Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Näe, nu blev jag riktigt sur på Apple och Apple Music.
Skulle lägga in alla mina favoriter varav många är köpta och en del egen-rippade på min iPod men på många låtar klagas det på att det är Apple Music låtar så dessa går inta att lägga på en iPod.
Problemet är att jag "sparat" ner vissa album etc från Apple Music och då blir det ju en del dubletter men alla från Apple Music ligger ju i egna spellistor medan dom jag vill ha till iPoden ligger i mina skapade spellistor och där finns inga Apple Music låtar.
Fan vad trött jag bli ibland.

  • Medlem
  • 2017-04-05 10:49

Apples beräkning av batteriprocent för blåtandsmöss är irriterande. Och felaktiga. Jag sätter i nya batterier. 98 procent. Okej, de kanske inte är fulladdade... En minut senare står det: 94 procent. Sedan går det ett tag innan det varnas för låg batterinivå. Vid 28 procent... Nästan en tredjedel kvar. Okej... Sedan blir man påmind tre fyra gånger om dagen i flera dagar, upp till en vecka. Vid 5 procent så rullar det på ett par timmar. Plötsligt stängs musen av. Strax innan var det just 5 procent kvar (jag råkade titta). Varför helt enkelt inte bara ta bort batteriprocent och varningar och låta musen självdö? Har man inga batterier får man faktiskt skylla sig själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-05 11:32
Ursprungligen av Alix:

Apples beräkning av batteriprocent för blåtandsmöss är irriterande.

Apple-mus eller annat märke? Med min Magic Mouse 1 stämmer det ner till sista procenten, och varnar inte för tidigt. Men jag kör med billiga men bra engångsbatterier.

  • Medlem
  • 2017-04-05 11:34
Ursprungligen av IngoX:

Apple-mus eller annat märke? Med min Magic Mouse 1 stämmer det ner till sista procenten, och varnar inte för tidigt. Men jag kör med billiga men bra engångsbatterier.

En Apple Wireless Mouse, A1015, EMC 1938. Apple kanske inte stöder sina egna möss om de är ”för gamla”?

PS. Jag använder de här batterierna.

Åså helt plötsligt paja micron också efter 17 år, prylkontot lider :-/

  • Medlem
  • 2017-04-06 15:19
Ursprungligen av CekariYH:

Åså helt plötsligt paja micron också efter 17 år, prylkontot lider :-/

Jag hade en micro som höll i 22 år. Jag är besviken.

Ursprungligen av Alix:

Jag hade en micro som höll i 22 år. Jag är besviken.

Min kanske hade hållit längre om inte jag och ungarna eldat popcorn i den några gånger

  • Medlem
  • 2017-04-06 18:01
Ursprungligen av CekariYH:

Min kanske hade hållit längre om inte jag och ungarna eldat popcorn i den några gånger

Jag har under de 22 år som mikron faktiskt härdade ut gjort ett och annat fatalt misstag. Den dog av hög ålder snarare än skonsam hantering. Nybörjarmisstagen var nog värst för den. Det började just med popcorn. Jag lade påsen direkt på glastallriken och som följd sprack den. Jag fick en ny av en snäll säljare som hämtade den direkt från demoexet. Vid ett annat tillfälle kom jag på den briljanta idén att försöka värma väldigt kalla Rollokolor i mikron. Det blev ett fyrverkeri utan dess like. Varje kola var inlindad i aluminiumfolie. Tänk att mikron levde så länge... De sista åren hade dock öppningsknappen gått sönder så jag fick dra i ett snöre som jag hade monterat. Sic transit gloria mundi. Den Samsungmikro jag har nu kommer knappast att leva i 22 år. Den är digital...

Ursprungligen av CekariYH:

Näe, nu blev jag riktigt sur på Apple och Apple Music.
Skulle lägga in alla mina favoriter varav många är köpta och en del egen-rippade på min iPod men på många låtar klagas det på att det är Apple Music låtar så dessa går inta att lägga på en iPod.
Problemet är att jag "sparat" ner vissa album etc från Apple Music och då blir det ju en del dubletter men alla från Apple Music ligger ju i egna spellistor medan dom jag vill ha till iPoden ligger i mina skapade spellistor och där finns inga Apple Music låtar.
Fan vad trött jag bli ibland.

Rättelse av ovan inlägg:

Nu vet jag vad som gick snett, mitt album för favoriter är ju en smart spellista som samlar ihop alla låtar med fyra eller fem stjärnor och så klart hade jag ju satt många av Apple Musics nerladdade låtar med 4-5 stjärnor. Alltså inte Apples fel utan tanklöst och klantigt av mig när det strulade till sig.
Rätt ska vara rätt

  • Medlem
  • 2017-04-07 11:55

SMHI plockade utan förvarning bort det gamla flashbaserade vädret från sin hemsida. Aaarghhh!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-07 12:23
Ursprungligen av Alix:

SMHI plockade utan förvarning bort det gamla flashbaserade vädret från sin hemsida. Aaarghhh!!!!

Ja, tråkigt att vi inte kommer få uppleva några riktiga blixtoväder längre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-07 13:48
Ursprungligen av Alix:

Sic transit gloria mundi

"Helige fader, så förgås världens härlighet" i samma mening som en diskussion om en mikrovågsugn?

  • Medlem
  • 2017-04-07 14:25
Ursprungligen av zinned:

"Helige fader, så förgås världens härlighet" i samma mening som en diskussion om en mikrovågsugn?

"Helige fader" är inte med i det latinska ordspråket ovan. I så fall hade jag skrivit "Pater sancte sic transit gloria mundi" men det gjorde jag inte. "Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain".

