Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag menade tre dagar på ett helt år (nyåret, qingming & en till jag inte minns). Att man förväntas jobba in "klämdagarna" på helgerna har jag också hört. Inte klokt vad vi är bortskämda här. Minst fem veckors semester, Plus helgdagar. Och så sitter man och klagar på att det inte kommer en ny MP.

Men i-landsproblem är också problem.:p

Vad säger man för att lyckönska till qingming? Inte Glad Qingming va?

Någon som hört när konkurrenterna börjar leverera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 12:58

HP verkar tagit bort sin "Shipping in April 2012", så kanske de skeppar sina burkar nu?

HP Z820 Workstation | 16-core Dual Processor Xeon Workstation

Ursprungligen av Erik.dv:

HP verkar tagit bort sin "Shipping in April 2012", så kanske de skeppar sina burkar nu?

HP Z820 Workstation | 16-core Dual Processor Xeon Workstation

Nu har även Dell lanserat arbetsstationer i den klassen.

Motsvarande Mac Pro lyser fortfarande med sin frånvaro. Apple gillar att vara först. Nu är de sist. Eller ska man se det som game over?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Nu har även Dell lanserat arbetsstationer i den klassen.

Motsvarande Mac Pro lyser fortfarande med sin frånvaro. Apple gillar att vara först. Nu är de sist. Eller ska man se det som game over?

Skulle inte förvåna mig om Apple lägger ner Mac Pro. Alternativt vill Apple lansera en ny Mac Pro på WWDC i juni. Problemet är att jag inte hört eller läst några rykten alls som det brukar vara inför en lansering av en ny maskin från Apple.

Fula...men dom verkar verkligen ha ansträngt sig när dom tekniskt designade dessa burkar. 8 diskplaster! Och man plockar ut/in dom framifrån! Mycket bra. I like. Hade burkarna lirat OSX hade jag köpt värstingmodellen vid nästa inköp av arbetshäst - att det är ful spelar mindre roll när det gäller dessa typer av datorer då jag än då har dom gömda (min MacPro syns inte i redigeringsrummet).

Ursprungligen av M. Sundbom:

Nu har även Dell lanserat arbetsstationer i den klassen.

Motsvarande Mac Pro lyser fortfarande med sin frånvaro. Apple gillar att vara först. Nu är de sist. Eller ska man se det som game over?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 11:07

HP Z1 finns nu att köpa.

HP Z1 Workstation Now Shipping Worldwide

Z1:an bygger på Intels senaste arkitektur men den enklare av CPU:er osv.

Var tusan är Apple?

ha var tusan är apple alltså ... Mac Pro introducerades på WWDC .. skall vi få vänta ända tills dess ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 11:26

Helt rimligt, i och med att Intel har annonserat en ny plattform, borde man säga "här är en ny maskin" eller "vi lägger ner våra arbetsstationer" så folk som är beroende av dem kan börja planera.

WWDC är förvisso inte så galet långt bort men ändå… Apple får ju till och med "high end players" som Autodesk och Adobe att börja promot:a iMac / MacBook Pro. Visst, det är kul man kan få bra prestanda där men en modern arbetsstation får säker X ggr mer prestanda.

Börjar bli trött, börjar allt mer titta på HP och att gå över till en WIndows-plattform (vilket gör mig smått illamående).

Ursprungligen av Erik.dv:

Börjar bli trött, börjar allt mer titta på HP och att gå över till en WIndows-plattform (vilket gör mig smått illamående).

Jag kan berätta att du inte är ensam att ha dessa tankar! Att kanske behöva gå över till Windows och HP, Asus eller Samsung uhhs.
Apple fokuserar både sin iMac och MacBook Pro på att slimma designen ännu mer. Detta får konsekvensen att vi får sämre prestanda i maskinerna pga värme (TDP). Istället för att göra som HP med Z1 där man ger smarta lösningar och bra hårdvara relativt snyggt skal. Visst Z1 är inte x mm tjock/smal men Z1 har en väldigt bra prestanda. Varför denna förbaskade fokus på tjocklek på sina datorer iMac/MBP Apple? Gör istället en snygg dator med bra prestanda!

