Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte iPhone 4 låst till 3 - saknar aktiveringskod

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2011-03-30 09:26

Tänk bara på att det förmodligen inte är några duvungar du har att göra med. Värdera situationen, ibland är det bästa att bara ta lärdom och gå vidare och vara glad över att man inte råkade ut för något värre.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-30 09:39
Ursprungligen av Mattias L:

Tänk bara på att det förmodligen inte är några duvungar du har att göra med. Värdera situationen, ibland är det bästa att bara ta lärdom och gå vidare och vara glad över att man inte råkade ut för något värre.

mm de sant, men tycker endå det är dåligt att det inte finns något över huvet taget som skyddar en vid såna här situationer. Liksom alla papper kan vara i ordning och allt och mobilen behöver inte ens vara imei låst vid tillfället du köper den. endå är man den som sitter i skiten senare..

Ursprungligen av aneell:

mm de sant, men tycker endå det är dåligt att det inte finns något över huvet taget som skyddar en vid såna här situationer. Liksom alla papper kan vara i ordning och allt och mobilen behöver inte ens vara imei låst vid tillfället du köper den. endå är man den som sitter i skiten senare..

Ditt eget förnuft är det som får skydda dig, vad annars ska kunna göra det?

Det är i mina ögon stöldgods du köper mer eller mindre och det är väl olagligt att köpa.

Väldigt tråkigt att det finns människor som sysslar med detta..

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-30 09:58
Ursprungligen av keptang:

Ditt eget förnuft är det som får skydda dig, vad annars ska kunna göra det?

Det är i mina ögon stöldgods du köper mer eller mindre och det är väl olagligt att köpa.

Väldigt tråkigt att det finns människor som sysslar med detta..

tänkte mer på försäkring eller något, jo det vet jag själv att jag köpt stöld gods nu. inget jag kan göra, det är inte som jag köpte mobilen tok billigt och borde misstänkt något... iallafall ska höra av mig hur det går.

Ursprungligen av keptang:

Det är i mina ögon stöldgods du köper mer eller mindre och det är väl olagligt att köpa.

Satt just och funderade kring detta medan jag skrev. Telefonen är ju i sig inte stulen eftersom den har lämnats ut av 3. Det finns 2 möjligheter. Antingen har bedragaren helt enkelt själv hämtat ut luren och skiter sen i att betala. Då är det ett civilrättsligt mål mellan operatör och köpare eftersom det anses för svårt att bevisa uppsåt. Den andra möjligheten är att man har använt en målvakt att teckna abonnemang och hämta ut telefonen. Inte heller det här är lätt att leda i bevisning och leder i princip aldrig till åtal utan blir ett civilrättsligt mål mellan dels målvakt och bedragare och dels operatör och målvakt. Själva telefonen är nog i sig "grön" men för att bedragare inte ska kunna använda telefoner som de lurar sig till, och för att göra det oattraktivt att köpa dem så spärras IMEI.
Dessa civilrättsliga mål blir ju heller aldrig av då kostnaderna i varje enskilt fall via överstiget värdet på varan ifråga. Polisen blandar sig vad jag vet bara in om det förekommer uppenbara hot mot målvakten vilket, återigen, är svårbevisat.
Det kan ju så klart vara förfalskade legitimationer inblandade, men då är det urkundsförfalskning och själva luren är nog trots det "grön".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-30 11:23
Ursprungligen av pmarriott:

Satt just och funderade kring detta medan jag skrev. Telefonen är ju i sig inte stulen eftersom den har lämnats ut av 3.

Telefonen tillhör ju den som köper den, d.v.s. målvakten. Om denne har tvingats till medverkan på grund av hot om våld så kan telefonen definitivt betraktas som stulen. Ett alternativ är att man använder en pundare eller annan utslagen person som målvakt, och då kan ju bedragaren "köpa" telefonen för en kasse bärs eller vad som. Då är det svårare att hävda stöldgods, men de uppmärksammade fallen i Malmö gällde ju ungdomar som hotades.

Ursprungligen av aneell:

mm de sant, men tycker endå det är dåligt att det inte finns något över huvet taget som skyddar en vid såna här situationer. Liksom alla papper kan vara i ordning och allt och mobilen behöver inte ens vara imei låst vid tillfället du köper den. endå är man den som sitter i skiten senare..

