst relation mellan hårdvaran och priset?

Ursprungligen av PeeMaN:

När man köper en Iphone får man inte bara en mobil utan en hel jävla hand-dator dessutom. Iphonen är ju prisvärd, till skillnad från den här prylen.

Jag tror inte du förstår hur det fungerar. iPad är billig i förhållande till vad man får för pengarna. Den är ytterst prisvärd. Apple har satt ett lågt pris på den. Så lågt att Apple offrat sina vanligtvis höga marginaler till och med.

Ta den här artikeln till exempel: Tablet makers rethinking things in wake of iPad's $499 price

Det är en hel artikel om hur Apples låga pris för iPad påverkar hela industrin. Konkurrenterna trodde den skulle hamna på 1000 dollar:

The article cites the usual unnamed sources in claiming that companies like ASUS and MSI had expected Apple's iPad to debut at $1,000, and were planning to undercut that price by 20 to 30 percent with their own, presumably Android-based offerings. But with the iPad base model coming in at $499—the price of a decent netbook—the companies are now going to have to compete on something besides price.

Apple offrar marginalerna och säljer iPad billigt för att de måste skapa en marknad för en ny produkt som kunderna inte ännu vet att de behöver:

Apple jealously guards its fat margins, but those margins are almost certainly taking a major hit to get the base model iPad out the door at this price point. This sacrifice is an acknowledgment by Apple that it has to go out and create a market for a device that people don't yet know they need.

Faktum är att Ars Technica tror att Apple inte ens tjänar några pengar på iPad eftersom priset är så lågt:

How did they get the price so cheap?

The inevitable teardowns haven't been done yet, but even now it's hard to see how Apple will make much, if any, money on the $499 model. This being the case, it's worth considering how the company can afford to launch at this price point.

Ursprungligen av Adrian B:

[I]Jag tror inte du förstår hur det fungerar. iPad är billig i förhållande till vad man får för pengarna. Den är ytterst prisvärd. Apple har satt ett lågt pris på den. Så lågt att Apple offrat sina vanligtvis höga marginaler till och med.

Problemet är väl att det inte finns så mycket att jämföra med? Det är väl därför en del tycker den är så dyr?

Är det en netbook? Nej. Är det en iPod touch? Nej. Är det en laptop? Nej. Men vad är det? En tablet.

Jag hittade en annan tablet däremot, så jag jämförde lite med den och kom fram till att Apple är lite dyrare som vanligt, men det är väl egentligen inte så överdrivet dyrt. Men jag tycker inte att det är så konstigt att Man jämför med en iPod touch eller netbook. Man kan ju inte jämföra med en laptop till priset, med tanke på att iPaden är extremt begränsad.

Sen säger jag inte att hårdvaran till iPaden är likvärdig någon annan produkt. Men det jag vill få andra att förstå är att en vanlig person som ska kolla på en tablet inte står och jämför hårdvaran, dom kollar alltid på priset först. Sen får andra tro att människor står och jämför specar och begrundar allt, men så är det inte.

Senast redigerat 2010-01-30 10:51
Ursprungligen av Patrik D:

Jag hittade en annan tablet däremot, så jag jämförde lite med den och kom fram till att Apple är lite dyrare som vanligt, men det är väl egentligen inte så överdrivet dyrt.

Den där var ingen direkt skönhet. Vem vill köra touch i ett vanligt os, usch.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple offrar marginalerna och säljer iPad billigt för att de måste skapa en marknad för en ny produkt som kunderna inte ännu vet att de behöver:

Precis. Det är ju mest attityden man kämpar emot.
En tjejkompis bärabra dator (en hideous ful PC) pajjade och la av, den gamla vanliga visan att det kostade mer att laga än att köpa en ny.

Föreslog iPad, den skulle passa som gjuten för henne, men icke, för man kunde minsann inte multitaska på den.
Tja, second best, man kan hoppa ur ett program på 1/5 sekund och in i ett annat, göra det man skall och switcha tillbaka... så jävla noga med perfekt simultan multitasking är det inte.
Men, hon (=hennes man) har bestämt sig. Han blir väl utan "expertmössan" i familjen om det blir en iPad entagligen. ...

Så visst verkar det vara attityd, förändringsobenägenhet (betongröv) och fördomar mot det okända som är halva jobbet...

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte du förstår hur det fungerar. iPad är billig i förhållande till vad man får för pengarna. Den är ytterst prisvärd. Apple har satt ett lågt pris på den. Så lågt att Apple offrat sina vanligtvis höga marginaler till och med.

Det är ju det här jag menar:
Vad får du för pengarna?
Du får en produkt som inte uppfyller något som helst tomrum utan är just en blajprodukt som folk förmodligen kommer lägga på hyllan efter en vecka eller två.
Jag tycker det är underhållande att du pratar om att produkten är billig och att man får mycket för pengarna. Vi ska börja med att understryka att BILLIGASTE modellen kostar 500 dollies. Då får du 16GB minne, vilket knappast räcker om man ska ha sina filmer och sin musik i den. I den modellen (eller ja, alla modeller utan 3G) kan du räkna bort A-GPSen också. Och det är ju just mobiliteten och att den är så smidig och fin att ta med sig som är halva "upplevelsen".
Alla argument som "man kan sitta på bussen, tåget eller flyget och surfa och maila" försvinner direkt om du inte har en 3G modell.

Men det är rätt off-topic. För det handlar fortfarande om vad produkten är värd och vad den fyller för behov. I mina ögon spelar det ingen större roll om du får "mycket hardvara för pengarna", för vad ska du med den hårdvaran till om den ändå inte gör upplevelsen bra?

Jämför med att ha värsting PC. "Du får mycket dator för pengarna". Men det är fortfarande en PC och inget du vill ha. Är du med mig?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-31 10:57
Ursprungligen av PeeMaN:

Och det är ju just mobiliteten och att den är så smidig och fin att ta med sig som är halva "upplevelsen".
Alla argument som "man kan sitta på bussen, tåget eller flyget och surfa och maila" försvinner direkt om du inte har en 3G modell.

Wi-Fi sprids som en löpeld, det finns en jäkla massa bussar som har Wi-Fi. Tåg har väl haft det länge och snart har väl varje charter-flygplan det också.

Ursprungligen av Jetwash:

Wi-Fi sprids som en löpeld, det finns en jäkla massa bussar som har Wi-Fi. Tåg har väl haft det länge och snart har väl varje charter-flygplan det också.

Jag vet inte vart du bor, men här i Göteborg är utbudet på Wi-fi inte särskilt stort, sålänge man inte råkar befinna sig i innersta stads-kärnan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 15:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Då får du 16GB minne, vilket knappast räcker om man ska ha sina filmer och sin musik i den.

Jag hört att det finns ngt som kallas 'moln'.

Bevaka tråden