Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jäkla OS snart. Skall se om jag kan klara att inte se en enda sekund.

Åker och köper en ATV4:a idag enbart för att se på precis allt annat än sportsändningar.
Ger mig fan på att de kan atombomba huvudstäder och ändå kommer sporten gå före.

  • Medlem
  • 2016-08-05 12:02
Ursprungligen av Sixten:

Jäkla OS snart. Skall se om jag kan klara att inte se en enda sekund.

Åker och köper en ATV4:a idag enbart för att se på precis allt annat än sportsändningar.
Ger mig fan på att de kan atombomba huvudstäder och ändå kommer sporten gå före.

Räddningen heter HBO Nordic och Netflix

Netflix har verkligen ett ganska starkt serieutbud nu

  • Medlem
  • 2016-08-05 15:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Netflix har verkligen ett ganska starkt serieutbud nu

Helt klart och imponerande kvalitet på deras egna original serier

Ursprungligen av PaO:

Räddningen heter HBO Nordic och Netflix

Räddningen heter ATV4. Köpt en idag.
Sur på att jag inte köpt en tidigare

Nu var man då till slut tvungen att "uppgradera" från Snow Leopard till El Capitan...

  • Otydliga finderfönster med enfärgade ikoner i sidofältet;

  • inget "piller" i högra hörnet för att öppna/stänga nömnda sidofält;

  • inget uppvaknande från vila med mus-/styrplatterörelse;

  • autocorrect i progrm där jag redan stängt av det i dess inställningar (Outlook vad jag sett hittills);

  • en massa (nåja) pengar på (o)nödvändiga uppdateringar av must-have-apps som Default Folder X, 1Password, Little Snitch, iStat Menus etc;

  • en massa j-vla studs när man scrollar:

  • Quicktime Player X klarar plötsligt färre filmformat än tidigare (Perian är fortfarande installerat men kanske slutat fungera?) och skall prompt konvertera innan man kan titta. Vafalls!? Drabbar förstås även Quicklook där man får en standardikon i fejan när man bläddrar. Tack och lov funkar QT7 som tidigare verkar det som. Ska det verkligen vara så här kass att gamla filmklipp i allt från avi till divx plötsligt inte längre kan beses i QTX utan konvertering (som dessutom fetar på filstorleken något ohyggligt).

/rant

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-08-08 19:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu var man då till slut tvungen att "uppgradera" från Snow Leopard till El Capitan...

  • Otydliga finderfönster med enfärgade ikoner i sidofältet;

  • inget "piller" i högra hörnet för att öppna/stänga nömnda sidofält;

  • inget uppvaknande från vila med mus-/styrplatterörelse;

  • autocorrect i progrm där jag redan stängt av det i dess inställningar (Outlook vad jag sett hittills);

  • en massa (nåja) pengar på (o)nödvändiga uppdateringar av must-have-apps som Default Folder X, 1Password, Little Snitch, iStat Menus etc;

  • en massa j-vla studs när man scrollar:

  • Quicktime Player X klarar plötsligt färre filmformat än tidigare (Perian är fortfarande installerat men kanske slutat fungera?) och skall prompt konvertera innan man kan titta. Vafalls!? Drabbar förstås även Quicklook där man får en standardikon i fejan när man bläddrar. Tack och lov funkar QT7 som tidigare verkar det som. Ska det verkligen vara så här kass att gamla filmklipp i allt från avi till divx plötsligt inte längre kan beses i QTX utan konvertering (som dessutom fetar på filstorleken något ohyggligt).

/rant

Fast nu är det ju så att Apple vet vad du vill ha, du har bara inte förstått det än.

Ursprungligen av flygarn:

Fast nu är det ju så att Apple vet vad du vill ha, du har bara inte förstått det än.

Självklart! Det är väl mest chocken att hoppa fem systemversioner 10.6 -> 10.11 i ett skutt...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-08-09 20:18

Personer som ringer 112 vid strömavbrott gör mig sur!
http://www.dalademokraten.se/dalarna/stort-st...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-08-10 20:54

Det irriter mig något så fruktansvärt att se hur SvFF så totalt skiter i standarden på svensk fotboll, de gör absolut ingenting för att höja den! Fler o fler elitklubbar kommer till Allsvenskan med sina jävla balkongmattor till fotbollsplaner och med dessa kommer inte bara en helt annan fotboll utan också ett sämre underlag för miljön för att inte tala om den väldigt mycket högre skaderisken!