Nja, det är så klart lätt att vara efterklok, men tänk efter. Någon vill sälja en ny iPhone 4 som är köpt med abonnemang, inplastad och oöppnad och allt. Varför då? Varför köper du en ny telefon via abonnemang för att sen kränga telefonen och sitta där med räkningarna? Det gäller att vara misstänksam när man gör affärer. Det finns gott om information på nätet om just det här bedrägeriupplägget. Det finns en tråd här på 99.se som beskriver det hela i detalj: http://www.99.se/kopa-iphone/284274-varfor-sa-manga-operatorslasta-iphone-pa-blocket.html#post1966241.
Så här ligger det till, 3 har blivit blåsta av en bedragare som har snuvat dem på en telefon och du har blivit lurad på dina pengar av samma bedragare. Du kan ju försöka vädja till 3 att häva IMEI-spärren mot att du tecknar ett abonnemang hos dem/och eller hostar upp lite pengar för telefonen. Jag har ingen aning om hur välvilligt inställda operatörerna är i sådana här lägen. Det ligger i deras intresse att vara hårda då det minskar viljan bland folk att köpa telefoner som kan misstänkas vara utplockade på det här sättet.
Mitt råd till alla är: Köp antingen en ny telefon direkt i handeln med eller utan abonnemang. Ska du köpa en begagnad telefon så köp aldrig en som är yngre än 3 månader och ta alltid legitimation av säljaren, samt begär originalkvittot eller andra handlingar som visar att telefonen faktiskt tillhör säljaren.
Faktum är att du eventuellt kan ha gjort dig skyldig till häleribrott, men jag är lite osäker på rättsläget här. Telefonen är ju egentligen inte stulen.

Använd den som en iPod Touch och lär av misstag. Köp inte telefoner via Blocket eller andra försäljningsplatser. Köp ingenting begagnat som kan spärras så länge du inte har en personlig relation till säljaren - alternativt att du har en vän som har en personlig relation till säljaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-29 22:18

...Eller se till att inleda en sexuell relation med säljaren...

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-30 13:55

okej fick lite mer information men men, iallafall var i kontakt med hotelet och de var väldigt förståeliga. Dock så sparar de bara video inspelning i 1 månad sen raderas videon. detta hände den 15 feb så de har inte kvar inspelning från den dagen.

iallafall så sa dom att de ska kolla upp vilka som jobbade den dagen under beskrivningen jag gav sen ringa upp mig igen. känns lite skönt iallafall.
Om jag har tur så får jag ju tag på säljaren till slut, kommer kräva att få pengarna tillbaka. går han inte med på det så tar jag ju hjälp av polisen och gör en anmälan på personen.

Vi var två stycken som var med när jag köpte mobilen så har ett vittne också med mig. ska uppdatera hur det går. i värsta fall får jag ju lämna in telefonen och hoppas ingen tar ut den efter 3 månader sen kanske få den skriven på mig? Har hört det brukar vara något sånt...

Ursprungligen av aneell:

i värsta fall får jag ju lämna in telefonen och hoppas ingen tar ut den efter 3 månader sen kanske få den skriven på mig? Har hört det brukar vara något sånt...

Ja, det gäller hittegods.

Anmäl till polisen, och glöm resten. Du har lärt dig en läxa, lämna det där så undviker du eventuella misshandel/förföljelse/pistolhot/pistolskott.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-03-30 16:16

Jag brukar inte ge upp så lätt, tänker få tag på honom o lösa det på ett bra sätt. Går de inte så vänder ja till polisen fast de inte kan hjälpa

Ja, anmäl och glöm. Det här är Malmö, en av Sveriges mest otrygga platser...

Ursprungligen av Capeman:

Ja, anmäl och glöm. Det här är Malmö, en av Sveriges mest otrygga platser...

Jag trodde Malmö var förskolemiljö jämfört med Landskrona där TS kommer ifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-30 20:03
Ursprungligen av Mattias L:

Tänk bara på att det förmodligen inte är några duvungar du har att göra med. Värdera situationen, ibland är det bästa att bara ta lärdom och gå vidare och vara glad över att man inte råkade ut för något värre.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, anmäl och glöm. Det här är Malmö, en av Sveriges mest otrygga platser...

Äh, ska man vara rädd för att anmäla allt?
Man måste stå på sig.

Tyvärr så har du (aneell) gjort dig skyldig till häleri genom att köpa en "stulen" telefon.

Men det är nog smartast att anmäla det till Polisen direkt och inte göra för mycket eget detektivarbete...