Jag tror ärligt att vanliga människor inte hade brytt sig speciellt mycket om datorn är 2.41 cm hög samt väger 2.54 kg eller om den hade varit 2.8 cm och vägt 2.9 kg men MBP hade haft riktig bra prestanda när det gäller PRO. Vill man ha något mindre och lättare då har Apple MacBook Air, vad är problemet Apple?
Men nädå datorn ska helst vara 0.9 cm och väga 0.9 Kg och klara surf och Mail för 22000 Kr Nej tack Apple.

Senast redigerat 2012-04-18 12:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 12:26

Men Hunter, vi kan utföra allt vårt arbete på iPad numer, visste du inte det?

iPad? - det är ju bara för dom riktigt tunga jobben - nej, nästan allt gör man ju med en iPhone numera. Jag har hört att Avatar 2 proddas i en iPhone 4 - bara det tyngsta post-jobbet gjordes i iPaden (grading, 3D-renderingen, etc) - en gen. 3 så klart.

Ursprungligen av Erik.dv:

Men Hunter, vi kan utföra allt vårt arbete på iPad numer, visste du inte det?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-18 13:04

Jag har varit inställd på att gå över till windows plattformen. Avid, Fusion - men när Autodesk kom med den extremt trevliga pricedroppen på Smoken så kommer jag nog hålla hårt i mac plattformen ett bra tag till. Enda jag är orolig för är MacPron. Smoke demades på en MacPro som med all säkerthet hade Quadro4000 kortet i sig ("förra generationen"). Tror inte en iMac (som dom dema på "golvet") har samma prestanda när det kommer till 3d workspacet som ett Quadro, så det gör mig lite orolig. Det är visserligen beta på uppvisningarna men när dom visa upp smoken på en MacBookPro så såg man tydligt att den hade väldigt jobbigt att göra vissa saker.

Känner på mig att Autodesk "vet nått". Smoke 2012 hade betydligt högre krav men nu verkar kraven vara som bortblåsta. Vilket i sig inte är en dålig sak. Men det känns lite olustigt. Smoke per definition är ett extremt krävande program. Även om nästa iMac blir en löjlig trevlig maskin så skulle det fortfarande kännas betydligt bättre om man kunde byta monitor etc.

Jag hoppas fortfarande på en MacPro, hade hoppats på det även fast jag skulle hoppa på "pc" spåret. MacPro'na är och kommer nog förbli dom trevligaste maskinerna som gjorts. Jag har lagt undan pengar för eventuell ny MacPro, Smoke, BMDs kamera (ifall att den presterar) och en t-tap!

Håller tummarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 13:08

Det är lite sorgligt hur saker ex. är på NAB nu. Företag som Adobe, Autodesk och Black Magic Design jobbar arslaet av sig för att få häftiga produkter på MacOS-plattformen där responsen från Apple känns tämligen medioker. Varför finns inte ett nVidia kort som tillval på någon av Apple produkter? CUDA-accelererade lösningar har funnits i flera år men Apple gör inget åt saken. Man tvingar en bransch att lösa saker på produkter som kanske inte riktigt vad tänka för ändamålet.

Smoke på en iMac? Visst, häftigt, cool tech-demo, men lägger man 25 000 kr på en mjukvara , tror jag man jobbar i en brasch där tid är pengar och man gärna lägger ett par extra tusenlappar på hårdvara som snabbar upp arbetet. Det är en sak att Apple fuckat upp sin redigeringsplattform. Det vore riktigt illa om man gör detsamma med deras datorplattform.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 15:03

Vad som är lite sorgligt är när folk som borde ha koll på läget (återförsäljare) pratar om Thunderbolt som om det var något helt magiskt och mycket bättre än PCIe-lösningar. Thunderbolt är fantasiskt för iMac / MacBook / MacMini och ett komplement på MacPro (i.e. ersättare för ex lagring) men det är verkligen inte bättre än dagens PCIe-lösningar bortsätt från dess portabilitet.

