Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-06-03 11:24

Apple tog bort mina Iphoto-album från Bilder när jag aktiverade Icloudbiblioteket på ytterligare en Mac. Tio års arbete med katalogisering borta för evigt. Efter lite googlande hittade jag att detta är en känd bugg, men Apple informerar inte om det. Som "hämnd" avslutade jag min Icloudprenumeration. Nu går Apple miste om 29 kronor i månaden...

  • Medlem
  • 2017-06-03 13:19
Ursprungligen av Alix:

Apple tog bort mina Iphoto-album från Bilder när jag aktiverade Icloudbiblioteket på ytterligare en Mac. Tio års arbete med katalogisering borta för evigt. Efter lite googlande hittade jag att detta är en känd bugg, men Apple informerar inte om det. Som "hämnd" avslutade jag min Icloudprenumeration. Nu går Apple miste om 29 kronor i månaden...

Lider verkligen med dig ?

Ursprungligen av Alix:

Apple tog bort mina Iphoto-album från Bilder när jag aktiverade Icloudbiblioteket på ytterligare en Mac. Tio års arbete med katalogisering borta för evigt. Efter lite googlande hittade jag att detta är en känd bugg, men Apple informerar inte om det. Som "hämnd" avslutade jag min Icloudprenumeration. Nu går Apple miste om 29 kronor i månaden...

Det är det värsta som man befarar skulle hända med ens bilder. Dom kan väl inte bara försvinna om det finns på deras moln?. Supporten skulle väl kunna återta det hela åt dig. Hade du inte garderat dig med en kopia någon annanstans?

  • Medlem
  • 2017-06-05 18:43
Ursprungligen av calinou:

Det är det värsta som man befarar skulle hända med ens bilder. Dom kan väl inte bara försvinna om det finns på deras moln?. Supporten skulle väl kunna återta det hela åt dig. Hade du inte garderat dig med en kopia någon annanstans?

Bilderna som sådana är inte borta. Utan det är de album som konverterades från Iphoto till Bilder som är borta. Det vill säga uppgifter om platser, personer, sammanhang, innehåll och liknande. Typ "Nisses födelsekalas i Gränna där Johan spelade banjo".

  • Avstängd
  • 2017-06-05 19:05
Ursprungligen av Alix:

Bilderna som sådana är inte borta. Utan det är de album som konverterades från Iphoto till Bilder som är borta. Det vill säga uppgifter om platser, personer, sammanhang, innehåll och liknande. Typ "Nisses födelsekalas i Gränna där Johan spelade banjo".

Time Machine backup?

  • Avstängd
  • 2017-06-08 00:35

...för jag fick inbrott i husvagnen ?
Hände i.o.f.s i december men då var jag inte medlem.
Försäkringsbolaget fixar betalningen för reparationen som tur är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-12 14:11

Blev av med mina Airpods i fredags, upptäcktes imorse...väck med pusta.

Så. Jävla. Bull.

Ursprungligen av zinned:

Blev av med mina Airpods i fredags, upptäcktes imorse...väck med pusta.

Så. Jävla. Bull.

Nej! Det är verkligen något att bli sur över. Gillar konceptet med Airpods, men det känns som att det är lätt att tappa bort en eller två.

  • Avstängd
  • 2017-06-12 14:52
Ursprungligen av zinned:

Blev av med mina Airpods i fredags, upptäcktes imorse...väck med pusta.

Så. Jävla. Bull.

Och du kan inte se vad dom var dom senast fanns under Hitta min iPhone?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-12 14:56
Ursprungligen av Rlafh:

Och du kan inte se vad dom var dom senast fanns under Hitta min iPhone?

Jodå, men det hjälper mig inte. Senaste tidpunkten då de var anslutna till min telefon var utanför Stadsbiblioteket i Malmö i fredags ca 17.30, det är snart tre dygn sedan. Cyklade runt där på lunchen idag i desperat hopp om att hitta dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-12 15:01
Ursprungligen av Ida Blix:

Nej! Det är verkligen något att bli sur över. Gillar konceptet med Airpods, men det känns som att det är lätt att tappa bort en eller två.

Speciellt när jag alltid är väldigt noga med mina prylar, sådana här saker händer inte mig. Aldrig hänt liknande...förrän nu. 1800 kr åt helvete.

  • Avstängd
  • 2017-06-12 15:01
Ursprungligen av zinned:

Jodå, men det hjälper mig inte. Senaste tidpunkten då de var anslutna till min telefon var utanför Stadsbiblioteket i Malmö i fredags ca 17.30, det är snart tre dygn sedan. Cyklade runt där på lunchen idag i desperat hopp om att hitta dem.