Agera! Förbjud plastmattorna i Allsvenskan!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-08-11 20:29

Sur och sur, nja… Fruktar mest för mitt liv när jag vaknar upp med denna på min kropp.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-08-11 21:08
Ursprungligen av joakimo:

Sur och sur, nja… Fruktar mest för mitt liv när jag vaknar upp med denna på min kropp.

Äckliga kryp. Fick en del när jag solade på gräsmattan i Slottskogen, Göteborg. Hade Denguefeber i januari. Inte kul kan jag lova.

  • Medlem
  • 2016-08-11 22:23
Ursprungligen av joakimo:

Sur och sur, nja… Fruktar mest för mitt liv när jag vaknar upp med denna på min kropp.

Är du vaccinerad?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-08-11 22:53
Ursprungligen av Dalle:

Är du vaccinerad?

Nej, men vid dessa tillfällen överväger jag starkt att göra det eftersom jag bor i område med många TBE-smittade. :|

  • Medlem
  • 2016-08-11 23:23
Ursprungligen av zinned:

Det irriter mig något så fruktansvärt att se hur SvFF så totalt skiter i standarden på svensk fotboll, de gör absolut ingenting för att höja den! Fler o fler elitklubbar kommer till Allsvenskan med sina jävla balkongmattor till fotbollsplaner och med dessa kommer inte bara en helt annan fotboll utan också ett sämre underlag för miljön för att inte tala om den väldigt mycket högre skaderisken!

Agera! Förbjud plastmattorna i Allsvenskan!

Något som stör mig ännu mer är när samhället ska betala för att hålla reda på "fotbollssupportrar" som är på matcherna enbart för att slåss! Detta gör mig förbannad om något. Mina personliga åsikter i frågan är:
1. Låt de som vill slåss stanna kvar på planen efter avslutad match så kan de puckla på varandra ordentligt utan att andra drabbas.
2. Låt klubbarna betala hela kostnaden för polisbevakningen vid matcherna!

Fotbollen har en jävligt konstig kultur. I vilken annan sport är publiken "full" av idioter som bara är där för att bråka?

(Jag satt själv på ett tunnelbanetåg för ca 2 veckor sedan som invaderades av fulla, skrikande AIK-supportrar som skrek hatramsor om motståndarlaget medan kravallutrustad polis stod utanför och tittade på. Mindre lustigt måste jag säga)

Ursprungligen av Dalle:

Fotbollen har en jävligt konstig kultur. I vilken annan sport är publiken "full" av idioter som bara är där för att bråka?

Ingen vad jag vet.

asså

Ursprungligen av joakimo:

Nej, men vid dessa tillfällen överväger jag starkt att göra det eftersom jag bor i område med många TBE-smittade. :|

Seriöst. Ska du vistas i Sthlms natur, vaccinera dig. Det finns ingen orsak alls till att låta bli. Borrelia går att fixa i efterhand med penicillin, men TBE är livslång kronisk sjukdom om du inte är vaccinerad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-08-12 10:15
Ursprungligen av Dalle:

Något som stör mig ännu mer är när samhället ska betala för att hålla reda på "fotbollssupportrar" som är på matcherna enbart för att slåss! Detta gör mig förbannad om något.

Det som stör mig väldigt mycket är personer som påstår en faslig massa om saker som de inte har någon kunskap inom och som sedan, pga tredje statsmakten (media), blir norm. Nu vill jag inte påstå att det nödvändigtvis gäller dig men det är oerhört vanligt i övrigt.

Vad det gäller kostnaden för poliskommenderingarna så håller jag med dig. Främst eftersom det är så överdrivet. Det finns inte ett uns av fog för de kommenderingarna de skickar ut, däremot har den gemene fotbollssupportern sedan hur länge som helst ansetts vara pöbeln och media eldar på detta. En av följderna blir att kommenderingarna blir vansinnigt mycket större än de hade behövt vara. Våld i samband med fotbollsarenor är inte alls så vanligt som många tror.

Det som däremot är vanligt är våld och diverse brott i samband med musikarrangemang/festivaler. Där satsas det inget speciellt från polisens hålls, höjs inga röster i media etc. Det anses vara lugnt när valfri musikfestival har genomförts med "endast" tre våldtäkter, 10 sexuella trakasserier, 20 LOB, misshandel, våld mot tjänsteman etc. Det är ju som vilken helg som helst...jeez.

Nej, samhället har bestämt sig för att fotbollen och fotbollssupportrar är onda ting och så förblir det trots att det ständigt motbevisas.

