Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för filmtips!

Tråden skapades och har fått 307 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-10 11:01

En film inte så många har sett (Tror jag iaf) Avalon.
Jag gillar den skarpt men det va ett tag sen jag såg den... lite samma stuk som 13th floor som jag tipsade om högre upp

Ruskigt bra, enerverande spännande och hemsk samhällsskildring.
bra så man tuggar på naglarna : Das leben der Anderen (Andras liv) (8,5 av 10 på IMSDB)

http://www.imdb.com/title/tt0405094/

Om Stasi och Östtyskland och avlyssning av "oliktänkande kulturpersoner".

Slutet är underbart. Tysk film, så man slipper allt Hollywood-klet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-04-10 17:54
Ursprungligen av Goflorp:

Ruskigt bra, enerverande spännande och hemsk samhällsskildring.
bra så man tuggar på naglarna : Das leben der Anderen (Andras liv) (8,5 av 10 på IMSDB)

De andras liv (2006) - IMDb

Om Stasi och Östtyskland och avlyssning av "oliktänkande kulturpersoner".

Slutet är underbart. Tysk film, så man slipper allt Hollywood-klet.

Jag måste bara skriva under på detta då det är av mina absoluta favoritfilmer. Har man inte sett Das leben der Anderen borde man genast göra det. Perfekt söndagsfilm.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-04-10 18:13
Ursprungligen av joakimo:

Jag måste bara skriva under på detta då det är av mina absoluta favoritfilmer. Har man inte sett Das leben der Anderen borde man genast göra det. Perfekt söndagsfilm.

Instämmer också, "De Andras Liv" är bland det bästa som gjort, framför allt på senare år.
Tyvärr avled den fantastiske huvudrollsinnehavaren strax efteråt

Ursprungligen av joakimo:

Jag måste bara skriva under på detta då det är av mina absoluta favoritfilmer. Har man inte sett Das leben der Anderen borde man genast göra det. Perfekt söndagsfilm.

nu har jag sett den, tackar för ett bra tips! Mycket tänkvärd även om man skulle lägga en "modern mall" över den. "Stasi" i dag är lite mer low key

Mycket bra och sevärd film. Ett mord fall blir så mycket mer. En av de bättre mordfallen jag sett.

In the Valley of Elah - Saknad efter strid (2007) - IMDb

Ursprungligen av Goflorp:

Ruskigt bra, enerverande spännande och hemsk samhällsskildring.
bra så man tuggar på naglarna : Das leben der Anderen (Andras liv) (8,5 av 10 på IMSDB)

De andras liv (2006) - IMDb

Om Stasi och Östtyskland och avlyssning av "oliktänkande kulturpersoner".

Slutet är underbart. Tysk film, så man slipper allt Hollywood-klet.

Såg till slut denna film igår. Otroligt bra!

  • Avstängd
  • 2011-04-10 12:13

Nikita.
Den franska originalversionen, den amerikanska kopian suger i vanlig ordning.
Nikita (1990) - IMDb

Ursprungligen av LaHe:

Nikita.
Den franska originalversionen, den amerikanska kopian suger i vanlig ordning.
Nikita (1990) - IMDb

Tror inte jänkarna gjort nåt någonsin som är bättre än originalet.

Tre män och en baby (franska är bra), Nikita (originalet bäst), begravningsfilmen ngn nämnde ovan, osv

Rätta mig om jag har fel någon....

  • Avstängd
  • 2011-04-10 12:30
Ursprungligen av Goflorp:

Tror inte jänkarna gjort nåt någonsin som är bättre än originalet.

Tre män och en baby (franska är bra), Nikita (originalet bäst), begravningsfilmen ngn nämnde ovan, osv

Rätta mig om jag har fel någon....

Därav "suger i vanlig ordning"
Kan inte komma på någon bättre "jänky-kopia", just nu iaf...

Sagan om Ringen trilogin om den nu inte redan är nämnd.

Anm: alla skriver ovan med hänvisning till föregående poster... ser lustigt ut när man har omvänd sortering som jag, och sista posten hänvisar till någonting som inte finns sas

Ursprungligen av LaHe:

Nikita.
Den franska originalversionen, den amerikanska kopian suger i vanlig ordning.

Ja, där har vi ju Luc Besson igen.

Min dåvarande tjej gjorde en jämförelse när hon läste filmvetenskap mellan La Femme Nikita och Point of no return/The Assassin.

