Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte iPhone 4 låst till 3 - saknar aktiveringskod

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av aneell:

Frågan är nu om ni vet om mobilen kommer fungera utomlands om jag stoppar in ett annat kort?

Enligt trådens rubrik så är den ju operatörslåst till Tre, så det kommer ändå inte att funka med någon annan operatör, oavsett IMEI-spärren.

Jag är inte så hemma på jailbreak och upplåsning - det är väl möjligt att det går att komma runt operatörslåsningen den vägen.

Men IMEI-spärren kommer nog att stoppa dig ändå, så du behöver nog inte fundera på den här frågan.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-05 08:57

tråkigt ju, själva operatörslåsningen kan jag komma runt. antingen beställa rebel micro sim för 30 dollar eller vänta på upplåsning. men hur kommer det säg att de internationella databaserna över imei inte visar den är listad? medans tre säger den är listad hos dem? blir lite förvirrad

Ursprungligen av aneell:

tråkigt ju, själva operatörslåsningen kan jag komma runt. antingen beställa rebel micro sim för 30 dollar eller vänta på upplåsning. men hur kommer det säg att de internationella databaserna över imei inte visar den är listad? medans tre säger den är listad hos dem? blir lite förvirrad

Du verkar inte riktigt läsa vad som skrivs. Du har inte kollat i någon databas kopplad till EIR, iaf inte som du postat om här.

Den enda som jag hittat som är kopplad till EIR är den jag länkade till, kostar €2.50.

Din telefon är spärrad, operatören där telefonen kommer ifrån säger det också, det är väl bara att inse det?

Ursprungligen av aneell:

...de internationella databaserna över imei...

Du säger "databaserna" i plural. Detta betyder alltså att du har kollat på fler ställen än den sida du länkade till tidigare?

Berätta gärna vilka i så fall.

Den sida du länkade till tidigare verkar uppdatera sina listor en gång per månad. Listorna som ligger där nu är från 4/4, och där står att nästa planerade uppdatering är 2/5. Har du kollat där igen? Din telefon är kanske med i de nya listorna från 4/4.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-05 09:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du säger "databaserna" i plural. Detta betyder alltså att du har kollat på fler ställen än den sida du länkade till tidigare?

Berätta gärna vilka i så fall.

Den sida du länkade till tidigare verkar uppdatera sina listor en gång per månad. Listorna som ligger där nu är från 4/4, och där står att nästa planerade uppdatering är 2/5. Har du kollat där igen? Din telefon är kanske med i de nya listorna från 4/4.

står fortfarande:

IMEI Validity Assessment ---> Very likley (ska testa den databasen som kostar 2,50pund).

Det känns ytterst tveksamt att det skulle fungera.

Databasen där den är låst är en internationell databas (CEIR). Så precis som Capeman skriver tror jag inte heller att den kommer att fungera.

Lite mer info om systemet: http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Equipment_Identity_Register

Slutsats:
Den kommer inte gå att använda som telefon/för kommunikation igen.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-05 09:33

jo men den ville man inte betala 2,50 pund för men kanske gör det nu då använde denna:

http://www.baza-ukradenih-gsm.com/iskanje_rezultat.php?language=si
och
den andra jag länkade innan på.

ska kolla nu igen efter 4/4. tack

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-05 10:40

Jag tvivlar på att USA kör mot samma databas som vi i Europa.... De brukar alltid hålla sej med egna grejor.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-05 11:28
Ursprungligen av kenjon:

Jag tvivlar på att USA kör mot samma databas som vi i Europa.... De brukar alltid hålla sej med egna grejor.

läste något liknade nu, ska se om jag kan få svar på något us forum.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-05 12:59

nu har jag fått riktigt bra information från en som jobbar på 3 i uk....dock vet jag inte om jag ska dela med mig denna informationen eftersom då hade många stulna iphone 4 mobiler kunnat gå denna vägen.....ehh... vill som sagt inte att tjuvar som tjäna på detta. men verkar som jag hittat ett sätt att ordna min mobil. tack för alla svar

Det man lär sig är att när man (om man) ska köpa mobiler med abonnemang som är oöppnade ska man be att få kvitto samt se avtalet för abonnemanget och ID så att man vet att det är den man köper av som skrivit upp sig på det.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-04-05 13:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Det man lär sig är att när man (om man) ska köpa mobiler med abonnemang som är oöppnade ska man be att få kvitto samt se avtalet för abonnemanget och ID så att man vet att det är den man köper av som skrivit upp sig på det.

jag fick se kvitto och abbonmangsavtalet, ringde 3 och de sa att namnet på abonnemanget stämde överens med imei nr som stod på lådan. kollade dock aldrig id skulle kollat id och fotat det kanske... men lätt att vara efterklok, själv kommer jag aldrig köpa saker för över 500kr på blocket igen.

Bevaka tråden