Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LCR:

Kan fortfarande inte komma över att någon skulle vilja kolla Facebook, läsa Aftonbladet OCH se på en TV serie SAMTIDIGT...

Känns lite som att käka, duscha och skita samtidigt...

Och jag är en sådan person inte förstår hur folk kan sitta och läsa en bok i flera timmar. Tack och lov är vi olika.

Anledningen till att jag vill multitaska är väl för att jag har alltid har jobbat med det, på mitt jobb så gör jag väl en 3-4 saker samtidigt, jag är helt enkelt tvungen till det, om jag skulle sitta och göra en sak i taget så skulle jag nog behöva jobba många många fler timmar varje dag.

Och du gör en helt otrolig dålig jämförelse dessutom.

Men vi får hoppas att Apple tar bort multitasking på OS X. För vårt eget bästa.

Ursprungligen av Patrik D:

Men vi får hoppas att Apple tar bort multitasking på OS X. För vårt eget bästa.

Snurrpelle, ha kvar det i OSX, där funkar det ju.
I Näven, ute i skogen, nä tack.

Tur man har såpass ekonomi i livet att man har råd med bägge...

Ursprungligen av Goflorp:

Tur man har såpass ekonomi i livet att man har råd med bägge...

Varför skulle det inte funka att ha Spotify i bakgrunder medans man läser nyheter? Eller ha en video på i bakgrunden?

Det handlar väl inte om pengar. Men om valet står mellan en ny dator eller iPad så väl inte valet så svårt.

Ursprungligen av Patrik D:

Det handlar väl inte om pengar. Men om valet står mellan en ny dator eller iPad så väl inte valet så svårt.

Man köper båda!

LCR

Ursprungligen av Patrik D:

Och jag är en sådan person inte förstår hur folk kan sitta och läsa en bok i flera timmar. Tack och lov är vi olika.

Absolut, jag älskar att läsa (pappers)böcker!

Ursprungligen av Patrik D:

Anledningen till att jag vill multitaska är väl för att jag har alltid har jobbat med det, på mitt jobb så gör jag väl en 3-4 saker samtidigt, jag är helt enkelt tvungen till det, om jag skulle sitta och göra en sak i taget så skulle jag nog behöva jobba många många fler timmar varje dag.

Jag började köra på högvarv när jag var 34 och mådde skitdåligt 5 år senare. Kom igen 5-10 år och se hur du mår då...

Ursprungligen av Patrik D:

Och du gör en helt otrolig dålig jämförelse dessutom.

Men vi får hoppas att Apple tar bort multitasking på OS X. För vårt eget bästa.

Jo, det har du rätt i, jag skulle lagt till en men glömde. Det var mycket ironi i det inlägget som kanske kom fram på fel sätt, men jag ser att du också kan använda ironi...

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-14 17:17

Jag kommer köpa en iPad 16gb med eller utan 3g vet jag inte än.
För mig är den helt perfekt jag har en mac mini till tv som jag använder till film/tv-serier endel surfande. Har oxå en iMac men efter som jag oftast är i tv rummet så blir imacen stående och samlar damm.
Min plan var att köpa en macbook att ha till surf vid tv när jag kollar på tv-serier/film eller vanlig tv
Jag ser det som att jag kommer spara typ 5000 på att inte köpa macbooken efter som jag bara kommer surfa och kolla mailen och sånt enkelt. Blir det något mer avancerat får jag väl använda en riktig dator.

Men hallå, anledningen till att multitasking inte finns i iPhone eller iPad är väl ändå inte för att multitasking är dåligt på något vis utan för att man prioriterar snabbhet och batteritid framför möjligheten att kunna köra en drös med program samtidigt.

Ursprungligen av draags:

Men hallå, anledningen till att multitasking inte finns i iPhone eller iPad är väl ändå inte för att multitasking är dåligt på något vis utan för att man prioriterar snabbhet och batteritid framför möjligheten att kunna köra en drös med program samtidigt.

