Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för filmtips!

Tråden skapades och har fått 307 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-19 22:49

Kom på att jag inte tipsat om denna ännu, en riktig feel-good film med mycket humor: Human Traffic (1999) - IMDb en klar favorit!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-10-25 13:32

Vill tipsa om en film som inte är fantastisk (jag har gett den betyg:7) med som har viss forum-anknytning:

Anywhere But Here (1999)

Är en hyfsad filmatisering av Mona Simpsons debutroman, Simpson som är biologisk syster till Steve Jobs.
Hennes romaner håller god klass, för de som gillar skönlitteratur.

  • Avstängd
  • 2011-10-25 18:05

Har just sett en film som jag gillade skarpt, Big Fish, härlig fantasi och stämning och härligt filmad.

Ursprungligen av LaHe:

Har just sett en film som jag gillade skarpt, Big Fish, härlig fantasi och stämning och härligt filmad.

Den har jag tänkt se länge, har den men inte blivit av än. Älskar Tim Burton.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-29 21:16
Ursprungligen av Capeman:

Den har jag tänkt se länge, har den men inte blivit av än. Älskar Tim Burton.

Nu har du chansen att se Big Fish. Kl 21:30 på SVT2 ikväll.

Ursprungligen av LaHe:

Har just sett en film som jag gillade skarpt, Big Fish, härlig fantasi och stämning och härligt filmad.

Den bästa, älskar den!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-10-25 23:20

Ja, Big Fish är mycket bra, är annars lite kluven till Tim Burton.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-26 14:22

Glöm inte Trollhunter!

Fantastiskt mycket bättre film än vad man kanske tror när man ser titeln Jag var också väldigt tveksam men jag såg den, det var absolut värt tiden!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-26 14:53
Ursprungligen av zinned:

Glöm inte Trollhunter!

Fantastiskt mycket bättre film än vad man kanske tror när man ser titeln Jag var också väldigt tveksam men jag såg den, det var absolut värt tiden!

Jag gillade den filmen. Började se den med låga förhoppningar, avslutade den som mycket nöjd.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-31 10:43

Lite tips på en bra skräckfilm/Thriller.
IMDb - I skräckens skugga (1994)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 22:25

Lite läskig tankelek...

Var på bio igår och såg en ganska bra rulle vid namn IN TIME... En sci-fi historia där människor är programmerade att leva i 25 år, därefter startar ett räkneverk och alla får ett par tre år på sig att köpa sig mera tid för att kunna leva längre... Men allting kostar också tid istället för pengar; en bussresa - 2 tim, en kopp kaffe - 5 min ...osv. De flesta är fattiga och har bara några månader kvar sparade i sin kroppsklocka, så de måste ständigt jaga ny tid. De rika har däremot hur mycket tid somhelst och kan därför också leva för evigt.

Egentligen fungerar det ju så här redan, bara det att vi inte tänker att vi betalar i tid utan i pengar....

Ingen sensationell film, men man kan heller inte riktigt glömma den! Sevärd!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-11-15 21:31

Hittade denna lite äldre rulle som jag tyckte var helt suverän när jag såg den... skall se om den någon dag nu A Love Song for Bobby Long (2004) - IMDb

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-15 22:05
Ursprungligen av kainen:

Hittade denna lite äldre rulle som jag tyckte var helt suverän när jag såg den... skall se om den någon dag nu A Love Song for Bobby Long (2004) - IMDb

Såg den faktiskt för bara två veckor sedan, ännu bättre än när jag senast såg den. Underbar!

Mitt filmtips får bli ännu en tysk film:
Falskmyntarna (2007) - IMDb En film som handlar om judiska falskmyntare som tvingas arbeta åt tyskarna under andra världskriget. En annan sida av vad man är van vid att se i WW2-filmer. Rekommenderas!

"A girl walks into a bar"

Helt fantastisk film!!!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-27 10:29

Lars and the Real Girl, skruvad men varm romkom (romantisk komedi).

  • Avstängd
  • 2011-12-16 13:08
Ursprungligen av hego99:

Lars and the Real Girl, skruvad men varm romkom (romantisk komedi).

Tyckte om den också... berörde iaf mig starkt fast kallar den nog tragisk komedi

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-27 16:31

Niceville (a.k.a. The Help) – efter boken Niceville av Kathryn Stocketts.

Filmen är gjord av bl.a. Participant Media, ett filmbolag som gör filmer med (politiska) budskap. Har producerat Contaigon, Syriana, An Inconvenient Truth, The Kite Runner för att nämna några.

Hodejegerne - 2011 - Efter Jo Nesbøs bok med samma namn.
Väldigt bra och spännande norsk actionthriller! Köpte den på Elkjøp och såg den utan text (jag talar norska), men den kommer nog inom kort med svensk text också.
Medverkande är bl.a. Aksel Hennie från Max Manus (också det en gôrbra film) och Nikolaj Coster-Waldau som skurken (från bl.a. Underbar och älskad av alla​)

  • Medlem
  • 2011-12-15 23:28

Jag vill rekommendera den bästa filmen jag sett hittills i år, nämligen "Spetsknypplerskan" från 1977. Kärleksblask när den är som allra bäst. Isabelle Huppert är otroligt bra i huvudrollen.

