Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man måste dock säga att public service - t.ex. SVT och BBC - håller högre standard än resten av marknaden. När det gäller jornalistik så verkar inte kapitalet kunna prestera något av större värde - där är den fria marknaden en resa till helvetet :-D.
När det gäller internationella nyheter så ligger Sverige också bra till - i t.ex. NATO-länder ser nyheterna från t.ex. Afganistan och Irak något annorlunda ut. Jag har haft många vännder på besök - t.ex. amerikaner och tyskar - som blivit nästan chockade när jag översatte ett par SVT-nyhetssändningar under Irak-kriget. Dom förklarade att mycket som rapporterades och hur det rapporterades inte förekom i deras egna TV-nyheter hemmavid. Sveriges gamla oficiella myt om neutralitet har trots allt sina fördelar :-).
När det gäller amerikanarna så ligger ju förklaringen i att dom låg i krig och då förvandlas nyheterna automatiskt till propaganda - å andra sidan så ligger ju USA alltid i krig så....
När det gäller varför Tyskarna inte rapporterade "objektivt" om Irak-kriget så är det en komplicerad sak...mycket komplicerad. Tyskland är ju trots allt inte en öppen demokrati på samma sätt som resten av nordeuropa.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-31 18:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Man måste dock säga att public service - t.ex. SVT och BBC - håller högre standard än resten av marknaden. …

SVT och BBC har sina kvaliteter, därom tvistar få.

Men om frågan gäller att public service skulle vara politiskt obundet och opartiskt så är jag böjd att säga att så ej är fallet.

Lyssna på bakgrundsrösten som desperat tjatar om vad public service-reporten i Sveriges Radio ska göra då SD:s partiledare gör sitt bästa på att svara på frågorna.

Jimmy Åkesson - YouTube

  • Medlem
  • 2012-08-31 11:31

Gammelmedia sköt sig i foten (eller huvudet?) när man föll för teorin om att allt på nätet ska vara gratis och delade ut sitt material utan krav på motprestation. Därmed vande man folk vid att även "kvalificerad" journalistik ska vara gratis.

Ursprungligen av Baron:

Gammelmedia sköt sig i foten (eller huvudet?) när man föll för teorin om att allt på nätet ska vara gratis och delade ut sitt material utan krav på motprestation. Därmed vande man folk vid att även "kvalificerad" journalistik ska vara gratis.

Det där påminner mig lite grann om det där som fanns för några år sedan där man kunde ringa gratis om man kunde tänka sig att lyssna på en liten reklamsnutt då och då under samtalet. Den skiten finns väl inte kvar, hoppas jag? Det är lite som Metro. Man återger ett litet urval av nyheter, sen har man någon enstaka egen grej som man kör. Resten, typ 96%, är reklam. Det brukar ta mig mindre än 1 minut att omsorgsfullt läsa genom allt läsvärt i Metro. Numera har de ju inte ens några bra serier. Paradoxalt har min morgontidning (Sydsvenskan) så mycket läsvärt som jag aldrig hinner läsa.

  • Medlem
  • 2012-08-31 11:49
Ursprungligen av pmarriott:

Paradoxalt har min morgontidning (Sydsvenskan) så mycket läsvärt som jag aldrig hinner läsa.

Det där är också något vi jobbar med. Vi producerar mer än vad folk hinner konsumera. Det kan ge läsaren ett dåligt samvete för att man inte hinner ta del av det man betalar dyra pengar för.

Så kan man se det, men det är också så att det finns en parallell till musikindustrin och nedladdning, nämligen att den moderna tekniken har skapat en total omvälvning för all kommunikation, och därmed också kring organisation, ekonomi osv. osv. och det är bara att anpassa sig det, men gammelmedia stretar emot, på samma sätt som skivindustrin gjorde.

Vem som helst förstår att papperstidningens dagar är räknade, men gammelmedia ser fortfarande det som normaltillstånd och nya medier som undantag. Ännu värre är att de inte har någon som helst förståelse om de sociala mediernas betydelser. De försöker fortfarande tvinga in den nya tekniken i deras gamla envägskommunikationsmodell.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så kan man se det, men det är också så att det finns en parallell till musikindustrin och nedladdning, nämligen att den moderna tekniken har skapat en total omvälvning för all kommunikation, och därmed också kring organisation, ekonomi osv. osv. och det är bara att anpassa sig det, men gammelmedia stretar emot, på samma sätt som skivindustrin gjorde.

