Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 23:23
Ursprungligen av iPilot:

Menar du verkligen att du ser detta som en bugg? Är väldigt övertygad om (nej jag känner ingen på Appel, och nej det är inte "gött" att jag vet hur Apples ingenjörer tänker!) att man på Apple är medveten om de satta värdena för staplarna. Det är inte ett misstag eller något som kommer oväntat från deras sida.

De är världsledande inom sin kategori och har med allra högsta grad vetskap om detta. Känner du för att kalla det för "bugg" så är det upp till dig. Se bara till att vara källkritisk även om det gäller något du själv uppskattar.

Världsledande inom mobiltelefoni skulle jag inte kalla Apple, företag som Nokia och SE har liiite längre erfarenhet.

Sist detta var uppe så ändrade de till den rådande mobilstandarden de andra leverantörerna hade och nu ska de ändra till den standard ATT kör efter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 23:54
Ursprungligen av zappee:

Världsledande inom mobiltelefoni skulle jag inte kalla Apple, företag som Nokia och SE har liiite längre erfarenhet.

Sist detta var uppe så ändrade de till den rådande mobilstandarden de andra leverantörerna hade och nu ska de ändra till den standard ATT kör efter.

Visst har Nokia och Ericsson bra kunskaper och erfarenheter, men rent trendmässigt så är Apple världsledande sedan 2007 (gällande hur en telefon används och hur den ska se ut). Nokia har t o m gått ut och sagt att de vill återerövra förstaplatsen vad gäller smartphones, då utvecklingen idag helt styrs av Apple och Google. Det inser vem som helst.

Att man varit först, eller längst i en bransch betyder i praktiken inte ett dugg om man slutar utveckla. Fråga Altavista och Yahoo som var sökgudar en gång i tiden. Ja, eller varför inte SE och Nokia... vem i sina sinnes fulla bruk köper en smartphone idag som inte är iPhone eller Android?

iPhones antenn eller samtalskvalite har bevisligen inte betytt så mycket hittills, om man tittar på försäljningen. Det är förvisso onödigt uppblåst av media, men jag tror att antennen kommer att kalibreras och dess problem sopas under mattan inom några dagar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 07:19
Ursprungligen av ibish:

Visst har Nokia och Ericsson bra kunskaper och erfarenheter, men rent trendmässigt så är Apple världsledande sedan 2007 (gällande hur en telefon används och hur den ska se ut). Nokia har t o m gått ut och sagt att de vill återerövra förstaplatsen vad gäller smartphones, då utvecklingen idag helt styrs av Apple och Google. Det inser vem som helst.

Att man varit först, eller längst i en bransch betyder i praktiken inte ett dugg om man slutar utveckla. Fråga Altavista och Yahoo som var sökgudar en gång i tiden. Ja, eller varför inte SE och Nokia... vem i sina sinnes fulla bruk köper en smartphone idag som inte är iPhone eller Android?

iPhones antenn eller samtalskvalite har bevisligen inte betytt så mycket hittills, om man tittar på försäljningen. Det är förvisso onödigt uppblåst av media, men jag tror att antennen kommer att kalibreras och dess problem sopas under mattan inom några dagar.

Ja, trendmässigt och smartphonemässigt. Men nu pratar vi antenner och där har de lite mer kunskap än Apple och Google.

T.ex. har ju Nokia redan 2002 testat att lägga antennen i skalet så som Apple nu gör och fick inte det att lyckas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 23:57
Ursprungligen av zappee:

Sist detta var uppe så ändrade de till den rådande mobilstandarden de andra leverantörerna hade och nu ska de ändra till den standard ATT kör efter.

Gött och veta att du har källkoden till iOS/iPhone OS så du vet vilken standard de följer... (eller skall man säga vilken standard de AVSER att följa, för tydligen har de ju lite buggar...)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 07:10
Ursprungligen av ridax:

Gött och veta att du har källkoden till iOS/iPhone OS så du vet vilken standard de följer... (eller skall man säga vilken standard de AVSER att följa, för tydligen har de ju lite buggar...)

Nej, men jag kan läsa...
To fix this, we are adopting AT&T’s recently recommended formula for calculating how many bars to display for a given signal strength.

