Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-20 23:45

Och nu vaknade troligen USA. 0,3 MB per sekund, på en 100Mb lina

Ursprungligen av kainen:

Ännu konstigare!

Håller jag inne bokastaven "d" händer det inget mer än att ett d kommer fram. Håller jag däremot inne "sssssssssssssssssssss"...

Det där får inte jag. Jag tror att anledningen till att det inte fungerar att hålla inne en tangent beror på att man nu kan få upp apostrofer och liknande (som i iOS) om man håller inne en tangent. Dock verkar det lite buggigt... Håller jag inne "s" kan jag även välja "ß", "ś" och "š". Dock händer inget med t ex "a". Där borde man ju kunna få upp t ex "á" och liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 23:49
Ursprungligen av kainen:

Ännu konstigare!

Håller jag inne bokastaven "d" händer det inget mer än att ett d kommer fram. Håller jag däremot inne "sssssssssssssssssssss"...

Precis samma för mig ^^

SKUMT!

  • Medlem
  • City
  • 2011-07-20 23:56
Ursprungligen av henke12:

Precis samma för mig ^^

SKUMT!

Samma här..

Vad tycker ni om att scroll listerna inte finns mer? Tidigare kunde man med ögat se om det fanns mer information, nu måste man fysiskt dra på musplattan eller sin externa mus för att ens se om det finns något mer. Det känns inte direkt användarvänligt eller speciellt innovativt.

Ursprungligen av kraspor:

Samma här..

Vad tycker ni om att scroll listerna inte finns mer? Tidigare kunde man med ögat se om det fanns mer information, nu måste man fysiskt dra på musplattan eller sin externa mus för att ens se om det finns något mer. Det känns inte direkt användarvänligt eller speciellt innovativt.

Tycker det är hur bra som helst, tittade aldrig på listerna innan. Skönt att bli av med gammalt mög som tog upp yta och distraherade. Måste man ha dem är det ju bara att välja att de alltid ska synas i System Preferences.

Senast redigerat 2011-07-21 00:15
  • Medlem
  • City
  • 2011-07-21 07:20
Ursprungligen av Capeman:

Tycker det är hur bra som helst, tittade aldrig på listerna innan. Skönt att bli av med gammalt mög som tog upp yta och distraherade. Måste man ha dem är det ju bara att välja att de alltid ska synas i System Preferences.

Less is more alltid, men då det är en ganska vital funktion som dessutom har ett syfte blir det omvänt. Bättre att den kunde legat med 99% opacitet eller att det fanns en plutt. Alternativt att den visas något längre när sidan laddats in.

Visste inte att den fanns i inställningar, woha, tack. Den får dock ett mycket fulare utseende när den är alltid på :/

Visserligen tycker jag det borde vara tvärt om, att man fick välja bort det och inte vice versa. Tänker främst på de med mindre datorvana. De kan omöjligt veta att det finns mer att scrolla.

Så mycket anpassningar som jag har gjort med OS X.... skulle jag fått out of the box versionen hade jag om jag kommit från windows troligen inte gått över just för att mycket är mindre logiskt.

Nu finns recensioner från både Engadget och Ars Technica. Ars' är som vanligt extremt uttömmande.

Apple OS X Lion (10.7) review -- Engadget

Mac OS X 10.7 Lion: the Ars Technica review

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-07-21 00:15

Det blir inte så för mig, alla bokstäver verkar döda, som Capeman sa att man får upp apostrofer på t ex S, så blir det för mig med. Däremot funkar det på tecken, som punkt mm!

skuuumt är det. Känns lite begränsande att inte kunna slänga ut 75 S om man vill.. hehe

Ursprungligen av kainen:

Ännu konstigare!

Håller jag inne bokastaven "d" händer det inget mer än att ett d kommer fram. Håller jag däremot inne "sssssssssssssssssssss"...

Nån som vet hur man sveper mellan öppna program om man som jag, har MacBook White? Tre fingrar funkar ju inte såvitt jag förstår.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-21 10:24
Ursprungligen av kjellebelle:

Nån som vet hur man sveper mellan öppna program om man som jag, har MacBook White? Tre fingrar funkar ju inte såvitt jag förstår.

Funkar fint med min vita. Har du en äldre modell?
cmd + höger / västerpil annars.

Ursprungligen av Json_81:

Funkar fint med min vita. Har du en äldre modell?
cmd + höger / västerpil annars.

Tror min är från 2008 om jag inte minns fel, får prova mer när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-07-20 15:04

Ska köpa ett USB-minne, hur stor är filen vi laddar ner?