Japp, och att man i verkligheten inte behöver den.

LCR

Ursprungligen av draags:

Men hallå, anledningen till att multitasking inte finns i iPhone eller iPad är väl ändå inte för att multitasking är dåligt på något vis utan för att man prioriterar snabbhet och batteritid framför möjligheten att kunna köra en drös med program samtidigt.

Min telefon är "knäckt" med blackra1n. Batteritiden har inte märkbart påverkats av att jag nu mera har möjlighet att köra Spotify samtidigt som jag kollar internet eller skickar sms. Telefonen känns heller inte märkbart slöare. Varför inte bara ge användarna friheten att välja? Tycker man att det drar för mycket batteritid så behöver man inte köra flera applikationer samtidigt - bara för att det går.

Sak samma:)

Jag kommer att köpa en och ni andra gör det val som ni blir lyckliga med:cool:

Som min gamla klocksamlarvänner brukar säga.. "Köp den modell som ler mot dig..."

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-15 12:44

Förr eller senare kommer väll vem som helst kunna bli nöjd med "sin iPad" genom att den knäcks och det kommer hack och man kan installera den precis som man vill.
Lär ju komma ut ett cydia för iPad också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 16:49

lösning, köp 2 iPads.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-15 18:15
Ursprungligen av Tangen:

lösning, köp 2 iPads.

Bra idé, det ska jag göra

Det låter väldigt mycket "Jag vill ha en Fiat 600 i pris och bränsleförbrukning och försäkring, men den skall LASTA SPRÄNGSTEN som en 45tons caterpillar...." om det här.

iPad är till för "gettin the job Done", oavsett om det är läsa en bok eller se en film eller ngt annat som normalt navlade människor gör. Den är inte till för supernördar som vill hålla på med programmering, ladda tjoffs från piratebay i konstiga format såsom MKV, hantera Gigabyte stora panoraman. Den är till för folk som skiter totalt i "multitasking" (som farsan säger, jag gör ju bara en sak i taget ändå).
Folk (massvis med folk) som vill ha en ENKEL informationsplatta som klarar hålla reda på massa saker utan att man behöver gå en ABF-kurs, DE vill ha en.

När skall ni förstå att den är till för DEM. Inte för oss som är vana, som kan hantera ALLT med OSX.
Jag har en kompis som switchat, han ringer mig DAGLIGEN och har newbiesfrågor (hur sorterar man mappar i bokstavsordning?). Han har läs och skrivsvårigheter, kan alltså NOLL engelska, kan inte LÄSA sig till saker. han måste ha någon som visar.

Vad tror ni en iPad kan göra för honom och de tusentals, hundratusentals som är lika honom? Om ni kan släppa era egna nördiga tankar på php-script, Java och allt annat skit som vindlar omkring i skallen jämt. Folk som idag kanske använder en dator för att de MÅSTE.
De vill ju vara sociala, köra Facebook, Twitter, Handla på tradera, se bilder, se en film.
De VET inte vad RAW-format är, och de lever bra liv ÄNDÅ.

Det är en dator för dem, inte för nördar. De kan väl få sitt i OSX på ngn bärbar då.

Så alla dryga "tss tss! JAG tänker inte köpa en innan Filsystem/Näspetarkamera/CF-Cardplats/Extern hårddisk/Fortran-77-kompilator etc kommer....". Hoppa och skit hela bunten, för medan ni låter bli, springer 11 miljoner andra och köper en.

Ursprungligen av Goflorp:

Det låter väldigt mycket "Jag vill ha en Fiat 600 i pris och bränsleförbrukning och försäkring, men den skall LASTA SPRÄNGSTEN som en 45tons caterpillar...." om det här.

iPad är till för "gettin the job Done", oavsett om det är läsa en bok eller se en film eller ngt annat som normalt navlade människor gör. Den är inte till för supernördar som vill hålla på med programmering, ladda tjoffs från piratebay i konstiga format såsom MKV, hantera Gigabyte stora panoraman. Den är till för folk som skiter totalt i "multitasking" (som farsan säger, jag gör ju bara en sak i taget ändå).
Folk (massvis med folk) som vill ha en ENKEL informationsplatta som klarar hålla reda på massa saker utan att man behöver gå en ABF-kurs, DE vill ha en.

