Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 15:21

Min installerade, och skärmen är svart

Ursprungligen av kenjon:

Min installerade, och skärmen är svart

Installerat och Fungerar.... Men var är Spaces ? Mission control ersätter ju INTE detta ......

OSX går mer och mer från UNIX -> OS för akademiker

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-20 15:36
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Installerat och Fungerar.... Men var är Spaces ? Mission control ersätter ju INTE detta ......

Spaces ligger i Mission Control, längst upp, tyvärr många nackdelar med detta.

Ursprungligen av JesperA:

Spaces ligger i Mission Control, längst upp, tyvärr många nackdelar med detta.

Vore ju inte fel om det gick att göra lite inställningar precis som man kunde i Spaces. Där kunde man ju få ett program att alltid öppnas på samma skärm. Här verkar det lite slumpartat. Eller är det någon som hittat en lösning på det ?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-20 21:40
Ursprungligen av adress@mac:

Eller är det någon som hittat en lösning på det ?

Lägg programmet i det spaces du vill ha, högerklicka på dockikonen, sen alternativ, och sen "Det här skrivbordet"

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Installerat och Fungerar.... Men var är Spaces ? Mission control ersätter ju INTE detta ......

OSX går mer och mer från UNIX -> OS för akademiker

Spaces är kvar men fungerar lite annorlunda. Kör Mission Control och knalla upp med muspekaren i övre högra hörnet så kan du klicka fram en ny desktop där. Sen drar du bara dit de applikationer som du vill ha på den. Växla mellan spaces gör du med 3-fingersvepning på trackpad eller 2-finger på magic mouse.

Ursprungligen av pmarriott:

Spaces är kvar men fungerar lite annorlunda. Kör Mission Control och knalla upp med muspekaren i övre högra hörnet så kan du klicka fram en ny desktop där. Sen drar du bara dit de applikationer som du vill ha på den. Växla mellan spaces gör du med 3-fingersvepning på trackpad eller 2-finger på magic mouse.

Stort TACK !

Fungerar ju hjälpligt iaf

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-20 15:37

Buggigt. Efter nerladdningen startade installationen, sen startar datorn upp i 10.6.8 igen och app store påstår att lion är installerat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 15:38

Jag fick 11A511

Det är samma som GM. Tydligen har en del fått en installation som är äldre/lägre nummer :-D. Undrar om detta är en geografisk skillnad - i Sverige/Europa får vi senaste - och USA en annan. ??

Ursprungligen av zocord:

Jag fick 11A511

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är samma som GM. Tydligen har en del fått en installation som är äldre/lägre nummer :-D. Undrar om detta är en geografisk skillnad - i Sverige/Europa får vi senaste - och USA en annan. ??

Min gissning är att det ligger kvar en 11A494 i någon distributionsserver som inte lyckats få senaste build. Apple har ju distribuerat även DP:na via AppleStore.

Jo, måste vara en fu**up från Apples sida. Antar att en update för dom som fick 11A494 när dom shoppade blir tillgänglig snabbt i Programuppdatering.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Min gissning är att det ligger kvar en 11A494 i någon distributionsserver som inte lyckats få senaste build. Apple har ju distribuerat även DP:na via AppleStore.

  • Medlem
  • 2011-07-20 15:39

Kan man lägga in det på ett usb-minne och göra en clean installation med hjälp av skivverktyg?

Ursprungligen av Dalle:

Kan man lägga in det på ett usb-minne och göra en clean installation med hjälp av skivverktyg?

Ja, och det är besvarat en massa gånger i den stora Lion-tråden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 15:42

Min Macmini hängde sej under installationen. Startade om, installationen börjar om igen...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 15:48

Jag har en till storleken en ganska liten dock. Ikonen till Mail.app ser sjukt ful ut, taggig och lågupplöst. Det ser bättre ut när jag drar upp storleken på docken. Någon annan som upplever detta?

Ursprungligen av joakimo:

Jag har en till storleken en ganska liten dock. Ikonen till Mail.app ser sjukt ful ut, taggig och lågupplöst. Det ser bättre ut när jag drar upp storleken på docken. Någon annan som upplever detta?

Samma här.

Så man kanske ska vara tacksam att man inte kan köpa då? Slippa vara betatestare.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-07-20 15:58

Jag kan med 100% säkerhet säga att det är samma version av 11A511 som idag levereras till allmänheten som vi seedare haft sen 1/7.

Ursprungligen av bollman:

Jag kan med 100% säkerhet säga att det är samma version av 11A511 som idag levereras till allmänheten som vi seedare haft sen 1/7.

Ja du har rätt. Det är den senaste som distribueras, det är konsensus nu på developer-forumet för Lion.

Nu funkade det plötsligt för mig Capeman, så gör ett försök.

Bara jag som är knasig, men har man ändrat scroll-riktningen på Lion mot SL? Tidigare när jag körde tvåfingersscroll så tja, bara funkade det, nu med Lion så funkar det förvisso men känns helt koko-bakvänt. Gissar att jag inte tänkt på det tidigare men då antagligen drog nedåt för att komma längre ner på en sida, nu ska man liksom göra tvärt om och dra sidan uppåt.

