Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket Apple-inköp ångrar du?

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi köpte en Power Mac G3 och den var kanske inte det bästa köpet. Den emulerade 68000 omgivningen var nog inte riktigt färdig ännu och vi var nog aldrig riktigt glada med den maskinen.

Min fru köpte en Mac IIsi vilket inte var ett speciellt bra köp heller. Jag hade rekommenderat en IIcx eller IIci istället, då de var mycket lättare att expandera med nytt grafikkort mm. IIsi fungerade visserligen men blev inte så långlivad som vi hade velat.

Ursprungligen av bjelkeman:

Vi köpte en Power Mac G3 och den var kanske inte det bästa köpet. Den emulerade 68000 omgivningen var nog inte riktigt färdig ännu och vi var nog aldrig riktigt glada med den maskinen..

?!

jag har uppfattningen att G3-maskinerna var ett fantastiskt lyft för apples stationära proffsburkar.
alla staplar i macworlds recensionsdiagram gick genom taket och de är förmodligen tio gånger snabbare på 68k-kod än de snabbaste 68k-macarna.

du måste tänka på någon äldre maskin? (8100 eller något...?)

Apple TV ångrar jag - den är bra/fin, men jag behöver den inte sedan jag köpte en Mini som server. Den är ju då helt överflödig. Nå - jag ger bort den till exet (som mina Macar när jag köper nytt)...eller har kvar den tills lilltösen ska ha eget rum och teve. :-). Formatet/iTunes/codec/etc gäller säker om 4-5 år också.

helt nöjd med min macbook och ipod.
men om man ska snacka tillbehör så är denna helt värdelös, går sönder hela tiden. det är visserligen inte mycket pengar för EN, men efter som jag trodde att det var det ända alternativet så blev det säkert 4st innan jag hittade en annan

http://www.teknikmagasinet.se/prod/liten_bild/040080.jpg

Jag ångrar att jag köpte en PowerMac G4. Nätdelen gick sönder på nolltid och ingen garanti. Dessutom lät den som ett reaplan.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-14 22:26

Kan inte komma på att jag ångrar något jag köpt från Apple och inte mycket annat heller, förutom då min Opel Omega -96, på 5 år har jag repat den för nästan lika mycket som inköpet

Behöver för det mesta inte ångra mina inköp då jag gör ordentlig research innan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-14 22:33

min dockningsstation till iphone 3G.
Trodde att ljudutgången skulle kunna regleras av volymreglaget.

Har haft nästan varje modell Apple någonsin byggt (fattas bara ca. 5st) och jag ångrar inte att jag köpte dem. Kul att ha haft Apple Lisa, Apple /// (katastrof datorn) och massor av andra. Kanske rent så att jag ångrar att jag INTE köpte en och annan, men över lag så är jag nöjd med allt.

Köpte en Texas Instruments laptop med SCSI (japp, du läste rätt!!) en DX4/100, betalade runt £1500 ny och fick mycket lite användning för den.

LCR

Upplösningen är högre, nämligen 1920x1080 jämfört med 1680x1050. Men det jag tänkte på var att den nya har en IPS-panel istället för TN som den gamla, vilket ger bättre färgdjup och betraktningsvinkel. Sen har vi hela LED-cirkusen såklart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-14 22:48

mighty mouse. den rörde sig aldrig som man ville. Det är nog det sämsta apple köpet jag har gjort.

däremot älskar jag apples bluetooth tangentbord (den äldre modellen med numpad)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-14 22:58

Jag ångrade inköpet av en gammal Powerbook G4 titanium för en ansenlig summa, när gångjärnen small av precis efter garanti utgången. Då blev jag svart i ögonen.

Dä blev lite slappt med själva skärmen dåå. Nu i efterhand kan jag skratta åt eländet men just då i det ögonblicket var dä inte sköj då hade jag ågren och ånger utan dess like.

  • Medlem
  • 2010-02-15 00:37

Inget jag har köpt. Men jag var riktigt nära att slå till på MobileMe innan jag hade läst vad folk tyckte om det. Tog en 30 dagars prov-version på nätet men avslutade kontot efter drygt 4 timmar.
Den mest meningslösa produkt jag har stött på från Apple.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-15 01:55

Har köpt en MacBook Pro 13” (Med dyyyrt -insatt extra ramminne) och ett Apple USB-keyboard (med numpad) och ångrar inget av dem. Skulle dock vilja ha ett bluetoothtangentbord med numpad :(. Ibland kan jag ångra att jag nappade på Back To School-iPodden, å andra sidan så är den ganska mysig – men jag hade inte köpt den om det inte vore för rabatten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 06:26

Skulle väl vara macbooken för 3år sedan, vår första mac som fortfarande snurrar... är väl inte just den jag är missnöjd med men flytten från Windows till OSX i hemmet har gjort att jag saknat OSX i jobbet sedan dess.

Detta är en tråd som rör Apple, om någon annan vill diskutera något annat inköp du ångrat (bilar etc) så är detta inte rätt tråd.

Jag köpte ett Airport-kort till PowerMac G5 på en konkursutförsäljning men det visade sig att det inte passade till min G5'a. Efter något år i hyllan såg jag en efterlysning här på 99 o lyckades sälja det.

Badkars-tangentbordet jag köpte till min G5'a. Större skräpsamlare får man leta efter. Försökte blåsa rent det med luft på burk men endel skräp sitter där det sitter-väl synligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 13:09

Trådlöst tangentbord - jag upptäckte att jag trivs bättre med styrplatta än med mus: datorns styrplatta tillsammans med externt tangentbord är inte optimalt ur ergonomisk synpunkt, så nu ligger det mest och skräpar.

