Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XBMC nu på Apple TV 2

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-04 15:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kommer att prova i kväll:)

Jag har en Sony TV så jag vill verkligen prova 4.3.1...

Kanon!

Återkom så snart du kan med resultat!

Första delrapportering - det är ett hvete att få till DFU mode - jag sitter just nu med en uppdatera ATV2 som jag inte får till jailbreaket på...

Ok. Läget just nu efter untethered jb med PwnageTool:

För att installera XBMC så måste du lägga till ett saknat arkiv:

Citat:

echo "deb Index of / tangelo-3.7 main">/etc/apt/sources.list.d/saurik.list

Sedan så hamnar du i läget att ljudet inte fungerar och uppspelning av HD material inte verkar fungerar. 720 videos kraschar XBMC. Eventuellt så kan något nightly build kanske lösa problemen. Om jag bara får till ljudet så kan jag klara mig en stund med icke-720 material eftersom jag ändå bara tittar på en 32" TV

Intressant är att Plex har ljud (har inte hunnit prova HD material ännu där)

Jag tror att jag stannar kvar på 4.3.1 trots allt om detta gör att jag slipper problem med HDMI förhandlingen mellan Sonyn och ATV:n

Edit: med nightly build så går det att få HD video men den är inte speciellt bra.

Senast redigerat 2011-04-05 18:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant är att Plex har ljud (har inte hunnit prova HD material ännu där)

Problemet med Plex är att det varken har DD5.1 eller DTS....

Ursprungligen av PeeMaN:

Problemet med Plex är att det varken har DD5.1 eller DTS....

Det har inte min TV heller så det spelar inte så stor roll för mig:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det har inte min TV heller så det spelar inte så stor roll för mig:)

Nu får du gå och köpa ett hemmabiosystem från Hifi-klubben så att det börjar spela stor roll för dig precis som det gör för mig!

Det gick åt hvete. Något tjafs med depends "org.xbmc.xmbc-seatbeltunlock" som inte är ok. Så nu sitter jag med en ATV på 4.2.1 utan XMBC och i något status som jag vette tusan vad det är...

ATV:n är jailbreakad men inte sjutton får jag till vare sig XBMC eller Plex

Edit: Jag borde ha läst detta innan...

Citat:

OBS! Har du ett fungerade jailbreak med XBMC i dag är det nog bäst att inte uppdatera om du vill att det ska fungera problemfritt. Det har kommit in rapporter till XBMCs forum där användare inte kan använda sitt mediacenter fullt ut. HD-material fungerar inte på den officiella utgåvan tillsammans med iOS 4.3.1. Personer som har jailbreakat sin enhet med untethered jailbreak till iOS 4.3.1 har inte kunnat installerat XBMC.

Senast redigerat 2011-04-04 21:27
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-04 23:11

A fan, attans. Då hoppas vi att XBMC kommer fixa sin klient snart...tycker de verkar lite sega på den fronten eller man kanske är otålig själv. iOS 4.3x har väl funnits i två veckor nu

Ehmm... Enligt XBMC-forumet skall det vara så att det enda som inte fungerar just nu är audio. Och problemet uppstår endast med untethered jailbreak. Så något skumt är det med BlackSmps installation eller något. Iallafall, värt att vänta tills de rätt ut ljudbuggen.

Har du någon länk? Jag försöker att installera via Nito men det är ett beroende som inte är ok och som inte hittas (seatbeltunlock). Försökte också med att installera via de guidelines som är utlagda men får samma problem. Installationen misslyckas

Edit: Jag googlade lite på jobbet och hittade en evntuell fix för att lösa installationsproblemet som jag ska prova ikväll. Igår var jag så less, så less och dessutom så lades fixen ut igår så det är kanske tveksamt om jag hade hittat den då:)

Senast redigerat 2011-04-05 08:12

Well, allt ios-relaterat finns det svar på här:
XBMC for iOS Specific Support - XBMC Community Forum

Tackar. Hittade en tråd om just mitt problem (Problem with Apple TV 2 - 4.3.1 with Jailbreak - XBMC Community Forum) bara skamligt att jag inte hittade dit utan hjälp:)

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-04-14 15:39

Någon som fått igång svt play? Jag studsar tillbaks till huvudmenyn.