När skall ni förstå att den är till för DEM. Inte för oss som är vana, som kan hantera ALLT med OSX.
Jag har en kompis som switchat, han ringer mig DAGLIGEN och har newbiesfrågor (hur sorterar man mappar i bokstavsordning?). Han har läs och skrivsvårigheter, kan alltså NOLL engelska, kan inte LÄSA sig till saker. han måste ha någon som visar.

Vad tror ni en iPad kan göra för honom och de tusentals, hundratusentals som är lika honom? Om ni kan släppa era egna nördiga tankar på php-script, Java och allt annat skit som vindlar omkring i skallen jämt. Folk som idag kanske använder en dator för att de MÅSTE.
De vill ju vara sociala, köra Facebook, Twitter, Handla på tradera, se bilder, se en film.
De VET inte vad RAW-format är, och de lever bra liv ÄNDÅ.

Det är en dator för dem, inte för nördar. De kan väl få sitt i OSX på ngn bärbar då.

Så alla dryga "tss tss! JAG tänker inte köpa en innan Filsystem/Näspetarkamera/CF-Cardplats/Extern hårddisk/Fortran-77-kompilator etc kommer....". Hoppa och skit hela bunten, för medan ni låter bli, springer 11 miljoner andra och köper en.

Varför blir du så otroligt aggressiv varje gång någon inte delar din uppfattning om iPad? Det verkar som om du personligen känner dig hotad av att det finns saker Apple gör som vissa av oss inte tycker är helt optimala.

Kamma dig nu, så här brukar du ju inte vara.

För mej är iPad ett kompliment, skulle aldrig falla mej in att försöka ersätta vare sej iMac, MacBook eller iPod med någonting annat än en nyare av samma sak.

IPaden kommer att fylla ett behov bättre än vad de andra grejerna gör nu.

Hmm, har nog sagt samma sak ett antal gånger...

LCR

Ursprungligen av LCR:

För mej är iPad ett kompliment, skulle aldrig falla mej in att försöka ersätta vare sej iMac, MacBook eller iPod med någonting annat än en nyare av samma sak.

IPaden kommer att fylla ett behov bättre än vad de andra grejerna gör nu.

Hmm, har nog sagt samma sak ett antal gånger...

LCR

Känns som de flesta säger samma sak hela tiden men "andra sidan" lyssnar inte

Ursprungligen av poseidon84:

Känns som de flesta säger samma sak hela tiden men "andra sidan" lyssnar inte

...och det går åt båda hållen.

Ursprungligen av poseidon84:

Känns som de flesta säger samma sak hela tiden men "andra sidan" lyssnar inte

Ser inte riktigt att någon behöver lyssna på någon, för ingen behöver övertygas, folk gör vad de vill. Detta är en enkel diskussion om vad man själv vill.

Jag ska köpa en iPad för jag VILL HA en iPad och anser att den gör vissa saker, men inte alla, och det den inte klarar av gör jag med ett annat verktyg.

Bryr mej inte det minsta om någon annan är sur för att en iPad inte kan brygga kaffe (förlåt MatsOlov, koka), dammsuga mattan eller tvätta bilen.

Jag skulle aldrig drömma om ETT verktyg som skulle ersätta min hammar, såg, borrmaskin OCH skruvmejsel.

LCR

[QUOTE="LCR;1871993"]
Jag skulle aldrig drömma om ETT verktyg som skulle ersätta min hammar, såg, borrmaskin OCH skruvmejsel.
/QUOTE]

Som hantverkare hade jag DÖDAT för ett sådant verktyg, om den fungerat lika bra som alla gör var och en för sig. Det gör inte Ipad, ipad är sämre på typ det mesta i jämförelse med en Macbook.