7,5 låga poäng av de debila kulturbarbarerna på IMDb: Spetsknypplerskan (1977) - IMDb

Ett sidospår kring en tv-serie har flyttats till:
http://www.99.se/99lounge/283291-tv-serier.html

Och några inlägg har raderats. Snälla ni, börja inte diskutera kring offtopic-inläggen (huruvida det är offtopic eller ej, var det borde ligga i stället, varför man inte hittade till den tråden, osv, osv). För då är ni ännu mer offtopic än det där offtopic-inlägget som ni diskuterar. Gör i stället en rapportering kring felaktigheten, och överlåt till oss att fixa till det.

/Mod

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-30 21:20

Om man som jag gillar visuellt vackra dramafilmer kan jag rekommendera följande Ryska film(How i ended this summer):
Kak ya provel etim letom (2010) - IMDb

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-12-31 20:35
Ursprungligen av joakimo:

Om man som jag gillar visuellt vackra dramafilmer kan jag rekommendera följande Ryska film(How i ended this summer):
Kak ya provel etim letom (2010) - IMDb

Den har jag liggandes men har inte tagit mig tid att se den ännu... nu blev jag väldigt sugen!

The Gruffalo (TV 2009) - IMDb

En helt fantastic film som går i motsatt riktning till alla dessa snabba Disney filmer, mycket mer känsla och stämning.

Min yngsta dotter Alice älskar filmen, vilket jag också gör.

  • Medlem
  • 2012-01-01 18:09

Jag såg Drive igår. Riktigt bra faktiskt, en klar fyra (av fem). Stillsamt och vackert berättad kriminaldrama/-thriller/kärlekshistoria med nerv och känsla.

Drive (2011) - IMDb

Kollade runt lite på IMDb och såg trailern till filmen och tyckte att den var usel och avslöjade för mycket. Lite roligt var det sedan att se att det var många andra på IMDb som klagade på trailern på samma sätt - alltså, se inte trailern, se filmen direkt istället!

  • Medlem
  • 2012-01-25 23:47

Såg nyligen två filmer på Youtube som jag länge velat se men inte hittat nånstans och som jag inte tänkt på att man kunde hitta på YT.

Den ena var Lars von Triers Medea från 1988 som jag såg för drygt 20 år sen och tyckte var väldigt bra då. Den är fortfarande väldigt bra, men en del av von Triers berättarteknik och -grepp känns igen lite för mycket vilket drog ner helhetsintrycket lite. Synd faktiskt. Men 8 - 8,5 av 10 vill jag nog ge den iaf. Väl värd att se för alla som inte sett den. Medea (1988) - IMDb
Se den på YT här (i 8 delar, första i 360p, resten i 480p): Medea 1/8 - YouTube

Den andra var Carl Th. Dreyers Vredens dag från 1943. Jag har faktiskt aldrig sett en Dreyer-film tidigare, vilket ju är en stor brist. Som tur är hittade jag nu alltså denna på YT i 14 delar (480p), efter att ha funderat ett tag på var på nätet man skulle kunna hitta gamla svart-vita filmer. Filmen var bra, men kanske aningens händelselös under delar av andra halvan (jag kände tyvärr till handlingen i förväg och satt och väntade på när "nästa stora grej" skulle ske, så det var kanske min egen förskyllan att filmen kändes som den gjorde). Tempot i filmen är lågt vilket är helt okej (bra!), men skådespelarna agerar och talar lite långsammare än vad man är van vid nuförti'n. Får 8 av mig i betyg. Väl värd att se även denna, särskilt om man är intresserad av att se filmhistoriens stora klassiker.
Vredens dag (1943) - IMDb
Se den här i 14 delar: Dreyer - Dies Irae 1.avi - YouTube

Båda filmerna har Dreyer som gemensam nämnare (manusförfattare samt regissör) och är vackra, långsamt berättade filmer med våldsamt innehåll. Båda filmerna behandlar också de kvinnliga huvudpersonernas kamp och längtan efter kärlek i en hård och brutal värld.

Tinker, tailor, Soldier, Spy ..... lågmält 70-tal.

Fullkomligt underbar i foto, stil, ljus, tagningar, panoreringar...ja allt...

  • Avstängd
  • 2012-02-23 20:31

Har hyrt och sett Arne Dahl serien ett tag nu, och tycker rätt bra om dom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-24 09:33

Ingen som råkar ha sett den norska filmen "Thale"?

Den verkar riktigt intressant!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-27 09:47

Tror inte att jag har rekommenderat denna film förut... en riktigt skön film i 80-tals anda med skön humor och trevlig stämning.
En av mina all-time favoriter

The Business (2005) - IMDb

Bevaka tråden