Vem som helst förstår att papperstidningens dagar är räknade, men gammelmedia ser fortfarande det som normaltillstånd och nya medier som undantag. Ännu värre är att de inte har någon som helst förståelse om de sociala mediernas betydelser. De försöker fortfarande tvinga in den nya tekniken i deras gamla envägskommunikationsmodell.

Jag hinner läsa, eller åtminstone bläddra genom, morgontidningen 1 dag av 10. Min dröm är att kunna sätta mig ner med tidningen och en kopp kaffe och tidningen och sen är det bara jag, tidningen och kaffet i en timme eller så. Verkligheten är dock den att jag har 2 små barn, både jag och min fru jobbar heltid och lite till. Övervägde att bara ha tidningen fredag-söndag men tyckte det var för lite prisskillnad. Det ska hända något väldigt revolutionerande inom media som ännu inte hänt innan jag slutar prenumerera på min morgontidning.

  • Medlem
  • 2012-08-31 11:54

Vill man vara elak kan man säga att det är bittra kverulanter i marginalen som kommer med onda synpunkter på gammelmedias envägskommunikation och att "vanligt folk" faktiskt inte bryr sig ett skvatt utan gillar att bli serverade ett paket med hårt och mjukt, stort och litet.

Ursprungligen av Baron:

Vill man vara elak kan man säga att det är bittra kverulanter i marginalen som kommer med onda synpunkter på gammelmedias envägskommunikation och att "vanligt folk" faktiskt inte bryr sig ett skvatt utan gillar att bli serverade ett paket med hårt och mjukt, stort och litet.

Åh, fy fan, inte bara kör jag med härskarteknik och "föraktar" journalister –.nu är jag en bitter kverulant i marginalen också – Ouch!

Med risk för att således cementera din uppfattning skulle jag ändå vilja säga något om varför du har fel:

Den feedback som ni journalister får består av den som kommer från papperstidningsläsarna, och de är trogna därför att de är uppväxta med papperstidningen. Däremot sjunker era upplagor dag för dag, och inget av det ni gör stoppar fallet. Mycket få nya unga läsare tillkommer, samtidigt som de gamla försvinner, om än med viss tröghet. Samtidigt exploderar YouTube, FaceBook, Twitter osv. osv. Denna utveckling accelereras fortfarande, men ingen som helst insikt om hur det påverkar finns. En absolut oförmåga att förstå sociala medier gör, t.ex. att snart varje site hos gammelmedia stängt kommentarsfälten, eftersom de inte klarar den öppna debatt som varje annat internetforum klarar. Det kallar ni journalister för "pissrännor" och läsarföraktet är ofta otroligt påtagligt.

Förtroendet för journalister är lägre än för mäklare och upplagorna fortsätter att sjunka. Men ingenting, inte tillstymmelse till slutsats förmår de flesta journalister dra utav detta. Den tidigare länkade artikeln är en perfekt illustration till det: ingen som helst sjukdomsinsikt

Orättvist lågt förtroende | Journalisten

  • Medlem
  • 2012-08-31 14:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Åh, fy fan, inte bara kör jag med härskarteknik och "föraktar" journalister –.nu är jag en bitter kverulant i marginalen också – Ouch!

Om man vill vara elak, skrev jag. Du som känner mig vet att jag är snäll.

Det enda som håller papperstidningen vid liv är den gamla generations läsare, dvs. de som började läsa papperstidningen under uppväxten, och därför fortsätter.

Nya läsare söker sig däremot till nya medier, därför är det så sorgligt att se den tröghet som finns hos gammelmedia att anpassa sig.

Det finns utomordentligt intressanta undersökningar/prognoser från t.ex. USA som skattar att de flesta amerikanska papperstidningarna kommer att vara i praktiken borta om fem år.

USC Annenberg | Is America at a digital turning point?

Det är möjligt att tempot är överdrivet, men personligen tror jag att vi kommer att se jäkligt snabba skiften i Sverige också.