Ursprungligen av PeeMaN:

Som hantverkare hade jag DÖDAT för ett sådant verktyg, om den fungerat lika bra som alla gör var och en för sig. Det gör inte Ipad, ipad är sämre på typ det mesta i jämförelse med en Macbook.

Men det är ju det jag säger, det skulle inte ett sådant verktyg göra heller.

Det går inte att bygga EN "dator" som täcker alla behov UTAN att var för stor, för tung, för dyr.

Hela vitsen är att den gör vissa jobb bättre än de verktyg (iPod/iPhone, MacBook) men inte de saker den INTE är avsedd för.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Ser inte riktigt att någon behöver lyssna på någon, för ingen behöver övertygas, folk gör vad de vill. Detta är en enkel diskussion om vad man själv vill.

LCR

Nja, en diskussion är det inte riktigt. Eftersom vi har två sidor som uttalat har två olika ståndpunkter så är det en debatt där båda sidorna hävdar samma saker om och om igen. Skulle det vara en diskussion så skulle båda sidorna ge efter på vissa delar och vi skulle mötas vid en gemensam väg. Exempelvis så skrev jag att jag kan förstå spotify problematiken. Och ett svar från motstående sida vore då att dom kan förstå att vanliga användare kanske inte har samma problem som dom.

Ta kameran då, som alla vill ha där.

Hur många tak och näsborrar kan det bli?
Hur ser det ut när man skall vinka runt med den plattan för att ta vanliga bilder - för det kommer folk göra...

Gissar på att det KOMMER en kamera, ett externt tillbehör som förmodligen är trådlöst och som man kan sätta med en klämma eller ngt sånt på en hylla, på väggen eller likande så att den är still...

SD-card, kommer enbart sluta med "Det ligger på ett annat SD-kort". Det är exakt samma sak som att skyffla disketter, fast så mkt mindre än disketter i storlek - och så mkt större i kapacitet.
Nä, det blir ju gå tillbaka i tio år, framtiden ligger väl i centraliserad lagring, "i molnet".

Multitasking? Folk kommer få spader på att det dyker upp annat skit när de läser t ex en bok. Det är meningen att datorn skall lämna en ifred, datorn skall inte finnas där. Du läser en bok. Punkt.
Vill jag plötsligt kolla min facebookstatus etc, så avbryter jag boken och öppnar Facebook. klar. Tillbaka till boken på mindre än en sekund - exakt där jag var.
målgruppen ÄR inte de som vill kunna göra 18 saker samtidigt, iPad gör en sak i taget, precis som människor. meningen är att du skall koncentrera dig på en sak i taget.

Själv känner jag att dagens datorer är hälften så effektiva som de kunde vara för att de är så effektiva att de kan göra så mycket på en gång Sitter jag här och skriver, så finns det 18 andra grejer som stör bara på datorns skrivbord. Datorn kan hantera dem, men inte min hjärna.
När jag var yngre trodde jag framtiden och "rätt tänk" låg i att göra 15 saker samtidigt.
Myten "att man klarar många bollar i luften samtidigt" - som man ju skrivit i sina CV's är ju rena dårskapen. Konsten att göra något BRA ligger i att koncentrera sig och göra det man gör just då förbannat bra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-15 21:54

Jag tycker inte multitasking bara har med att se på film samtidigt som man läser på Aftonbladet. Utan att kunna starta en process byta program och komma tillbaka till programmet och då är det färdigt.

Ursprungligen av _mattis:

Jag tycker inte multitasking bara har med att se på film samtidigt som man läser på Aftonbladet. Utan att kunna starta en process byta program och komma tillbaka till programmet och då är det färdigt.

