Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det är skillnad på design och design

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gabriela:

tyvärr - lurarna kanske var fulare förr, men de hade iaf en riktig knappsats.

(kolla bara missfostret 'jalou' http://www.sonyericsson.com/cws/file/1.659802.1253518906!translation/image/Jalou_Overview_main.jpg )

Har idag en C902 - den kan man inte trycka på knapparna på, för varje knapp är vinkld som pannorna på ett tak. det SER flashigt ut, de liksom ligger omlott.
i praktiken måste man trycka med nageln för att få ner en tangent.
Alla mina inkomna SMS svarar jag på med "Ja", "Nä" osv....

Andra har fått lämna in sina lurar flera ggr för knapparna knäcks?! Man trycker på dem med fingret och det säger et litet "krick" i tangenten som går i två delar....

Så knappar på en telefon, nä tyvärr.... Här har iPhone en bra poäng ....

Ursprungligen av gabriela:

tyvärr - lurarna kanske var fulare förr, men de hade iaf en riktig knappsats.

(kolla bara missfostret 'jalou' http://www.sonyericsson.com/cws/file/1.659802.1253518906!translation/image/Jalou_Overview_main.jpg )

Den ser ju ut som en transformer! Den kommer snart byggas om till en robot av gigantiska mått som klubbar ner stadshuset!

Edit: Jaha, den öppnas bara?

Jag kan fortfarande tycka att den Ericsson GF 788 i vissa avseenden var superb, även med dagens mått mätt. Det fanns ju iofs knappt tillstymmelse till "smart phone"-funktioner, men själva grundgrejerna, ringa och skicka SMS gjorde den strålande. Utmärkt ljudkvalitet och mottagning (vill jag minnas), men det var ju på den tiden tillverkarna inte var rädda för att ha en utstickande antenn, vilket ju FORTFARANDE är en oöverträffad antenndesign - inget jävla "Death grip" där inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-24 20:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag kan fortfarande tycka att den Ericsson GF 788 i vissa avseenden var superb, även med dagens mått mätt. Det fanns ju iofs knappt tillstymmelse till "smart phone"-funktioner, men själva grundgrejerna, ringa och skicka SMS gjorde den strålande. Utmärkt ljudkvalitet och mottagning (vill jag minnas), men det var ju på den tiden tillverkarna inte var rädda för att ha en utstickande antenn, vilket ju FORTFARANDE är en oöverträffad antenndesign - inget jävla "Death grip" där inte

Det var ju på den tiden då ingen förväntade sig att man skulle kunna ha den i jeansfickan. När de blev mindre, blev ju antennen obekväm att ha på utsidan.

Men vad gäller designen kan jag hålla med, de fyrkantiga tegelstenarma har åldrats med värdighet.

  • Medlem
  • 2010-07-24 22:11

Jag har fortfarande kvar en Ericsson T39, av två skäl: den är bra att ha när man inte vill riskera sin dyra telefon, den är snygg även med dagens mått mätt.

Du behöver inte vara rädd Klara, robotar ger sig BARA på Frihetsgudinnan, Manhattan och möjligen Golden Gate-bron.....

Det har jag sett på TV.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-07-25 13:34

@Goflorp

On/Off på baksidan, hmm.
Påminner om min Mac Mini, knapp på baksidan som man inte hittar om man inte vet var den sitter, och den är dessutom nästan helt slät (knappen alltså, design.....).

Gillar du inte ingenjörer?
Utan dessa skulle designfjollorna inte ha något att designa..

Och den snygga telefonen kanske du skulle jämföra med andra telefoner av samma årgång.

Form utan funktion kan jag klara mig utan.

Ursprungligen av mattiL:

@Goflorp

On/Off på baksidan, hmm.
Påminner om min Mac Mini, knapp på baksidan som man inte hittar om man inte vet var den sitter, och den är dessutom nästan helt slät (knappen alltså, design.....).

Gillar du inte ingenjörer?
Utan dessa skulle designfjollorna inte ha något att designa..

Och den snygga telefonen kanske du skulle jämföra med andra telefoner av samma årgång.

Form utan funktion kan jag klara mig utan.

Håller med dig helt, form utan funktion blir ju bara knäppt.
Där form och design möts blir det ibland WOW! ibland bara Yuck!.

Minin som lider av det här med ON/OFF på baksidan är precis sånt jag inte gillar.

Jag gillar ingenjörer, helst de som dricker öl ihop med designfjollorna och jobbar ihop med dem. En bra ingenjör fattar ju att om man tillverkar en aldrig så snillrik pinal som sedan inte används - för att alla säger att den designmässigt är kass - det är ett Fail av stora mått.

"Sura-gubben" mentaliteten, "jag använder minsann min telefon för att ringa med!" bottnar ofta i att man ju har en lur där man behöver sätta sig ner i en bra stund bara för att hitta miniräknaren, sedan lära sig hur den används... tro fasen att man försöker en gång, sedan ringer man bara...