  • Medlem
  • Nora
  • 2011-04-14 22:23

Jag har precis bytt till en Airport extreme , när jag nu går in på min atv2/xbmc/video och ska kolla in mina filmer i mappen delad så får jag upp rutan med lås inställningar ?! Har aldrig tidigare fått upp den !! Den frågar efter användarnamn och lösenord ???
Vad har jag missat ?

Ursprungligen av mtre:

Jag har precis bytt till en Airport extreme , när jag nu går in på min atv2/xbmc/video och ska kolla in mina filmer i mappen delad så får jag upp rutan med lås inställningar ?! Har aldrig tidigare fått upp den !! Den frågar efter användarnamn och lösenord ???
Vad har jag missat ?

Bytt från vad?

  • Medlem
  • Nora
  • 2011-04-14 22:41

Jag har alltså bytt router , från Netgear 614 till Apple airport extreme .
Fattar inte vilket användarnamn och lösen jag ska använda ! När jag körde med 614 behövdes
inget anv. lösen...

Ursprungligen av mtre:

Jag har alltså bytt router , från Netgear 614 till Apple airport extreme .
Fattar inte vilket användarnamn och lösen jag ska använda ! När jag körde med 614 behövdes
inget anv. lösen...

Kör med användarnamn och lösen som du använder för att logga in på datorn. Det är ju skumt som fan att det INTE krävts tidigare. Har säkert något med inställningar i AE eller den gamla Netgearen att göra.

  • Medlem
  • Nora
  • 2011-04-14 22:48

Det löste sig ??!!
jag startade om AE,Atv2,MBP...
behövde då inte ange anvn. och lösen...
Tack ändå för snabba svar !!!

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-05-02 23:38

Helvete jag är så trött på XBMC! Det strular ALLTID!
Efter att ha haft ATV avstängd i drygt 1 vecka spökar ju självklart xbmc, precis som tidigare.
Jag kastas tillbaks till atvns huvudmeny när jag försöker se högupplöst film(mpg).

- Hur tar man bort inlagda kataloger?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-03 14:57
Ursprungligen av Ovic:

Helvete jag är så trött på XBMC! Det strular ALLTID!
Efter att ha haft ATV avstängd i drygt 1 vecka spökar ju självklart xbmc, precis som tidigare.
Jag kastas tillbaks till atvns huvudmeny när jag försöker se högupplöst film(mpg).

De har väl inte släppt nån uppdatering av xbmc än som fungerar för oss som "råkade" uppdatera våra ATV2? (låter som du precis som jag gjorde detta)

  • Oregistrerad
  • 2011-05-03 15:00
Ursprungligen av Ovic:

Helvete jag är så trött på XBMC! Det strular ALLTID!
Efter att ha haft ATV avstängd i drygt 1 vecka spökar ju självklart xbmc, precis som tidigare.
Jag kastas tillbaks till atvns huvudmeny när jag försöker se högupplöst film(mpg).

- Hur tar man bort inlagda kataloger?

Du får väl skylla dig själv, det är väl ingen som varken sagt eller förväntat sig att det ska vara stabilt?

Ursprungligen av Ovic:

Helvete jag är så trött på XBMC! Det strular ALLTID!
Efter att ha haft ATV avstängd i drygt 1 vecka spökar ju självklart xbmc, precis som tidigare.
Jag kastas tillbaks till atvns huvudmeny när jag försöker se högupplöst film(mpg).

- Hur tar man bort inlagda kataloger?

Ta inte det här på fel sätt, men jag har spanat in dina inlägg och med handen på hjärtat känns det som det här med att jailbreaka och grejja med ATV kanske inte riktigt är din grej.
99.se räcker långt, men tyvärr inte hela vägen om man är en vanlig användare. Man får söka en hel del kunskap på annat håll, i andra forum och på andra hemsidor och så vidare. Ha i åtanke att det faktiskt inte är tänkt att ATV2 ska användas på det sätt som många av oss gör.
Man bör ha en hel del kunskap i terminal, SSH och Linux veta vart man ska leta fel och hur man ska åtgärda det.