Letter from Apple Regarding iPhone 4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 07:13
Ursprungligen av zappee:

Nej, men jag kan läsa...
To fix this, we are adopting AT&T’s recently recommended formula for calculating how many bars to display for a given signal strength.

Letter from Apple Regarding iPhone 4

Ja, men det jag ifrågasatte var ju ditt påstående att deras NUVARANDE sätt att visa signalstyrkan följer ANDRA MOBILTILLVERKARES sätt som du påstod i ungefär samma andetag...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 07:15
Ursprungligen av ridax:

Ja, men det jag ifrågasatte var ju ditt påstående att deras NUVARANDE sätt att visa signalstyrkan följer ANDRA MOBILTILLVERKARES sätt som du påstod i ungefär samma andetag...

Nej, det har jag inte skrivit.

Jag skrev att de ändrade den efter 3Gn kom för att gälla en standard....

Och nu behöver de ju uppenbarligen ändra den igen för att följa ATTs standard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 07:17
Ursprungligen av zappee:

Nej, det har jag inte skrivit.
Jag skrev att de ändrade den efter 3Gn kom för att gälla en standard....

Jasså? Inte för att jag riktigt förstår distinktionen du gör, men nedan är vad dy skrev och jag ifrågasatte hur du kunde veta... Hur vet du exakt vilken förändring de gjorde och vilken "standard" de följde när de "boostade" signalstyrkan när folk klagade på 3G?

Ursprungligen av zappee:

Sist detta var uppe så ändrade de till den rådande mobilstandarden de andra leverantörerna hade och nu ska de ändra till den standard ATT kör efter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 07:21
Ursprungligen av ridax:

Jasså? Inte för att jag riktigt förstår distinktionen du gör, men nedan är vad dy skrev och jag ifrågasatte hur du kunde veta... Hur vet du exakt vilken förändring de gjorde och vilken "standard" de följde när de "boostade" signalstyrkan när folk klagade på 3G?

För att de skrev i och med uppdateringen att de gjorde förändringen för att ligga på samma nivå som övriga tillverkare.

Uppenbarligen har de sen fuckat up det i iOS4 (eller inte räknat med att iPhone 4 skulle vara så känslig)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 07:25
Ursprungligen av zappee:

För att de skrev i och med uppdateringen att de gjorde förändringen för att ligga på samma nivå som övriga tillverkare.

Uppenbarligen har de sen fuckat up det i iOS4 (eller inte räknat med att iPhone 4 skulle vara så känslig)

Så i själva verket vet du inte vilken "standard" och vilken algoritm de använde? För övrigt skrev de inte alls när de gjorde den första förändringen att de gjorde den för att ligga på samma nivå som övriga tillverkare. De skrev att de gjorde förändringen för att visa signalstyrkan mer korrekt.

Ursprungligen av Apple:

improved accuracy of the 3G signal strength display

Hur vet du för övrigt att det är i och med iOS 4.0 som de har introducerat "buggen"? Hur vet du att det inte är precis samma visning som det har varit ända sedan OS 2.1? I själva verket skriver ju Apple

Ursprungligen av Apple:

Since this mistake has been present since the original iPhone, this software update will also be available for the iPhone 3GS and iPhone 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 07:30
Ursprungligen av ridax:

Så i själva verket vet du inte vilken "standard" och vilken algoritm de använde? För övrigt skrev de inte alls när de gjorde den första förändringen att de gjorde den för att ligga på samma nivå som övriga tillverkare. De skrev att de gjorde förändringen för att visa signalstyrkan mer korrekt.

Hur vet du för övrigt att det är i och med iOS 4.0 som de har introducerat "buggen"? Hur vet du att det inte är precis samma visning som det har varit ända sedan OS 2.1?

Hur ska jag kunna veta exakt vilken algoritm de använder.... ?

Mer korrekt/ligga på samma nivå.... man får ju anta att övriga tillverkare (och standarder) vill visa signalstyrkan korrekt, eller du har foliehatten på och tror att alla ljuger om signalstyrkan?

För att efter iOS 4 har ju även 3GS-ägare hävdat att de fått sämre styrka. Dock så skrev jag (eller inte räknat med att iPhone 4 skulle vara så känslig). Vilket den enligt test är känsligare än 3GS t.ex. och då fungerar inte samma algoritm lika bra antagligen....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 07:45
Ursprungligen av zappee:

Hur ska jag kunna veta exakt vilken algoritm de använder.... ?