Ursprungligen av pmarriott:

Jag trodde Malmö var förskolemiljö jämfört med Landskrona där TS kommer ifrån.

Innan var La illa men nu känns Malmö mycket värre, blir man inte rånad så blir man skjuten.

Ursprungligen av zappee:

Äh, ska man vara rädd för att anmäla allt?
Man måste stå på sig.

Mmm, det var ju därför jag skrev att han skulle anmäla...

Enligt vad jag har kunnat forska mig fram till har hittills ingen polisanmälan i såna här fall lett till någon åtgärd. Polisen ser det som rent civilrättsligt, utom i de fall där det förekommit vapenhot.

Ursprungligen av pmarriott:

Enligt vad jag har kunnat forska mig fram till har hittills ingen polisanmälan i såna här fall lett till någon åtgärd. Polisen ser det som rent civilrättsligt, utom i de fall där det förekommit vapenhot.

Visst är det så, men ändå den enda rätta saken att göra.
Gör tillräckligt många det mot samma person (om man nu verkligen vet vem personen är, tveksamt) så händer det förhoppningsvis något.

Hade jag gjort samma misstag som TS så hade jag skitit i det och förstått att jag gjort ett misstag och förhoppningsvis lärt mig något av det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-31 00:05
Ursprungligen av keptang:

Visst är det så, men ändå den enda rätta saken att göra.
Gör tillräckligt många det mot samma person (om man nu verkligen vet vem personen är, tveksamt) så händer det förhoppningsvis något.

Har själv åkt på en likannde sak och jag kan meddela att det var väldigt tydligt bedrägerifall där vi va flera (ca 15) individuella parter som hade anmält samma person. Detta ledde inte till någonting då åklagaren ansåg att "Den tillfrågade inte hade för avsikt att lura köpare". Detta trots väldigt uttömmande bevismaterial.

Personligen anser iaf jag att det inte har någon betydelse för om man haft det för avsikt eller ej, ett brott är ett brott, punkt. Om jag är ute och kör bil, är ouppmärksam eftersom jag talar i mobilen och råkar köra på en äldre dam som avlider. Skall jag då inte åtalas för det jag gjort trots att jag inte "hade för avsikt" att köra ihjäl henne?

Så då vet ni det; skapa en business där ni köper in kina-kopior, sälj dem till stackare och yrka att ni "inte visste bättre". Tydligen funkar ju detta utan problem i svensks rättsväsende.

Jag vet inte vad ni anser men personligen har jag tappat allt hopp om att någon gång få något fall uppklarat i svensk domstol..

Ursäkta detta OT inlägg!

Ursprungligen av iPilot:

Har själv åkt på en likannde sak och jag kan meddela att det var väldigt tydligt bedrägerifall där vi va flera (ca 15) individuella parter som hade anmält samma person. Detta ledde inte till någonting då åklagaren ansåg att "Den tillfrågade inte hade för avsikt att lura köpare". Detta trots väldigt uttömmande bevismaterial.

Har också varit ute för en sån här. Det var en typ i Göteborg som gav ett synnerligen seriöst intryck och han fick mig att lämna över en maskin till en marknadsvärde på ca 60 000:-. Allt var frid och fröjd tills vi började pressa på att få tillbaka maskinen eller få betalt. Det blev snart uppenbart att vi blivit blåsta. Vi anmälde till polisen och fick klart för oss att vi var långt ifrån ensamma i att ha blivit blåsta. Hos polisen sa man redan från början att den här typen av människor sätter sånt här i system. Om han blir gripen har han 20:- på sig och en klocka värd 50:- och inga andra tillgångar. Man kan med andra ord inte komma åt honom. Mycket riktigt lades åtalet ner eftersom man inte ansåg sig kunna bevisa att han haft för avsikt att inte betala.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-30 23:30
Ursprungligen av pmarriott:

Enligt vad jag har kunnat forska mig fram till har hittills ingen polisanmälan i såna här fall lett till någon åtgärd. Polisen ser det som rent civilrättsligt, utom i de fall där det förekommit vapenhot.

Så då ska man sluta anmäla alltså?
Låter smart...

Bedrägeri är ett brott som ska polisanmälas, men alla fall där levererat gods inte uppfyller köparens förväntningar är inte bedrägeri. Nu är jag inte någon expert på området, mina kunskaper är sprungna av egna erfarenheter och vad jag läst i media. Detta är min syn på saken.
I det här fallet är det 2 skilda ärenden.

