Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-21 17:00

Jag vet inte vad du vill att jag ska upptäcka, men jag uttalar mig inte om innehållet utan om det obstruerande i missbruket. Det är inte olagligt att tycka illa om invandrare i Sverige. Ska man motarbeta det ör jag av uppfattningen att man ska hålla sig inom ramen för vad som är lagligt, eller så nära som möjligt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-21 17:04

Okej. Jag tänkte på det där med vad de ”står för”. Jag själv står bara för vad jag själv säger, inte det som andra kommenterar efteråt. Därför trodde jag du menade innehållet förutom kommentarerna.

  • Medlem
  • 2012-09-21 17:05

Nu är det snurrigt. Men det gör inget.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-21 17:12

Det är lugnt.

  • Medlem
  • 2012-09-21 23:13

Det är inte svårt att leta fram en rad exempel på hur samma formuleringar används i SD-sammanhang och spam i kommentarsfälten. Men eftersom jag inte ids nöjer jag mig med att neka till att ha sagt att det är SD som spammar. För det har jag inte.

Men det där är en skenivändning, för det är hur enkelt som helst att t.ex begränsa antalet inlägget per kommentator enligt ett transparent regelverk

  • Medlem
  • 2012-09-22 08:53

Men du tänker dig väl inte att det är endast en person som ligger bakom alla spammande inlägg?

  • Medlem
  • 2012-09-23 13:01

Här är en bildinsändare i DN som jag har ritat om (för jag hade ingen möjlighet att digitalisera papperstidningen):

Ursprungligen av Baron:

Här är en bildinsändare i DN som jag har ritat om (för jag hade ingen möjlighet att digitalisera papperstidningen):

[ATTACH="CONFIG"]35132[/ATTACH]

Ja det var ju fin attityd till läsarna den förmedlar, eller som vi gamla cyniker säger, quod erat demonstrandum...

  • Medlem
  • 2012-09-23 20:18

Det är en läsare som har skickat in den.
Och vad är det som har påvisats tycker du?

  • Medlem
  • 2012-09-23 22:35

By the way, kan ni gissa vilket det tydligaste önskemålet var från den röda Arbetets läsare när Arbetet gick i putten 2001, när de började läsa och ställa krav på Sydsvenskan?
Guldstjärna till den som kan gissa rätt.

Ursprungligen av Baron:

By the way, kan ni gissa vilket det tydligaste önskemålet var från den röda Arbetets läsare när Arbetet gick i putten 2001, när de började läsa och ställa krav på Sydsvenskan?
Guldstjärna till den som kan gissa rätt.

Att Arbetet skulle återuppstå?

  • Medlem
  • 2012-09-23 23:31

Nej, vad måste vara med i tidningen (Sydsvenskan)?

Ursprungligen av Baron:

Nej, vad måste vara med i tidningen (Sydsvenskan)?

Interaktiva kommentarsfält i papperstidningen? En daglig hyllning till Olof Palme? Att tidningen levereras av en dansande ballerina?

Page 3?

Gissar på lokala nyheter.

  • Medlem
  • 2012-09-24 06:58

Nix. Fler förslag?

Aktietips?

Ingen aning, men jag blev nyfiken...

Inte för fem öre, speciellt inte då man även vet att det förvanskar artiklar som berör lokala händelser där man bor.
Var med om detta och begärde att de gick ut och dementerade de felaktiga uppgifterna i en artikel där jag med flera var berörda och tog väldigt illa vid oss i den smutskastning vår lokala tidning sysslade med. De sopade allt under mattan och låtsades att det var vackert väder!

Så nej, jag litar inte på gammelmedia för fem öre. ;D

  • Medlem
  • 2012-09-24 09:31
Ursprungligen av g0tr00t:

Inte för fem öre, speciellt inte då man även vet att det förvanskar artiklar som berör lokala händelser där man bor.
Var med om detta och begärde att de gick ut och dementerade de felaktiga uppgifterna i en artikel där jag med flera var berörda och tog väldigt illa vid oss i den smutskastning vår lokala tidning sysslade med. De sopade allt under mattan och låtsades att det var vackert väder!

Så nej, jag litar inte på gammelmedia för fem öre. ;D

Har du större förtroende för någon annan media än gammelmedia?

Ursprungligen av Baron:

Har du större förtroende för någon annan media än gammelmedia?

Djungeltelegrafen - den ljuger aldrig;)
/m

Ursprungligen av Baron:

Har du större förtroende för någon annan media än gammelmedia?

Du menar att det skulle vara någon tröst att det finns sånt som är sämre?

http://www.toothpastefordinner.com/050212/it-could-be-worse.gif

  • Medlem
  • 2012-09-24 12:53
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du menar att det skulle vara någon tröst att det finns sånt som är sämre?

http://www.toothpastefordinner.com/050212/it-could-be-worse.gif

Inte alls. Jag bara undrade vem man har förtroende för, om någon, när det är så lågt för gammelmedia. Av ren nyfikenhet.

Ursprungligen av g0tr00t:

Inte för fem öre, speciellt inte då man även vet att det förvanskar artiklar som berör lokala händelser där man bor.
Var med om detta och begärde att de gick ut och dementerade de felaktiga uppgifterna i en artikel där jag med flera var berörda och tog väldigt illa vid oss i den smutskastning vår lokala tidning sysslade med. De sopade allt under mattan och låtsades att det var vackert väder!

Så nej, jag litar inte på gammelmedia för fem öre. ;D

Till skillnad mot nya medier?
Jag förstår att det är jobbigt om man blir utpekad för något man anser sig vara oskyldig till, men om det skett på en blogg, skulle du sluta lita på nya medier då?

  • Medlem
  • 2012-09-24 09:31

Haha, nej det var veckans resultat i Bingolotto. Det gick åt ett helt uppslag - i broadsheet!

Apropå gammelmedia, när det ser ut så här på morgonen och tidningen är genomblöt undrar man ibland om de har rabiessjuka hundar till att dela ut tidningen.

[ATTACH="CONFIG"]35140[/ATTACH]

Synnerligen konstig (men bitvis kul) tråd där missuppfattning verkar ha upphöjts till dygd.

Vad är gammelmedia? Grönköpings veckoblad? Ja, där ska man inte lita på allt som står.

Ingen har väl någonsin "litat" på vad som står i tidningen. Såväl ny som gammal media kräver en kritisk läsare.

Som erfaren konsument av tryckta gammelmedier "litar" jag kanske inte automatiskt mer på dem än på nya, men jag litar mer på mitt eget omdöme när jag läser t.ex. DN än när jag trillar in på en blogg. Jag är tränad i att skilja fakta från spekulationer, opinionsbildning och rent nys i gammelmedia, dvs. att läsa saker i sitt sammanhang och göra avvägningar. I spretig nymedia är detta mycket svårare, kanske just för att den är jämförelsevis ny (för mig).

Problemet med gammelmedia är enligt mig inte trovärdighet av det tryckta utan det som man väljer att inte skriva om. Då tänker jag inte på censur av obekväma avsikter utan att relevanta nyheter väljs bort (kanske av utrymmesskäl men ofta på kommersiella grunder misstänker jag).

  • Medlem
  • 2012-09-30 20:00

Du frågade om jag menade de kommentarer som är kvar och jag svarade – kanske lite otydligt – att jag inte menade dem utan de som fanns tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-20 21:04

Thord Eriksson nominerad till Årets journalist | SvD

Skönt att det fortfarande finns journalister värda namnet, till skillnad från dem på DN.

Bevaka tråden