Problemet med det är att det fortfarande är samma mindset hos stora delar av journalistkåren, där man inte förstår att förändringarna är oerhört mycket mer omfattande än bara än fråga om skärm/papper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 17:20
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det enda som håller papperstidningen vid liv är den gamla generations läsare, dvs. de som började läsa papperstidningen under uppväxten, och därför fortsätter.

Nya läsare söker sig däremot till nya medier, därför är det så sorgligt att se den tröghet som finns hos gammelmedia att anpassa sig.

Det finns utomordentligt intressanta undersökningar/prognoser från t.ex. USA som skattar att de flesta amerikanska papperstidningarna kommer att vara i praktiken borta om fem år.

USC Annenberg | Is America at a digital turning point?

Det är möjligt att tempot är överdrivet, men personligen tror jag att vi kommer att se jäkligt snabba skiften i Sverige också.

Problemet med det är att det fortfarande är samma mindset hos stora delar av journalistkåren, där man inte förstår att förändringarna är oerhört mycket mer omfattande än bara än fråga om skärm/papper.

Men det är väl en helt annan diskussion. Om nyheterna är tryckta på papper eller inte är väl bara en detalj som inte har något med om man har förtroende för innehållet att göra. Rapporten du länkade till visar ju att förtroendet för etablerad media är betydligt större 75-80% uppfattar det så som man kan se på sidan 7.

Ursprungligen av Fred!:

Men det är väl en helt annan diskussion. Om nyheterna är tryckta på papper eller inte är väl bara en detalj som inte har något med om man har förtroende för innehållet att göra. Rapporten du länkade till visar ju att förtroendet för etablerad media är betydligt större 75-80% uppfattar det så som man kan se på sidan 7.

The Media is the Message. Gutenbergs tryckpress ledde till att läsande blev allmängods och ledde (bidrog) till en religiös revolution, dagspressens framväxt under 1800-talet ledde (bidrog) till den liberala revolutionen och den representativa demokratins framväxt. Det är kolossalt närsynt, menar jag, att tro att framväxten av nya medier och sociala medier bara handlar om på vad nyheterna konsumeras. Tvärtom är det så att medietekniken är en fundamental kraft i samhällets tekniska, sociala och ideologiska omvandling.

Tillbaka till Gutenberg: Det var i princip samma bibel som funnits sedan kyrkomötet i Nice, år 325, men när den kunde sättas i händerna på en krets utanför prästerskapet så ledde det till en total omvälvning av samhället, så det handlar inte bara om innehållet i sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 17:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

The Media is the Message. Gutenbergs tryckpress ledde till att läsande blev allmängods och ledde (bidrog) till en religiös revolution, dagspressens framväxt under 1800-talet ledde (bidrog) till den liberala revolutionen och den representativa demokratins framväxt. Det är kolossalt närsynt, menar jag, att tro att framväxten av nya medier och sociala medier bara handlar om på vad nyheterna konsumeras. Tvärtom är det så att medietekniken är en fundamental kraft i samhällets tekniska, sociala och ideologiska omvandling.

Tillbaka till Gutenberg: Det var i princip samma bibel som funnits sedan kyrkomötet i Nice, år 325, men när den kunde sättas i händerna på en krets utanför prästerskapet så ledde det till en total omvälvning av samhället, så det handlar inte bara om innehållet i sig.

Jag är medveten om historien. Men det är väl förtroendet för innehållet som diskuteras, menar du att papper har ett negativt inflytande på förtroende?

Sedan har väl de flesta större tidningar nätupplagor.

Ursprungligen av Fred!:

Jag är medveten om historien. Men det är väl förtroendet för innehållet som diskuteras, menar du att papper har ett negativt inflytande på förtroende?

Sedan har väl de flesta större tidningar nätupplagor.

Antingen uttrycker jag mig väldigt dåligt, eller så anstränger du dig väldigt hårt för att inte förstå.

  • Medlem
  • 2012-08-31 12:37

Okej.

