Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 18:32

Hoppas man kan köra paralellt 7an och X - att inte X skriver över 7an när man uppgraderar. Jag sitter nerdekad med flera projekt i ugnen och vill ju inte hoppa på FCPX i hög fart :-D.

(konstigt att dom inte lagt upp en presentation av FCPX på sajten - som dom gör med allt annat långt före släpp)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 19:07
Ursprungligen av Zimmerman:

(konstigt att dom inte lagt upp en presentation av FCPX på sajten - som dom gör med allt annat långt före släpp)

Gör de väl inte vad jag minns. Det brukar komma upp samma dag. I alla fall program.

Som sagt: Jag hoppas vid gudarna att en option finns att slå på source monitor. Annrs vete fn om det blir Avis för mig framöver. Icke linjär videoredigering består av TRE fundament: source monitor (viewer i FCP), program monitor (canvas i FCP) och timeline. Dessa fundament är baserade på verkligheten - hur skulle det se ut om man klippte ihop fysiskt på bordet? Jo, man har en tittburk där man går igenom filmsnuttarna och väljer vad man vill ha - man har en långsmal yta där man klipper ihop dessa snuttar och en tittburk som visar hur det sitter ihop.
Tar man bort en av dessa fundament så är det inte längre icke linjär videoredigering i vanlig mening - det är något radikalt nytt och förändrat. Hur ska man kunna matcha klipp? I don't fuckin' get this! I canvas sitter sista bildrutan på timelinen - jag skrollar runt i viewer och fryser en lämplig bildruta - nu har jag båda bildrutorna bredvid varandra och kan se om klippet kommer att funka UTAN att behöva dra ner det på timeline och TESTA. Testa testa testa är för amatörer. Man vet oftast utan att behöva lägga ihop det om det funkar eller inte - man lägger ihop det inne i huvudet: Jezez. Hur ska man rationellt klippa utan source monitor?!

I övrigt är jag öppen för allt och det jag sett av FCPX i övrigt verkar göttigött - framför allt under huven. Jag är absolut ingen bakåtsträvare och har entusiastiskt hängt med i brutala svängningar när det gäller datorer och mjukvara i över 20 år. Men detta?! Plocka bort viewern!? Varför? Vem bad om det? Vilka proffs har Apple konsulterat? Om inte personal settings erbjuder att slå på den så tror jag Apple - för en gångs skull på mycket länge - håller på att skita i fläkten så det stänker om det. FCP har chockplockat marknadsandelar av Avid senaste 6 åren - Hollywood och tevehus på hela globen rullar på FCP. Detta kommer Apple att kvadda om ingen viewer finns som alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 23:27

Det här måste kännas så där för folk som använder programmet i arbetet. Tur att FCS 3 inte slutar fungera. FCP Guru: FCP X 1.0 “Won’t Be Ready” For Pro Use.|.Hollywood Reinvented

Jag kommer ändå att se detta som en chans. Köper det direkt och sätter mig och hårdpluggar. Det kommer ju alltid komma ett Final Cut Pro X 2.0.

Ursprungligen av acke:

Det här måste kännas så där för folk som använder programmet i arbetet. Tur att FCS 3 inte slutar fungera. FCP Guru: FCP X 1.0 “Won’t Be Ready” For Pro Use.|.Hollywood Reinvented

Jag kommer ändå att se detta som en chans. Köper det direkt och sätter mig och hårdpluggar. Det kommer ju alltid komma ett Final Cut Pro X 2.0.

Killen som citeras har sedermera tagit tillbaka att programmet inte skulle vara redo för professionellt bruk:

Wiping Egg Off My Face – Larry’s Blog

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-21 15:07

Fasen vad billigt det blev, 2300kr för FCPX och några hundralappar var för Motion och compressor

Det är släppt!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 15:31

Någon som vet om det går att köra på en dator med nvidia 8600M GT 128MB? Borde göra det va om Intel HD fungerar. Mitt kort måste väl fortfarande vara bättre än Intel-kortet?

Ursprungligen av acke:

Någon som vet om det går att köra på en dator med nvidia 8600M GT 128MB? Borde göra det va om Intel HD fungerar. Mitt kort måste väl fortfarande vara bättre än Intel-kortet?

Det är bara att testa:

Final Cut Pro X Notes: Some Mac Pros not burly enough, first reviews up | 9 to 5 Mac | Apple Intelligence

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 16:18

Vilken smart funktion i App Store! Hehe föresten, dyr sak och testa på.

Skannar nätet själv, men blir upptagen av annat ett tag...så om någon hittar info om man kan installera FCPX "ovanpå" 7;an - att man alltså kan ha båda på samma partion/disk - så delge gärna info här :-). Synd att jag har så mycket annat att göra just nu...detta är ju kul...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 16:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Skannar nätet själv, men blir upptagen av annat ett tag...så om någon hittar info om man kan installera FCPX "ovanpå" 7;an - att man alltså kan ha båda på samma partion/disk - så delge gärna info här :-). Synd att jag har så mycket annat att göra just nu...detta är ju kul...