Exakt... hur skall du kunna veta det? Det var därför jag skrev "gött att veta att du har källkoden"...

Citat:

Mer korrekt/ligga på samma nivå.... man får ju anta att övriga tillverkare (och standarder) vill visa signalstyrkan korrekt, eller du har foliehatten på och tror att alla ljuger om signalstyrkan?

Mer korrekt var uttrycket och INTE på samma nivå . Jag anklagar inte alls andra tillverkare att ljuga om signalstyrkan. Det privilegiet ger jag exklusivt till Apple och nu har den lögnen bitit dem i svansen. Jag tror helt enkelt att signalstyrkan på iPhone 3G inte var så bra som många andra tillverkares mobiler och många kunder klagade. Så Apple ändrade SIGNALMÄTAREN att vara lite känsligare sas... eller "more accurate" som Apple föredrog att kalla det.

För övrigt är det ju just antaganden och gissningar som du hackar ner på andra skribenter i forutmet för... är antaganden ett privilegium som är exklusivt för dig?

Citat:

Dock så skrev jag (eller inte räknat med att iPhone 4 skulle vara så känslig). Vilket den enligt test är känsligare än 3GS t.ex. och då fungerar inte samma algoritm lika bra antagligen....

Hmm... varför skulle inte samma algoritm kunna användas bara för att telefonen har en bättre antenn eller är känsligare? Bättre antenn borde ju bara betyda att man oftare har fler streck i mätaren (och det korrekt också, och inte någon felaktig +2 streck som Apple säger sig ha hittat).

Och om det hela nu uteslutande skulle bero på att iPhone 4 har en bättre antenn och algoritmen inte längre fungerar, varför säger då Apple att detta har funnits ända sedan den ursprungliga iPhone och att en uppdatering kommer för dem också?

Senast redigerat 2010-07-04 08:07
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 10:24
Ursprungligen av ridax:

Exakt... hur skall du kunna veta det? Det var därför jag skrev "gött att veta att du har källkoden"...

Kan du tagga ner lite? Det här är inget semantikforum. Ingen vet ju i detalj vad Apple baserar sina val på, eller hur den tekniska lösningen var tänkt att fungera i detalj. Jag tror du mycket väl förstår hans poäng. Man kan mycket väl förstå varandra, även om man är oenig om vad vissa termer borde betyda.

Bara för att man kan citera källan punkt för punkt betyder det inte att analysen är korrekt, eller att källan ger något besked som gör oss klokare. Det har inte varit en hemlighet att Apples mottagning har varit sämre än Nokia, men det har inte spelat någon roll, och för de flesta av oss så spelar det fortfarande ingen roll.

Ursprungligen av ibish:

Det har inte varit en hemlighet att Apples mottagning har varit sämre än Nokia, men det har inte spelat någon roll, och för de flesta av oss så spelar det fortfarande ingen roll.

Korrekt.

Mottagningen på iPhone som sålts i Sverige har inte tillhört de bästa, den saken är klar. Men trots det så har mottagningen ändå i de flesta fall varit bra nog för att de flesta inte har haft några problem med det vid normalt bruk.

Om nu iP4 är ännu bättre så har jag svårt att se några stora problem med den för folk.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 11:02
Ursprungligen av ibish:

Kan du tagga ner lite? Det här är inget semantikforum.

Återigen, jag har bara börjat använda precis samma ton och uttryckssätt om Zappee själv har använt under en längre tid. Han har besvarat en mängd inlägg från olika skribenter enbart med meningar i stil med:

* Gött att du vet hur Apples mjukvaruutvecklare tänker!
* bara är 99% gissningar
* Wow, youtubeexperter
* Alltid skönt att höra från en Insider som sitter med på Apples VDs möten
* Ursäkta, men vafan vet du om det
* Skönt att du vet exakt vad för mjukvaruinställningar m.m. på en telefonantenn

Varför sa du ingenting då? Är det för att Zappee använder denna raljerande ton för att försvara Apple? Det är OK att hålla på på det sättet så länge man är på "rätt" sida, eller vadå?