Ursprungligen av Dalle:

2. Låt klubbarna betala hela kostnaden för polisbevakningen vid matcherna!

Varför det? Klubbarna uppfyller alla föreskrifter och mer därtill.

Ursprungligen av Dalle:

Fotbollen har en jävligt konstig kultur. I vilken annan sport är publiken "full" av idioter som bara är där för att bråka?

Helt seriöst, full av idioter? Självklart finns det idioter men de är i en ytterst liten minoritet och av varierande minoritet beroende på vilken klubb vi talar om. Hur som helst, 99% av publiken och supportrarna är där för att stötta sitt lag och se bra fotboll, inte för att bråka.

Ta valfri lördag kväll/natt i storstaden och dess krogliv. Det är så OERHÖRT mycket mer skit som inträffar där än vad som sker i samband med fotbollen! Vad ska vi göra då, förbjuda alla krogar?!

Just sådana okunniga uttalanden från icke pålästa personer har färgat synen på fotbollen i sverige. Bedrövligt och oförtjänt!

  • Medlem
  • 2016-08-12 11:03

Oj då. Här trampade vi på ömma tår!

Ursprungligen av zinned:

Det som däremot är vanligt är våld och diverse brott i samband med musikarrangemang/festivaler. Där satsas det inget speciellt från polisens hålls, höjs inga röster i media etc. Det anses vara lugnt när valfri musikfestival har genomförts med "endast" tre våldtäkter, 10 sexuella trakasserier, 20 LOB, misshandel, våld mot tjänsteman etc. Det är ju som vilken helg som helst...jeez.

Jag vet inte om du har levt under en sten hela sommaren? Men det enda som den, enligt dig, kallade "Tredje statsmakten" har rapporterat om är just sexuella ofredanden under olika festivaler. Det har snackats bra jävla mycket mer om det än om fotbollen.

Ursprungligen av zinned:

Nej, samhället har bestämt sig för att fotbollen och fotbollssupportrar är onda ting och så förblir det trots att det ständigt motbevisas.

Offerkofta

Ursprungligen av zinned:

Helt seriöst, full av idioter? Självklart finns det idioter men de är i en ytterst liten minoritet och av varierande minoritet beroende på vilken klubb vi talar om. Hur som helst, 99% av publiken och supportrarna är där för att stötta sitt lag och se bra fotboll, inte för att bråka.

Det var därför jag skrev "full". Eftersom jag är mycket väl medveten om att det är en liten klick som förstör för den stora massan. Men så är det ju överallt i samhället och inte bara inom fotbollen. Det är ganska ovanligt att alla missköter sig. Oavsett om det gäller krogen eller fotbollen. Men det är de som missköter sig som drar till sig uppmärksamhet.

Ursprungligen av zinned:

Just sådana okunniga uttalanden från icke pålästa personer har färgat synen på fotbollen i sverige. Bedrövligt och oförtjänt!

Jag vet inte vad du har för möjligheter att kunna bedöma mina kunskaper. I början av inlägget trodde du inte att jag hörde till den delen som bara trodde på "tredje statsmakten". Nu i slutet av inlägget räknas jag tydligen ändå dit?

Ursprungligen av johan_tanying:

...Quicktime Player X klarar plötsligt färre filmformat än tidigare (Perian är fortfarande installerat men kanske slutat fungera?)

http://www.videolan.org/vlc/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Klart att jag har VLC. Men i o m att QT inte (längre) klarar formatet blir det även generisk ikon istället för förhandstitt i Finder (quicklook).

Det lustiga är att QT7 kan spela upp filmerna utan konvertering medan QTX vägrar. I 10.6 gick allt i båda programmen plus quicklook i Finder. Har exvis ett gäng historiska kortfilmer nedladdat från bl a Filmarkivet.se i .flv som inte längre lirar i Finder eller QTX. Irriterande när man har en hel mapp full. Jag får väl konvertera dom med Handbrake eller nåt...

Men jag är inte bitter. (Bara sur).

Senast redigerat 2016-08-12 15:33
Ursprungligen av johan_tanying:

Har exvis ett gäng historiska kortfilmer nedladdat från bl a Filmarkivet.se i .flv som inte längre lirar i Finder eller QTX.

Flash?! Det gör du nog bäst i att konvertera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-08-12 16:32
Ursprungligen av Dalle:

Oj då. Här trampade vi på ömma tår!