Ursprungligen av Henkri:

Ska köpa ett USB-minne, hur stor är filen vi laddar ner?

3-4GB har jag för mig. Köp ett 8GB-minne..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 15:08
Ursprungligen av keptang:

3-4GB har jag för mig. Köp ett 8GB-minne..

Håller på att skriva InstallESD.dmg till min 16GB-sticka nu. Skivverktyg säger att dmg'n använder 4.18GB

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 15:06

3,74 GB tror jag min var.

  • Medlem
  • Mark
  • 2011-07-20 15:11

temporarily unavaialble....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-20 15:12

Verkar som servrarna börjar bli lite trötta. Svajar runt 5Mb/s trots 100MBit uppkoppling.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 15:12

Lejonet rullar. Version 11A511

OK. tack. Då vet vi :-). Ryktena om en GM2 var bara lösa - mycket lösa - rykten. Den välrenomerade källan var ännu en sopa :-D. Jag trodde aldrig på det djupt i hjärnbarken - det har aldrig hänt förr och eftersom det uppenbarligen var nya maskiner ute i butikerna med Lion så var det faktiskt uteslutet.

Ursprungligen av joakimo:

Lejonet rullar. Version 11A511

Ursprungligen av joakimo:

Lejonet rullar. Version 11A511

Hmm. Detta är ju samma som GM. Är det någon som fått 11A494?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 15:36
Ursprungligen av pmarriott:

Hmm. Detta är ju samma som GM. Är det någon som fått 11A494?

Jag har 11A511.

Jag vill ha så jag kan använda programmet till fem datorer, så som till Snow Leopard. Var finns det? Jag hittar inga sådana licenser. Eller är det som finns på App Store till så många man vill?

Ursprungligen av korthoga:

Jag vill ha så jag kan använda programmet till fem datorer, så som till Snow Leopard. Var finns det? Jag hittar inga sådana licenser. Eller är det som finns på App Store till så många man vill?

Det är till så många du vill - eller fem. Familjelicenser finns inte.

Det är som vanligt. Inga licenser. Hur många burkar du installerar Lion på är upp till ditt samvete. Alla "man äger" eller "alla hemma" säger Apple. Siffran 5 har jag faktiskt inte hört från Apple.
Om man betalar för Lion - eller alla deras OSX - är också en fråga för samvetet. Apple har inget system för att kolla detta. Dom är glada så länge du köper deras hårdvara - det är den dom lever på.

Ursprungligen av korthoga:

Jag vill ha så jag kan använda programmet till fem datorer, så som till Snow Leopard. Var finns det? Jag hittar inga sådana licenser. Eller är det som finns på App Store till så många man vill?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är som vanligt. Inga licenser. Hur många burkar du installerar Lion på är upp till ditt samvete. Alla "man äger" eller "alla hemma" säger Apple. Siffran 5 har jag faktiskt inte hört från Apple.
Om man betalar för Lion - eller alla deras OSX - är också en fråga för samvetet. Apple har inget system för att kolla detta. Dom är glada så länge du köper deras hårdvara - det är den dom lever på.

Då har de tagit bort familjeversionen nu. För till Snow Leopard vill jag minnas att man lade till några extra kronor för att få till fem datorer istället för en.
På väg hem nu är det i alla fall!

Btw...om allt skulle skita sig vid installationen...jag kan gå tillbaka till vilket tidigare läge jag vill i Time Machine? Att man försökt lägga in Lion förändrar inte det?

Ursprungligen av Zimmerman:

Lion som släppas idag är idenstisk med GM. Allt annat skulle förvåna mig och väldigt många andra. Så - har du GM så har du redan denna "skarpa" version.

Då har du anledning att känna dig förvånad. Byggnumret på Lion är 11A494 medan GM är högre, 11A511. Det är inte GM som finns på App Store.

Ursprungligen av Marcus K:

Då har du anledning att känna dig förvånad. Byggnumret på Lion är 11A494 medan GM är högre, 11A511. Det är inte GM som finns på App Store.

Stämmer bra det, märkligt gjort.
Is the Mac OS X Lion release actually older than the July 11 developer GM seed?

Min GM är 11A511. Och t.ex. joakimo - inägg #33 - har just köpt 11A511.

Ursprungligen av Marcus K:

Då har du anledning att känna dig förvånad. Byggnumret på Lion är 11A494 medan GM är högre, 11A511. Det är inte GM som finns på App Store.

Jag får samma fel på min andra dator, så det verkar mer eller mindre vara kontobaserat...

100-felet på alla tre burkar här. Jag antar och hoppas att det löser sig om en stund då det värsta trycket lagt sig.

Bevaka tråden