Jo, ni är lika raljerande båda två, men du får vänja dig vid att det bara är en sida som får skäll för osaklighet eller ton - då även dom som skäller har en agenda så klart - alltså även inlägg som handlar om din ton i detta fall (tagga ner) är ett subjektivt inlägg i frågan - ett ställningstagande för "andra sidan". Så är det alltid på forum. Ta det för vad det är.

I min värld är du och Zappee samma person egentligen Objektiv analys saknas helt. Ni är båda kopplade till ett "läger" (en del håller på fotbollslag och fajtas på arenor - det har inget med idrott att göra så klart) - ett personligt identifierande med en pryl/företag - ni har båda emotionellt kopplat ihop er med pryl/företag - en hatar den andra älskar bortom värdighet och stothet - och ingen av er kommer att någonsin se sanningen ty den kan man bara se om man kopplar bort känslorna och skaffar sig ett riktigt liv för att få ett sund perspektiv i tillvaron.

Ursprungligen av ridax:

Återigen, jag har bara börjat använda precis samma ton och uttryckssätt om Zappee själv har använt under en längre tid. Han har besvarat en mängd inlägg från olika skribenter enbart med meningar i stil med:

* Gött att du vet hur Apples mjukvaruutvecklare tänker!
* bara är 99% gissningar
* Wow, youtubeexperter
* Alltid skönt att höra från en Insider som sitter med på Apples VDs möten
* Ursäkta, men vafan vet du om det
* Skönt att du vet exakt vad för mjukvaruinställningar m.m. på en telefonantenn

Varför sa du ingenting då? Är det för att Zappee använder denna raljerande ton för att försvara Apple? Det är OK att hålla på på det sättet så länge man är på "rätt" sida, eller vadå?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 12:55
Ursprungligen av Zimmerman:

ni har båda emotionellt kopplat ihop er med pryl/företag - en hatar den andra älskar bortom värdighet och stothet

Jag hatar inte alls iPhone på något sätt. Då hade jag inte skaffat iPhone 2G, 3G och 4. Det jag ogillar är de personer som älskar Apple och deras prylar till den grad att man inte får kritisera någonting, för då blir det som en personlig förolämpning. De lever kvar i det förgångna, då Apple (och dess användare) kämpade för sin överlevnad och var tvungna att kämpa med näbbar och klor mot PC och Windows.

Jag har mycket gott att säga om iPhone om jag har lust och jag rekommenderar den till många av mina bekanta. Rent ekonomiskt har jag ju också intresse av att det säljs så mycket iPhones som möjligt då jag arbetar med detta. Större marknad helt enkelt.

Men i en del frågor så håller jag helt enkelt inte med många av er andra på forumet och man får en otrolig kritik och bemöts på ett otrevligt sätt bara för att man inte hyllar Apple i allt vad de gör. När det gäller just den här antenn-frågan, så anser jag att många av er har fel helt enkelt. För att sammanfatta det hela (som har med detta ämne att göra) i några punkter så är det:

1. Jag anser inte detta "problemet" vara speciellt allvarligt. Men jag anser det vara totalt "onödigt". Apple borde ha satt "skarven" i botten eller haft någon annan lösning för att undvika problematiken (om det inte är ett rent tillverkningsfel, men då borde de fixa de exemplaren).

2. Det är mycket möjligt att "problemet" accentueras av att Apples signalmätare är felaktigt kodad. Men "fixen" med korrigerad signalmätare kommer inte att fixa problemet, annat än att det inte kommer vara lika tydligt visuellt.

3. Jag tror att problemet kommer att uppstå även i Sverige. Signalen försvagas av "death grip". Det kommer den att göra även i Sverige. Självklart finns det punkter i Sverige där signalen redan från början är mindre bra och dämpningen av "death grip" kommer att få bägaren att rinna över sas. Återigen, det är inget jätteallvarligt problem, men varför skulle det inte finnas i Sverige?

4. Att jämföra med andra mobiler där man skuggar antennen är inte direkt jämförbart anser jag. Det är en annan problematik och troligen alla mobiler lider av detta på något sätt. Resultatet kommer bli detsamma ur användarens synvinkel men har två helt skilda förklaringar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 13:01
Ursprungligen av ridax:

Men i en del frågor så håller jag helt enkelt inte med många av er andra på forumet och man får en otrolig kritik och bemöts på ett otrevligt sätt bara för att man inte hyllar Apple i allt vad de gör. När det gäller just den här antenn-frågan, så anser jag att många av er har fel helt enkelt.