Borde det inte dyka upp en läcka med info - kanske en bild t.o.m. - på den nya MacPro'n som dom sätter ihop nu? En liten läcka från Kina eller Vietnam eller så...? Något att bita i...något plausibelt...? Bara så att man kan sova bättre på nätterna...liksom...

Apple har ju en hop analytiker som kollar av säljkurvor - även på PC-sidan. Om dom anar att pros verkligen börjar hoppa över till Win för att komma över fetare hårvara - om dom drar slutsatsen att allt detta tugg har verklighet i säljkurvor av big machines av olika fabrikat - så läcker dom när som helst lite om den nya MacPro'n som kommer i höst :-). Dom läcker info så att det inte ser ut som om dom själva läcker info så klart. En plausibel läcka gör att dom förlorar mycket marginell del "väntare" till PC - även om nya MacPro'n dröjer ännu mera.
Det är denna plausibla läcka jag väntar på. När som helst. OM den inte alls kommer så betyder det att MacPro är dött - nerlagt. Katastrof. Detta scenario är för mig mycket, mycket osannolikt. Alla vet ju att det egentligen är Intels roadmap som segat update-takten och att Apple kanske har haft liiiite för mycket att göra med annat sista tiden.
När den nya Pro'n kommer så förstår alla plötsligt att allt bara var en ond dröm - en paranoja - klart Apple ska ha en fet Pro-sektor - klart Hollywood och musikindustri ska fortsätta att rulla på Apple-burkar.
Så - om delayet - som ju sinkat updates för även PC-sidan som också kör Intel - skapar paranoja som tillslut hotar marknadsandelar; DÅ öppnar Apple hemliga burken, men på ett sätt så att man inte kan bevisas att dom öppnat hemliga burken, ty då skulle dom ju börja likna andra företag som hela tiden berättar om morgondagen (och tyvärr ofta lovar för mycket ). Vänta - plausibel info kommer inom 10 dagar nu. Hallelujah!

Vilken optimism Hoppas du har rätt och att det även gäller MBP

Lite segt är det ju…
Känslan för mig är den samma som när G5:an "aldrig" kom.
Hade då t.o.m fått in offerter på PC/Window system som då var
hästlängder och mer därtill snabbare.
Jag var typ en vecka från att byta plattform.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 16:50

Hemma har jag övervägs en iMac. Problemet är bara att få samma funktion som min MacPro från 2008 måste jag köpa en extern TB raid för 10 000 kr och jag får ändå en maskin med sämre grafikkort än min gamla häck. Märkligt, minst sagt.

Ja - detta känns väldigt snarlikt G4 > G5 övergången men skillnaden att vi vet det finns en fin ny Xeon plattform lanserad.

Hur begränsade är de bästa desktop moderkorten med Ivy-Brigde i form av kärnor, RAM och PCI-platser? En 6-core maskin med ett modernt high-end kort skulle inte vara tokigt alls och kanske mycket mer prisvärt än Xeon-plattformen. Men är man låst till 1-2 PCI-platser och 16GB RAM så är man inte i en bra plats direkt. 2-3 PCI-platser + 2-3 Thunderbolt portar och upp till 64GB RAM vore en bra minimum nivå på vad maskinen ska hantera.

Jag vet inte men jag har en mycket märklig känsla av att Apple försöker lämna Pro segmentet. Inte bara ryktena om MacPro, MacBook Pro åt Air designen. Det redan nerlagda Server och dess mjukvara. Tyvärr pekar allt mot att det blir iMac och MacBooks Air med iPhone och iPad som kommer vara Apples stora grej.
Samtidigt så satsar Apple mycket på spel (ipad och iphone) varför inte satsa på en bra spelmaskin iMac och MacBook Pro med spel konfiguration?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 17:42

Det är lite ironiskt att iOS har blivit det mest populära mobila spelplattformen som finns när OSX är lite av ett skämt i spelsammanhang. Det är enormt svårt att motivera ett köp av Mac för någon som vill spela spel primärt (MacPro är typ det som gäller och det är inte aktuellt). Här ligger primära problemet i att iMacen kör mobila grafikkort vilket i sammanhanget är helt värdelöst.