Berglin är bäst!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-31 14:55
Ursprungligen av Baron:

Vad är det han har sagt om sin rapportering kring SD?

http://www.99mac.se/99lounge/297465-litar-ni-fortfarande-pa-gammelmedia-2.html#post2097934

Ursprungligen av Zimmerman:

Man måste dock säga att public service - t.ex. SVT och BBC - håller högre standard än resten av marknaden. När det gäller jornalistik så verkar inte kapitalet kunna prestera något av större värde - där är den fria marknaden en resa till helvetet :-D.
När det gäller internationella nyheter så ligger Sverige också bra till - i t.ex. NATO-länder ser nyheterna från t.ex. Afganistan och Irak något annorlunda ut. Jag har haft många vännder på besök - t.ex. amerikaner och tyskar - som blivit nästan chockade när jag översatte ett par SVT-nyhetssändningar under Irak-kriget. Dom förklarade att mycket som rapporterades och hur det rapporterades inte förekom i deras egna TV-nyheter hemmavid. Sveriges gamla oficiella myt om neutralitet har trots allt sina fördelar :-).
När det gäller amerikanarna så ligger ju förklaringen i att dom låg i krig och då förvandlas nyheterna automatiskt till propaganda - å andra sidan så ligger ju USA alltid i krig så....
När det gäller varför Tyskarna inte rapporterade "objektivt" om Irak-kriget så är det en komplicerad sak...mycket komplicerad. Tyskland är ju trots allt inte en öppen demokrati på samma sätt som resten av nordeuropa.

Det vettefasen, SVT/SR körde ju Mona Masri-fallet

  • Medlem
  • 2012-08-31 16:16

Det där är ju en länk till vad du säger, inte han.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-31 16:37

En variabel som jag tror flera här, med ålderns rätt, missar är att ungdomar av idag ger blanka fa-an i nyheter. De enda som överhuvudtaget bryr sig verkar man hitta runt Möllan i Malmö, i övrigt är intresset för det som vi kallar "nyheter" så nära noll att det är skrämmande.

Som ett, vad jag gissar, initierat exempel kan vi ta skillnaden mellan "nyheter" som sänds på P1 och de som sänds på P3. VARENDA GÅNG det är nyheter på P3 så undrar jag om jag har fått in Barnjournalen istället. De har en ton som om man inte hade en susning om någonting, och allt är snuttifierat så till den milda grad att man blir mörkrädd. Allt såklart uppläst med lite glättig ton och med fräsiga ljudeffekter mellan varje rubrik.
Bläörk säger jag bara!

Men det stämmer ju med den uppfattningen jag har om, och den erfarenhet jag har av, ungdomars intresse för nyheter. Snabba, lite klatchiga, med mer inriktan på "nöje", för att sedan återgå till den hjärndöda underhållningen med Stockholmsinflyttade Växjöbor (varöfr är P3 så fullt av f.d. Växjöbor förresten?) där programledarna verkar tävla i att vara _minst_ allmänbildade i mikrofonen och sen försöka göra sig löjliga över de som vet mer än dem och krydda det med hysteriskt tonårsfnitter...

Oj, detta blev en sågning utan like av P3 det

Vad jag vill ha sagt är att journalistik överlag är ett yrke på utdöende. Dagens uppkopplade människa skiter i nyheter, om det inte gäller deras facebook-vänner såklart, men det läses ju aldrig upp på P3 ändå, och de har ju statusuppdateringarna rakt i iPhonen ändå. Det är klart, ibland är det någon som bryr sig i något som händer någonstans i världen, och då kan man ju alltid pipa förbi och "gilla" deras facebooksida...

Ursprungligen av bollman:

Oj, detta blev en sågning utan like av P3 det

Jag ser i marginalen att du är 38 år. Alltså förbi P3s famösa ättestupa på 37,5 år... Så det är helt i sin ordning att du hytter med käppen åt dem!

  • Medlem
  • 2012-08-31 17:09

Det låter som du beskriver morgonprogrammen i P4 Malmö (som jag givetvis bara lyssnar till runt kl 8.34 för att få trafikläget ).

Men Bollman, tror du inte att det beror på att du har en statisk syn på vad som är nyheter? Det är väl inte så konstigt att ungdomar hellre bryr sig om Lady Gaga och diverse andra kändisar, som jag är för gammal för att ens veta namnet på, än t.ex en betraktelse över "feminismens kulturella modersmord" ?