Det roliga är ju att den senare (med Bridget Fonda) i stort sett är en 1:1 nyinspelning av originalet där man väljer exakt samma scener och vinklar av kamera mm.

Det är ändå så att den amerikanska versionen är anmärkningsvärt mycket sämre. På ett ögonbrynshöjande sätt.

Det var intressant att följa hennes "slit" framför TV:n när hon zappade mellan versionerna.

  • Avstängd
  • 2011-04-10 14:26
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, där har vi ju Luc Besson igen.

Min dåvarande tjej gjorde en jämförelse när hon läste filmvetenskap mellan La Femme Nikita och Point of no return/The Assassin.

Det roliga är ju att den senare (med Bridget Fonda) i stort sett är en 1:1 nyinspelning av originalet där man väljer exakt samma scener och vinklar av kamera mm.

Det är ändå så att den amerikanska versionen är anmärkningsvärt mycket sämre. På ett ögonbrynshöjande sätt.

Det var intressant att följa hennes "slit" framför TV:n när hon zappade mellan versionerna.

Japp, Luc Besson är oftast sevärd

Ja, men ändå saknar den stämningen och framför allt Anne Parillaud (Nikita) som gör en fantastisk bra prestation här...

Haha, ja zap-tittande och jämförande är nog rätt svårt när dom ändå är så lika sas... skulle nog bli knasig och blanda ihop dom

Ursprungligen av LaHe:

Nikita.
Den franska originalversionen, den amerikanska kopian suger i vanlig ordning.
Nikita (1990) - IMDb

Jag skulle nog säga att kopior rent generellt oftast är sämre, just för att de är kopior. Om man bara imiterar så blir det inte bra. Det finns ändå nyinspelningar som gör förbättringar i manuset (som Producers och Ladykillers) men agerandet blir ändå sällan helt i samma klass.

Jag är sugen på en helt fantastisk actionrulle som jag inte lyckas hitta någonstans. Det ju iofs 20 år sen jag såg den typ, så mitt minne av den kan vara lite missvisande, men Tommy Lee Jones är sällan fel. Namnet på rullen är självklart Panik i Central Park, alternativt Parken är min. Nån som vet var man kan få tag på den?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-04-11 08:09
Ursprungligen av pmarriott:

Jag är sugen på en helt fantastisk actionrulle som jag inte lyckas hitta någonstans. Det ju iofs 20 år sen jag såg den typ, så mitt minne av den kan vara lite missvisande, men Tommy Lee Jones är sällan fel. Namnet på rullen är självklart Panik i Central Park, alternativt Parken är min. Nån som vet var man kan få tag på den?

Ja, det är en klassiker...de enda ställen jag kan hitta den är en begagnad VHS på Amazon och sedan förståss på de där ställena på nätet som man inte får prata om...;)

Ursprungligen av lasselu:

Ja, det är en klassiker...de enda ställen jag kan hitta den är en begagnad VHS på Amazon och sedan förståss på de där ställena på nätet som man inte får prata om...;)

Jag har letat på de förbjudna ställena också utan framgång. Suck.

Finns ju massor med bra filmer, tar några blandade ur huvudet...
Babel
Of Gods and Men
Reservoir Dogs
Bad Taste
Max Manus
Black Swan
House of Flying Daggers
Mars Attacks
Crouching Tiger, Hiden Dragon
Irreversible
Braindead
Lolita
Pulp Fiction
Winter's Bone
Trainspoting
Etc...

En favorit är Snatch av Guy Ritchie. Snärtig dialog som utspelar sig i Londons undre värld. Bättre än Lock Stock.. Tycker jag

Ska sätta mig och se All The President's Men nu, det var ett tag sen.

För övrigt kan vi väl alla enas om att Spaceballs the Movie är världens genom tiderna bästa film, alla kategorier?