Håller med dig men samtidigt är det svårt att komma ifrån detta då man befinner sig i ett forum för just Apple användare. Kritiken skulle ju rimligtvis bemötas på helt annat sätt om det var ett forum för de motsatta. Men somsagt, jag håller med dig om att det är trist.

Jo, men just det faktum att du bryr dig om dessa barn (det är ofta barn som är MacTalibaner även om en del är myndiga rent juridiskt) och deras osunda/förvirrade känslokoppling till prylar/död materia och ett vinstrdrivande aktiebolag - betyder att du också är emotionellt kopplad till den vrickade kvasikulturen.

Ignorera barnen.

Ursprungligen av ridax:

Det jag ogillar är de personer som älskar Apple och deras prylar till den grad att man inte får kritisera någonting, för då blir det som en personlig förolämpning.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 16:39
Ursprungligen av ridax:

Exakt... hur skall du kunna veta det? Det var därför jag skrev "gött att veta att du har källkoden"...

Mer korrekt var uttrycket och INTE på samma nivå . Jag anklagar inte alls andra tillverkare att ljuga om signalstyrkan. Det privilegiet ger jag exklusivt till Apple och nu har den lögnen bitit dem i svansen. Jag tror helt enkelt att signalstyrkan på iPhone 3G inte var så bra som många andra tillverkares mobiler och många kunder klagade. Så Apple ändrade SIGNALMÄTAREN att vara lite känsligare sas... eller "more accurate" som Apple föredrog att kalla det.

För övrigt är det ju just antaganden och gissningar som du hackar ner på andra skribenter i forutmet för... är antaganden ett privilegium som är exklusivt för dig?

Hmm... varför skulle inte samma algoritm kunna användas bara för att telefonen har en bättre antenn eller är känsligare? Bättre antenn borde ju bara betyda att man oftare har fler streck i mätaren (och det korrekt också, och inte någon felaktig +2 streck som Apple säger sig ha hittat).

Och om det hela nu uteslutande skulle bero på att iPhone 4 har en bättre antenn och algoritmen inte längre fungerar, varför säger då Apple att detta har funnits ända sedan den ursprungliga iPhone och att en uppdatering kommer för dem också?

Jag gissade inte, jag citerade det Apple skrev.

Att "problemet" i koden funnits sedan början tror jag bara är skitsnack eftersom de redan har gjort en sådan ändring. Även eftersom det i tester uppkommit att iPhone 4 är mkt känsligare än 3GS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 17:18
Ursprungligen av zappee:

Att "problemet" i koden funnits sedan början tror jag bara är skitsnack eftersom de redan har gjort en sådan ändring. Även eftersom det i tester uppkommit att iPhone 4 är mkt känsligare än 3GS.

Är inte riktigt säker på vad det är du vill ha sagt med detta. Menar du att Apples påstående...

Ursprungligen av Apple:

"We will issue a free software update within a few weeks that incorporates the corrected formula. Since this mistake has been present since the original iPhone, this software update will also be available for the iPhone 3GS and iPhone 3G.

...skulle vara felaktigt och någon slags dimridå eller är det något som jag har sagt som du syftar på?

När det gäller frågan om gissning och antaganden, så var det ju (som jag nu nämner för 3:e eller 4:e gången) ditt påstående att Apples korrigering i OS 2.1 skulle vara en anpassning så att de följde samma standard som andra mobiltelefontillverkare. Detta påstående har du inte presenterat något som helst belägg för och Apple har inte sagt att så är fallet. De har sagt att de har ändrat visningen för att vara "more accurate" (vilket de NU påstår absolut inte var fallet eftersom de nu säger att just den visningen var helt uppåt väggarna och visade 2 streck för mycket när man bara skulle ha 2 pinnar egentligen).

Senast redigerat 2010-07-04 17:35
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 23:44
Ursprungligen av zappee:

Ja, givetvis var det på djävulskap som Apple gjorde detta. Det finns inget som heter buggar.

