Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för filmtips!

Tråden skapades och har fått 307 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tittar just nu på Breach på TV4. Min typ av film för en vardag (även om det är söndag).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-12 12:39
Ursprungligen av Capeman:

Tittar just nu på Breach på TV4. Min typ av film för en vardag (även om det är söndag).

Spelade in den och skulle se den igår kväll men självklart så var det försenat typ 20 minuter så slutet var inte med.. Blir så arg att dagens digitalboxar inte kan anpassa sig efter sändningarna. Vi lever väl i 2000-talet så vitt jag vet?!

Hoppas den var bra, jag trodde iaf att den skulle vara det..

Ursprungligen av Cokey:

Spelade in den och skulle se den igår kväll men självklart så var det försenat typ 20 minuter så slutet var inte med.. Blir så arg att dagens digitalboxar inte kan anpassa sig efter sändningarna. Vi lever väl i 2000-talet så vitt jag vet?!

Hoppas den var bra, jag trodde iaf att den skulle vara det..

Ja just det, surt! Den var bra.

En gång i tiden fanns det något som hette VPS (sedermera PDC) som kunde skjuta på inspelningarna till VHS, men jag tror aldrig det systemet sattes i bruk i Sverige.

Ser nu att det fortfarande finns:

Programme Delivery Control - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 15:27

Såg en riktigt bra skräckfilm häromveckan, Eden Lake. Inte så mycket splatter som många andra "nya" filmer i samma genre, men nästan än mer effektiv på att fylla skräckmätaren till toppen.

Eden Lake (2008) - IMDb

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-12 09:49
Ursprungligen av Solid:

Såg en riktigt bra skräckfilm häromveckan, Eden Lake. Inte så mycket splatter som många andra "nya" filmer i samma genre, men nästan än mer effektiv på att fylla skräckmätaren till toppen.

Eden Lake (2008) - IMDb

Jag tyckte den var jobbig att kolla på (aka väldigt utdragen) så det slutade med att jag spolade igenom den... (såg väl 45min sedan resten spol)
Men den va inte dålig... jag gillade den inte bara

Är det någon som har sett både orginal Solaris http://www.imdb.com/title/tt0069293/
och den nya med George Clooney http://www.imdb.com/title/tt0307479/ och kan säga om det är värt att se orginalet?
Jag gillar den nya skarpt men har orginalet också... men det känns som att det alltid finns annat att titta på än den... jag vill bli motiverad till att se den

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-11 22:08

Återkomsten (2003) - IMDb Rysk film om en familj vars far har varit borta i 12 år och sedan kommer tillbaka för att återförenas med sin familj. Vad har han gjort under dessa år?

Jag gillade denna film stark. Mycket vackert foto och en story som berör. Se!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-19 10:06

The Exorcism of Emily Rose
Riktigt bra thriller/skräck, jag är omåttligt förtjust i exorcismfilmer
Filmen bygger på verkliga händelser som utspelade sig i Tyskland under 70-talet, det finns en tysk version, Requiem som är mer lågmäld och återhållsam men också sevärd. Den amerikanska version är väldigt bra även om den är överdriven i sin handling jämfört med den tyska filmen och verkligheten. Den tyska versionen kom ut ett år efter den amerikanska.

Man on the Moon
Drama/humor. En film om Andy Kaufman, det finns underbara scener i den här filmen. Jim Carreys bästa rollprestation enligt mig.

Barfly
Drama. Skriven av Charles Bukowski, gillar man hans böcker så är den här filmen ett måste.

Heat
Action. Michael Manns enligt mig bästa film.
Lite intressant är att han gjorde L.A Takedown (Made in L.A) 5-6 år innan Heat som bygger på samma story av Michael Mann.

Ursprungligen av stile:

The Exorcism of Emily Rose
Riktigt bra thriller/skräck, jag är omåttligt förtjust i exorcismfilmer
Filmen bygger på verkliga händelser som utspelade sig i Tyskland under 70-talet, det finns en tysk version, Requiem som är mer lågmäld och återhållsam men också sevärd. Den amerikanska version är väldigt bra även om den är överdriven i sin handling jämfört med den tyska filmen och verkligheten. Den tyska versionen kom ut ett år efter den amerikanska.