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-05-10 22:45
Ursprungligen av PeeMaN:

Ta inte det här på fel sätt, men jag har spanat in dina inlägg och med handen på hjärtat känns det som det här med att jailbreaka och grejja med ATV kanske inte riktigt är din grej.
99.se räcker långt, men tyvärr inte hela vägen om man är en vanlig användare. Man får söka en hel del kunskap på annat håll, i andra forum och på andra hemsidor och så vidare. Ha i åtanke att det faktiskt inte är tänkt att ATV2 ska användas på det sätt som många av oss gör.
Man bör ha en hel del kunskap i terminal, SSH och Linux veta vart man ska leta fel och hur man ska åtgärda det.

99.se har tagit mig långt.
Jag absolut inga goda kunskaper i varken terminal, ssh, linux. Jag är en helt vanlig användaren, som är intresserad. Men frågar man inte någonting får man ingenting veta. Inlägg jag postade tidigare skrev jag i stundens hetta.
Varför bör man ha kunskaper i Linux? Är XBMC gjort i Linux?
Igen, är det någon som vet hur man tar bort kataloger?

  • Medlem
  • Nora
  • 2011-05-06 14:42

Någon mer som måste stänga av och på atv2 för komma till huvud menyn , varje gång men avslutat XMBC ??

Och samma j*vla problem igen som tidigare i tråden när jag ska lägga till video källa , allt går bra med tills jag väljer den delade mappen , då lås inställningar dyker upp ,har provat alla användarnamn och lösen ord jag har inget funkar ?

Senast redigerat 2011-05-06 15:10
Ursprungligen av mtre:

Någon mer som måste stänga av och på atv2 för komma till huvud menyn , varje gång men avslutat XMBC ??

Och samma j*vla problem igen som tidigare i tråden när jag ska lägga till video källa , allt går bra med tills jag väljer den delade mappen , då lås inställningar dyker upp ,har provat alla användarnamn och lösen ord jag har inget funkar ?

Det första är en välkänd bugg.

Nu fungerar äntligen DTS och DD i XBMC, om man har lagt in iOS 4.3.2 på sin Apple TV. Se här!

Japp! Jag fick äntligen till det igår så att XMBC fungerar med ljud igen, vilket jag saknat sedan jag uppgraderade till 4.2 (för att lösa mitt problem med HDMI förhandlingen som gjorde att jag fick inverterade färger då och då).

Jag misstänker att du kan behöva att uppgradera ATV till 4.2.2 (senaste bygget) eftersom Apple gjorde några korrigeringar med ljudet dä (http://support.apple.com/kb/HT4448)

Men hur har Apple strulat upp versionsnumreringen för ATV? Det finns väl två 4.2.2 versioner men med olika buildnummer? Och 4.3.2 heter 4..2.2 för ATV:)

PS: Det var väl så illa att ljudet inte ens fungerade för XBMC? Jag var helt utan ljud trots att jag bara kör vanligt ljud

Ursprungligen av BlackSmp:

Japp! Jag fick äntligen till det igår så att XMBC fungerar med ljud igen, vilket jag saknat sedan jag uppgraderade till 4.2 (för att lösa mitt problem med HDMI förhandlingen som gjorde att jag fick inverterade färger då och då).

Jag misstänker att du kan behöva att uppgradera ATV till 4.2.2 (senaste bygget) eftersom Apple gjorde några korrigeringar med ljudet dä (About Apple TV (2nd generation) software updates)

Men hur har Apple strulat upp versionsnumreringen för ATV? Det finns väl två 4.2.2 versioner men med olika buildnummer? Och 4.3.2 heter 4..2.2 för ATV:)

PS: Det var väl så illa att ljudet inte ens fungerade för XBMC? Jag var helt utan ljud trots att jag bara kör vanligt ljud

För mig fungerade det så länge jag inte hade valt DTS och DD ljud ut i XBMC, men nu fungerar det även med dessa format. (och min reciver visar att det är DTS och DD som skickas)

Ja jag förstår inte varför de envisas med att inte använda samma numrering som andra iOS enheter?

Eventuellt så kanske mitt problem berodde på att jag tidigare jailbreakade med PwnageTool men senaste gången med Seas0npass. Jag har en svag minnesbild av att jag läst något sådant någonstans.

Men skönt att det är igång igen. XBMC och ATV2 är en väldigt bra kombination (minst sagt)

Bevaka tråden