Ursprungligen av Dalle:

Jag vet inte om du har levt under en sten hela sommaren? Men det enda som den, enligt dig, kallade "Tredje statsmakten" har rapporterat om är just sexuella ofredanden under olika festivaler. Det har snackats bra jävla mycket mer om det än om fotbollen.

Helt korrekt. Dock, det är nu, denna sommaren. Balansera det med att mot att felaktigt presentera fakta kring fotbollen under minst 20 års tid.

Ursprungligen av Dalle:

Offerkofta

Lätt att slänga ur sig sådant när du inte är påläst, inte har någon frame of reference. Kort och gott, direkt felaktigt.

Ursprungligen av Dalle:

Det var därför jag skrev "full". Eftersom jag är mycket väl medveten om att det är en liten klick som förstör för den stora massan. Men så är det ju överallt i samhället och inte bara inom fotbollen. Det är ganska ovanligt att alla missköter sig. Oavsett om det gäller krogen eller fotbollen. Men det är de som missköter sig som drar till sig uppmärksamhet.

Ok, så med ditt resonemang så ska krogarna unisont stå för alla kostnader i samhället som deras försäljning av fylla skapar. Du påstår ju att fotbollsklubbarna borde få göra det. Samhällets svar på detta är i alla fall att oroligt på stan, våldsbrott, skadegörelse etc, en lördagsnatt viftas bort. Det anses inte vara något märkligt, "så e de ju...det får man ta." och sedan är det inte mer med det. Fotbollen däremot, där sådana saker sker i väldigt mindre utsträckning, görs till syndabock. Vettigt och påläst. Not.

Ursprungligen av Dalle:

Jag vet inte vad du har för möjligheter att kunna bedöma mina kunskaper. I början av inlägget trodde du inte att jag hörde till den delen som bara trodde på "tredje statsmakten". Nu i slutet av inlägget räknas jag tydligen ändå dit?

Jag vet inte om du har uppmärksammat det men jag har ju delat upp ditt inlägg i delar och citerat var och en med tillhörande svar. Utifrån detta har jag läst och sedan besvarat, uppifrån och ner, var o ett svar kopplat till sitt citat.

Kört +20 mil i hällande regn. Vill spika upp ngn klagomursrepresentant hos SMHI på väggen.
Regnet skulle komma till kvällen, det kom kl 10...
Kört från Ängelholm till GBG på nyinköpt veteran-MC. Kåpan tog det mesta, men det schwippade när jag gick och skvätte små strålar ur dojorna när jag klev av...

Hem, duscha varmt, tre avier i brevlådan = klä sig från topp till tå i GoreTex (världens bästa material) och alla ner till posten....

Jag är inte sur, jag är DYNGSUR!

Ursprungligen av Sixten:

Kört +20 mil i hällande regn. Vill spika upp ngn klagomursrepresentant hos SMHI på väggen.
Regnet skulle komma till kvällen, det kom kl 10...
Kört från Ängelholm till GBG på nyinköpt veteran-MC. Kåpan tog det mesta, men det schwippade när jag gick och skvätte små strålar ur dojorna när jag klev av...

Hem, duscha varmt, tre avier i brevlådan = klä sig från topp till tå i GoreTex (världens bästa material) och alla ner till posten....

Jag är inte sur, jag är DYNGSUR!

Bäst hitills

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Flash?! Det gör du nog bäst i att konvertera.

.flv är ju bara containern. Inuti ligger H264 med AAC-ljud. Alltså fullständigt QT-kompatibelt. QTX och Finder är bara för lata för att kolla efter. Likadant med några avi-er. Inuti ligger H264 med AC3-ljud. Inga konstigheter kan man tycka, och i ett OSX från förra decenniet var det smärtfritt. 2016 icke så.

Ursprungligen av zinned:

Det irriter mig något så fruktansvärt att se hur SvFF så totalt skiter i standarden på svensk fotboll, de gör absolut ingenting för att höja den! Fler o fler elitklubbar kommer till Allsvenskan med sina jävla balkongmattor till fotbollsplaner och med dessa kommer inte bara en helt annan fotboll utan också ett sämre underlag för miljön för att inte tala om den väldigt mycket högre skaderisken! Agera! Förbjud plastmattorna i Allsvenskan!

Om problematiken är att konstgräs används för att det inte går att ha naturgräs hela säsongen så är det väl inte rimligt att förbjuda. Då innebär det ju i praktiken att stora delar av landet utestängs från den högsta fotbollen.

Ursprungligen av zinned:

Varför det? Klubbarna uppfyller alla föreskrifter och mer därtill.