Detta är en av mina absoluta favoritfilmer, någonsin. Är också väldigt förtjust i skräckfilmer med övernaturligt tema. The Haunting In Connecticut är en annan favorit.

Jag är djupt besviken på att jag är likgiltig för skräckfilmer - då utbudet är så stort. Jag minns när jag såg premiären av Exorcisten och inte kunde sova på en vecka - jag var faktiskt psykiskt skadad en tid. Idag somnar jag av skräckisar. Avsaknaden av karaktärers motiv eller allt för långsökta motiv - eller ofta motiv för mig omöjliga att ta in - gör det omöjligt för mig att uppbringa intresse. På grund av detta så missar jag enormt mycket välgjord film. Trist.
Innehåller dessutom filmen grymhet mot barn - vilket många skräckisar gör - så kan jag inte se den på grund av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-23 02:59

Såg ännu en skräckfilm idag, fransk sådan denna gången - Haute Tension. Även denna föll mig i smaken, var dock på gränsen till för mycket gore för vad som känns acceptabelt innan det blir larvigt.

Bästa på länge, har man inte sett den så går man miste om action och djupa funderingar. The Island från 2005, finns på netflix.
The Island (2005) - IMDb

Har inte följt tråden slaviskt, så jag ber om ursäkt om detta är repetition...

Men en film som jag tyckte var roligt och som stack ut från mängden är Much ado about nothing, av Kenneth Branagh.

Det är en adaption av Shakespeare i modern fattning.

Rapp och rolig dialog, bra skådiar. Jag tror inte ens Keanu Reeves lyckas sabba allt för mycket i sin roll... han var rätt ung här...

Har inte sett den på jättelänge, så jag vet inte om den står sig, men jag skulle inte bli förvånad om den gör det.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Har inte följt tråden slaviskt, så jag ber om ursäkt om detta är repetition...

Men en film som jag tyckte var roligt och som stack ut från mängden är Much ado about nothing, av Kenneth Branagh.

Det är en adaption av Shakespeare i modern fattning.

Rapp och rolig dialog, bra skådiar. Jag tror inte ens Keanu Reeves lyckas sabba allt för mycket i sin roll... han var rätt ung här...

Har inte sett den på jättelänge, så jag vet inte om den står sig, men jag skulle inte bli förvånad om den gör det.

Bra tips, den var get många år sedan jag såg. Kenneth Branagh är en favorit.

En annan klassiker, den här gången en lite råare film:

The Boondock Saints, IMDB 7.8

Den innehåller bl a en av mina all time favourite citat: "Shuuuuut your fat ass Rayvie... I can't buy a pack of smokes without running into 9 guys you've fucked".

Hela scenen med det citaten är en instant classic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-28 08:57
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

En annan klassiker, den här gången en lite råare film:

The Boondock Saints, IMDB 7.8

Håller med, en fantastisk film. Willem Dafoe är en av mina favoritskådespelare.

Lågprofil film, som man inte hör så mycket om:

Taken, IMBD 7.9

Överraskar. Tät thriller med en glimrande Liam Neeson.

Har du inte sett denna, så ge den en chans!

Och för att inte skapa så många inlägg: nästan allt med Coen Brothers. Två som kanske är underskattade (framförallt Intolerable...):

O brother, where art thou?, IMDB 7.8
Intolerable Cruelty, IMDB 6.4

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-08 12:11
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Lågprofil film, som man inte hör så mycket om:

Taken, IMBD 7.9

...

Då kom jag att tänka på en miniserie med samma namn Taken som är riktigt bra.

Citat:

Taken spans five decades and four generations, centering on three families: the Keys, Crawfords, and Clarkes. World War II veteran Russell Keys is plagued by nightmares of his abduction by aliens during the war; the Roswell incident transforms Owen Crawford from ambitious Air Force captain to evil shadow government conspirator; the unhappily married Sally Clarke is impregnated by an alien visitor. As the decades go by, the heirs of each are affected by the machinations of the aliens, culminating with the birth of Allie Keys, who is the final product of the aliens' experimentation and holds the key to their future.

Ursprungligen av kainen:

Då kom jag att tänka på en miniserie med samma namn Taken som är riktigt bra.

Ja, den såg jag för flera år sedan, bra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-31 12:46

Alive: 1993. En gammal goding. Gillar verklighets skildringar.