Jo, det skall väl vara du till att tro att detta var en omedveten bugg av Apple.... sökte lite på nätet och titta vad jag hittade.... Detta var efter OS 2.1 uppdateringen där Apple hade gjort en "fix" för "improved accuracy of the 3G signal strength display", då många klagade på att deras iPhone 3g hade dålig signal...

Hmm... hur skall du ha det nu egentligen? Visade signalmätaren som andras tillverkare och när då egentligen??? Före eller efter den artificiella "signalboosten" i OS 2.1?

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/248453-problem-med-3g-taeckningen-telias-hardvarans-fel-14.html

Zimmerman skrev:
Jepp. Detta stämmer. Jag vidhåller att "Improved accuracy of the 3G signal strength display" är en bluff - Apple har fuckat oss. Den nuvarande "accuracy" är åt helvete fel. Den visade säkert för lågt förr, men nu visar den alldeles för högt. Varför goofar dom på detta sätt? Varför tar dom i så ini h-e? Trodde dom att dom skulle kunna lura oss så lätt? Jag är chockad över deras korkskallighet. "Accuracy"?
Nu visas alla staplar när 3G-mottagningen egentligen är usel på gränsen till kollaps (och växling till Edge).

Zappee skrev:
Den visar som andra tillverkares nu. Varför lämnar du inte in din telefon om du fortf. har problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-04 07:13
Ursprungligen av ridax:

Jo, det skall väl vara du till att tro att detta var en omedveten bugg av Apple.... sökte lite på nätet och titta vad jag hittade.... Detta var efter OS 2.1 uppdateringen där Apple hade gjort en "fix" för "improved accuracy of the 3G signal strength display", då många klagade på att deras iPhone 3g hade dålig signal...

Hmm... hur skall du ha det nu egentligen? Visade signalmätaren som andras tillverkare och när då egentligen??? Före eller efter den artificiella "signalboosten" i OS 2.1?

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/248453-problem-med-3g-taeckningen-telias-hardvarans-fel-14.html

Zimmerman skrev:
Jepp. Detta stämmer. Jag vidhåller att "Improved accuracy of the 3G signal strength display" är en bluff - Apple har fuckat oss. Den nuvarande "accuracy" är åt helvete fel. Den visade säkert för lågt förr, men nu visar den alldeles för högt. Varför goofar dom på detta sätt? Varför tar dom i så ini h-e? Trodde dom att dom skulle kunna lura oss så lätt? Jag är chockad över deras korkskallighet. "Accuracy"?
Nu visas alla staplar när 3G-mottagningen egentligen är usel på gränsen till kollaps (och växling till Edge).

Zappee skrev:
Den visar som andra tillverkares nu. Varför lämnar du inte in din telefon om du fortf. har problem?

Vet inte riktigt vad du försöker "bevisa". Jag skrev samma där som nu, att de ändrade för att ligga på samma "nivå/standard" som andra mobiltillverkare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-02 15:26

Tycker det här känns helt överdrivet. Har ju dykt upp flera videor på andra telefoner med exakt samma problem, bland annat roligt nog i Nokias blogg där dom gör sig roliga över det hela, ha.

Ja och denna sista pressrelease från Apple tyder ju på att hela denna antennsak kanske ändå är bara en höna av en fjäder, och inte ett direkt hårdvarufel eller dålig teknisk design utan ett mjukvaruproblem som kan rätts till med ny programvara.

För samtidigt som många sitter och glor så ögonen går i kors på dessa signalstaplar och frenetiskt kramar sin iP4 och går i taket för minsta darr i staplarna, så rapporteras det ju att iP4 har den absolut bästa mottagningen av alla iPhone.

Dessutom är det ju intressant att se att man erbjuder alla att lämna tillbaka sin iP4 och få pengarna tillbaka om de inte är nöjda.

Så, kanske dags för alla som klagat och kastat skit i parti och minut att lugna ner sig en smula, för kanske de haft helt fel hela tiden...

Dr Tinnitus

Jag har en teori... När iPhone 3G släpptes så var det också massa tjafs om dålig mottagning. Då ändrade Apple hur staplarna visades, så dom visade bättre än det verkligen var. Nu när antennen har blivit avsevärt bättre i iPhone 4, så blir det problem med dom gamla staplarna. Då ändrar Apple tillbaka och låtsas som att det var ett misstag för att folk ska tro att dom har "hittat problemet".