Här är lite kul design...

nedersta är en leksakslåda för barnrummet....

Är det bara jag som känner att vi halkar ner i den här klyftan mellan ingengörer och designers?

Jag tror många håller med om att de båda är olika men lika viktiga delar som i olika sektorer får onödigt skäll. Men ingen av dem klarar sig till syvende o sist utan varandra. I tider av ständiga besparingar så tror många företag att de klarar sig utan den ena delen och då är det, i alla fall vad det gäller den tekniska marknaden, designern som får gå.

Det är fan så viktiga och komplexa delar att det inte är eftersträvansvärt att ha de bägge i samma person, tror jag. Bra och hållbar design kommer fram genom ett evigt kompromissande från bägge sidor på ett ritbord mellan ingengörer (jag kan inte stava det) och designers. Därför tycker jag det är olyckligt att det är så få samarbeten mellan fälten redan i utbildningen, alla tjänar på samarbeten.

Att koppla in en extern skärm har gått på alla iMacs förutom dom första G3'orna.

Sen är det väl inte så blodigt ofta en skärm går sönder? På jobbet (skolor) så dör oftast maskinerna före skärmarna, och det pga uttorkade kondensatorer i de lite för billiga nätaggen. Dom skärmar som dör gör det oftast pga misshandel eller oaktsamhet. Det förekommer även några modeller med fasta VGA-kablar, och dom kan börja glappa efter ett tag. (ett problem som inte finns på iMacen)

Enligt min erfarenhet så går generellt sett inte saker sönder, dom slits ut. Oavsett design.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 14:48

Design är helt klart den främsta anledningen till att köpa apples produkter imo. Då tänker jag främst INTE på estetiken utan på användarvänligheten (human-centered-design). Design som fungerar ihop med användaren (tänker främst på användaren som psykologisk varelse). Känslan av att allt bara fungerar är ett resultat av en genomtänkt användarvänlig design helt enkelt.

Ofta när apple och design nämns i samma mening är det estetiken som åsyftas vilket jag tycker är lite trist. Även om jag anser dom vara ledare på det planet också så är estetik i mångt och mycket ganska subjektivt.

OSX och dess GUI är också design. I allra högsta grad.

Många människor - en tung majoritet enligt min livserfarenhet - ser inte skönhet i design. Det är inte det att dom har en annan smak - dom har ingen smak alls. Dom är 100% eklektiska. Allt är fint bara någon först säger att det är fint - helst en "expert" :-D. I övrigt så är det funktion till 100% som dom uppskattar.
Jag betraktar denna enorma allmoge som lyckligare lottad än jag själv som lider av fulheten runt omkring mig i samhället. Eftersom jag tillbringar en stor del av min vakna tid framför verktyget dator så MÅSTE verktyget vara vacker och GUI måste defintivt vara vackert - gärna avspänt...lugnt. Så - för mig - oavsett alla andra fördelar med Apples prylar - så finns det inget alternativ på denna planet. Alternativen finns bara i fantasin och i vissa filmscenografers och serietecknares visioner.
För mig är det egentligen en fråga om arbetsmiljö.

Ursprungligen av Niks:

Design är helt klart den främsta anledningen till att köpa apples produkter imo. Då tänker jag främst INTE på estetiken utan på användarvänligheten (human-centered-design). Design som fungerar ihop med användaren (tänker främst på användaren som psykologisk varelse). Känslan av att allt bara fungerar är ett resultat av en genomtänkt användarvänlig design helt enkelt.

Ofta när apple och design nämns i samma mening är det estetiken som åsyftas vilket jag tycker är lite trist. Även om jag anser dom vara ledare på det planet också så är estetik i mångt och mycket ganska subjektivt.

Senast redigerat 2010-08-03 18:24
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-03 15:40
Ursprungligen av iTiger:

Det är skillnad på design och design

Precis som skillnaden mellan funktion och funktion.

Eller som norrmännen hade sagt.. Fungerer - Fungerer ikke.

/OT.. Intressant att forumet tillåter djuplänkning av bilder. Inte speciellt snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 16:03

När jag köpte min Powerbook G4 400MHz var det för OS X, jag var inte alls förtjust i OS 9, och om inte tian kommit hade det blivit XP för mig.

I OS X fick man ett rimligt (för det var väl inte kanon i början) GUI men också ett unixskal med dess smidighet. Och Cocoa, som jag tycker är ett annat exempel på god design.

Men framförallt slapp man boota om maskinen i tid och otid, vilket är mitt bestående minne från 90-talet, och då inte bara Mac OS utan även Windows 95 och 98. För ett elegant GUI på ett kraschande system är som pärlor i trynet på ett svin!

Vänligen, Ylan

Jo, före OSX så såg man INGA Macar på t.ex. KTH. Nu ser man en hel del :-). Unix är förklaringen.

Ursprungligen av Ylan:

När jag köpte min Powerbook G4 400MHz var det för OS X, jag var inte alls förtjust i OS 9, och om inte tian kommit hade det blivit XP för mig.