Men, vanligt folk TÄNKER inte så, de tänker inte "Å, nu skall jag starta en process här och hoppa till en annan SÅ är den första klar när jag är klar med den andra."

De tänker, nu skall jag läsa ett kapitel ur Läckbergs senaste bok. Aftonbladet kan jag läsa om ett par timmar.

Ursprungligen av Goflorp:

Men, vanligt folk TÄNKER inte så, de tänker inte "Å, nu skall jag starta en process här och hoppa till en annan SÅ är den första klar när jag är klar med den andra."

De tänker, nu skall jag läsa ett kapitel ur Läckbergs senaste bok. Aftonbladet kan jag läsa om ett par timmar.

Och undertiden man läser ett kapitel ur Camilla Läckbergs senaste bok så kanske man vill ha lite bekväm bakgrundsmusik från den nya MODERNA streamingtekniken. Det kommer du inte kunna göra på en iPad för att Apple (och du) tycker att folk inte har ett sådant behov.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och undertiden man läser ett kapitel ur Camilla Läckbergs senaste bok så kanske man vill ha lite bekväm bakgrundsmusik från den nya MODERNA streamingtekniken. Det kommer du inte kunna göra på en iPad för att Apple (och du) tycker att folk inte har ett sådant behov.

Vem måste ha bakgrundsmusik när man läser en bok ???

Jag börjar verkligen tycka synd om eran generation. Ni verkar inte klara av att bara göra en sak i taget.

Jag köper att man vill ha musik när man läser webbsidor, jag har "Leave in silence" på nu när jag skriver detta, men de "behov" som lägs fram är ju oroväckande; webbläsande & blogganda samtidigt som man tittar på en TV serie, musik samtidigt som man läser en bok.

Mitt motargument handlar egentligen inte om iPad multitasking eller inte, utan dina/era argument för vad behovet är.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Vem måste ha bakgrundsmusik när man läser en bok ???

Jag börjar verkligen tycka synd om eran generation. Ni verkar inte klara av att bara göra en sak i taget.

Jag köper att man vill ha musik när man läser webbsidor, jag har "Leave in silence" på nu när jag skriver detta, men de "behov" som lägs fram är ju oroväckande; webbläsande & blogganda samtidigt som man tittar på en TV serie, musik samtidigt som man läser en bok.

Mitt motargument handlar egentligen inte om iPad multitasking eller inte, utan dina/era argument för vad behovet är.

LCR

Vad försöker du åstdakomma med denna diskussion?

Alla människor är olika, alla har olika behov och intressen, detta är inte personliga påhopp (ännu), men diskussionen får inte gå åt olika håll. Glöm inte vad tråden handlar om egentligen.

Vi höjer nivån några steg.

Senast redigerat 2010-02-16 09:58
Ursprungligen av Patrik D:

Vad försöker du åstdakomma med denna diskussion?

Jag reagerar på kritiken mot iPad, en del av en större bild, för att användarna förväntar sej en sak som gör allt när så inte är avsikten.

Drivkraften bakom mina inlägg är väl att jag tar Apples sida i sådana här situationer då jag båda förstår och håller med om deras design (har så gjort i närmare 20 år), men jag har nog sagt mitt tillräckligt (om inte för) många gånger, så jag backar ur.

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-16 18:13
Ursprungligen av LCR:

Drivkraften bakom mina inlägg är väl att jag tar Apples sida i sådana här situationer då jag båda förstår och håller med om deras design (har så gjort i närmare 20 år), men jag har nog sagt mitt tillräckligt (om inte för) många gånger, så jag backar ur.

Jag har aldrig hört eller läst någonstans att apple tycker man bara ska göra en sak i taget? däremot har jag hört att det drar mer batteri att köra multitasking. Vilket jag köper på en mobil men på ipaden hade det inte varit fel med det.
Man klara sig utan det i nästan alla fall men att starta ett IM program och medan det loggar in kan man väl får göra något annat.

Bevaka tråden