Jag har haft alla iPhones, och har själv en masterexamen inom trådlös kommunikation och det stämmer som Apple säger i sitt brev idag. Det fanns egentligen inget fel från första början, men det framstod som ett designfel eftersom staplarna visade fel.

Alla mobiler upplever en dämpning av signalstyrkan när man håller i telefonen. iPhone 4 är förmodligen extra känslig eftersom antennen sitter utanpå, dämpningen blir därför lite större (ca 24 dB är det rapporterat). Men eftersom antennen är placerad på utsidan så får man en bättre signalstyrka redan från början!

Anledningen till att vissa personer sett staplarna gå från 5 till 1 när dom hållt i telefonen, är att iPhones stapel-mappning är väldigt olinjär. Egentligen skulle personerna i fråga bara ha 2 staplar, som minskar till 1 när handen täcker antennen.

Varför får då vissa personer tappade samtal eller dåliga TPTEST-resultat? Jo, för att dom redan har en signalstyrka som är väldigt låg (men dom vet inte om det, eftersom telefonen rapporterar 5 staplar felaktigt). Och när signalstyrkan är låg så krävs väldigt lite för att data ska förloras.

Jag har vetat om det här felet sen jag köpte min iPhone 3G för två år sen. Därför har jag gjort om mina staplar till dBm-värden (genom field test mode, *3001#12345#*).

Ursprungligen av gluttonous:

Alla mobiler upplever en dämpning av signalstyrkan när man håller i telefonen. iPhone 4 är förmodligen extra känslig eftersom antennen sitter utanpå, dämpningen blir därför lite större (ca 24 dB är det rapporterat). Men eftersom antennen är placerad på utsidan så får man en bättre signalstyrka redan från början!

problemet här gäller ju inte dämpning av radiosignalen utan att antennen inte fungerar som den ska när man vidrör en specifik punkt på kanten.
även om antennen har strålande(!) prestanda 'normalt' är den ju uppenbart mer känslig för 'felhållning' än tidigare versioner, och dessutom på ett ganska lurigt(igen!) sätt om man inte vet att passa sig för randen.

The Spot on Vimeo

Denna teori köper jag rakt av. Utan minsta invändning. Att jag inte kläckte den själv direkt måste jag skylla på halv solsting (har jobbat med båten idag).

Ursprungligen av gluttonous:

Jag har en teori... När iPhone 3G släpptes så var det också massa tjafs om dålig mottagning. Då ändrade Apple hur staplarna visades, så dom visade bättre än det verkligen var. Nu när antennen har blivit avsevärt bättre i iPhone 4, så blir det problem med dom gamla staplarna. Då ändrar Apple tillbaka och låtsas som att det var ett misstag för att folk ska tro att dom har "hittat problemet".*3001#12345#*).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 00:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Denna teori köper jag rakt av. Utan minsta invändning. Att jag inte kläckte den själv direkt måste jag skylla på halv solsting (har jobbat med båten idag).

Jovisst... problemet är ju bara att Apple mixtrade med staplarna förut och DÅ sa att anledningen till att 3G hade dålig signal var att de kodat fel i staplarna. Sedan kom de ut med en fix som visade fler staplar. DÅ sa de att det inte var något antenn-problem utan bara fel i algoritmen för hur staplarna skulle visas. NU säger de samma sak, men sas tvärtom.

Hur skall de ha det egentligen och har de så kort minne att de inte kommer ihåg att de mixtrade med den koden förut?

Men...det är ju det vi säger.

Ursprungligen av ridax:

Jovisst... problemet är ju bara att Apple mixtrade med staplarna förut och DÅ sa att anledningen till att 3G hade dålig signal var att de kodat fel i staplarna. Sedan kom de ut med en fix som visade fler staplar. DÅ sa de att det inte var något antenn-problem utan bara fel i algoritmen för hur staplarna skulle visas. NU säger de samma sak, men sas tvärtom.

Hur skall de ha det egentligen och har de så kort minne att de inte kommer ihåg att de mixtrade med den koden förut?

Bevaka tråden