Kommer kanske att börja använda det externa när jag investerar i Wacom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 15:51
Ursprungligen av sodemus:

Trådlöst tangentbord - jag upptäckte att jag trivs bättre med styrplatta än med mus: datorns styrplatta tillsammans med externt tangentbord är inte optimalt ur ergonomisk synpunkt, så nu ligger det mest och skräpar.

Kommer kanske att börja använda det externa när jag investerar i Wacom.

Nu har jag köpt en lila mus också så nu ångrar jag inte tangentbordsköpet längre. Stryk det.

Köpte en första generationens MBP 17" Core Duo. Den gillade jag verkligen inte. Högljudd fläkt, stekhet för jämnan och för stor för att ta med sig eller ha i knäet. Som tur var fick jag den såld efter 3-4 månader med bara 4-5 K förlust.

Köpte också en 2x2.5 G5 som lät för mycket, trots att den var vätskekyld. Försökte länge tycka om den, men det gick inte. Sålde den så småningom med lite större förlust.

Ursprungligen av ninjamac:

Köpte också en 2x2.5 G5 som lät för mycket, trots att den var vätskekyld. Försökte länge tycka om den, men det gick inte. Sålde den så småningom med lite större förlust.

Fast inte lika stor förlust som ägaren *när* kylaren pajjar...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Fast inte lika stor förlust som ägaren *när* kylaren pajjar...

LCR

När jag sålde min så hade jag aldrig hört talas om att det hade hänt/kunde hända. Hur är det nu? Menar du att alla/många vätskekylda G5:or pajade ihop?

Ursprungligen av ninjamac:

När jag sålde min så hade jag aldrig hört talas om att det hade hänt/kunde hända. Hur är det nu? Menar du att alla/många vätskekylda G5:or pajade ihop?

Ja, väldigt många gjorde det.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, väldigt många gjorde det.

Även andra modeller hade en tendens att rasa ihop. Apple erbjöd tex garantireparation av vissa G5'or som drabbades av felande strömag. Tyvärr verkade det som o
om det agregatet som undertecknad fick i utbyte kom från samma serie som de som garantin gällde för. Sorry lite OT där kanske.

Kan väl säga att jag ibland ångrade mitt inköp av G5'an, främst sedan Apple genomförde bytet till Intel-proppar brar drygt sex månader efter jag köpte min G5'a. Det blev dock aldrig av att jag sålde den, slet ut den istället...

Ursprungligen av ninjamac:

När jag sålde min så hade jag aldrig hört talas om att det hade hänt/kunde hända. Hur är det nu? Menar du att alla/många vätskekylda G5:or pajade ihop?

Syftar väl kanske mer på att OM de gör det så är det inte speciellt roligt...

LCR

  • Medlem
  • 2010-02-15 20:58

Funderar intensivt men nej, jag kan inte säga att jag ångrar något Apple-köp.
Visst surnade jag till när en Airport Express tvärdog efter ettochetthalvt år, och nog kändes det som taskig timing när jag köpte min MBP 17" CoreDuo strax innan de släppte Core2Duo-modellen, men så länge prylarna fungerat så har de varit ett nöje att äga.
Annat var det med en bärbar PC som jag köpte och som långsamt dog sotdöden. Den slutade sina dagar bortglömd och hatad i ett hörn, när jag hellre körde VirtualPC på en PowerBook G4 än använde den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-15 23:22

Första generationens macbook som led av "plötslig spädbarnsdöd" Det var ett elände som varade över ett halvår innan jag fick en ny. Men nu kör jag på en MBP sen tre år tillbaka och den går fin fint.
Och nu längtar jag bara efter en 10 tums macbook typ netbook att ha som komplement till min mbp eftersom jag reser endel.
Kunde dom inte gjort en modell av iPad med riktigt tangentbord?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-15 23:34
Ursprungligen av ogglodg:

Första generationens macbook som led av "plötslig spädbarnsdöd" Det var ett elände som varade över ett halvår innan jag fick en ny. Men nu kör jag på en MBP sen tre år tillbaka och den går fin fint.
Och nu längtar jag bara efter en 10 tums macbook typ netbook att ha som komplement till min mbp eftersom jag reser endel.
Kunde dom inte gjort en modell av iPad med riktigt tangentbord?

Vad skulle det vara för dator som inte redan finns? F.ö. kan man koppla ett riktigt tangent bord till iPad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-16 00:18
Ursprungligen av planB:

Vad skulle det vara för dator som inte redan finns? F.ö. kan man koppla ett riktigt tangent bord till iPad.

Jo men ska jag tejpa fast iPaden i passagerar sätet framför mig när jag vill använda ett riktigt tangentbord. Tangentbordet i sej är ju ett stöd för skärmen. iPaden måste man hålla i (Och det är rätt värdelöst om man tänker efter för har man den liggandes när man ska se film så lär man väl få svår nackspärr eller nåt sånt). Nu har jag en acer med ubuntu installerat och inget fel med det med jag hade önskat att det var en apple.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-16 10:21
Ursprungligen av ogglodg:

Jo men ska jag tejpa fast iPaden i passagerar sätet framför mig när jag vill använda ett riktigt tangentbord. Tangentbordet i sej är ju ett stöd för skärmen. iPaden måste man hålla i (Och det är rätt värdelöst om man tänker efter för har man den liggandes när man ska se film så lär man väl få svår nackspärr eller nåt sånt). Nu har jag en acer med ubuntu installerat och inget fel med det med jag hade önskat att det var en apple.

Du får kolla kolla in tillbehören till iPad. Du verkar inte vara riktigt påläst. Det finns tang-bord, väska som också fungerar som stöd osv.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-16 09:07

Jag ångrar mighty-musen den var inte rolig.

Bevaka tråden