Var ska vi börja? Fotbollen är en kommersiell sport som organiserade arrangemang där vi vet att det finns ett antal så kallade högriskmatcher som kräver stora polisiära kommenderingar. Och om du inte har missat det så har Polisen i Sverige en otroligt ansträngd organisation där vi har för få poliser för att ens klarar av grundläggande polisiär verksamhet. Varför ska då skattebetalarna tvingas stå för de enorma kostnaderna som uppstår i samband med dessa matcher, när klubbarna istället kan ta betalt via biljetterna och genom att ta in pengar från sponsorer? För mig är det en helt orimlig prioritering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-08-13 16:25
Ursprungligen av oldpeer:

Om problematiken är att konstgräs används för att det inte går att ha naturgräs hela säsongen så är det väl inte rimligt att förbjuda. Då innebär det ju i praktiken att stora delar av landet utestängs från den högsta fotbollen.

Var får du det ifrån, att det inte skulle gå att ha gräs? Det går utmärkt, i hela sverige. SvFF borde lägga ribban så att om man inte kan tillhandahålla en gräsplan så kvalificerar man sig inte för att spela i Allsvenskan. Då får man hålla till i serierna under den.

Ursprungligen av oldpeer:

Var ska vi börja? Fotbollen är en kommersiell sport som organiserade arrangemang där vi vet att det finns ett antal så kallade högriskmatcher som kräver stora polisiära kommenderingar. Och om du inte har missat det så har Polisen i Sverige en otroligt ansträngd organisation där vi har för få poliser för att ens klarar av grundläggande polisiär verksamhet. Varför ska då skattebetalarna tvingas stå för de enorma kostnaderna som uppstår i samband med dessa matcher, när klubbarna istället kan ta betalt via biljetterna och genom att ta in pengar från sponsorer? För mig är det en helt orimlig prioritering.

Du har inte riktigt koll men det är ok. Först, klubbarna är i nästan 100% utsträckning föreningar och kan således inte bli ålagda att betala för den polisiära verksamheten. För övrigt, ja, just högriskmatcherna kräver aningen högre polisiär närvaro än övriga men fortfarande så behövs inte en bråkdel av de poliser som de faktiskt kommenderar ut. Det finns helt enkelt inte fog för den närvaron men politiken driver upp den felaktigt.

Edit: Jag ändrade uttrycket i texten ovan, föll in på ditt sätt att beskriva underlaget. Det finns inget som heter naturgräns och konstgräs. Det finns gräs och sedan finns det plast.

Senast redigerat 2016-08-13 17:33

Inte i hela Sverige - inte under en hel säsong
Om SvFF skulle sätta ett sådant villkor så kan de börja med att styrka Svenska ur Svenska Fotbollförbundet.

Ursprungligen av zinned:

Du har inte riktigt koll men det är ok. Först, klubbarna är i nästan 100% utsträckning föreningar och kan således inte bli ålagda att betala för den polisiära verksamheten. För övrigt, ja, just högriskmatcherna kräver aningen högre polisiär närvaro än övriga men fortfarande så behövs inte en bråkdel av de poliser som de faktiskt kommenderar ut. Det finns helt enkelt inte fog för den närvaron men politiken driver upp den felaktigt.

Jag kan lova dig att jag har väldigt bra koll på frågan om vilka som ska stå för bevakningen av matcherna, och är därför väl medveten om att det i hög utsträckning är föreningar och inte aktiebolag. Problemet är att föreningsformen till trots så pratar vi om kommersiell verksamhet, och därför är det inte några konstigheter i att låta "föreningarna" själva stå för kostnaden. Jag är dock medveten om att det behövs en lagändring för formellt gå vidare och tilldela kostnadsansvaret till klubbarna. I övrigt litar jag på polisens bedömning av hur hög polisiär närvaro som behövs på dessa matcher. Det är inte politiker som tar de besluten.

Men ovanstående är liksom så typiskt när man diskuterar fotboll med hängivna supportrar. Alltså att man inte gillar idén om att klubbarna själva få stå för kostnaderna som uppstår. Och på vissa sätt kan jag förstå det eftersom det kommer behöva tas ut i form av högre pris på entrébiljetter, årskort och annat. Men det är inte rimligt att en redan pressad verksamhet som Polismyndigheten ska ta av skattebetalarnas pengar för att finansiera höga kostnader som uppstår i samband med att en begränsad skara av människor vill se sport.

Bevaka tråden