I OS X fick man ett rimligt (för det var väl inte kanon i början) GUI men också ett unixskal med dess smidighet. Och Cocoa, som jag tycker är ett annat exempel på god design.

Men framförallt slapp man boota om maskinen i tid och otid, vilket är mitt bestående minne från 90-talet, och då inte bara Mac OS utan även Windows 95 och 98. För ett elegant GUI på ett kraschande system är som pärlor i trynet på ett svin!

Vänligen, Ylan

Men i detta fall funktionellt.

Ursprungligen av Jeppe_E:

/OT.. Intressant att forumet tillåter djuplänkning av bilder. Inte speciellt snyggt.

PC:

Mac:

Men det är inte alltid Apple ligger på framkant...

Spotify till Android:

iCal till Lion:

Nya Spotify är verkligen underbart designat. Enkelt och tydligt typsnitt... raka linjer... Me like!

  • Medlem
  • 2012-04-20 17:33
Ursprungligen av iTiger:

Men det är inte alltid Apple ligger på framkant...

Spotify till Android:

[ATTACH="CONFIG"]32900[/ATTACH]

iCal till Lion:

[ATTACH="CONFIG"]32901[/ATTACH]

Nya Spotify är verkligen underbart designat. Enkelt och tydligt typsnitt... raka linjer... Me like!

Hur kan man jämföra designen rakt av mellan en kalender och ett musikprogram, haltar inte den jämförelsen lite?

Ursprungligen av Dalle:

Hur kan man jämföra designen rakt av mellan en kalender och ett musikprogram, haltar inte den jämförelsen lite?

Det kanske man inte kan. Har inte reflekterat så mycket över det.

Men i just fråga om färg, typsnitt och annat så tycker väl jag att det inte spelar någon roll VAD programmet gör, utan att det är mer intressant hur det ser ut. Men det är klart... visst hade det varit mer logiskt att jämföra två likartade program.

Men poängen var egentligen att Apple ibland gör gigantiska design-missar.

Har de alltså släppt en ny version av Spotify till android? Det var på tiden i så fall. Den gamla (nuvarande för mig) är katastrof.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-20 11:50

För min del är det alldeles för mörkt...

  • Medlem
  • 2012-04-20 21:07

Formspråk kan man väl jämföra även om det inte är samma sorts produkt.

Jag tycker apple har halkat efter med designen av gränssnitt rejält. Att imitera en kalender från säg 70-talet var sådant mjukvaru-tillverkare gjorde för en fem-sex år sedan.. Nokia N9 är klart mer imponerande än någon av de andra, tyvärr så går de vidare med windows....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-21 10:45

Jag misstänker att Mission Control kommer att komma till iOS i framtiden, och då är det bra om de enskilda apparna sticker ut. Säga vad man vill om det är fult eller snyggt, men det är lätt att hitta iCal när man minimerar apparna för att få en överblick:

Ursprungligen av ibish:

Säga vad man vill om det är fult eller snyggt, men det är lätt att hitta iCal när man minimerar apparna för att få en överblick]

Bra poäng.
dessutom ligger icals problem med användbarheten inte heller i att det (eventuellt) ser "design-töntigt" ut.

Designmissfostren iCal och Adressbok är ju bara till för att vi ska ha referens som visar hur vacker allt annat i en Mac är. Dom har låtit någon psykostisk person ta fram looken - en person som troligtvis har kontakter direkt inom Jobs familj eller Cook eller Ive eller någon...så ingen törs säga sanningen och kicka idioten :-D. Måste vara något nepotostiskt bakom detta (förutom psykisk sjukdom alltså). Tack och lov är det lätt att ta bort vidrigheterna och det är det första jag gör på en Mac.

Ursprungligen av Zimmerman:

Designmissfostren iCal och Adressbok är ju bara till för att vi ska ha referens som visar hur vacker allt annat i en Mac är. Dom har låtit någon psykostisk person ta fram looken - en person som troligtvis har kontakter direkt inom Jobs familj eller Cook eller Ive eller någon...så ingen törs säga sanningen och kicka idioten :-D. Måste vara något nepotostiskt bakom detta (förutom psykisk sjukdom alltså). Tack och lov är det lätt att ta bort vidrigheterna och det är det första jag gör på en Mac.

Enligt utsago så var det just Steve Jobs som pushade på den skeumorfiska looken i många av Lions grundprogram.

Tur han är borta då - nu får väl Ive gå in och ta bort skiten - men det måste gå lite tid - liket ska kallna som man säger. Att många på Apple tycker det är pinsamt och vedervärdigt är jag 100% övertygad om.

Ursprungligen av simulacra:

Enligt utsago så var det just Steve Jobs som pushade på den skeumorfiska looken i många av Lions grundprogram.

Hurdå? Du tar bort hela programmet eller stilen!?
Jag vill ha det som i SnowLeopard..

Bevaka tråden