Samma sak gäller för många high-end applikationer idag, så som After Effects, Premier Pro och DaVinci Resolve - inte minst Final Cut Pro X. Man behöver snabb CPU, snabb GPU och en jäkla massa minne för att programmen ska må bra. Dessa fungerar hjälpligt på MacBook Pro's, aningen bättre på en iMac men MacBook Air är bara att glömma.

Well hoppas du har rätt Dock ser jag en trend som pekar mot något helt annat!

Släpp laptopsnacket nu - det finns trådar om dem. Denna handlar om Mac Pro.

Ursprungligen av Capeman:

Släpp laptopsnacket nu - det finns trådar om dem. Denna handlar om Mac Pro.

Och detta gäller fortfarande, ett gäng inlägg borttagna då det verkar vara omöjligt att hålla sig borta från MBP/MBA/iPad/iPhone-spåren.

Ett antal inlägg (de som tidigare raderades av forumvärd keptang) gällande huruvida PC har sprungit om Mac i prestanda har brutits ut och placerats i http://www.99.se/99lounge/294732-har-mac-blivit-omsprunget-pc-2.html. Fortsätt gärna den diskussion där och håll den här tråden till huvudfrågan Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Fortsatt trevlig kväll till alla!

Vänligen,
/ T

Jag är glad att jag befinner mig i mitten av MP-inköpscykeln - ingen ny på mitt jobb är aktuellt närmaste två åren. Satt jag på en burk som knappt orkade rulla FCPX/Motion idag så skulle jag vara fruktansvärt frustrerad i väntan på släpp...eller tvingas köpa den värsta som finns nu och då också känna sig blek när släppet kommer veckan efter köp (har varit med om detta - var tvungen att köpa en PowerMac Quad när släppet av MP var officiellt och bara veckor framåt i tid).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 22:25

Vad gäller idéen om att "Apple har alltid en maskin som kan rulla deras appar som det är tänkt" vete tusan. MacOSX 10.0 var inte snabb på någon hårdvara, förvisso när OSX blev "standard" fanns i vart fall, tror jag, dual G4 som hanterade systemet hyfsat tillfredsställande. Däremot ansåg man OSX var good enough även för main-stream vilket då på en G3 inte alltid var så spännande.

Idag sitter inte Apple på lika mycket "cutting edge" mjukvara men FCPX och Apeture är program som överlägset mår bäst på en MacPro-klassad maskin. Den som lever får se men jag tror inte en app som FCPX får Apple att hålla kvar sitt "kraftpaket". Hare Apple bryt sig om den som man gör sina övriga datorer hade vi sett fler uppdateringar. Inte minst nu.

Personligen skulle jag nöja mig med en maxad iMac utan inbyggd skärm med tillägget 2-3 PCI-platser, gärna rackmonterbar, minst tre interna disk-platser, USB-2 + 3, FW400 + 800, 2-3 Thunderbolt, 32-64 GB RAM... Erhm... Vi pratar nog en ganska fet maskin ändå.

Ursprungligen av Erik.dv:

Personligen skulle jag nöja mig med en maxad iMac utan inbyggd skärm med tillägget 2-3 PCI-platser, gärna rackmonterbar, minst tre interna disk-platser, USB-2 + 3, FW400 + 800, 2-3 Thunderbolt, 32-64 GB RAM... Erhm... Vi pratar nog en ganska fet maskin ändå.

Well vi får nog drömma vidare, för det lär aldrig ske!

Jag skulle vilja se en dator med iMac prestanda men utan skärm så hade jag varit mycket nöjd En modern Pizza kartong som Apple hade en gång i tiden!

Bevaka tråden