Ursprungligen av Alix:

SMHI plockade utan förvarning bort det gamla flashbaserade vädret från sin hemsida. Aaarghhh!!!!

Och vad är det för dåligt med det?
Enda jag märkt är att man inte kan dra diagrammet till skrivbordet längre så man får använd urklipp.

  • Medlem
  • 2017-04-07 15:47
Ursprungligen av CekariYH:

Och vad är det för dåligt med det? ...

Jag uttryckte mig inte klart nog. Det var en funktion jag använde flera gånger om dagen. Så för min del är det tråkigt att det försvann.

Att irritera mig över att kopieringen av mitt itunes-bibliotek till nasen är så till synes ostrukturerat(sker den möjligen alfabetiskt över hela registret av appar, låtar, filmer, tv-serier, poddar??), känns ganska futtigt när nu även vi svenskar drabbats av terror

  • Medlem
  • 2017-04-07 19:04
Ursprungligen av Alix:

SMHI plockade utan förvarning bort det gamla flashbaserade vädret från sin hemsida. Aaarghhh!!!!

Sidan är tillbaka!

Tråd urspårad och rensad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-15 00:09
Ursprungligen av reboot81:

Cdon är Sveriges Amazon, eller försöker bli. Ett sortiment som består av de varor som de får in billigt, resten struntar de i. Och samarbeten med div företag, som ofta säljer vidare Alibaba-prylar. Jo tack, iPad-sladden som jag köpte billigt, funkar den med iPad? Nej. Inte oväntat.

Uppdatering, efter uppdatering från 10.2.1->10.3.1.
Snåljåpens sladd funkar inte med senaste iOS.
Nu blir det banne mig retur. Får en popup varannan minut:

Ursprungligen av sextontio:

Det tror jag tyvärr inte. För iOS är det nog inkokat i systemet.

Och då är det skumt, för det finns ljud som kan spelas upp samtidigt med musik. Alltså, det är inte en teknisk begränsning utan programmerat så att musik och ljud på hemsidor på iOS inte spelar upp samtidigt.

Ursprungligen av reboot81:

Uppdatering, efter uppdatering från 10.2.1->10.3.1.
Snåljåpens sladd funkar inte med senaste iOS.
Nu blir det banne mig retur. Får en popup varannan minut:

Och då är det skumt, för det finns ljud som kan spelas upp samtidigt med musik. Alltså, det är inte en teknisk begränsning utan programmerat så att musik och ljud på hemsidor på iOS inte spelar upp samtidigt.

Det där får jag ibland även med originalprylar, tror det har att göra m dålig kontakt(ludd i uttaget.

Microsloth sup port, need I say more?
?

Hur många svenska nummer har bluffabriken köpt egentligen? Vartenda gång jag testat numret mot Vem Ringdes arkiv så finns det ingen sökning på det.

Denna gång tog jag ett djupt andetag innan jag sa:

"Ive told you before, I dont have a windowscomputer. F*** off!"
?

  • Medlem
  • 2017-04-18 10:31
Ursprungligen av Mymac4ever:

Microsloth sup port, need I say more?
?

Hur många svenska nummer har bluffabriken köpt egentligen? Vartenda gång jag testat numret mot Vem Ringdes arkiv så finns det ingen sökning på det.

Denna gång tog jag ett djupt andetag innan jag sa:

"Ive told you before, I dont have a windowscomputer. F*** off!"
?

Jag förstår din ilska. Om jag finge ett sådant samtal skulle jag försöka vara med på noterna och bland annat säga ”Where can I find that Windows key you are talking about?” Svar: yada yada yada. Jag: ”I'm sorry, but I can't find that key on my keyboard, where is it?” Och så vidare. Då hinner de inte ringa lika många den dagen i alla fall... ?

Ursprungligen av Alix:

Jag förstår din ilska. Om jag finge ett sådant samtal skulle jag försöka vara med på noterna och bland annat säga ”Where can I find that Windows key you are talking about?” Svar: yada yada yada. Jag: ”I'm sorry, but I can't find that key on my keyboard, where is it?” Och så vidare. Då hinner de inte ringa lika många den dagen i alla fall... ?

Det här var inte första gången de ringde. För ett tag sedan när de ringde sa jag att jag inte hade någon dator varvid kvinnan i andra änden fick väldigt brått att lägga på luren...

  • Medlem
  • 2017-04-21 14:25

Fy fan.

Ursprungligen av Alix:

Fy fan.

Ursprungligen av Alix:

Jag förstår din ilska. Om jag finge ett sådant samtal skulle jag försöka vara med på noterna och bland annat säga ”Where can I find that Windows key you are talking about?” Svar: yada yada yada. Jag: ”I'm sorry, but I can't find that key on my keyboard, where is it?” Och så vidare. Då hinner de inte ringa lika många den dagen i alla fall... ?

Det finns en hel gerillaarmé ute på interwebz som jobbar med att slösa scammarnas tid!
https://www.youtube.com/results?search_query=...

  • Medlem
  • 2017-04-21 17:18
Ursprungligen av Alix:

Fy fan.

Kan inte mer än instämma ?

Var på fest igår, fick en köss av ful tös.
Ränneskita idag.

Samband?

Ursprungligen av Sixten:

Var på fest igår, fick en köss av ful tös.
Ränneskita idag.

Samband?

Mer troligt ngt du åt - såvida hon inte var fruktansvärt ful. Säker kan man aldrig vara......?

  • Medlem
  • 2017-04-27 22:15

Har tillbringat 9 timmar på SÖS-akuten. Roligare nöjen finns ju.

Bevaka tråden