Gör upp med mammorna - Kultur & Nöjen - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Allvarligt talat, hur många läsare blir eld och lågor över en sån artikel, även den bästa av dagar?

När Sydsvenskan (som ju ändå är en av landets bästa tidningar, ej att förglömma) ändå skriver om Lady Gaga så är det i en artikel som knappast appellerar till den yngre läsekretsen (eller den äldre för den delen)

Gaga hyllas med bacontrosor - Kultur & Nöjen - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Med andra ord, en artikel av en liten elit, om en liten elit, för en liten elit.

Det är ju faktiskt så att människor spenderar allt mer tid med olika medier, så nog finns det potentiella konsumenter alltid, men det som skrivs i gammelmedia blir allt mindre relevant för läsarna.

Likaså tycker jag att sådana där anmärkningar på programledare som fnittrar indikerar något slags nostalgi till den tid där folk i media lät som Fröken Ur, med ett teatraliskt och konstlat uttryck som speglade den goda smaken hos den bildade klassen.

Men allt det där är dödsdömt. Demokratiseringen av det allmänna rummet är en trend som inte går att vända (lyckligtvis)

  • Medlem
  • 2012-08-31 20:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

När Sydsvenskan (som ju ändå är en av landets bästa tidningar, ej att förglömma) ändå skriver om Lady Gaga så är det i en artikel som knappast appellerar till den yngre läsekretsen (eller den äldre för den delen)

Gaga hyllas med bacontrosor - Kultur & Nöjen - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Med andra ord, en artikel av en liten elit, om en liten elit, för en liten elit.

Jag förlåter dig att du inte har koll på Sydsvenskans Lady Gaga-bevakning eftersom du bor nåt hundratal mil från Malmö (kanske ensam i en stuga i skogen likt din jämlike, Ted Kaczynski), men hon är nämnd 1390 gånger på Sydsvenskan.se enligt Google. Jag lovar att det finns såväl korta notiser, kuriösa bacontroseklacksparkar som längre texter för läsande vuxna.

Ursprungligen av Baron:

Jag förlåter dig att du inte har koll på Sydsvenskans Lady Gaga-bevakning eftersom du bor nåt hundratal mil från Malmö (kanske ensam i en stuga i skogen likt din jämlike, Ted Kaczynski), men hon är nämnd 1390 gånger på Sydsvenskan.se enligt Google. Jag lovar att det finns såväl korta notiser, kuriösa bacontroseklacksparkar som längre texter för läsande vuxna.

Det avslöjar snarare min okunskap om Lady Gaga.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-31 17:23

Oavsett om ni tillhör stenkastarvänstern eller hatnazisterna så gillar jag er alla för de 99:are ni är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 17:24

Förstår inte heller poängen med att länka till misstag som gjorts i "gammelmedia" det bevisar ju inget såvida man inte innan hade uppfattningen att den var perfekt. Skall man leta upp misstag och felaktigheter som skrivits på nätet som ett motargument?

Ursprungligen av Fred!:

Förstår inte heller poängen med att länka till misstag som gjorts i "gammelmedia" det bevisar ju inget såvida man inte innan hade uppfattningen att den var perfekt. Skall man leta upp misstag och felaktigheter som skrivits på nätet som ett motargument?

Motargument till vad? Den här tråden handlar ju om förtroendet för gammelmedia. Då är det ju gammelmedias misstag direkt relevant, oavsett de misstag som begås i nya medier.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 17:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Motargument till vad? Den här tråden handlar ju om förtroendet för gammelmedia. Då är det ju gammelmedias misstag direkt relevant, oavsett de misstag som begås i nya medier.

Bara om man tidigare trodde att misstag aldrig begicks menar jag. Naturligtvis gör de det. Om man använder det som exempel på varför man inte skall eller bör ha förtroende för innehållet, så säger det ingenting om man inte kan jämföra det med ett annat alternativ. T.ex det totala antal misstag som gjorts i bloggar och dylikt, ställt mot alla misstag som gjorts i traditionell media under en viss tidsperiod. Det är nog en omöjlig uppgift skulle jag tro. Det blir därför bara enskilda anekdoter, som i och för sig kan vara intressanta i sig, men inte säger så mycket om helheten.

Bevaka tråden