Ok synd. "Hittade" mina när jag hade glömt dom på jobbet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-12 15:42

En sak som slog mig nu är - registreras tidpunkt och position endast senaste gången man hade lurarna uppe ur asken och därmed anslutna till telefonen (och öronen) eller registreras detta också när de ligger kvar i asken?

När jag kom att tänka på detta så blev jag genast inte så säker, jag kan inte tänka mig att de reggar den datan när de ligger i asken då de då helt bör bryta BT-förbindelsen för att spara batteri. Eftersom jag i fredags mötte upp familjen på biblioteket och sedan promenerade med dem hem utan att använda lurarna då eller i helgen så förklarar det ju positioneringsbiten.

Ockhams rakkniv - högst sannolikt ligger de då någonstans där hemma och är inte alls borttappade.

  • Avstängd
  • 2017-06-12 15:44
Ursprungligen av zinned:

En sak som slog mig nu är - registreras tidpunkt och position endast senaste gången man hade lurarna uppe ur asken och därmed anslutna till telefonen (och öronen) eller registreras detta också när de ligger kvar i asken?

När jag kom att tänka på detta så blev jag genast inte så säker, jag kan inte tänka mig att de reggar den datan när de ligger i asken då de då helt bör bryta BT-förbindelsen för att spara batteri. Eftersom jag i fredags mötte upp familjen på biblioteket och sedan promenerade med dem hem utan att använda lurarna då eller i helgen så förklarar det ju positioneringsbiten.

Ockhams rakkniv - högst sannolikt ligger de då någonstans där hemma och är inte alls borttappade.

Ja något som jag tror påpekats i en artikel här på 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-12 16:08

För ca en vecka sedan gick min iPhone SE sönder. Jag hade en påse med en saftflaska i och sen la jag telefonen i påsen
och flaskan läckte.. Jag la telefonen i en påse med ris. När jag sedan försökte starta den så fungerade inte kameran och skärmen var randig och touchen var paj.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-12 19:21

UPPDATERING!

Ursprungligen av zinned:

UPPDATERING!

Ny tandtråd?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-14 10:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ny tandtråd?

Hell to the naw naw!

Bjuder på denna fantastiska människa och sång:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2017-06-14 13:17

Jag är väldigt allergisk mot knottbett, jag får 5-10cm stora, rodnande, kliande svullnader kring betten. Nu har jag fått ett bett på en kroppsdel som bara pojkar har och...well, you do the math...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-14 13:22
Ursprungligen av lasselu:

Jag är väldigt allergisk mot knottbett, jag får 5-10cm stora, rodnande, kliande svullnader kring betten. Nu har jag fått ett bett på en kroppsdel som bara pojkar har och...well, you do the math...

Damn...I feel for you, buddy

  • Medlem
  • 2017-06-15 15:36

Obegriplig säkerhetsmiss av Samsung. Artikel här. Man känner inget större förtroende för dem och deras bloatware. Jag blir förbannad på sånt.

#nyhetstips

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-15 20:30

…för att jag lovade en polare att hjälpa till med att byta ut hans 500GB snurrdisk till en 256GB SSD. Windows 8.1, 40GB utnyttjat på C:\.
Har betat av Acronis, clonezilla, UBCD+Acronis och div andra program utan att lyckas att få en bootbar klon. Och de gånger kloningen väl fungerade, så vägrade skiten att starta. Inte heller gick det att reparera med windows-startskivan. Är ingen expert, men fixar multiboot för macOS & Linux, inga problem.
Varför lär jag mig inte?

Ursprungligen av reboot81:

…för att jag lovade en polare att hjälpa till med att byta ut hans 500GB snurrdisk till en 256GB SSD. Windows 8.1, 40GB utnyttjat på C:\.
Har betat av Acronis, clonezilla, UBCD+Acronis och div andra program utan att lyckas att få en bootbar klon. Och de gånger kloningen väl fungerade, så vägrade skiten att starta. Inte heller gick det att reparera med windows-startskivan. Är ingen expert, men fixar multiboot för macOS & Linux, inga problem.
Varför lär jag mig inte?

Prova med easus, gratis. Aldrig misslyckats.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-16 10:15
Ursprungligen av keptang:

Prova med easus, gratis. Aldrig misslyckats.

Provat Easus, både i Windows och från UBCD.