Fler som upplever detta? Inget fel alltså utan bara nåt jag är ovan med sen tidigare. Kanske det t o m är nåt jag själv ändrade i SL och som nu är tillbaka i default?

EDIT: Gluttade in på inställningarna för styrplattan, och där fanns såklart ett val för vilket håll det skulle bära hän när man klöser på plattan. Bockade ur översta valet och nu känns det som vanligt igen. Där var orsaken till förvirringen alltså, men jag undrar om jag ska vänja om mig till andra hållet eller inte..... hm.....

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Bara jag som är knasig, men har man ändrat scroll-riktningen på Lion mot SL? Tidigare när jag körde tvåfingersscroll så tja, bara funkade det, nu med Lion så funkar det förvisso men känns helt koko-bakvänt. Gissar att jag inte tänkt på det tidigare men då antagligen drog nedåt för att komma längre ner på en sida, nu ska man liksom göra tvärt om och dra sidan uppåt.

Fler som upplever detta? Inget fel alltså utan bara nåt jag är ovan med sen tidigare. Kanske det t o m är nåt jag själv ändrade i SL och som nu är tillbaka i default?

Dr Tinnitus

Det har varit så i Lion sedan länge, se den stora tråden. Tanken är att det skall vara som i iOS. Gillar man det inte är det bara att ändra i System Preferences.

Ursprungligen av Capeman:

Det har varit så i Lion sedan länge, se den stora tråden. Tanken är att det skall vara som i iOS. Gillar man det inte är det bara att ändra i System Preferences.

Jo jag uppdagade nyss det, se min edit i mitt inlägg.

Förstår hur de tänker och klurar på om jag ska nöta in den nya riktningen i skallen. Det är ju fördelar med att det uppför sig lika mellan iPad/iPhone och datorn.

Men jäklar vad yr jag blev vid första konfrontationen när jag skulle börja rota runt med Lion...

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jo jag uppdagade nyss det, se min edit i mitt inlägg.

Förstår hur de tänker och klurar på om jag ska nöta in den nya riktningen i skallen. Det är ju fördelar med att det uppför sig lika mellan iPad/iPhone och datorn.

Men jäklar vad yr jag blev vid första konfrontationen när jag skulle börja rota runt med Lion...

Dr Tinnitus

Tro mig, det är värt att lära sig det nya. Efter ett par dar känns allt annat onaturligt.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Tro mig, det är värt att lära sig det nya. Efter ett par dar känns allt annat onaturligt.

Jodå, betvivlar inte det. Blev mest överraskad för jag hade tydligen glömt hur det var inställt på SL och att det skilde sig med hur det var på i-enheterna.

Hm... skulle man inte i Lion kunna få till liknade mappgrejsing som i iOS? Alltså att man tryckte på en mapp och skärmen liksom delar sig och man där ser allt annat i mappuslingen? Eller har jag bara drömt....?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jodå, betvivlar inte det. Blev mest överraskad för jag hade tydligen glömt hur det var inställt på SL och att det skilde sig med hur det var på i-enheterna.

Hm... skulle man inte i Lion kunna få till liknade mappgrejsing som i iOS? Alltså att man tryckte på en mapp och skärmen liksom delar sig och man där ser allt annat i mappuslingen? Eller har jag bara drömt....?

Dr Tinnitus

Nej det stämmer. I LaunchPad alltså, inte i Finder.

Ursprungligen av Capeman:

Nej det stämmer. I LaunchPad alltså, inte i Finder.

Ok, tack för den, ska testa lite....

Har upptäck en lite knepig sak.

När jag kör på detta forum och använder helskärmsläget (knappen uppe i högra hörnet) så är det lite av ett lotteri att få upp docken i botten på skärmen om man vill starta andra saker. Hur man är drar ner pilen och joxar så verkar docken ploppa upp lite som den själv har lust med och man får vänta och vänta och ops... där var den plötsligt. Olika varje gång liksom. Är det nåt buggeri eller gör jag fel på nåt sätt? Ska man inte bara dra ner pilen precis som man alltid gjort?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

När jag kör på detta forum och använder helskärmsläget (knappen uppe i högra hörnet) så är det lite av ett lotteri att få upp docken i botten på skärmen om man vill starta andra saker. Hur man är drar ner pilen och joxar så verkar docken ploppa upp lite som den själv har lust med och man får vänta och vänta och ops... där var den plötsligt. Olika varje gång liksom. Är det nåt buggeri eller gör jag fel på nåt sätt? Ska man inte bara dra ner pilen precis som man alltid gjort?

Är det bara på detta forum, som du skriver ovan, eller i helskärmsläge på alla siter? Hur är det i andra program?

Ursprungligen av Capeman:

Är det bara på detta forum, som du skriver ovan, eller i helskärmsläge på alla siter? Hur är det i andra program?

Har inte testat så många än, men med Safari och Mail är det i alla fall knepigt och slumpartat att få fram docken i helskärmsläget.

Dr Tinnitus

Bevaka tråden