Å ena sidan har 3 levererat en telefon med abonnemang och inte fått betalt. Om den som tecknade abonnemanget använde sig av falsk legitimation har 3 blivit utsatta för ett brott. I annat fall inte. Att gå in i en affär och komma överens om att handla något på avbetalning och sen skita i att betala är inte brottsligt. Det slutar helt enkelt med kronofogden. Om man sätter detta i system och åker dit för upprepade fall kan man bevisa bedrägligt uppsåt, men inte i enstaka fall. Du kan jämföra med att köpa en ny bil på avbetalning och sen inte ha råd att betala den. Då lär kreditinstitutet gå till inkasso och sen kronofogden, men du lär inte bli föremål för en polisanmälan. Köper du däremot 10 bilar på en vecka på avbetalning och skiter i att betala lär du däremot få hälsa på hos farbror blå eftersom det då blir uppenbart att du inte skulle betala.

Å andra sidan har aneell köpt denna telefon. Han har velat ha en iPhone 4, har hittat en säljare och fått en iPhone 4 levererad. Nu fungerar inte denna iPhone eftersom 3 har spärrat den. Han kan alltså hävda att säljaren inte har levererat vad köparen har att förvänta sig med tanke på varans pris och skick. Detta skiljer sig egentligen inte från att om du köper en cykel av en privatperson och den visar sig vara genomrostig och går av på mitten efter en vecka. Du kan då välja att stämma säljaren om priset på cykeln speglar en cykel som är i väsentligen bättre skick. Det är däremot inte brottsligt eller något polisiärt ärende.

I det enskilda fallet är den enda parten som eventuellt, beroende på omständigheterna, har fog för en polisanmälan 3. Däremot krävs det ju så klart att alla enskilda fall polisanmäls för man ska kunna se ett mönster.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-31 08:53
Ursprungligen av pmarriott:

I det enskilda fallet är den enda parten som eventuellt, beroende på omständigheterna, har fog för en polisanmälan 3.

Och förstås den som med hot om våld blivit tvingad att köpa telefonen, om så är fallet.

Ursprungligen av Vassius:

Och förstås den som med hot om våld blivit tvingad att köpa telefonen, om så är fallet.

Exakt, men det är i så fall ett 3:e ärende.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-31 08:52

Oavsett hur Polis/Domstol agerar så blir det ju inte bättre av att INTE anmäla...

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-01 13:56

lägger ner skitet verkar inte som systemet är som det ska vara med tanke på att en tredjedel av en lön hela livet går till skatt men endå får man inte den hjälp och skydd man ska ha mot såna här typer. illa är det! trodde polisen skulle skydda en mot såna här typer men de kan bara hjälpa en tydligen först man blir skjuten, eller ser personen ute och gör något själv åt saken (tummarna upp). vet fan ni kan låsa eller ta bort tråden tog kontakt med polisen o de sa väl mer eller mindre samma som ni.

tack för svaren allihopa

Ursprungligen av aneell:

...ni kan låsa eller ta bort tråden...

Varför skulle vi låsa? Vi låser inte trådar för att de är lösta eller "färdigdiskuterade".

Varför skulle vi ta bort tråden? Det är väl bra att den finns som en liten varning till andra, som då kanske låter bli att göra liknande köp.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle vi låsa? Vi låser inte trådar för att de är lösta eller "färdigdiskuterade".

Varför skulle vi ta bort tråden? Det är väl bra att den finns som en liten varning till andra, som då kanske låter bli att göra liknande köp.

/Mod

Kanske skulle vi flytta tråden till Köpa iPhone? Kunde vara en bra varning för presumtiva köpare.

Ursprungligen av pmarriott:

Kanske skulle vi flytta tråden till Köpa iPhone? Kunde vara en bra varning för presumtiva köpare.

Bra förslag. Det gör vi.

/Mod

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-04 22:32

nu var man tillbaka igen har en snabb fråga gissar att ni på 99mac har mest kunskap inom just detta. jag ska resa utomlands nästa vecka till usa och undrar hur imei spärren jag har funkar. när jag sökt mitt imei nr i internationella databaser så står det ju den inte är låst. Men ringer jag till tre så säger dom de har låst mobilen.

Frågan är nu om ni vet om mobilen kommer fungera utomlands om jag stoppar in ett annat kort? exempel at&t eller något. Har sett forum där människor bytar sina iphone 4 med andra personer från andra länder, fungerar verkligen detta?

Bevaka tråden