Alive (1993) - IMDb

Anderna är bedårande vackert när vädret vänder den sidan till.

Människans förmåga till överlevnad är större än många av oss vill tro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-05 19:00

Unknown (2011) - IMDb

En bra film enligt mitt tycke spänning/ lagom action - with a suprise ending

Känns som man sett den förut ni vet vad jag menar ;), är väl ett tecken på att man sett för mycket film under sina dar

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-30 12:06

Om man gillar post apocalyptiska filmer samt zombies/vampyrer så tycker jag att man skall ta och titta på Stake Land.
Jag hade inga förväntingar på denna film men det är en härlig känsla i den. (Även om vampyrerna är lite väl överdrivna och man irriterar sig på lite småsaker i storyn)... så blir totalen ändå att den är helt klart sevärd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-30 12:52
Ursprungligen av kainen:

Om man gillar post apocalyptiska filmer samt zombies/vampyrer så tycker jag att man skall ta och titta på Stake Land.
Jag hade inga förväntingar på denna film men det är en härlig känsla i den. (Även om vampyrerna är lite väl överdrivna och man irriterar sig på lite småsaker i storyn)... så blir totalen ändå att den är helt klart sevärd.

Den tackar vi för

Min dotter gillar vampyr filmer - med lite gosiga kuddar i närheten ska vi väl överleva detta ... hehehehe....

Funny Games hade Gloforp redan tipsat om, jag såg den på Sthlm Filmfestival en gång... 30 personer in, 5 stannade till slutet.
Golfbollscenen då höll jag på att resa mig och gå. Fy fan vilken film. Mänsklig ondska.

De förlorade barnens stad mycket bra! Även den film som fick mig att börja se "alternativ" film.
Naked även den mycket bra!
Två filmer som är mycket svårt att få tag på speciellt den senare.

Tror det får räcka så nu. Mest för att jag inte kommer på fler.
Jo, förresten, jag håller med om att det inte finns bra skräckfilmer längre. Det kan bara göras i länder där de är rädda för Gud.
REC den fick då mig att gilla den.
Och så den enda film där jag gillar med Nicole Kidman The Others

Så nu får det räcka.

Åh glömde en film!
Sitter och lyssnar på: Hard Sun från filmen Into the wild. Tankvärd film tycker jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-26 18:58

IMDb - Dark City (1998) En film som man bör se om man är det minsta intresserad av Sci-Fi. En udda upplevelse.

Gladiator (2000) - IMDb Ett mästervek som jag skulle tro att de flesta har sett men den tål att nämnas igen och den tåls att ses om och om igen.

Hesher (2010) - IMDb Film om en arg hårdrockare. Intressant och sevärd film!

Ursprungligen av joakimo:

IMDb - Dark City (1998) En film som man bör se om man är det minsta intresserad av Sci-Fi. En udda upplevelse.

Ah, en av mina favoritfilmer.

Jag måste tipsa om en rejält underskattad film som jag såg för ett par dagar sedan och tyckte var fantastisk - Bubba Ho-Tep.

Kort och gott så kan man säga att den handlar om att en 70 år gammal Elvis och en svart JFK slåss mot en egyptisk mumie på ett ålderdomshem. Men det är så mycket mer än så. Filmen berörde mig på ett vis som få filmer har gjort, och jag har sett många filmer. En stundtals mycket känslosam och stundtals fantastiskt rolig film. Jag rekommenderar den varmt!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-30 21:27
Ursprungligen av Papperskatt:

Jag måste tipsa om en rejält underskattad film som jag såg för ett par dagar sedan och tyckte var fantastisk - Bubba Ho-Tep.

DEN va det sjuuuuuukt länge sen jag såg... kommer ihåg att jag tyckte att den var betydligt bättre än jag hade förväntat mig i alla fall

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-30 17:21

En film som fick mig att fullständigt omvärdera animerad film:

Persepolis

Persepolis (2007) - IMDb

Animerad old-style. Jag blev oerhört gripen både av filmens berättelse och inte minst av hur uttrycksfull enkelt animerad film kan vara.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-19 18:08

Har kollat på en del tyska filmer på senaste. Här kommer ett par tips!

De feta åren är förbi (2004) - IMDb
Vi barn från Bahnhof Zoo (1981) - IMDb

Bevaka tråden