Installationsprogrammet lägger gamla FCS i en mapp i programmappen som heter "Final Cut Studio" som är skrivskyddad.

[ATTACH="CONFIG"]29567[/ATTACH]

Vad innebär det? Kan man fortfarande köra FCP7?

Ursprungligen av acke:

Installationsprogrammet lägger gamla FCS i en mapp i programmappen som heter "Final Cut Studio" som är skrivskyddad.

[ATTACH="CONFIG"]29567[/ATTACH]

Och därmed är då FCE ute ur bilden.

Kul att ha handlat fcp i februari för 10k och nu sitta där med kvittot i ansiktet! Fan! (men ok, kul ändå med ny version )

Här är en "first look" från MacWorld US:

First Look: Final Cut Pro X | Video | Creative Notes | Macworld

Color verkar också fimpat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 16:30

Ehm...det går tydligen bra att köpa och köra det på en Macbook Pro 15" Santa rosa 128MB. Vad ska jag nu använda det till? Damn you Mac App-store!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 16:33

Antar att flera kommer att köpa direkt. Men om ni vill så kan jag svara på frågor efter bästa förmåga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 16:53

Mer info:
- FCPX will run alongside FCS3 without issue
- FCPX will require a 64bit capable CPU and OS on your computer.

Frågan är om FCS3 trivs så bra i "Lion" - I think maybe not.

Aha. Där satt den. Whitout issue? Jag skulle dock inte bli förvånad om FCS3 går bra att köra efter FCPX-installation...MEN DeckLink-kortet lirar inte längre :-D. Det är nog 50/50. Källa på detta?
(Lion är jag inte lika het på - det kan vänta)

Ursprungligen av Erik.dv:

Mer info:
- FCPX will run alongside FCS3 without issue
Frågan är om FCS3 trivs så bra i "Lion" - I think maybe not.

Hmmm...har du hört nå't om det? Att det lirar dåligt? Jag kom just på att jag behöver iCloud så jag blir nog Lionist rätt snabbt. Men MobileMe rullar ju ett bra tag - tills dom fixat så att FCP7 lirar i Lion :-D.
(varför skulle förresten just FCP7 inte gilla Lion? Av alla program? Hur är det då med Logic?)

Ursprungligen av Erik.dv:

Frågan är om FCS3 trivs så bra i "Lion" - I think maybe not.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 16:52

Final Cut Por X ersätter inte Final Cut Pro 7 tillsvidare många proffs. Lite synd men vi får väl hoppas på en X.1 eller X.5 eller dylikt snart.

- No log and capture
- No third-party plugin, codecs or hardware support
- No RS-422 timecode / control support
- No EDL, XML, AAF or OMF support
- No support for import of older FCP-projects

…och listan kan göras längre. Det tråkiga är att Apple är väldigt tysta och hemliga kring detta. De borde ge oss som lever på produkten en road-map eller dyl. Som jag förstår det behövs Lion för att vissa framtida funktioner ska fungera dessutom.

Trist.

Då fattar jag inte varför Larry Jordan tog tillbaka sitt statement att FCPX INTE var professional reday - prime time?! "No third-party plugin, codecs or hardware (BlackMagic, AJA, etc) support"!!! Då faller ju 100% av alla proffs bort :-D. Kan detta verkligen stämma?

Ursprungligen av Erik.dv:

- No log and capture
- No third-party plugin, codecs or hardware support
- No RS-422 timecode / control support
- No EDL, XML, AAF or OMF support
- No support for import of older FCP-projects

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 16:56

Ojoj, det kommer inte bli mycket sömn inatt...

Programmet nere snabbt, men extramaterialet tar sin tid..

Larry Jordan bloggar idag:

For the first time, two different versions of FCP can coexist on the same system. I’ve been running FCP 7 and FCP X on the same system for months.
FINAL CUT PRO 7 IS NOT DEAD

To me, this is one of the highlights!

Installing FCP X does not remove FCP 7. So you can take your own sweet time deciding when to make the switch. And, in fact, you can use FCP 7 where it makes sense and FCP X when that is a better choice. For the first time ever, we can have two different versions of FCP on the same system at the same time, without partitioning hard disks and jumping through hoops.

---

Det var allt jag behövde veta just nu :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 17:50

Ingen import av FCP7-projekt, Apple verkar verkligen vilja börja om från början.

Preci som Erik.dv skriver, förhoppningsvis kommer en del av funktionerna som saknas tillbaka i FCPX 1.1 eller 1.5 och att dessa kommer följa den nya uppdateringstrenden Apple använder sig av App Store, det vill säga, massor med gratis uppdateringar.

Pratade just med en kollega som säger att han kommer köpa FCPX, testa men köra vidare på FCP7 tills FCPX har "vuxit till sig".

Få proffs - som jobbar med HD-SDI - kan använda FCPX. Innan videokort supportas så är detta en "leksak".

Bevaka tråden