Ursprungligen av reboot81:

…för att jag lovade en polare att hjälpa till med att byta ut hans 500GB snurrdisk till en 256GB SSD. Windows 8.1, 40GB utnyttjat på C:\.
Har betat av Acronis, clonezilla, UBCD+Acronis och div andra program utan att lyckas att få en bootbar klon. Och de gånger kloningen väl fungerade, så vägrade skiten att starta. Inte heller gick det att reparera med windows-startskivan. Är ingen expert, men fixar multiboot för macOS & Linux, inga problem.
Varför lär jag mig inte?

Hade liknande erfarenheter när jag för ett halvår sen bytte ut en HDD i en gammal HP laptop (med helt ok Quadro FX-grafik). Till slut funkade det men jag kommer inte ihåg precis vilken kombo av märklig mjukvara som löste det hela till slut. Har för mig att jag använde mig av den här länken: http://www.disk-partition.com/windows-10/clon...

Körde med en extern dockningsstation så att man slapp skruva i och ur kabinett. Jag testade aldrig den inbyggda kloningsfunktionen i dockningsstationen - men det skulle jag kanske gjort? Eller är det - som jag misstänker - för bra för att vara sant?

Surast den här veckan var annars drivrutinsproblem med en annan windowsmaskin - en nyare (2015) HP Pavilion med AMD-CPU och dubbel AMD-grafik (integrerat och dedikerat). På pappret helt ok specar men i praktiken värdekass spelmaskin om man inte laddade ner grafikdrivrutinerna direkt från AMD. Som för några dagar sedan helt plötsligt slutade att fungera och vägrade att hoppa igång trots rensningar och nya nerladdningar/ominstallationer på en uppsjö olika sätt. Till slut efter lite bollande med supporten på AMD kom vi fram till att AMDs kombo av CPU och grafik i HP-burken inte var kompatibel med de senaste AMD-drivisarna. Dafuq? Kunde den inte låtit bli att försöka uppgradera sig själv då?

Nu efter punkt-för-punktinstruktioner och nedladdning av en tredjeparts drivrutinsrensare (AMDs egen duger tydligen inte?), och ominstallation av förra årets drivrutinspaket/kontrollmjukvara från AMD så funkar det (peppar peppar) igen. I effektiv tid räknat tog det nog sammanlagt en hel arbetsdag framför datorn... Men AMDs indiska support är helt ok även om det tar en liten stund med mejlbrevväxling pga tidszonerna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-16 17:37

…för att Toshibas återställnings-funktion inte fungerar. Ej heller kunde jag skapa nytt installationsmedia.
Blev till att kopiera användarmappen manuellt, och sen får polaren installera om allt.

Det må vara ett udda förfarande att installera ett program i macOS – montera en skivavbild, kopiera programfilen till Programmappen.
Men att installera program på win… det är ju tamejfan en hel process, som skiljer sig åt från program till program. Vansinnigt många klick bara för att få in programmet i datorn. Galet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-22 20:38

…för att Sverige är ett så mjäkigt land. Den som är <20 får inte ta del av systembolaget.se, ens för att läsa om Alkoholfri öl till buffén.
Bolaget: har ni hört talas om förbjuden frukt?

Kemikalieskatten som slår till på all elektronik från den 1/7. Det är något absurt över att lägga en skatt som baseras på artikelns vikt. Jag som är på gång med en köksrenovering o ska köpa helt nya, energisnåla, vitvaror kommer få betala multum om jag inte kan slutföra affären före nästa lördag ???

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.670546/allt-...

  • Avstängd
  • 2017-06-23 10:02
Ursprungligen av Mymac4ever:

Kemikalieskatten som slår till på all elektronik från den 1/7. Det är något absurt över att lägga en skatt som baseras på artikelns vikt. Jag som är på gång med en köksrenovering o ska köpa helt nya, energisnåla, vitvaror kommer få betala multum om jag inte kan slutföra affären före nästa lördag ???

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.670546/allt-...

Multum var väl att ta i. Jag köpte nytt kök förra året för 150k:- och med denna skatt hade det kostat uppskattningsvis 2000:- mer.
Men allting är relativt.

Ursprungligen av Rlafh:

Multum var väl att ta i. Jag köpte nytt kök förra året för 150k:- och med denna skatt hade det kostat uppskattningsvis 2000:- mer.
Men allting är relativt.

Precis, allting är relativt o jag tycker 2000kr på en ny skatt är mycket. Även om det täcker vitvaror för runt 20k

Bevaka tråden