En på pappret ointresant film - men det är den bästa filmen jag sett på länge. Jag upplevde att filmen känndes som mindre än en halvtimme.
Exam
Exam (2009) - IMDb

annat...
En gammal klassiker - Red Dawn
Röd gryning (1984) - IMDb

En klassiker till 84C MoPic
84C MoPic (1989) - IMDb

Skruvad dansk komedi Julefrukosten
Julefrokosten (2009) - IMDb

Kriminalare Inside Ring
Inside Ring (2009) - IMDb

Tät thriller The Game
The Game (1997) - IMDb

Hollywoodare.. The Rock
The Rock (1996) - IMDb

Action none stop - Taken
Taken (2008) - IMDb

En film jag har letat länge efter...nostalgitripp:) Megaforce
Megaforce (1982) - IMDb
-hittade den på youtube, hela i delar, http://www.youtube.com/watch?v=9Uc_X4jPlx4&feature=related)

Engelsk deckare/komedi Hot fuzz
Hot Fuzz (2007) - IMDb

mycket gammal komedi i trevlig omgivning - Private resort
Privat område (1985) - IMDb

någon som sett..?
http://www.imdb.com/title/tt1758570/

Senast redigerat 2011-04-11 13:58
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

mycket gammal komedi i trevlig omgivning - Private resort
Privat område (1985) - IMDb

Den hade väldigt dåliga IMDb-poäng! 4.7! Och "mycket gammal komedi", det kallar jag "Cocoanuts", "A night at the opera" eller "A day at the races", riktiga komediklassiker. Fast de har väl alla sett?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Den hade väldigt dåliga IMDb-poäng! 4.7! Och "mycket gammal komedi", det kallar jag "Cocoanuts", "A night at the opera" eller "A day at the races", riktiga komediklassiker. Fast de har väl alla sett?

ja, gammal är relativt, jag tänkte nog från hur jag kommer ihåg, som mycket gammal

Där är en del av skådisarna som du säkert känner igen som klarade sig och en del som inte gick så långt. Det är en lätt fars betonad mer eller mindre galen film. Någons 4.7 är är en annans 9:a? Jag har inte set en enda av dem du räknar upp så jag skall kolla upp dessa. tack!

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag har inte set en enda av dem du räknar upp så jag skall kolla upp dessa. tack!

Det jag räknade upp var tre av Bröderna Marx, deras första (1929!) och två av deras bästa. Den första är knepig eftersom den är så extremt gammal, det finns godbitar redan där men de två andra är lättare att ta till sig.

För att fortsätta med klassikerna så har jag nyligen sett två filmer som jag skulle säga är väl värda att rekommendera:

Främlingar på tåg, Hitchcock. Klart sevärt thriller, väldigt bra skådisar. Ena huvudrollsinnehavaren, Robert Walker, är anmärkningsvärt lik Bill Murray. Till skillnad från en del andra Hitchcock så kände jag aldrig att den var långsam, jag satt inte och väntade på att filmen skulle komma till saken som vissa (iofs utmärkta) Hitchcock.

Jakten på Röd Oktober, ubåtsthriller med Sean Connery, Sam Neil mfl. Riktigt spännande, väbalanserad så man länge inte är riktigt säker på flera sidor av hur handlingen utvecklas.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Den hade väldigt dåliga IMDb-poäng! 4.7! Och "mycket gammal komedi", det kallar jag "Cocoanuts", "A night at the opera" eller "A day at the races", riktiga komediklassiker. Fast de har väl alla sett?

Jag såg en gång denna film, enbart för att Johnny Depp är med. Den var lugnt sagt... Inte i min smak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-11 23:34
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

En på pappret ointresant film - men det är den bästa filmen jag sett på länge. Jag upplevde att filmen känndes som mindre än en halvtimme.
Exam
Exam (2009) - IMDb

Hollywoodare.. The Rock
The Rock (1996) - IMDb

någon som sett..?
Battle of Los Angeles (Video 2011) - IMDb

"The Rock"

Min favvo film har väl sett den en tiotal gånger nu hehehee... jag skulle vilja kunna radera mitt minne och
bara se den igen för första gången. härlig musik, bra skådespelare, lite amerikaniserad handling mmmmummma... det gillar vi.

Har inte sett "Battle of Los Angeles" ännu men den ska tydligen vara bra-- jag älskar Sci-Fi

ska kolla upp "exam" vid tillfälle

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-11 00:28

Sett så många bra filmer så jag kan nog inte ta frem DEN bästa men denna ligger på min top 100 iaf. Le cercle rouge Den röda cirkeln (1970) - IMDb

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-04-11 10:23

Synd...det är väl 25 år sedan jag såg den men jag kommer ihåg att den var bra...Tommy Lee är alltid Tommy Lee...

Den verkar svår men inte omöjlig:

THE PARK IS MINE dvd ~ RARE ~ Tommy Lee Jones | eBay

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Den verkar svår men inte omöjlig:

THE PARK IS MINE dvd ~ RARE ~ Tommy Lee Jones | eBay

Bud lagt!

Bevaka tråden